Antifotozakbrigade


Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

04-03-2006 15:52

Net als goede boilies....

...bestaan er ook goed bewaarzakken, mits je hiervoor openstaat natuurlijk. Wil je niet zakken, dan maakt dat niet uit, ieder voor zich!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

04-03-2006 16:56

gewon zo'n XL zak van ultimate doet zijn werk wel, flink doorweken voordat je hem gebruikt en met je handen de zijkant naar beneden werken zodat je de vis meteen op de bodem van de zak legt, sommige lui zakken ook door de vis er gewoon in te leggen en dan beetje te schudden totdat de vis op de bodem van de zak ligt, en dan maar lekker gaan slapen, no way, 't zal wel niet helemaal slecht zijn maar goed is toch echt anders!

ik heb nog wel zo'n M zakje in mijn tas zitten, mocht ik een beauty van een volschub van kleiner dan 16 pond vangen dan gaat hij even daarin maar liever helemaal niet...

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-03-2006 17:07

Heren,

Mijn bedoeling was vooral wat argumenten voor en tegen het zakken op een rijtje te zetten. Die komen er al, van verschillende kanten. Maar het topic lijkt zich meer te ontwikkelen tot 'hoe zak ik zo goed mogelijk' ipv 'zak ik of zak ik niet' (ben ik zelf ook debet aan, getuige mijn tweede posting). Is overigens geruststellende info, dat de bij dit topic betrokken boarders nadenken over wat ze doen.

Maar de hamvraag voor mij is:
Is het de extra stress (daar bezorgen we de vis al genoeg van) waard vanwege een PR, bijzondere beschubbing o.i.d.? Kun je de vis niet gewoon op de mat fotograferen als je alleen bent? Rits klak klik klaar.

???

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-03-2006 17:08

Off topic:

Nieuwe avatar is spiegeltje van de uitzetting in het Gooimeer van hedenmiddag. Hoop dat ik 'm mag adopteren...

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 17:48

nee, want die is van mij..... :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 17:50

Jawel Mitsz die zijn van onderen en van boven open.


:D

Zijn we het alweer eens Douwe....
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

04-03-2006 17:55

Bert Vooijs schreef:Hoi,

Wat ik niet snap is dat 's nachts gevangen vissen door velen van ons bewaard worden tot de volgende ochtend:
om een foto te kunnen maken bij daglicht.

Is dat de enige reden?
Als er geen andere reden is, kunnen we wat mij betreft wel zonder bewaarzak.

Ik snap wel dat je een leuk plaatje wilt, maar er zit een flits op dat apparaat. Zijn vaak spannende foto's.

Is de heersende mening op dit board niet dat we de stress voor de vis een beetje willen beperken?
Bewaarzakken passen volgens mij niet in dat beeld.

Of gaat het meer om het pronken met de vangst dan om het vissen/vangen zelf?
Kom daar dan maar eens eerlijk voor uit...

Wie heeft een (andere) mening?

Groet, Bert.


300 procent mee eens!!!!!!!!!!!1
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

04-03-2006 18:00

Ik zak geen vis ook al vis ik alleen ik heb mijn statief klaar staan voor de foto's ik hoef dan ook alleen de lampe aan te zette de camera er op te klikke en meer werk is het niet.
een foto is voor mij zoiezo niet bedoeld om aan andere te showe(mijn album heeft nog niemand gezien 8) ) ik heb een paar jaar gelede eens een vis wille zakke maar toe ik na 5 min. zag hoe strak zo'n zak zich om de vis kleeft heb ik hem maar late zwemme.
ik heb een bewaarzak bij me maar deze gebruik ik dan alleen om bollies te droge of om tijdelijk in te schakele tijdens een dubbelrun.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-03-2006 18:08

Die dubbelrun is het eerste argument waar ik wat in zie (los van het drogen van boilies). Hoe gaat dat in zijn werk, Bas?

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

04-03-2006 20:05

Ik heb tot nu toe alleen mee gemaakt dat ik met een henegel stond te drille en dat in ene keer de andere ook ging lope(komt wel eens voor op de rivier hier). In dat geval draai ik de slip van de hengel op de rodpod een beetje zwaarder(ik vis niet met baitrunners) en sla dan zo goed alsmogelijk aan, dan leg ik deze in een zware slip terug op de pod en dril de andere uit, onthaak deze en dan zak ik hem vervolgens.
En dan ga ik verder met de andere deze dril ik uit, land hem, onthaak he, dan maak ik gouw foto's (alles staat bij mij in 2 min klaar) en dan maak ik foto's van de andere vis.
Ik heb gelukkig nog niet mee gemaakt dat 2 hengels in 1 keer van start gingen :P maar dan doe ik waarschijnlijk het zelfde.
Ik heb op deze manier pas 1 keer een losser gehad met de hengel die op de pod lag dan waarschijnlijk gebeurde dit dan ook doordat er te weinig druk op stond :( .
of dit de beste methode is weet ik niet maar bij mij wekrt het :P
En hiervoor gebruik ik dus alleen mijn bewaar zak :P
jacco noordermeer

04-03-2006 20:31

[quote="mitsz van der kamp"]Wat is nou een echte goede "bezwaarzak"?

Bestaan er goeie?[/quote]


bijna goede zakken zijn er wel

zelf heb ik nu een zak van ultimate die grote met rits aan de bovenkant
een prima ding MAAR ik mis een stok die hem gestrekt houd zodat de vis de volle ruimte heeft van de zak en niet continu klem in de hoeken zit zodat de vinnen kunnen afslijten

in de boot hang ik dan ook de zak aan bijde uiteinden op zodat de zak gestrekt is
Maar aan de oever is dit een stuk lastiger :-?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 21:16

dank je Jacco....

blijft klote dat zakken...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-03-2006 21:37

ik beken! :oops:

heb vorig jaar mijn pr gezakt... van 4 tot 7... maar inderdaad, normale
vangesten, gewoon flitsen die handel! bewaarzakken zijn nou eenmaal
slecht, klaar.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

04-03-2006 21:41

Ik doe aan plompzakken..... :lol:

Ik zak niks, gewoon snel een kiekje.
Tis geen modeshow, het gaat mij nog steeds om het vissen en niet om de foto.

Gr,
J.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

05-03-2006 11:23

Wat me opvalt is dat een hoop mensen lopen te zeuren over stress en alles..

Vissen blijft vissen hoor mannen! Voor een vis is het alles behalve natuurlijk om de kant op te worden gesleurd en daar enkele minuten te verblijven om vervolgens weer terug te worden gezet.. Zakken of niet stress komt er toch wel bij kijken.

Witvissers stoppen hun vangst toch ook in een net?? Nou hoor je die mannen er weleens over zeuren dat die visjes stress krijgen? Ik durf te wedden dat een hoop witvissen door het gebruik van een leefnet worden opgegeten door roofvis! Maar ik heb er nog niet veel witvissers over gehoord hoor. :wink:

De voordelen van het zakken zijn ongeveer alleen de emotionele waarden voor de karpervisser zelf en de nadelen zijn bijna allemaal tegen het welzijn van de vis, toch?

Laat de mensen die zakken voor het fotoalbum lekker hun gang gaan. Zolang er geen karpers door dood gaan heb ik daar geen moeite mee. Zou er ook geen moeite mee hebben als de bewaarzak verboden zou worden..

Pascal
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2006 11:41

Pascal bijna goed, stress is bewezen in het bloedbeeld van de vissen die onderzocht zijn.
Daar is niet aan te tornen, de vraag ligt dan op tafel laat je die stress toenemen door onnodig opzakken of laat je die stress zo kort mogelijk duren.
Opzakken heeft maar één doel en dat is de fotogeilheid van de visser bevredigen, ja heren ik blijf dat woord gebruiken ik ben er nog niet van afgestapt.

Stress door vangen kun je maar op één manier voorkomen en dat is niet meer vissen, dus die stress is aanvaardbaar.

Het is niet zeuren over stress dat is een feit.
De witvisser erbij halen heeft geen zin dat is een oneigenlijk argument.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-03-2006 12:08

Onnodig zakken....wat is onnodig?
Laat ik er eerlijk over zijn, ik zak weleens een vis.

Waarom? Om dezelfde reden als ieder ander hier, een mooie foto.
Ik vind foto's die in het donker gemaakt zijn er echt niet uit zien.

Een foto is voor mij een herinnering aan een vangst, als dit een mooie vangst is moet dat er ook zo uitzien op de foto.

Alles binnen het redelijke, vang ik de vis in de avond dan moet het maar, ik baal wel van zulke foto's.
Het gaat me te ver om een vis van 's avonds tot de volgende morgen te zakken.

's Nachts gevangen vissen die de moeite van een foto waard zijn wil ik nog weleens zakken.

Ik vind dat sommigen hier echt een beetje doordraven voor wat betreft het welzijn van de vissen, weet je hoeveel stress een dril de vis opleverd?

Vroeger werden karpers in leefnetten en jute zakken bewaard, ook die vissen hebben het overleefd. (de meeste toch)
Heb je weleens een electrische opvissnig gezien?
De vissen worden in teilen op elkaar gekwakt, zelfs dit avontuur overleven ze.

Je moet alleen je gezond verstand gebruiken als je een vis zakt en rekening houden met scheepvaart, stroming, zuurstof, enz.

Ook ben ik van mening dat 9 van de 10 bewaarzakken fout gemaakt zijn.
De beste bewaarzak heeft een ritssluiting in de lengterichting van de zak, dus geen koord aan de bovenkant zoals de meest zakken hebben.

De beste bewaarzakken die ik tot nu toe heb gezien zijn van Solar, de vis ligt hierin in de lengterichting ipv opgevouwen.
Je kunt de zak zo bij 2 punten beetpakken en als de vinnen plat tegen het lichaam liggen (!!!!) kun je de zak heel eenvoudig uit het water tillen zonder dat de vis half opgevouwen in de zak zit.

Het is belangrijk dat je een goed lang koord aan je zak hebt, het touwtje dat er standaard bij zit is gewoon te kort!
Ik heb aan al mijn bewaarzakken een paar meter extra koord geknoopt.

Ook met de vis uit het water halen wordt nogal eens gestunteld.
Ik til de vis in de zak tot de oppervlakte, zo ver mogelijk uit de kant en laat de vis eerst uitrazen zodat hij wat rustiger is op de kant.
Let ook goed op met de vis uit het water tillen>> de vinnen plat tegen het lichaam en uitkijken dat je niet met de vis langs de kant schuurt.

Zo lang je goed oplet wat je doet, de knopen in het koord zorgvuldig legt en de stroming/scheepvaart en het zuurstofgehalte goed in de gaten houdt vind ik dat een paar uurtjes zakken gewoon moet kunnen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

05-03-2006 12:19

Ik vind dat sommigen hier echt een beetje doordraven voor wat betreft het welzijn van de vissen, weet je hoeveel stress een dril de vis opleverd?


maar door het zakken komt er dan tog nog eens extra stress bij denk je niet?
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

05-03-2006 12:27

Witvissers hebben inderdaad weinig te maken met het zakken van karpers..

Gebruikte het voorbeeld alleen om te laten zien hoe de karpervisser bezig is met het welzijn van de vis. En sommige andere takken van de hengelsport veel minder bezig zijn met dit feit.

Wat me wel opvalt is dat veel mensen hier op het board zeggen dat zakken eigenlijk onnodig is. Maar verder word er niets mee gedaan. Het is niet zo dat bijvoorbeeld iemand zegt van: " Nou laten we het zakken van karper maar gewoon afschaffen want het veroorzaakt alleen maar extra en onnodige stress".

Ik denk toch dat het komt omdat de vangst van sommige vissen zo veel vreugd in de visser boven brengt dat er gewoon een uitzondering word gemaakt. Zo had ik zelf een keer een vis met een hele mooie kleur. Daar wilde ik gewoon een foto van in het licht. Dus toen heb ik de vis voor 3 uurtjes in de zak gestopt omdat overdag de kleuren goed te zien zijn in tegenstelling tot snachts. Achteraf gezien misschien een beetje egoïstisch van mezelf maarja.. Zak ongeveer één vis in een heel jaar en doe dit ook alleen wanneer ik er zeker van ben dat ik de vis veilig kan zakken.

Mag ik zeggen dat men zakken onnodig vindt maar in sommige gevallen er gewoon een uitzondering gemaakt mag worden? Ik bedoel als ik een keer een vis zak begint niet meteen iedere karpervisser tegen me te zeuren van: "Jaaaa waar ben je wel niet mee bezig! Het veroorzaakt allemaal stress". Meestal doet men er niet moeilijk over.

In mijn ogen is de sportvisserij eerder een tak waar het draait om de visser zelf dan om de vis. Je vist voor je eigen plezier en dat je daarbij een vis een haak door de bek jaagt neem je dan maar voor lief.

Sorry ik dwaal weer af..

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-03-2006 14:12

Bas Wilkers schreef:
Ik vind dat sommigen hier echt een beetje doordraven voor wat betreft het welzijn van de vissen, weet je hoeveel stress een dril de vis opleverd?


maar door het zakken komt er dan tog nog eens extra stress bij denk je niet?


Veel minder dan tijdens de dril.
Doordat de vis niets ziet blijft ie rustig, voor mij een teken dat de vis niet in paniek is, iets wat niet gezegd kan worden tijdens de dril.

Ik zie niet in waarom er geen vergelijk kan worden getrokken tussen 1 karper in een bewaarzak of kilo's witvis in een leefnet. :roll:

Wat is het verschil?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2006 15:03

Eus helaas is het bij jou ook gekleurd, jij stelt dat de vis minder stress ondervindt in een zak dan bij de dril, dat is een aanname.
Feit blijf dat de vis dan alhoewel minder toch onderhevig is aan onnodige stress.
Jij geeft zelf aan dat je een foto in donker er niet uit zien vindt.
De enige reden om op te zakken is dus een egoïstische.
Ik specificeer onnodig niet verder om reden dat ik het opzakken totaal onnodig vind.
Ook jij haalt er oneigenlijke argumenten bij om het vergoeilijken.
Wedstrijden en leefnetten is ook zoiets hoe wil je anders bewijzen wat de vangsten zijn, wil je dat voorkomen moet je de wedstrijden verbieden.
Witvis en leefnetten bij gewoon vissen dat doen ze om de stekken zo weinig mogelijk te verstoren,dat is een visie net als jou visie op veel voeren oid.
Electroafvissingen bij monitoring moet nu eenmaal hoe wil je anders fatsoenlijk onderzoek kunnen doen.
Grotere teilen zijn niet meer te hanteren, doe maar eens mee aan een dergelijke monitoring of uitzetting.
Zo kan ik bij al jou argumenten wel een tegenargument bedenken.
Dat de vis iets overleefd heeft niets van doen om dan maar onnodige acties te ondernemen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-03-2006 16:20

Douwe,

Ik kan je niet geheel tegenspreken, het is idd enigzins egoïstisch.
Persoonlijk denk ik dat de extra stress wel mee zal vallen, dit is inderdaad een aanname, wel gebaseerd op het gedrag van de vis.

Het voorbeeld van de teilen vol vis haalde ik er alleen bij om te zeggen dat de kwestbaarheid van de vissen misschien iets minder erg is dan velen ons willen doen geloven.

Wat het wedstrijdvissen aangaat, het doel van het bewaren van de vissen is anders, de vorm van stress blijft hetzelfde.

Toch zal ik het zakken blijven doen in de toekomst als het niet anders kan, wel steeds zo verantwoord mogelijk, een mooie foto blijft voor mij de bekroning op een mooie vangst.
Ik heb hier vele foto's van vele vangsten, ieder roept zijn eigen herinnering op, sommige zijn 's nachts gevangen en 's morgens bij het eerste licht gefotograveerd.

Ook zitten er enkele foto's tussen van vissen die ik 's avonds in het donker ving, deze foto's spreken gewoon veel en veel minder tot de verbeelding dan degene die overdag zijn gemaakt.

Ik geef het toe, ik ben een egoïst, sorry. :oops:
Ik vrees alleen dat ik 1 van de weinige ben die het toe durft te geven.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

05-03-2006 17:43

Douwe.. Die pondenrace is bij sommige ook een soort wedstrijd :-?

Ik maakte uit een posting van jouw kant al op dat je tegen het zakken bent. Althans zo kwam het over. Ergens tegen zijn is niet zo moeilijk. Waar ben jij dan voor?
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

05-03-2006 17:43

Eus, ik geef het ook toe, ben ook een egoïst denk ik.

Ik zak de betere vissen ook wanneer die s'nachts gevangen zijn, kleinere vissen gaan zowieso zonder foto terug.
In mijn ogen, wanneer een vis fatsoenlijk gezakt wordt, en daarmee bedoel ik veilig, is er in mijn ogen totaal geen probleem of gevaar voor de gezondheid van de vis. Voor mij zegt een foto overdag ook veel meer dan eentje in het donker, maar ik zeg wel, als ik niet 100 % de veiligheid van de vis kan garanderen maak ik ook s'nachts foto's.
Tevens vind ik die hele diepe zakken eigenlijk waardeloos. Een zak moet breed zijn, zodat de vis in zijn volledige lengte kan liggen en je de vis ook makkelijker in de zak kan doen.


mvg
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2006 17:46

Pascal je moet het mij niet zo gemakkelijk maken, ik ben voor verbieden bewaarzakken.
Gemakkelijk om ergens tegen te zijn zeg je, volgens mij is het juist moeilijker dan ergens voor zijn zeker daar waar de meerderheid het niet met je eens is.
Vissen is een hobby, geen religie!