Antifotozakbrigade


Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-03-2006 23:08

Hoi,

Wat ik niet snap is dat 's nachts gevangen vissen door velen van ons bewaard worden tot de volgende ochtend:
om een foto te kunnen maken bij daglicht.

Is dat de enige reden?
Als er geen andere reden is, kunnen we wat mij betreft wel zonder bewaarzak.

Ik snap wel dat je een leuk plaatje wilt, maar er zit een flits op dat apparaat. Zijn vaak spannende foto's.

Is de heersende mening op dit board niet dat we de stress voor de vis een beetje willen beperken?
Bewaarzakken passen volgens mij niet in dat beeld.

Of gaat het meer om het pronken met de vangst dan om het vissen/vangen zelf?
Kom daar dan maar eens eerlijk voor uit...

Wie heeft een (andere) mening?

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

03-03-2006 23:15

Ben het daar eigenlijk helemaal mee eens. 's Nachts moeten toch redelijk goede foto's genomen kunnen worden. Alleen toch kan ik deels ook wel begrijpen dat als je bijvoorbeeld een nieuwe pr vangt en je hebt niet de kwaliteitstoestellen voor een goede foto 's nachts dat je dan graag 's ochtends foto's wilt maken... Zelf heb ik nog nooit een vis 's nachts gezakt, maar wel 1 keer overdag omdat ik een run kreeg op een hengel terwijl er net een vis op de kant lag, deze vis werd dan 10 minuten gezakt om dubbelfoto's te kunnen maken.

Dus ik vind dat zakken wel moet kunnen, alleen het moet geen gewoonte zijn. Alleen bij hele speciale situaties. Bodendien moet er dan vooral GOED gezakt en vooral zo kort mogelijk worden gezakt, zodat de eventuele stess minimaal blijft.

Mvg, Koen
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

03-03-2006 23:32

ik zak vis 's nachts omdat ik dan niet juist foto's kan maken, er gaan me dan teveel dingen verkeerd, plus dat vaak komt een maar pas 's ochtends langs om de platen te klikken, moet nog met de zelfontstpanner leren werken.

ik klik wel platen als ik nog kan zien wat ik doe, als ik licht nodig heb dan zak ik, maar vaak is dat voor een uur of 4 tot 6 uur, de donkere uren.

maar ik ben wel met je eens dat ik liever de vis vrij van stress laat, maar soms kan het niet anders.

mvg,

Jp
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-03-2006 23:39

Okee Koen,

Je brengt de discussie meteen op gang (waarvoor dank).

Allereerst: ik ben in november begonnen met karpervissen en moet de eerste nog vangen, laat staan 'zakken'.
Heen en weer kruipend over het board valt me op dat het 'zakken' als doodnormaal wordt ervaren.

Wat is 'GOED' zakken en wat is slecht? En waarom zou men ieder PR moeten straffen voor zijn aanbeet? Elke foto - man met vis of vis met unster - voldoet toch als herinnering? Jeroen, je bent toch niet afhankelijk van die zelfontspanner?

Ik ben af en toe bang dat het vooral zit in het pronken naar anderen. En ik vind dat men die mooie vis daar niet voor mag misbruiken.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-03-2006 00:24

Als ik een mooie vis vang 's nachts "zak" ik hem echt wel. Ik heb vorige week nog een extra grote bewaarzak gekocht. Je moet er gewoon voor zorgen dat de vis netjes in je bewaarzak zit. Dus de bewaarzak goed vastmaken, ervoor zorgen dat de vis goed in het water ligt(dus ruimte heeft), de bewaarzak niet dichtbij waterplanten plaatsen, en een grote bewaarzak gebruiken. Natuurlijk ook controleren hoe de vis erbij ligt(ik slaap toch nooit als ik een vis gezakt heb) Als het eerste daglicht binnenvalt ga ik meestal foto's maken. Daarna geven we de vis weer zijn vrijheid terug. Gewoon verantwoord met de karper omgaan.
Carpe Diem...!
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-03-2006 00:33

maaaar hoe zak je een karper goed? ik heb het 1 keer geprobeerd. echter ging toen de zak helemaal om de karper heen ''kleven'' .....

ik vertrouwde t niet dus dan maar een foto by night. dus hoe moet t wel?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 00:39

de zak "kleeft"altijd om de vis heen Killian.

Bezwaarzakken zijn sowieso draken voor het voldoen aan trofeezucht en verre van noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-03-2006 00:40

Dat is meestal het geval. Met goed "zakken" bedoel ik een goede ruime bewaarzak gebruiken, de vis ver onder het wateroppervlak houden. En genoeg bewegingsruimte geven aan de vis. Ook een goede bewaarzak gebruiken, waar de vinnen zo min mogelijk te lijden hebben. Eerst zakte ik mijn vissen ook niet, tot mijn PR nogal mislukt op de nachtfoto stond.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-03-2006 00:48

Mitz,

Volgens mijn is de hele karpervisserij "trofeezucht", toch :wink:
Carpe Diem...!
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-03-2006 01:24

mitsz van der kamp schreef:de zak "kleeft"altijd om de vis heen Killian.

Bezwaarzakken zijn sowieso draken voor het voldoen aan trofeezucht en verre van noodzakelijk.


mitsz, ik heb t beste voor met karpers hoor. echter vind ik fotos die snachts gemaakt zijn niet helemaal super...

groeten
killian
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 02:27

mij best hoor :D
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

04-03-2006 06:39

Mijn bewaarzak komt alleen uit de tas als ik boilies wil "voorweken".

Ik vis altijd alleen dus foto's maken wordt dan al lastig, en ik heb geen zin om met al dat zelfontspanner gedoe te gaan kloten. Ik hecht nou eenmaal weinig waarde aan foto's. (ik heb van m'n PR geen foto's)

Sommige vissers gaan zowiezo wel heel erg ver om mooie foto's te krijgen. En dan bedoel ik niet alleen dat de vis wordt gezakt voor een paar uurtjes.
Ik heb fotosessies gezien die meer dan een 3 kwartier duurden, en de vis wordt dan maar weer een keer of 3 terug word gedaan in de zak. En dan vinden ze het raar als ze een keer een dode vis aantreffen in hun bewaarzak.
En dan nog niet te spreken over bewaarzakken die worden weggehangen tussen de waterplanten, op stenen of die zomaar ergens worden aangeknoopt en dan s'morgen verdwenen zijn.
Dan hebben we het ook nog niet gehad over de gebroken vinnen en gescheurde staarten.

Wat mij betreft zouden ze het zakken mogen verbieden.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-03-2006 07:29

Ik heb juist van de week een paar foto's geplaatst die in het donker waren genomen, óók om aan te geven dat je in het donker best leuke foto's kan maken. Ik heb dan ook nog nooit een vis gezakt 's nachts.

Mijn visserij speelde zich meestal af overdag, niet echt nodig om een hele nacht te zakken dus :D .Alles bijelkaar best wel wat nachtjes gemaakt hoor, maar de vis altijd direct op de foto en terug. Ik heb wel een paar keer tijdens een dagsessie een mooie vis even een halfuurtje weggehangen. Als ik namelijk alleen aan het vissen ben wil ik eerst alles klaar hebben eer ik aan een fotosessie begin met zelfontspanner. Dat vergt nu eenmaal wat voorbereidingen die ik niet altijd had genomen. Vis even in een zak, fotootje, en zwemmen maar weer.

Nu ga ik binnenkort juist meer nachtvissen en zal dan alvast m'n camera etc gereed houden zodat de vis direct op de foto kan. Misschien bij hoge uitzondering eens een keertje, maar zeker géén gewoonte !

Hier de anti-zak foto's ;

Afbeelding


Afbeelding

De foto's zijn voor mij duidelijk genoeg, daar hoeft een vis voor mij geen nacht voor in een zak te liggen.
Hennie Hoefakker
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-04-2004 09:08
Locatie: Amersfoort

04-03-2006 07:43

Allereerst wil ik zeggen dat als je een karper wil zakken en je vertrouwd het dan doe je het maar.
Mijn vismaat en ik zelf gebruiken de karperzakken hoogstens 1 a 2 keer in de 3 jaar.!!!! en dan hoogstens voor enkele uren zodat een vismaat naar de plek toe kan komen voor de foto,s te maken.
Wij gebruiken 1 of 2 lantaarntjes die we naast het persoon zetten en daarbij schijnen wij met een goed en veel lichtgevende zaklamp naar het persoon / karper toe.
Zelfs digitale foto,s maken is een eitje daardoor geworden, wel je diafragma / sluitertijd eventueel zelf beinvloeden.
Ik gebruik zelf een Nikon coolpix 5700 met veel plezier
En ja er staat dan geen mooie rietkraag als achtergrond op en ja je ziet de mooie blauwe lucht dan wel niet.....maar de karper hoe groot of hoe klein !!! want het gaat toch om de karper of voor jou soms om de mooie achtergrond de karper die is binnen de kortste keren weer in zijn vertrouwde eigen water.
maar nogmaals ieder doet maar zoals hij wilt doen en zo als hij denkt dat goed is voor een vis. wie ben ik om een oordeel over een ander te vellen.
Veel geluk met de vangsten dit jaar en hopelijk wienig stekkepezers voor een ieder.
Geniet van elke karper hoe groot of hoe klein dan ook.
Gooi je eigen geloofswaardigheid niet weg door de karper slecht te behandelen als hij niet groot genoeg is.
Neem eens foto,s met een normale lens en gebruik nu eens geen groothoeklens
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

04-03-2006 09:30

Ik zak ook sporadisch een vis.
Mocht ik echter geen fotograaf hebben en wil ik geen risico nemen dat het een slechte foto wordt of als het extreem weer is enz enz.
Zelfonstspanner of foto.

Voor Killian:
Afbeelding




Groetjes,


der roedy
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 04-03-2006 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

04-03-2006 10:09

zakken kan wel vind ik,
als je de vis maar niet te lang zakt!
3 uur is het maximale anders gewoon op de foto,
iedereen zegt wel dat de karper er gestresst van word als hij eruit is,
maar denk je dat dat beest het leuk vind om een haak in zijn bek te hebben :wink:

mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-03-2006 10:28

Zakken kan in mijn ogen wel, het ligt er natuurlijk wel aan hoelang de vis gezakt moet worden, of de bodem dit toelaat, watertemperatuur, bewegingsvrijheid. Een vis die je 's avonds om 11 vangt, laat je gewoon niet tot de volgende ochtend zitten, dat kan in mijn ogen echt niet. Maar vang je hem om 0300 uur en het is om 0630 licht, waarom niet. Zelf heb ik een grote bewaarzak en de vis kan hier heel goed in en zonder problemen. Ook controleer ik de gesteldheid van de vis met regelmaat, dit vind ik erg belangrijk. Mijn slaap is minder van belang dan het welzijn van de vis.

Ik denk dat dit puur aan de visser ligt hoe hij/zij daar mee omgaat.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

04-03-2006 10:49

ik zak alleen sporadisch op.
mischien 1 tot 2 x per jaar en vaak niet langer dan 2 uurtjes.
dit omdat ik dan alleen zit en een maat moet komen voor de foto,s.
ik ben gewoon en kluns met zelf ontspanner.
dit doe ik alleen als ik een grote heb gevangen.
maar als ik opzak doe ik er ook een meter of 5 touw aan . zodat de karper zijn eigen diepte een beetje kan opzoeken.
kijk maar naar frank warwick op cassien.
nou zorg ik er natuurlijk wel voor dat het touw goed vastzit aan de bewaarzak. en het touw dubbel geborgt staat.
aan de bankstick en nog met een lange haring van 30 cm
ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.als alles niet goed vast zit.en de vis is er niet meer
zo zijn er in het verleden al toppers terug gevonden die met bewaarzak en al zijn weggezwommen.
daarom als je ze gebruikt. koop grote zakken.en zorg dat ze goed vast zitten
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

04-03-2006 11:21

Als je vis wilt zakken kijk ook eens naar zakken die in de lengte gemaakt zijn ,dan in de breedte dit scheelt zeker vinnen!!!
De meeste zakken zijn veel te diep en als je dan een vis uit het water haalt ligt hij/zij als je niet op let als een rolmops in de zak.(heb echt wel eens nitwits een karper de kant op zien trekken waarvan de vis OP zijn staart in de zak op de kant getrokken werd,ik denk dat je begrijpt wat er toen gebeurde onderste staartlob eraf !!!
Dus als je een vis de kant op wil halen eerst de zak iets optillen en kijken of de vis met zijn vinnen recht ligt,hierdoor minimaliseer je de kans om op dat moment een vis te beschadigen.
Niet,of heel kort zakken om je camera in orde te maken is naar mijn mening het beste.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 11:40

niet vissen schijnt ook erg goed te zijn voor karpers :D
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-03-2006 12:02

Mitsz, dan moeten we zeker alleen maar de karpers gaan voeren...?

Er is al heel wat over zakken :o geschreven.
Ik ben ook niet zo'n zakker, maar kan me in geval van een persoonlijk record er nog iets bij voorstellen.
Koop in ieder geval grote zakken,knoop de zak aan een stok die ver genoeg in de grond gedrukt zit. Bij voorkeur een lange bankstok.

Maar vergeet niet de karper met de kop tegen de stroom in te leggen en sowieso, controleer om de 2 uur of de karper wel diep genoeg ligt.

gr Harnold
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

04-03-2006 15:14

Ik vis nu zo'n tien jaar op karper, en in die tien jaar is er wat betreft de omgang met de karper een hoop veranderd. Steeds vaker zie je discussies over het welzijn van de karper, hetgeen ik absoluut als positief beschouw. Ik ben echter niet een visser die met potjes klin-ik in de tas aan de waterkant zit. Het welzijn van de vis vind ik belangrijk. Ik zit echter ook aan de waterkant om een mooie vis te vangen welke ik dan vol trots aan mijn fotoalbum kan toevoegen. Het feit dat ik dan zelf met deze schoonheid op de foto sta maakt het voor mij extra bijzonder.
Begrijp me niet verkeerd, een beschadigde vis of een vis waarvan er reeds meerdere in mijn album voorkomen zak ik NOOIT! De vissen waar je het allemaal voor doet, de extreem mooie of zware, die vissen zak ik 's nachts, om zodoende een mooie plaat te kunnen maken.
Goed zakken bestaat in mijn ogen niet, slecht zakken echter wel, te kort onder de kant, te ondiep water, erg vies/troebel water, te kleine zak of een vis zakken die daar absoluut niet "geschikt" voor is.

Verdere denk ik dat een hoop van ons karpervissers maar eens goed moeten nadenken over wat wel en niet te doen...

De meesten van ons vissen met boilies toch? In boilies zitten negen van de tien keer eieren verwerkt. Deze mogen niet te duur zijn dus komen ze van de legbatterij......... :oops:

Ik ben geen milieufreak of veganist, alleen af en toe iets verder kijken dan mijn neus lang is, zou voor sommigen onder ons ook wel eens goed zijn!!
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

04-03-2006 15:18

snachts kan je ook goed fotos maken,met licht kan je ook je stek verraden.

Ik zak ook wel is snachts,maar dan wel zoals het hoort,tussen 2 stormpalen,aan een bewaarzak zitten op elke hoek 2 plastic ringen,daardoor gooi ik aan elke kant een stormpaal en heb ie een beetje de ruimte en draait die zak niet om hem heen
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-03-2006 15:37

Wat is nou een echte goede "bezwaarzak"?

Bestaan er goeie?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2006 15:39

Jawel Mitsz die zijn van onderen en van boven open.
Vissen is een hobby, geen religie!