wat moet je doen????


cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

20-02-2006 18:44

wat is het beste dat je kan doen als je een zware vis vangt die "plat" gaat liggen en waar geen beweging in te krijgen is heb dit al een paar keer meegemaakt en ik trok telkens mijn onderlijn kapot (vis met fluorcarbon van een 5-6kg) obstakels liggen er zo goed als geen af en toe een tak de vis doet zelfs geen moeite om in de kant te trekken waar weel bomen in hangen maar blijft gewoon op de bodem liggen soms geeftem nog een paar meter mee trekt dan paar meter draad trug en dan is het over
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

20-02-2006 18:47

niet te hard trekken en wachten totdat ie weer gaat zwemmen, hij houd dat niet eeuwig vol. geloof maar dat werkt.
To The Boat!
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

20-02-2006 18:49

zal het de volgende keer eens proberen als ik de kans krijg want het zijn meestal de zwaardere visse van het water die zo doen
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-02-2006 18:52

cools stefan schreef:wat is het beste dat je kan doen als je een zware vis vangt die "plat" gaat liggen en waar geen beweging in te krijgen is heb dit al een paar keer meegemaakt en ik trok telkens mijn onderlijn kapot (vis met fluorcarbon van een 5-6kg) obstakels liggen er zo goed als geen af en toe een tak de vis doet zelfs geen moeite om in de kant te trekken waar weel bomen in hangen maar blijft gewoon op de bodem liggen soms geeftem nog een paar meter mee trekt dan paar meter draad trug en dan is het over


Met wat voor een hoofdlijn vis jij?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 18:52

wat ik dan doe is de lijn strak houden en constant wat druk houden (niet lopen forceren!!!)..zo kan je wel s 5 minuten staan;-) . .heeft meestal wel effect!

of als t na die 5 minute nog egt niet lukt geef ik het op en leg ik de hengel terug op de rodpod. vis zal meestal verderzwemmen na een poosje.
(dan is t wel geluk hebben of tie nog gehaakt zit) en ken je weer proberen te drillen.

slechtste wat je kan doen is continu staan te trekken... ben daardoor ook heel wat onderlijnmontages kwijtgeraakt.
succes!
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

20-02-2006 20:52

ik vis met hoofdlijn berkley big game en een amnesia voorslag met saftey systeem het is de onderlijn die kapot getrokke word dus de vis zit niet met x aantal meter draad aan zijn lip
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 20:54

die berkley zou k van je spoel afhalen;-) heb ik heel wat vissen mee kwijtgeraakt. :o
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 20:55

cools stefan schreef:ik vis met hoofdlijn berkley big game en een amnesia voorslag met saftey systeem het is de onderlijn die kapot getrokke word dus de vis zit niet met x aantal meter draad aan zijn lip


dan zou je eens met wat zwaarder onderlijnmateriaal vissen;-)
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-02-2006 23:48

cools stefan schreef:ik vis met hoofdlijn berkley big game en een amnesia voorslag met saftey systeem het is de onderlijn die kapot getrokke word dus de vis zit niet met x aantal meter draad aan zijn lip


Ja dat dacht ik al.... Dat gaat helemaal niet goed met je onderlijnen. ik zal alles eens op een rijtje zetten voor je.

- De hoofdlijn is de berkley lijn. Gezien de opmerking van mijn voorganger niet geheel de beste maar voorruit.

-DAn een amnesia voorslag. Ik ga er van uit dat dat de 9.1kg trekkracht betreft of de 11 kg trekkracht. (zou trouwens hiervoor een wat slijt vastere voorslag nemen. Ook als is het mij een raadsel waarom je dit zou gebruiken)

-Deze laatste 2 heb je met een knoop aan elkaar verbonden.

-DAn gebruik je een onderlijn met 5 a 6 kg trek kracht.

Nu zeg je..... de laatste breekt, niet de knoop op je voorslag, niet je voorslag omdat deze niet echt schuurbestendig is en niet je hoofdlijn?

Ik zou dan echt eens serieus gaan nadenken over een ander onderlijn materiaal. :roll:

gr. Rene
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-02-2006 00:06

Hebben de vissen daar ook hazelipjes :roll:
Ik zet mijn huupie in
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

21-02-2006 00:20

terug op de steun, waker zwaar en gewoon de baitrunner weer aan, valt je lijn slap of scheeert ie me weer weg dan ken je weer verder gaan met drillen :wink:
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-02-2006 09:11

Gewoon geduld hebben. Druk op delijn houden en niets forceren. De vis gaat vanzelf weer zwemmen de een wat sneller dan de ander, maar uiteindelijk gaat het echt weer bewegen.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je elke karper zo maar even binnen sleurt. Gedult is een schone zaak, ook als de vis al gehaakt zit.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

21-02-2006 09:38

Ik geloof dat het al staat in het grote karperboek van Rini Groothuis:

Als de vis als een zak blijft liggen kan je nog ns proberen langs een andere kant te trekken. Ga een stuk naar links of rechts en voer geleidelijk druk op. Soms kan je de vis 'omkantelen' en gaat iet weer. Maar als hij/zij echt koppig blijft liggen gewoon de hengel neerleggen met de slip of de molenbeugel open en hij gaat heus weer lopen. (kan wel lang duren, k geloof dat Rini schreef dat het zelfs ns een paar uur geduurd heeft).

Greetz,
Jokke
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-02-2006 10:27

Johan van Os schreef:die berkley zou k van je spoel afhalen;-) heb ik heel wat vissen mee kwijtgeraakt. :o


Grappig, ik vond Big Game juist oerbetrouwbaar... Het is dat er nog betere lijnen zijn voor ietsje meer euro's per meter. En de verbetering zit dan in soepelheid. Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Ik zou zelf eerst de vis onder constante druk houden. Niet full power, maar wel een beetje kracht zetten. Als dit niet lukt zou ik de spanning van de lijn halen. Je kan nu 2 dingen doen. 1) Wachten tot de vis gaat zwemmen, of 2) even wachten (enkele minuten) en dan ineens flink kracht zetten. Vaak zal de karper even niet weten wat te doen en van schrik alsnog gaan zwemmen. Zo niet, dan wordt het echt afwachten :roll:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-02-2006 10:42

Nog nooit meegemaakt dus ik weet het niet.

Zou ook zo niet weten hoe dat beest dat zou moeten doen.

3 grams spinhengeltje ofzo?

MVg

Klaas
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-02-2006 10:56

Klaas, ze gooien gewoon de kop in het zand en dan zit 't zaakje muurvast. Ik heb het ook 1maal meegemaakt. Het duurde een hele poos voordat de vis weer begon te zwemmen.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-02-2006 11:11

Ik begrijp überhaupt niet waarom je met een voorslag vist als er niet of nauwelijks obstakels in het water voorkomen. Lijkt mij totaal overbodig!!
Gebruikersavatar
Rob Ster
Berichten: 128
Lid geworden op: 07-01-2006 17:24
Locatie: rotterdam

21-02-2006 12:02

Hebk ook nog nooit meegemaakt :-?
Who Do You Think We are Bagage Handlers
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

21-02-2006 12:16

In het boek van Eddy sterckx word ook zoiets beschreven alleen ging de vis in een gat liggen en was ook op geen enkele mogelijkheid los te krijgen. pas toen hij druk zetten van tegenover gestelde richting kwam de vis weer op gang..

dus misschien volgende keer met de boot erna toe en kracht zetten aan de andere kant??

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-02-2006 13:10

Waarom zegt er niemand dat je moet pingelen?
De zaak goed onder spanning zetten en pingelen op de lijn tussen je molen en startoog.

Een andere optie is wederom de zaak onder spanning zetten en kloppen op de achterkant van de hengel.

Het laatste redmiddel is de hengel met opgespannen lijn terugleggen in de steunen en wachten tot er weer beweging in komt
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

21-02-2006 13:14

Een vis die plat gaat liggen????? :o

Vis kan hoogstens achter een talud liggen waar je hem niet over heen krijg omdat de lijn in de modder zit.
Maar een vis die plat gaat liggen, daar begrijp ik niks van en geloof er niet in.

Waar vis jij?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

21-02-2006 16:07

Wat bij mij altijd heeft gewerkt is "pingelen" of gitaar spelen. :P
Al moet ik erbij zeggen dat de vis zich vlak voor een rietkraag had neergegooid.

Heeft toen een dik half uur geduurd, ben er 2 uur mee bezig geweest maar dat zal komen omdat ik A: vrij zacht dril daar ik met gevlochten lijn (Berkely Fireline 17/100) vis en de vis niet aan puin wil trekken en B: mijn hengels ,slechts, 2 lbs :o zijn.
't is stil aan de waterkant
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

21-02-2006 18:07

Beetje raar allemaal , kijk een vis die "plat" gaat liggen zit ergens achter.
Achter een tak of een ander stuk hout of zo .. ik heb het zelf ook zo vaak meegemaakt , vis vast als een huis.
Kut .. wat nu .. nou weet je wat ? haal de druk van je lijn , wacht even , (30 seconden of minder) zet weer druk en voel , vast ? even geen druk ..
een dreun ? gelijk druk en hangen , afdrillen en scheppen .. et Viola !
Heeft bij mij altijd gewerkt en werkt nu nog als ik tussen al die afgezaagde bomen (onder water natuurlijk) zit te vissen.
Heb wel eens vast als een huis gezeten ben er naar toe gegaan .. gedoken .. wat denk je ? een takkie van een centimeter of dertig , zie je het voor je 30 centimeter ! Takkie simpel uit de bodem gerukt ( Wat je op honderd meter niet lukt met je hengel , echt ) vis afgedrilt , op gelost .
Riet ? .. fluiter ! tering vis giert het riet in .. kut .. gewoon laten gaan , zelfde werk , ja hoor trekt drie meter riet in een boog en de vis (inmiddels op open water ) trek je lijn strak en hij schiet weer over het riet (met een paar rukken dat wel natuurlijk) en hebben die kip.
Plompen ? het zelfde werk .. ga niet als een imbiciel staan rukken , nee laat maar gaan , als die eenmaal op open water zit komt die dezelfde weg weer terug door de plompen als je hem afdrilt en komt gewoon niet vast te zitten .. echt waar (uitzondering daar gelaten natuurlijk )

Salutations ..
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-02-2006 20:51

Het lijkt mij wel een beetje riskant. Als er echt geen beweging in te krijgen is,hoe weet je dan of de vis niet echt vast zit? straks leg je hem lekker in de steunen en zit de lijn echt vast aan een tak ofzo.

Waar ik ook mijn vraagtekens bij plaats is het feit dat de bekken van de karpers daar dus meer dan 6 kilogram (!) trekkracht verdragen... dat lijkt me vrij veel.

Verder gewoon een fluorocarbon onderlijn van 25 lb gebruiken, dan ben je van het grootste gezeik af. En laat alsjeblieft die voorslag achterwege als er geen obstakels in het water zijn.

vr gr Sjoerd
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

22-02-2006 15:36

Ik ben het met volkomen met sjoerd eens. Geen voorslag gebruiken als het niet noodzakelijk is. Denk aan de veiligheid van de vissen.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!