Ben ik een goede karpervisser.


Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-02-2006 22:04

Kom opmerkingen tegen van die en die is een goede visser. Zit dan vol met vragen van hoeveel uur maakt de persoon in kwestie 4000 uur en gooit die 1000 kg boilies per jaar in het water. Heeft de persoon in kwestie de mogelijkheid om op waters te vissen waar het bestand veelal boven de 15 kg zit. Vist die veel op rivieren en kanalen, of zijn het syndicaat waters waar de persoon in kwestie vist. Vangt die op putjes veelal de boven laag van de vissen weg. Vist die instant, gaat hij niet op water vissen waar hij niet mag voeren. Krijgt hij zijn kennis van het water van andere of moet hij het zelf ontdekken enz.



Zo maakte ik het mee dat op een bepaalt water een 30 kg vis gevangen werd. Heel de bekende karperscène dook er op, de stekken werden na week na week aan elkaar overgegeven. Toen de vis na weken gevangen werd was hij de vanger de betere visser. Kan natuurlijk maar hoe zet het met al die andere begenadigde vissers, waar we al zoveel foto’s van gezien en verhalen gelezen hebben en er niet aan te pas kwamen met al hun super boilies, rigs en dergelijke.

Wat ik niet lees in een aantal boeken is het echte verhaal. Zo ook een bekende Nederlandse oud tennisser die een groot aantal interviews het afgenomen van bekende sportmensen en dit mooi in een boek had samengevat. Nu blijkt hij bij de meeste interviews helemaal niet aanwezig geweest te zijn. Een journalist had ze afgenomen en mooi de naam van de tennisser gebruikt om het boek meer bekendheid te geven. De vrouw van de tennisser schrijft ook boeken aan me hoela, je wordt gewoon in de maling genomen.

Voor mij is vissen een fantastische hobby, zou het voor geen geld willen missen. Enkel wat moeite met de wijze zoals sommige van ons er mee om gaan. Om een paar veren in mij eigen kont te steken ben ook een goede visser, niet dat ik grote vissen vang. Nee, regelmatig vang ik na 50 jaar vissen nog steeds niks of een paar platten. De voldoening om buiten te mogen zijn lekker aan de waterkant maakt me een gelukkig mens en voor me gevoel een goede visser. Mooi dat er vissers zijn die op hun eigen manier topsport willen bedrijven en er over publiceren, dat mag als het er maar wel eerlijk aan toegaat. Dat ik daar wel eens mijn twijfels over heb is wel duidelijk.

Lang aan de top zo is mijn mening is erg lastig, zo kom je er tegen die nog graag grote vissen willen vangen. De spirit is er niet meer naar te zijn uitgewoond in die paar vierkanten meters waar ze jaren als een kluizenaar in vertoeft hebben. Vaak als enige metgezel een fles die voor het gevoel steeds kleiner werd. Uitwijken naar gesponsorde BTW is dan nog een mogelijkheid om de nodige publiciteit te krijgen. Het einde van een roemrijk leven als karpervisser was hier mee een voldongen fijt.

Peter
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-02-2006 22:17

Waarom zou je in vredesnaam een 'goede' karpervisser willen zijn of worden, of sowieso met dit vraagstuk bezig zijn?

Bedankt voor de voorzet Peter, dit is stof voor een leuk stukje schrijfwerk.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

14-02-2006 22:51

peter,

goed of niet goed, is maar net wat anderen ervan maken.
als jij tevreden bent met je vangsten, gezien de omstandigheden; geld, tijd gezin e.d, ben je voor mij een goede karpervisser. goed of niet goed wordt vaak door anderen bepaalt. je moet voor je zelf uitmaken of je hier iets mee wilt. er zijn vissers die zichzelf goed vinden, maar ik ken ook vissers die gewoon op karper vissen, maar die ik erg goed vind.
daar zit wel verschil in.
verder sluit ik mij bij Bas aan. :D
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-02-2006 22:51

Peter,

Wanneer je er voor openstaat wordt je in de maling genomen 8)

Rick,
Je bent karpervisser of je bent het niet!

Kan geen geld, goed of wat anderen er van denken of vinden iets aan veranderen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-02-2006 23:24

heeft het soms hier mee te maken?
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#316089

H 8) B
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-02-2006 00:12

Er is geen goede of slechte visser.

Neem nu als voorbeeld 2 vissers.
De ene vist op een groot water met een leuk bestand aan vissen. Hij heeft als target een heel mooie spiegeltje die hij graag wil vangen.
Hij zit een hele poos achter deze vis aan, maar blijft positief doorvissen. Na lange tijd vangt hij uiteindelijk zijn target, een spiegel van 22 pond.

Een andere visser vist op wateren waar grote vissen zwemmen. Is er weer een neiuwe gevangen, gelijk erheen om op dit monster te jagen.
Binnen een kortere tijd vangt deze visser gemakkelijk enkele grotere vissen, puur om aanzien te krijgen. Dit geeft veel minder voldoening dan het vangen van die ene targetvis, die voor jouw persoonlijk veel meer betekent.

Nu zullen vele mensen zeggen dat de tweede visser een goede visser is, maar waarom eigenlijk? Alleen omdat deze visser een reeks veertigers heeft gevangen? Dat maakt iemand een goede visser?
Ik vind persoonlijk de eerste visser een 'betere' visser. Deze visser stelt zichzelf een doel en gaat hiervoor en blijft volhouden tot hij zijn target heeft behaald. Hij heeft een heel grote zelfvoldoening.
Deze visser vangt ook de vissen die hij wil vangen, maar moeten dit dan allemaal grote vissen zijn?
Als iemand nu graag een vis wil vangen van 15 pond en iemand anders alleen maar voor de grote veertigers gaat, wie is er dan beter.

Het is altijd z geweest dat mensen die grote vissen vangen meer aanzien hebben en krijgen.Maar zijn deze vissers dan ook gelijk betere vissers dan de rest?
Ik vind van niet, iedereen vist op zijn eigen manier.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

15-02-2006 01:07

Of ík een goede visser ben? boeie! elke minuut die ik aan het water
spendeer is een mooie... ik vang zo nu en dan een karper, zie dieren die
niemand anders ziet, zie wolken die niemand anders ziet, zie
zonsondergangen die niemand anders ziet. Ik kom op plekken waar ik
een dag lang geen ander mens tegenkom...

Trouwens, komend jaar ben ik waarschijnlijk ook bij jullie in de oude
haven te vinden. met het pennetje in de vroege uurtjes, tussen de
plezierjachten... Kijken of ik wat moois kan vangen! :D
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-02-2006 06:44

Neem nu als voorbeeld 2 vissers.
De ene vist op een groot water met een leuk bestand aan vissen. Hij heeft als target een heel mooie spiegeltje die hij graag wil vangen.
Hij zit een hele poos achter deze vis aan, maar blijft positief doorvissen. Na lange tijd vangt hij uiteindelijk zijn target, een spiegel van 22 pond.

Een andere visser vist op wateren waar grote vissen zwemmen. Is er weer een neiuwe gevangen, gelijk erheen om op dit monster te jagen.
Binnen een kortere tijd vangt deze visser gemakkelijk enkele grotere vissen, puur om aanzien te krijgen. Dit geeft veel minder voldoening dan het vangen van die ene targetvis, die voor jouw persoonlijk veel meer betekent.


Wie ben jij om te bepalen wat meer vldoening geeft?

Er zijn mensen die vissen op karper, er zijn mensen die vissen naar erkenning .........

Beiden zullen een soort van voldoening hebben. Als wij nu eens stoppen met daar een waarde aan te hangen met zijn allen dan zijn we al een heel eind.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-02-2006 08:13

In mijn ogen is een goede karpervisser een visser die respect heeft voor de natuur en de vis. En daarnaast natuurlijk niet loopt te prutsen aan het water. Ach, vooruit, een keertje prutsen doet iedereen wel eens. :wink:

Het is in mijn ogen dus absoluut niet vangstgerelateerd in die zin van dat hij of zij grote vissen moet hebben gevangen. Vaak zijn grote dikke vissen juist van het dommere soort trouwens en zijn lange, slanke schubs veel moeilijkere klanten. Alles in perspectief dus. Op het moment dat iemand alleen bezig is om z'n ego op te poetsen, dan is het voor mij juist geen goede visser, al vangt hij meer dikke vissen in een jaar dan ik ooit in m'n hele leven zal vangen! Voor mij is mentaliteit dus een behoorlijke graadmeter.

Of ik een goede visser ben, boeit me eigenlijk niet zo. Het gaat me om visplezier en het zijn in de natuur. Dit houdt meteen al in dat je me niet aantreft aan overbeviste en bevoerde pispotputjes. Je zou zelfs kunnen discussieren of een goede visser zich daar wil ophouden en die arme gestresste lobbessen het leven wel zuur wil maken. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik groet u.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

15-02-2006 09:10

Dit is weer typisch een vraagstuk waar iedereen alleen voor zichzelf een antwoord op kan geven. Niet iemand anders bepaald wanneer je een goede visser bent maar jijzelf.

Ik persoonlijk haal mijn motivatie om door te gaan uit het feit dat ik mijn resultaten haal die ik wil halen, met de inspanning die ik wil doen en door niet mee te lopen met de grote groep op een bepaald water, maar het juist helemaal anders te doen.

Ik ben tevreden over hoe mijn visserij zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. Hoe een ander daar over denkt moeten zij zelf weten, ik blijf toch mijn eiegen ding doen
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

15-02-2006 10:05

Kees Verheij schreef:In mijn ogen is een goede karpervisser een visser die respect heeft voor de natuur en de vis. En daarnaast natuurlijk niet loopt te prutsen aan het water. Ach, vooruit, een keertje prutsen doet iedereen wel eens. :wink:

Het is in mijn ogen dus absoluut niet vangstgerelateerd in die zin van dat hij of zij grote vissen moet hebben gevangen. Vaak zijn grote dikke vissen juist van het dommere soort trouwens en zijn lange, slanke schubs veel moeilijkere klanten. Alles in perspectief dus. Op het moment dat iemand alleen bezig is om z'n ego op te poetsen, dan is het voor mij juist geen goede visser, al vangt hij meer dikke vissen in een jaar dan ik ooit in m'n hele leven zal vangen! Voor mij is mentaliteit dus een behoorlijke graadmeter.

Of ik een goede visser ben, boeit me eigenlijk niet zo. Het gaat me om visplezier en het zijn in de natuur. Dit houdt meteen al in dat je me niet aantreft aan overbeviste en bevoerde pispotputjes. Je zou zelfs kunnen discussieren of een goede visser zich daar wil ophouden en die arme gestresste lobbessen het leven wel zuur wil maken. Maar dat is weer een andere discussie.

Ik groet u.


behalve dat goed ook nog in de betekenis van kennis en vaardigheden gebruikt kan worden vind ik de boodschap hierboven het allerbelangrijkst.

goed2 (bn.)
1 juist, zoals het behoort, zoals verwacht wordt <=> fout
2 van hoge kwaliteit => best, waard; <=> slecht
3 gunstig, voordelig <=> slecht
4 deugdzaam, oprecht <=> slecht
5 flink, behoorlijk <=> slecht
6 aardig, vriendelijk
7 gezond, normaal, welvarend <=> slecht
8 kundig, bedreven
9 prettig, aangenaam <=> slecht

Bertil
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-02-2006 10:08

Kees die pet past iedereen 8) 8) ik zet hem ook maar op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-02-2006 10:20

Marc Schrikkema schreef:
Neem nu als voorbeeld 2 vissers.
De ene vist op een groot water met een leuk bestand aan vissen. Hij heeft als target een heel mooie spiegeltje die hij graag wil vangen.
Hij zit een hele poos achter deze vis aan, maar blijft positief doorvissen. Na lange tijd vangt hij uiteindelijk zijn target, een spiegel van 22 pond.

Een andere visser vist op wateren waar grote vissen zwemmen. Is er weer een neiuwe gevangen, gelijk erheen om op dit monster te jagen.
Binnen een kortere tijd vangt deze visser gemakkelijk enkele grotere vissen, puur om aanzien te krijgen. Dit geeft veel minder voldoening dan het vangen van die ene targetvis, die voor jouw persoonlijk veel meer betekent.


Wie ben jij om te bepalen wat meer vldoening geeft?

Er zijn mensen die vissen op karper, er zijn mensen die vissen naar erkenning .........

Beiden zullen een soort van voldoening hebben. Als wij nu eens stoppen met daar een waarde aan te hangen met zijn allen dan zijn we al een heel eind.

M.


Marc,




Afbeelding
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

15-02-2006 10:45

een goede visser is beter dan gisteren.
8)
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

15-02-2006 11:08

Een goeie visser heeft zijn achternaam mee :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-02-2006 11:12

Ik ken ook wel Vissers die niet zo goed zijn maar wel weer aardig kunnen vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-02-2006 11:16

Ik kan bij het laatste deel van jouw stuk maar een naam plaatsen Peter, tenminste die als voorbeeld is genomen, het goede visser zijn voor zichzelf relateren aan enkel gewicht, dan kom je jezelf vroeg of laat tegen...

Je hebt ze, niet veel, maar er lopen er in elke regio wel een paar rond. Vissers die waar dan ook, op elk water, (bovengemiddeld) weten te vangen. Dat zie ik als prestatie binnen het vissen, elke keer weer een nieuwe sitatie, jezelf aanpassen aan situatie en karper weten te vangen... Vastgeroeste afgestompte karpervissers lopen er al genoeg rond...

Voor de rest van de het overgrote deel karpervissers is het woord goede visser niet van toepassing, gewoon enkel visser. De een vangt meer of groter omdat hij meer tijd/geld/goede wateren tot zijn beschikking heeft dan anderen.

Dat het vissen zelf meer is dan enkel een (grote) vis vangen moge duidelijk zijn, het is een totaalplaatje, maar waarbij het vangen van vis wel weer het hoofddoel is, anders ben je geen visser.

Een visser stelt namelijk alles in het werk om zijn gewenste prooi te vangen, naar mogelijk dan toch...

Ach, zie het bij de oudere generatie die al een leven vist, lol hebben in wat je doet is het allerbelangrijkste wil je de drive voor jezelf blijven houden om naar de waterkant te gaan. Wanneer de lol ervan af is en het een moet wordt, om bijv. maar op dat podium te blijven, dan kan je beter stoppen...
mvg

Bart van den Hurk
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

15-02-2006 19:38

Denk dat ''goed'' beter omschreven kan worden als fanatiek,gedreven.

Mensen die zich inzetten voor hun hobby, nieuwe dingen ontdekken, zich blijven ontwikkelen, verdienen mijn respect.

Aantallen zijn voor mij niet belangrijk, vis liever een heel jaar door op een moeilijk water (in mijn geval een rivier) om daar vervolgens een vis te vangen die ik verdient heb door m'n inspanningen,ondervindingen. Vorig jaar geen enkele riviervis gevangen, wel geleerd. Dit inspireert mij om tóch daar te blijven vissen, weer of geen weer. -10? Marcel gaat vissen. Windkracht 8? Marcel gaat vissen. Sneeuw? Marcel gaat vissen.

Goed vind ik mezelf niet, wel gedreven.
Je blijft altijd leren. Niemand weet alles. Karpers zijn niet voorspelbaar.

I.r.m.c
Martijn uit Zoetermeer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-02-2006 14:17
Locatie: Zoetermeer

15-02-2006 22:31

Marcel Brauer schreef: Karpers zijn niet voorspelbaar.


*zucht* zou soms wel makkelijk zijn als ze dat heel even wel waren
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

16-02-2006 11:16

Is maar net hoe je het bekijkt. Wil het mezelf niet al te gemakkelijk maken..
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

16-02-2006 23:05

Je bent een karpervisser als je van jouw hobby geniet, je eigen voldoening eruit haalt. Voor de een is dit veel vangen voor de ander groot.
Geniet van de tijd die je aan je hobby kunt besteden, want tijd lijkt schaars te zijn. Een goede karpervisser is in mijn ogen iemand die structureel een oplossing vindt qua tactiek/aanpak/aas etc. van een water en zo zijn visjes regelmatig vangt. Factor geluk is daarbij noodzakelijk. Maar ik druk dit niet uit in ponden of hoeveelheden. Meer in de grijns op zijn/haar gezicht. (er zijn er niet zoveel van)
Plaats reactie