Spiegelkarpertjes uit Zwolle


Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

16-02-2006 23:53

Gideon Bolink schreef:Is iets niet goed met die spiegels..

Frank avezaat-> spiegels gekocht-> Witte stip
Robin de Ronde-> spiegels gekocht-> Witte stip
Gideon Bolink-> spiegels gekocht-> 1 spiegel heeft nu 2 witte puntjes.. Zal het ook de witte stip zijn?


Tel mij er ook maar bij op gister slechts 2-3 stipjes dacht eerst zal wel niets zijn maar nu zijn het er duidelijk meer, beide spiegeltjes hebben dus witte stip :(. Gelijk DSD erin gedaan, hopelijk gaat dat helpen.

Mvg, Koen


PS mijn spiegeltjes zijn van zondag, vind trouwens dat ze nog erg gestresst zijn. Als je even langloopt schrikken ze al behoorlijk.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

17-02-2006 10:46

De witte stip is niet zo vreemd op de beurs hebben de vissen niet verwarmd gezeten, dan de visjes mee in de auto daar gaat dan de temperatuur in de zak al een stukje omhoog en dan het aquarium nog 1 of 2 graden warmer en hoppa je hebt Stip, gelukkig is stip makkelijk te behandelen

boven de 12 graden FMC puur 20ml per 1000 ltr (ff terug rekenen voor aquarium dus:P)
zout 5 gram per liter als het nog niet te ernstig is (zonder jodium)
esaa2000 werd door frank al gezegt.
watertemperatuur verhogen ookal gezegt

wanneer de stip blijvend aanwezig is in een bak (is goed mogelijk) en te zien wanneer er nieuwe vissen bij gezet worden, dan is er maar 1 oplossing UV lamp 1 watt per 100 liter water die dood de stip ook!

met FMC opletten dit is zo'n zooi dat kit van aquaria aan kan tasten waardoor ze gaan lekken.

een verklaring voor gerafelde vinnen kan zijn dat er met zout is gewerkt in COMBINATIE met medicijnen wat vaak zeer versterkend werkt. of overdosering kan ooknog. als laatste kan ik alleen dan nog vinrot bedenken maar dat geloof ik niet

mvg Rob
Simon de Vries
Berichten: 17
Lid geworden op: 16-02-2006 22:54

17-02-2006 12:08

even ter info:

Witte-stipziekte, misschien wel de meest bekende ziekte , wordt veroorzaakt door een eencellige die rondom van trilharen is voorzien (holotriche ciliaat). De naam van de ziekteverwekker is Ichthyophthirius multifiliis.

Alle plotselinge veranderingen: op gebied van temperatuur, complete filterwisseling, te snel koud water bij vullen, te veel water ineens verversen, besmetting van nieuwe Karper, van de ene parasiet naar de andere via (verkeerd) medicijngebruik, plotseling de Karper overzetten in een niet ingedraaid systeem. Slechte waterkwaliteit en vooral Stress zijn zeer belangrijke factoren.

Karper welke gezond zijn en in een gezond systeem rondzwemmen zullen geen enkele moeite hebben met deze parsiet, een keer schuren kan ze van die eene parasiet al verlossen. Indien echter de omstandigheden minder gunstig zijn,zoals bv het inbrengen van nieuwe Karper,dan kan een enkele para zich supersnel vermeerderen, ook als de conditie van de Karper niet optimaal is kan het fout gaan. Parasieten liggen dus eigenlijk altijd op de loer.

Witte stip kent een ingewikkeld levenscyclus en kan zich snel door een vissenbevolking verspreiden. De witte stipjes op de huid, vinnen en kieuwen worden rijp wanneer ze ongeveer 1 mm zijn, breken dan door de huid heen en vallen eraf. Binnen een paar uur nestelen ze zich in de vijver en vormen ze een kiemcel. Ze vermenigvuldigen zich vervolgens, waardoor meer dan duizend kleine infectiehaardjes worden gevormd. Wanneer deze zwermsporen uit de kiemcel breken, moeten ze binnen 24 uur een gastheer vinden om te overleven. Karper die gedecteerd zijn vertonen de kenmerkende witte stipjes.
Als u er niets aan doet, is witte stip dodelijk.

Mvg Simon
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

17-02-2006 12:25

Heb ook 5 spiegeltjes gekocht op de beurs. Deze zijn gekocht op Zondag.
Ik heb nog geen witte stip. Maar 100% zijn de karpertjes nu ook weer niet. Geven veel slijm af en hebben een vrij grauwe kleur.
Ze eten wel prima en zijn levendig genoeg. Inmiddels is er 1 overleden.
Ook heeft er 1 een scheef bekkie. Heb is een uurtje staan te kijken bij de "kofferbak" verkoop op de beurs van de spiegeltjes. Wat een belachelijke voorstelling zeg. Er werd slecht geinformeerd naar de kopers toe. En de informatie die werd gegeven sloeg echt nergens op. Vindt het dus ook belachelijk dat deze spiegeltjes zo verkocht worden door een belangenorganisatie. De spiegeltjes werden zo van de 1 in de andere bak geflikkert. Niet zo vreemd dat veel last hebben van witte stip.
Denk dat de helft van de verkochte spiegeltjes inmiddels het loodje heeft gelegd. Jammer !
Helaas weten maar weinig mensen dat er heel wat bij komt kijken om de karpertjes goed op te kweken. Zeker als ik de verhaaltjes hier op het board lees. We hopen er maar het beste van....

Rene.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-02-2006 13:48

Gezien de opmstandigheden van die karpertjes vind ik het niet gek dat veel van deze visjes die ziekte ontwikkelen. Het is niet echt een heel ongewoon virus. Zoals al gezegd is het is een veel voorkomende ziekte.

Zie het als bij mensen: als je zonder jas te lang in de kou loopt vat je een verkoudheid. Aangezien alle visjes enorme temperatuurverschillen hebben ondergaan, zullen ze bijna allemaal kou gevat hebben, om het zo maar te noemen. Dit hoeft dus niet te betekenen dat dit een 'zieke' partij vissen was.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

17-02-2006 13:52

Sjoerd,

daarentegen valt het dus wel op dat er vissen een hoop schubben verliezen en flinke scheuren in de staart krijgen...

enig idee waar dat onder valt?


edit: de vis die er het slechtst aan toe is begint nu ook op zijn kop te hangen dus ik twijfel of ik hem uberhaupt wel in de bak moet houden :-?
rik van heugten
Berichten: 26
Lid geworden op: 11-07-2005 00:29
Locatie: someren
Contacteer:

17-02-2006 14:18

ik heb er ook 2
zijn allebij kerngezond geen witte stip ofzo
eten gezond en ook geen schubverlies.
(wel had er eentje een schuurtje in zijn rugvin, maar dat is
al weer hersteld)
Tight lines,
Rik van Heugten
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-02-2006 17:05

Sjoerd, voor de duidelijkheid witte stip is geen virus.

Voor zover nu bekend als het volgend jaar weer komt tot een verkoop zal het anders van opzet zijn. Een begeleidend schrijven hoe er mee om te gaan zal er zeker komen. Wat de opmerking over het teruggooien met water en al is dat niets bijzonders. Van een bepaalde ziekte bij de vissen vooraf is ook geen sprake, ben nadien nog in Valkenswaard geweest en de broers en zussen zwemmen er net als bij mij rustig rond. Wel heb ik er 15 uur overgedaan om de spiegels geleidelijk laten wennen aan de kamer temperatuur. Het water in de plasticzak was 11 graden toen ik thuis kwam niet echt warm dus. Wat de grauwe kleur aangaat is dat niets bijzonders, zelf heb ik drie verschillende soorten spiegels die allemaal anders getint zijn. Kijk ik naar mijn spiegels buiten zijn die van wegen het licht veel donkerder van kleur. Vooraf is er opgewezen dat hoewel ze sterk zijn je de spiegels de nodige aandacht moet geven wil je het tot een succes maken. Zomaar vissen kopen leid tot ellende voor de vissen die dit zeker niet verdienen. We maken ook veel stampij als we niet goed met grote karpers omgaan, voor mij geld dit ook voor de kleintjes.

Peter
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-02-2006 19:55

DSD helpt goed, meeste stippen zijn hiero al verdwenen.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

17-02-2006 22:08

H5N1 oftewel vogelgriep? :roll: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

18-02-2006 22:06

Ja hoor.. heb inmiddels ook de stippen in de bak. :cry:
Vandaag maar begonnen met Exit.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-02-2006 13:19

bij mij begint de situatie weer de goede kant op te gaan rene

witte stip is zo goed als verdwenen en het lijkt erop dat de vissen ook minder schubben afgeven...

even de komende tijd aankijken
jacco noordermeer

19-02-2006 15:05

ik heb geen stip gehad
kan zijn omdat dat ik preventief heb gehandelt tegen wormen en ééncellige parasieten en stip
wel knappen ze nu hard op
de schubben komen al weer terug en de gerafelde vinnen groeien ook al weer bij
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

19-02-2006 20:00

2e dag Exit gebruikt en het gaat al een stuk beter.
Wil geen reclame maken voor Exit, maar echt goed spul !
Heb wel even tijdelijk uit mijn 2e filter de koolstof gehaald.
Het vreemde is dat de spiegels van Carp 2006 nagenoeg geen stip hebben maar wel 2 Ghost Koi. Deze zaten behoorlijk onder.
Maar zoals ik al melde het gaat de goede kant op :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

19-02-2006 22:21

Prefentief behandelen hoeft niet altijd goed te zijn. Het kan vissen ook resistent maken en dat kan nog wel eens voor problemen zorgen als er dan echt een ziekte de kop op steekt...

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

20-02-2006 13:18

sjoert ????

begrijp ff niet wat je hiermee wilt zeggen

uit voorzorg zorgen dat alle nog onzichtbare parasieten en andere eencellige doden leid niet tot resistentie van ziekte's
maar voorkomt wel dat de oude bezetting in vijver/aquarium verlost blijft van problemen die de nieuwe vissen meebrengen
vis ziekte's is een heel ander probleem :wink:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-02-2006 20:15

G@#$%&**&^%&domme

Hier in mijn bak nu ook witte stip.
Het visje wat niet wil groeien zit echt gruwlijk helemaal onder.

Zag het helaas net pas toen ik thuis kwam.

en natuurlijk geen medicijn voor handen.

Iemand ervaring met het verwarmen tot boven de 32 graden?

hoelang moet dat, moet dat herhaald worden?

ik hoop op een snel antwoord want de bak staat nu inmiddels op 26 graden
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2006 20:39

Camiel,

Je kan je bak verwarmen voor een paar uur naar 32 graden.
Meestal keert de witte stip weer terug na een paar weken. De parasiet gaat zegt maar in rust stand , maar is niet altijd verdwenen.
Ga morgen ff "Exit" halen.
Binnen 2 dagen ben je er van af.
Als je Exit gebruikt wel ff je koolstof uit je filter halen , anders heeft het geen nut. Ik zit nu in de 3e behandel dag met Exit en geen witte stip meer te bekennen :D

Succes !

Rene.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-02-2006 20:53

Ga ik morgen gelijk even halen

wat kost zoiets trouwens ongeveer? :D

tot morgen maar even verwarmen want de kleinste van het stel ziet er niet uit of ie de morgen nog gaat halen.

Het spiegeltje van de beurs(de schuldige denk ik) heeft als enige trouwens geen witte stipjes
jacco noordermeer

20-02-2006 21:01

camiel exit kost ong 8 a9 euro

en zo zie je maar dat preventief behandelen de minste problemen geeft :wink:
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2006 21:11

Camiel ,

3,95 bij de Intratuin. (toch niet met alles duur die Intratuin :D )
Bij mij hadden ook de beurs spiegels geen witte stip.
Wel twee Ghost Koi zaten helemaal onder.
Als je besmette vis er zo slecht aan toe is dan heeft hij wel langer witte stip. Wees gerust, als het witte stip is zal je vis er niet zo snel aan dood gaan hoor. Pas bij langdurig zieke vissen gaat het mis.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-02-2006 21:20

Ik heb de karpertjes nu dus in een ander aquarium zitten dan dat ze normaal zitten.

Het aquarium waar ze nu in zitten is wat kleiner dus word wat sneller warm in plaats van die 400 liter waar ze normaal inzitten.

is het een idee om mijn grootte bak (die leeg is maar nog wel draait) te behandelen terwijl hij leeg is?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-02-2006 21:29

leuke hobby zeg :roll:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-02-2006 21:54

Heb ook witte stip in mijn bak gehad.

Was bij 1 van de 3 visjes.
Heb meteen EXIT gekocht. Is normaal een 3 daagse kuut. Het zag er vrij heftig uit, dus heb de kuur 6 dagen volgehouden. Nu is er helemaal niets meer te zien aan het visje.

Genezen dus.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

20-02-2006 22:07

Camiel,

Als je vissen niet in die 400 liter bak zijn geweest zou ik deze bak niet behandelen. Hoe minder medicamenten in je bak hoe beter toch ?
Als ze er wel ingezeten hebben, dan zeker wel behandelen !

En JA Hans, het is een leuke hobby.
Zo zie je in de winter ook elke dag nog eens een vissie.

Rene.