Voeren op klein water en vissen zwemmend houden !?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

13-02-2006 16:43

heeey karpervissende NL-ers !

Iedereen heb ze doelen voor 2006 , de ene wil één bepaalde vis vangen de ene wil zoveel mogelijk vis vangen en de andere probeert de lol in het vissen weer terug te krijgen… zelf heb ik natuurlijk ook zo’n doel namelijk : langdurig voeren van één water en hier minimaal één keer per week plaatst te nemen voor een nacht,avond of gewoon een ochtendje, ligt eraan hoeveel tijd ik heb en als het weer wat warmer word en langer licht blijft wil ik ook nog wel is 2 a 3 keer per week een avondje pakken . Het water ligt namelijk 5 minuten fietsen van mijn huis. Met dat voeren wil ik eigenlijk een paar doelen proberen te bereiken :
-het vangen van een spiegel die al 10 jaar niet is gevangen en die 10 jaar geleden rond de 25 pond zat , ik weet dus ook niet zeker of het mooie beest nog leeft maar ik vermoed van wel , deze vis wil ik dan ook gaan zoeken (hij is namelijk al die tijd dus niet gevangen in de grotere plassen van het waterstelsel ) , ik vermoed nu ook dus dat die in de kleinere tussenslootjes zit die de iets grotere plassen met elkaar verbinden.
-ook wil ik o.a. een 28 ponder (2-tone) graag nog een keer terugvangen op een hopelijk hoger gewicht dan dat ik hem vorig jaar heb gevangen , vooral wil ik hem vangen omdat ik echt kutfoto’s van die vis heb ! Hier baal ik nog steeds van .
-voor de rest wil ik natuurlijk ook nog gewoon zoveel mogelijk vissen vangen op dat water , ook wil ik proberen vissen die altijd in de zijslootjes vertoeven met dat voeren een beetje naar het open water te krijgen en ze zo ook te kunnen vangen (wat ik ook een paar keer wil gaan doen is gewoon in die zijslootjes gaan vissen )

Nu zitten jullie natuurlijk allemaal te denken wat mijn probleem nou is , nou hier komt het :P.

Het hele waterstelsel (waar de vissen heen kunne) bestaan uit 3 grotere plassen (het blijven kleine plasjes hoor) verbonden door een paar kleine tussenslootjes die in totaal rond de 150 meter lang zijn exclusief die grotere plassen. Nu wil ik dus niet op één zo’n groter deel gaan voeren maar gewoon over 2 van de 3 grotere delen en dan in de tussensloot die die twee plassen verbinden en ook 2 zijsloten , waarvan allebei één bij een groter gedeelte.
De vissen op deze plas hebben een soort trekgedrag waar ik nog niet helemaal uit ben hoe dit zit , ik heb hier wel is kort gevoerd met me broer toen haalden we er 5 vissen uit in één nacht.
Maar het probleem was dus dat het meestal één van twee is die vis vangt , de andere vangt meestal of niks of één of twee vissen hoogstens. Ik denk nu we op deze plas goed gaan voeren , dus gewoon verspreid over heel het water op de gedeelte die ik eerder al noemde , dat het nu helemaal erg wordt dus dat er nu echt maar ééntje gaat vangen. Nu weet ik dat je gewoon om de sessie kan wisselen van stek natuurlijk maar dat heb ik liever niet , vooral als je weet dat je niks vangt is ’t natuurlijk een beetje zonde om dan te gaan vissen (dit geld dan altijd voor één van de twee) . Nu ben ik dus benieuwd hoe jullie dit soort problemen oplossen als die al op te lossen zijn ? Waar ik nu dus op uit ben is gewoon dat als de vissen van één kant komen dat ze niet bij het eerste de beste voer stil gaan liggen en gaan vreten , met als gevolg dat je ze dus nooit aan het zwemmen krijgt en ook met het gevolg wat ik net noemde dat er altijd maar één van de twee vangt . Ik zat zelf al te denken om gewoon heel verspreid te gaan voeren en of heel weinig te voeren. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of jullie nog andere manieren hebben om dit te kunnen voorkomen .


Groeten …. Wouter.
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

13-02-2006 17:48

Hoi Wouter,

Als ik zelf op zo een water moest gaan vissen dan zou ik het aanpakken dan zou ik het veel afwisselen. Je weet het trekgedrag van deze vissen niet dus zul je ze moeten gaan zoeken vooralleer je met grote hoeveelheden gaat voeren, kwestie van de vissen niet te verzadigen of te ontmoedigen om te gaan azen. Als je deze routes eenmaal gevonden hebt dan kun je goed aan de slag gaan met voeren. Ik zou op elk deel beginnen te voeren, afhankelijk van de periode van het jaar natuurlijk. Die gegevens met betrekking tot het trekgedrag kom je wel te weten als je veel vist. Ook door andere mensen te contacteren kan je hierover veel informatie krijgen. Ik zou dus eerst beginnen met het zoeken naar hoe de vissen azen en op welke stekken ze komen, als je deze informatie niet hebt of krijgt dan kun je dit nog altijd te weten komen door op veel verschillende stekken te voeren en te vissen.

Wat betreft dat vangen van de ene en de andere niet: soms is het zo dat vissen van één enkele kant komen, dit heb ik ook al meermaals onder vonden. Ik weet uit ervaring dat hiertegen weinig te doen is als het de normale route van de vissen is. Ze komen eerst het aas van jou of je vriend tegen en dan pas het aas van die andere persoon. Het is logisch dat wanneer je op hun route ligt te vissen dat de personen die aan de kant zit waar ze het eerst langskomen ook het meeste zullen vangen. Als je samen vist kun je dit oplossen door eens af te wisselen met je maat.

Dit zijn mijn ervaringen betreffende dit soort problemen,
Ik hoop dat je er iets aan hebt,

mvg tom langens
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-02-2006 22:12

Wouter,

Ik begrijp dat je een beetje doelt op die mooie vissen die je graag wil vangen. Het wordt natuurlijk onzekere zaak als een vis al 10 jaar niet is gevangen, maar dat kun je nooit met 100% zekerheid zegge natuurlijk. Niet iedereen is even open over zijn vangsten, zeker niet als het gaat om fraaie exemplaren. Waar ik vaak op let als ik een mijn visserij richt op bepaalde individuele vissen, als is dit niet echt mijn stijl, is toch ook wel stekkeuze. Ik vis dan op die plekken waarvan ik weet dat die vis er in het verleden gevangen is. Je weet dan dus dat die vis er komt, dat geeft al wat meer vertrouwen. En in mijn ogen is de kans dat je die vis daar aantreft dus groter. Al zal dat op een groter watercomplex misschien wat minder frequent zijn. Uit eigen ervaring weet je dus ook op wat voor aassoort je die ene karper hebt gevangen. Dat is ook een voordeel.
Je geeft aan dat je het trekgedrag van de karpers niet goed voor ogen hebt nog. Misschien als je een kaartje maakt en daarop de plekken aangeeft waarop jij in het verleden vissen hebt gevangen en eventueel waar je vissen regelmatig ziet springen komt er een beeld uit. Misschien ook niet hoor. Ook door veel instant te vissen kom je meer te weten over het trekgedrag. Met voeren beinvloed je dit wellicht en is het beeld vertroebeld. Let dan ook op de tijdstippen waarop je op bepaalde stekken vis vangt en of daar een logica in zit.
Wat betreft het voeren zou ik een zo tactisch mogelijke plek kiezen. Ik ken het water niet goed, maar misschien willen de vissen via de smalle slootjes van de ene plas naar de andere en kun je daar ergens de vissen confronteren met voer. En als ze vanuit een slootje komen heeft diegene die daar het dichtst bij zit te vissen altijd prijs. Dat is een nadeel van met zn 2en op 1 stek vissen. Misschien toch te overwegen om alleen te gaan of een eindje uit elkaar te gaan zitten. Dan kun je misschien ook nog eens wat meer uitproberen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-02-2006 10:36

Hey Wouter,

ik zou sowieso al eens voeren op het stuk waar je die 28er voorheen al gevangen hebt. Misschien lukt het je wel om de vis nog eens te strikken op hetzelfde stuk.
Je zegt dat je goed wil voeren, maar wat bedoel je daarmee. Bedoel je daarmee dat je veel wil voeren, of dat je verspreid wil voeren, of allebei.
Als je de vissen aan het zwemmen wil houden dan zou ik juist niet veel gaan voeren. Bijvoorbeeld een kg bollen op een groot stuk van het water. Laat ze maar lekker zoeken naar je bollen, zodat ze ze hier en daar tegen komen. Zo bereik je misschien ook wel veel meer vissen.

Ik heb zelf ook op een water gevist waar de een bijna altijd meer ving dan de ander, wij hebben dat toen opgelost door een stuk verder uit elkaar te gaan zitten. Het is misschien wat minder gezellig, maar vistechnisch wel veel beter. Zo merk je veel sneller de betere stekken van het water op.

Groetjes en succes,
Stefan
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-02-2006 10:53

valt mij op dat wouter (14) beter schrijft dan de gemiddelde 14 tot 18 jarige op het board :lol:

Gewoon even tussendoor...

On Topic

Wouter suc6!!! en maak eens een artikeltje voor de site
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

14-02-2006 13:31

als ik vanmiddag thuis ben reageer ik hier even op

gr wouter
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

14-02-2006 16:10

Tom ,

Andere mensen informeren over hun vangsten en over het trekgedrag van de vissen heb ik al gedaan alleen ‘het volk’ (niet minderwaardig bedoeld !) wat er aan die plas is te vinden weet maar weinig tot niks van het trekgedrag van de vissen daar en de vangsten precies bij houden doen ze al helemaal niet(vangen trouwens wel hoor ). Zelf heb ik dit het afgelopen jaar wel een beetje bij gehouden, niet altijd natuurlijk , alleen ik heb nog te weinig vangsten opgeschreven om er echt iets wijzer over te worden qua het trekgedrag van de vissen daar . Wat me wel is opgevallen dat als je vis vangt ,wat vaak wel het geval is , dat het vaak meerdere kleine vissen (tot 20 pond ) zijn of 1 of 2 grotere zijn (boven de 23). Dat verder uit mekaar zitten deden wij ook altijd maar dit jaar willen we dan allebei op één zo’n groter gedeelte van het waterstelsel gaan vissen en dan kijken waar , wanneer en hoelaat je de vissen vangt en we hopen dan ook meer kans te maken op meer vis als dat we met ze tweeën op één zo’n gedeelte gaan zitten. Verder qua dat weinig voeren zitten ze wel op één lijn , dit wil ook gaan doen en dan misschien met 25 mm , zodat het toch wat meer opvalt en het is niet brasemgevoelig , tevens zitten er ook kleine karpers en misschien dat je die dan ook mist met grotere bollen waar ik eigenlijk wel op uit ben en het is ook een beetje dessuurdoorbrekent al hoewel het daar met dressuur erg mee valt.

Rick ,

Het blijft natuurlijk idd de gok om zo’n vis proberen te vangen want ik weet niet of die nog leeft maarja als je hem dan vangt is het helemaal mooi toch :D . Verder zitten er ook nog veel hoge 20ers op die ik ook graag een keertje zou willen vangen.
Ik wil met het voeren ook niet echt stevig gaan voeren zodat ze dik worden maar gewoon om kennis te maken met je bol waar je mee vist en op die manier ook sneller suc6 te hebben in de kortere sessies (avonden & ochtenden ) en ik wil ze ook niet teveel verwennen natuurlijk want als ik op zo’n kleine plas veel ga voeren dan ga je al gauw teveel voeren denk ik.

Stevan ,

De info waar jij om vraag heb ik wel zo’n beetje in het stukje hierboven vernoemd denk ik .

Tot slot :

Jordy,

Thanks voor je compliment als ik het zo mag noemen . Kan je dat ook niet tegen me Nederlandse lerares zeggen ? Ik sta namelijk een 3,6 maarja dat heeft ermee te maken dat ik niet leer :P . Over dat artikel , moet je daar niet voor worden gevraagd door de staf zelf van kwo ? Het lijkt me wel leuk om een keertje een artikeltje te schrijven alleen ben ik er niet zo heel zeker van of ik echt met een heel informatief verhaal kan komen . (ik vis zelf trouwens net een jaartje :oeps: ) Ik kreeg laatst nog de opmerking van een maat van mij dat ik zoveel heb geleerd in één jaar waar een gemiddelde visser 6 jaar over doet.:oeps:
Om erachter te komen of ik echt zoveel heb geleerd dat ik nu veel mensen nog info kan verschaffen in zo’n artikel zou ik het toch een keer moeten schrijven he :P Als ik misschien een artikeltje ga schrijven is dat denk ik in de zomer ergens als ik een paar maanden op dat water heb gevist en gevoerd waar deze topic over gaat en om daar gelijk me resultaten in zetten , dat lijkt me wel heel leuk.
Wat een lap tekst weer.

Ik hoor nog van jullie hoop ik …
Gr Wouterr
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

14-02-2006 16:28

misschien eigenlijk eerst een kennis maken metje ? :D :oops:
verder nog mensen die nog wat tips hebben wat bestreft het voeren ?
Plaats reactie