high-risers van fox???


Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

08-09-2002 21:41

hallo hallo

ik heb pas ergens gelezen dat de high-risers van fox goed geschikt zijn om te vissen op een modderige bodem???

Weet iemand of dat dit zo is??? en kan iemand uitleggen hoe het een beetje werkt?

MvG,
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-09-2002 08:30

hoy maarten, high risers zijn er hoofdzakelijk voor om de haak vrij van wier en andere rotzooi te houden op een plantenrijke bodem.

het zal trouwnes ook helpen dat de boilie niet zo diep wegzakt in de modder.

groeten rob
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-09-2002 10:38

Sorry dat ik het moet zeggen, maar die Hig Risers zijn niet zo best.
Lossen veel te snel op.
Probeer het foam van Solar of PB eens. Dit werkt fantastisch.. ook op modderige bodems.

De bedoeling is gewoon dat je haakaas langzaam op de prut zakt zodat het er netjes bovenop ligt.

Suc6,

Bertil
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-09-2002 17:46

Dat foam waar Bertil over praat kun je ook gratis en makkelijk krijgen...tenminste, als je bijvoorbeeld werk hebt waar je veel pakketjes ontvangt.
Tussen de 'chippies' zit nogal eens zo'n pva-chip. Soms zelfs de hele doos vol.

(Die witte die je zult vinden lossen snel op, en de wat meer geel gekleurde behoorlijk langzaam)

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-09-2002 14:28

even over het gebruik van die high risers, ook wel pop up foam genoemd. bedenk goed hoe je ze wilt gebruiken, want als je een zo'n stukje op de haak zet blijft de hele onderlijn drijven. vervolgens lost dit foam op en de haak komt net zo hard in de prut terecht als met een gewone worp. je moet dan ook een klein stukje gebruiken als je wilt dat je rig langzaam zinkt. Een andere optie is zwaarder haakaas maar op een bladerbodem zinkt dit alsnog weg. High risers gebruik ik alleen boven prutbodems, want bij het wiervissen probeer ik mijn aas altijd in een open plek of gang te leggen. groeten jeroen
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

15-09-2002 19:58

Als je in Goes komt kun je je doosje meer beter dicht draaien, want ze worden zo opgegeten, door vissers.
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

25-09-2002 23:45

Beste Jeroen,ik vind dat jou foam na eerst een onderlijn drijvende te houden plotseling wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg snel oplost.
Heb je de emmertest al gedaan???
Denk wel dat een stukje in de winter beter zal zijn dan een hele ivm de oplosbaarheid.
PVA wil nog weleens moeilijk doen in koud water.
Zeker in warm water en iets dieper water zou ik er lekker een flink stuk aan doen.
Dan maar eerst ff pop up
Marc says BYE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marc kristalijn op 2002-09-25 23:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2002 00:02

Tja, PVA wel, maar die wokkels zijn niet van PVA.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-09-2002 00:20

Is het doel van zo'n foampje niet om te zorgen dat je de boel niet in de knup gooit. Dat je haak niet om de onderlijn kan slaan. En te zorgen dat je onderlijn goed komt te liggen op de bodem, dus niet gestrekt. Daar gebruik ik dat foam voor.

Ik snap trouwens die uitspraak niet van, als het foam te snel van de haak af is zakt de haak als nog in de blubber. Een gemiddelde onderlijn is 20 tot 25 cm lang, is het niet. Een haak met boilie kan dan toch nooit wegzaken, je hebt waterdruk wat het hele zaakje ook nog eens lichter maakt. Ik denk dat je haakaas mooi zal blijven liggen en niet wegzakt in die blubber.

Bart
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

26-09-2002 09:13

ikzelf heb gemerkt, dat met slappe onderlijn de onderlijn na oplossen van de pva wokkels op een hoopje zakt, maar met een stiff rig werd de onderlijn na het oplossen van de wokkel gestrekt door de stijfte. Daarbij vind ik ook dat de solars beter zijn dan die van fox, die van fox verkleuren snel en laten te snel los, je moet een deel van de lucht eruit knijpen en er twee dubbelgewouwen gebruiken willen ze pas na een tijdje oplossen.
Voor de rest ben ik twee jaar geleden toen de solar foampies op de markt kwam ermee begonnen te vissen en inmiddels vis ik al een jaar niet meer zonder, voornamelijk bij het direct straktrekken en het ingooien en uitvaren mag er geen rotzooi op mijn haakpunt komen, liever ook niet als het lood per ongeluk een beetje is versleept.
Ik vang trouwens ook gewoon vis enkele minuten nadat de foampies eraf zijn, dus schrikt de stof niet af, en doordat het foampje boven komt drijven kun je gericht en direct bij gaan voeren.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-09-2002 12:20

Hoi,

Zo'n foampje vult idd de haakbocht en dat kan een bijkomend voordeel zijn.

Ik ben in ieder geval dit pva gaan gebruiken omdat op bepaalde watertjes zoveel rotzooi op de bodem ligt en rondzweefd dat de haakpunt meteen vol zit met die drap na een worp.

Deze rotzooi (een soort zwevende algen)drijft in elke waterlaag en op de bodem ligt een dikke laag.

Als de onderlijn blijft drijven dan is de montage veilig door de bovenste waterlagen gegaan. Maar op het moment dat het foam loslaat (dit gebeurt altijd plotseling) zinkt de onderlijn en pakt de haak alsnog veel zwevend vuil op.

Als je dus eerst test hoe groot het foam moet zijn om de onderlijn langzaam te laten zinken. Kun je een testworp maken (dat lukt niet in een emmer Marc.) om te kijken wat er nou echt gebeurd onder water.

Het lood sleurt de haak door alle waterlagen, maar de haak is nog vrij. Vervolgens zinkt de onderlijn en de haak beland op de rotzooi.

Het foampje komt los en drijft naar de oppervlakte, dit is zo licht dat het meteen door de wind wordt meegenomen en je bent dus niet echt optimaal bezig als je vervolgens je voer achter dit kleine stukje gaat aanschieten. Wanneer is het nou windstil??
Als je de hengel op de steun hebt gelegd is het foam trouwens allang opgelost.

Succes met voeren.

Jeroen.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

26-09-2002 13:25

voeren, ten eerste blijft dat foampje met geen of weinig wind behoorlijk lang op de plek aanwezig, en ook met harde wind heb je genoeg tijd om te voeren, je hoeft het foam niet te volgen! Zodra je in je geheugen hebt waar dat foampje omhoog is gekomen kun je er direct voeren, en zeker als je een beetje verspreid voert is deze methode ideaal.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

26-09-2002 13:27

O ja en jeroen, zodra het foampje naar de oppervlakte drijft wordt het niet meer met drukj onder water gehouden en duurt het toch echt nog wel een halve minuut voordat het compleet verdwenen is, of zit jij niet met solar foam, fox misschien?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-09-2002 13:39

Ik gebruik idd Fox, de foam van PB en het verpakkingsfoam is allemaal hetzelfde.

Als mijn megapot leeg is zal ik die van solar eens proberen, maar dat duurt nog wel een jaar denk ik.

Dat voeren kan natuurlijk ook op de kring van het lood aan het oppervlak. wat ook werkt is een stringertje, dan zinkt de onderlijn zowiezo, maar dan kun je net zo goed een zakje gebruiken.

groeten jeroen
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

26-09-2002 19:24

Ha die Kees,waar zijn die wokkels dan van gemaakt?
Marc is curious and says BYE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2002 19:42

Marc,

Is niet chemisch zoals PVA, maar een natuurlijk (plantaardig) materiaal. Iets van zetmeel of zo.

Voor de rest is de enige functie het langzamer laten zakken van de rig door de haak wat drijfvermogen te geven. Het zakt langs dezelfde weg, alleen langzamer zonder de versnelling van het lood. In sommige omstandigheden zoals bij wieren wel handig. De marker functie is net zo betrouwbaar als een kring in het water. Zeer tijdelijk en alleen bij rimpelloos water. Ik zou maar een echte marker gebruiken.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-09-26 19:43 ]</font>
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

26-09-2002 20:28

Hoi, Jeroen pak voor de gein eens een emmer en een vast loodsysteem.
Vul de emmer met water en maak het systeem in orde.
Ga voor de zekerheid boven de emmer staan en kijk of je het zooitje erin kan gooien (kijk uit voor de bodem...)
Weet niet hoe hoe ver je test worp is en of je hierbij dan ook een testsprong maakt om te zien wat er onder water gebeurt.
Hoe bevestig jij je foam trouwens?
Marc says BYE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marc kristalijn op 2002-09-26 20:38 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marc kristalijn op 2002-09-26 20:40 ]</font>
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

26-09-2002 20:34

Hoi Kees,
Ik heb het produkt alleen in een tijdschrift gezien en heb er nog nooit mee gevist.
Heb namelijk een andere methode om mijn rig tussen planten te krijgen.
Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat de rig met foam al langzaam zinkt met een hele wokkel of gebruik je ook een stukje?
Chipito's zijn trouwens ook lekker!!
Marc says BYE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2002 20:44

Doe mij maar een hele wokkel Marc. Maar dit is nog niet wetenschappelijk aangetoond in de watertanks van de universiteit van Wageningen. :smile:

In een aquarium is de oplossnelheid van de wokkel langzaam zat. Maar je moet hem wel goed aanprikken, want anders valt hij er af.

Groetjes, Kees
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

26-09-2002 23:17

Gallo

die verpakking foampjes daar heb ik er laatst wat van gehad maar waar kun je die nou het beste vandaan halen? Ik bedoel in wat voor soort verpakking of kun je ergens verpakkings materiaal kopen? Als je ziet wat de uitbuiters er weer voor vragen))) 4 euro ofzo daar heb je waarschijnlijk normaal een vrachtwagen vol met die wokkels van.

lees het hopelijk wel mzl ray
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-09-2002 00:51

Hoi Marc,

Aangezien ik niet de beschikking heb over die watertanks waar Kees het over heeft moet ik het met een emmer doen, helaas past mijn montage niet in een emmer.

Onderlijn, lood, tube, slidertje.

Bij elkaar toch langer dan de doorsnee emmer.:smile:

Het is ook prettig om te weten of je de boel snel in de war gooit, daarom langs het water.
Ik moet nog wel ff bij vertellen dat ik zag wat er gebeurde in zeer helder water.

Ik pak voor 15 tot 20mm boilies of tijgers een half stukje, ietsje geplet, zo op de haakpunt. Voor 25-30mm boilies gewoon een heel stukje dubbelgevouwen.

groeten jeroen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-09-2002 07:43

Ik heb ook de highrisers van fox geprobeerd, maar ik heb er niks aan. ik vis veel op zicht in ondiep water en zonder lood en dan moet dan foampje er snel vanaf zijn, maar dat duurt bij mij te lang. misschien wel geschikt voor als je dieper vist, dat dan het foampje door de opwaartse druk wordt losgeweekt. iemand misschien tips??

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

27-09-2002 08:28

Een zakje funnelweb geweekt door de olie van vispellets lost ook minder snel op dan versgemaakte zakjes....thuis wat op voorraad maken & ze zijn verperfect om je haak wiervrij te houden als je het zakje aan je haak bevestigd.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

27-09-2002 18:54

Ha die Jeroen bij de gamma verkopen ze cementkuipen[wel met water vullen].[smilie]
Je kunt ook met AFGEKNIPTE tube en KORTE rig gewoon een emmer gebruiken!!.[smilie]
Misschien wel handig voor als het troebel of winderig aan de waterkant is.[smilie]
Nee geef mij maar een emmr of akwarium.
Lijkt me trouwens stug dat door een stukje foam mijn onderlijn vaker in de knoop zou liggen!
Hoe zet ik trouwens smarties in mijn bericht?
Marc says BYE
marc kristalijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00

27-09-2002 19:32

Hoi Kees,we hebben Wageningen niet nodig,we hebben jou aquarium.[smilie]
Weet alleen niet hoe het met de modder staat en/of hoe low hi-risers zinken.
Let me know of kom je modder te kort.[smilie]
Marc gaat boilies draaien BYE!!