hoogspanning


Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

30-01-2006 12:17

Ik vis trouwens ook op zo'n water, maar ik heb nog nooit er overheen gegooid. Ik vis dan ook niet verder dan 30 meter uit de kant. Je lood komt dan ook niet hoger dan een meter of 10.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2006 12:39

Pieter zie naar de tijd ik had jou reactie nog niet kunnen lezen :D :D
Zo jij het beschrijft durfde ik het niet neer te zetten.
8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

30-01-2006 21:00

Hmzzz.....ik ga so wie so geen risico nemen! Misschien zolang maar vissen zodat ik geen last heb van die dingen en toch voor n boot sparen ze hangen toch behoorlijk laag op plekken schat ik rond de 20 meten en toch ben ik ook wel van mening dat je het zwaar overschat hoe hoog je gooit met ingooien maar stel dat t een keer fout gaat en je krijgt een opdonder....Het verhaal van de vogel is idd zo dat die geen contact maakt met de aarde...ik dus wel met m'n natte lijtje....misschien nog n optie om lui op te bellen die over hoogspanning gaan...mischien kunnen die me meer vertellen!
Tot nu toe niemand die kan (na)vertellen wat er werkelijk gebeurt :roll: kan nooit een goed teken zijn :lol:

Groeten
Catch them if you can...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2006 21:03

Niet voor niets staat er in een heleboel departementale Franse visfolders een advertentie van de EDF (de Franse electriciteitsmaatschappij) om niet onder de hoogspanningslijnen te gaan vissen wegens electrocutie gevaar...
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

30-01-2006 23:47

Wij hebben langs ons dorp ook hoogspanningskabels. Ik heb er een keer een visdraad aan zien hangen maar er gebeurde niets. Het lijntje is ook zo dun, daar zal het wel aan liggen. Nu weet ik niet meer of het over de bliksemafleiders hing (bovenste 3) of over de stroomdraden. Het is een misverstand dat je de kabels beet kunt pakken als je gaan contact maakt met de aarde, bij 220 volt nog wel ja, maar we hebben het hier over heel andere waarden...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

31-01-2006 11:22

Ok, komtie: De weerstand van een homogene draad wordt beschreven door de volgende formule: weerstand= (soortelijke weerstand x lengte)/oppervlak. De soortelijke weerstand van nylon is 10 tot de macht 14 Ohm x meter

Voor een nylondraad van 30/100 op een afstand van pak hem beet 50 meter gaat het dus als volgt:

weerstand = (10^14 x 50) / (0.25 x pi x (3x10^-4)^2) = 3,53 x 10^23 Ohm

Dat is echt een ongelofelijke weerstand.

Deze berekening geldt voor een droge lijn. Bij een natte lijn zoekt de stroom altijd de weg van de minste weerstand, echter er moet al een dunne waterfilm over de gehele lijn liggen wil er geleiding plaatsvinden. Stel dat slechts 1 centimeter van je lijn droog is, dan kun je de weerstand dus door 5000 delen, hou je nog een getal over in de orde van 10 tot de macht 20.

Dat je via een nylonlijn geelektrocuteerd kan worden kan dus naar het rijk der fabelen worden verwezen.

De soortelijke weerstand van dyneema heb ik niet kunnen vinden helaas.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

31-01-2006 11:24

Die lui bellen van die kabels kan je wel vergeten.
Of denk je werkelijk dat die gasten gaan zeggen: nee hoor meneer het kan geen kwaad.

Dan hangt binnenkort de helft van die kabels vol met nylon en brokken lood

Wees verstandig en doe het niet
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

31-01-2006 15:40

Die berekening komt betrouwbaar over maar ja ik heb er echt geen hol verstand van. Koop een bootje. Als je echt zo graag op dat water vist is een goede boot of voerboot wel de investering waard denk ik.

Je zal er wel niets voor niets zo graag vissen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

31-01-2006 17:47

ik zou inderdaad ook gewoon voor het bootje gaan.

Ok, de kans dat je iets vreselijks overkomt is mischien heeeeel klein, maar toch... zul je net zien dat jij die ene uitzondering bent! (waar de "Mythbusters" volgend jaar hun kunsten op loslaten. 8) )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2006 17:49

Een collega van mij kon volgens een berekening van Philips niet overleden zijn aan een fabrieks fout, Dat was met een nieuwe lastrafo, helaas hadden zijn vrouw en zijn kinderen daar weinig aan.
Tussen berekenen en de werkvloer zit een wereld van verschil.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

31-01-2006 17:59

huh
iemand overleden door een lastrafo.

zover ik weet heeft een lastrafo ( 380 volt)
een openings spanning van 70 volt.op 220 is dat 42 volt.
en dan praat ik over een piekspanning.
ik heb zo vaak een opdonder gehad met opstarten.denk aan natte handschoenen , geen aarde gemaakt.etc.

douwe ik weet verder ook niet wat er gebeurt is.maar zo te lezen is het niet goed afgelopen.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2006 18:18

William, ik ben zelf een Argon Arc fotolasser chemische en voedingsindustrie en een gecertificeert beklede elektrode lasser plus een handvol rotzooi als CO2 lasser, diegene die het overkwam was ook een heel goede lasser.
Wij weten heus wel hoe het werkt.
Al die dingen die jij verteld heb ik ook wel meegemaakt, wij kunnen het navertellen het laatste wat hij aanraakte was een bordes bij het starten van de lasboog.

Ik ga hier niet verder op in, maar ik weet heel goed dat die volgens jou ongevaarlijke piekspanning je leven KAN kosten.
Als alles samen valt is het over en uit, de omgeving was ook gevaarlijk heel veel vocht en stoom dus ook warm, zweten dus.

Gelukkig was hij goed verzekerd
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

31-01-2006 22:58

nou dan zitten we toevallig in het zelfde vak.
toevallig he .

maar het is al erg genoeg dat het is gebeurt.en dit was eigelijk het eerste waar ik aan dacht.
maar we zullen het fijne er nooit van weten

goed verzekerd of niet ,kleine letters of grote letters.
(wel goed voor de nabestaanden>die staan niet in de kou.)









daar haal je die man niet mee terug
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-02-2006 10:08

William ik zit er niet meer in, ben afgekeurd, teveel in de chemische industrie gewerkt, is niet hard te maken overigens.
Het was een nieuwe trafo, volgens berekeningen kon het niet de oorzaak zijn wel kon je op de secundaire zijde van de trafo een boormachine laten draaien, en nee geen 12 - of 24 volts machine.
Verder was ik de lasser die hem een paar dagen later moest opvolgen, als jij weet hoe een team op karwei werkt weet je ook hoe moeilijk dat was.
Je bent geen collega je bent er omdat die ander er niet is.

Nogmaals volgens berekeningen op papier kan het niet, volgens de regeltjes van de natuur is er altijd een mogelijkheid.
Nu stop ik ermee.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

01-02-2006 12:52

als je al een b oormachine op 220volt kan laten draaien op de zijkant van je travo.
dan is er duidelijk iets niet in orde.

maar ik weet dat het laswereldje keihard is .ik zit er zelf ook in.
als ze je kennen dan doen ze het.
maak je en fout dan hoor je het een jaar later nog aan.
maar gelukkig werk in niet al te veel in de petrochemische industrie.maar wel veel op brouwerijen.

maar het blijft vreemt om te horen dat je iemand moet vervangen omdat die twee dagen eerder is geëlectrocuteert.
dit gun niemand.maar de bazen zeggen ;het werk gaat door .
dus iedereen is vervangbaar.

heeft iemand al eens gehooren krijsen die aan de 380 zat vastgeplakt.
dat gaat door merg en been .dat vergeet je ook nooit meer.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-02-2006 07:11

Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

19-02-2006 19:06

ik vis ook op een water waar de kabels er laag hangen.

het regende en ik wou ingooien en gooide vervolgens over de kables (carbon hengel ) er gebeurde bij mij niks
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

19-02-2006 21:31

Hallo

Ik zou maar uit kijken als ik julie was ik heb een keer een jager van het land moeten halen die was met zijn hengel tegen zo'n kabel aangekomen.
Nou dat zag er niet prettig uit kan ik je vertellen.
De man kan het dus ook niet navertellen dus en zijn collega die een meter voor hem liep had zijn hele rug verbrand.
Dus kijk uit met die hoogspannings kabels.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

19-02-2006 21:40

Niek Wijnen. schreef:Hallo,

ik heb ergens een mooi putje gevonden...alleen er is een probleempje, er hangen midden over het water hoogspanning kabels wel op een aardige hoogte maar toch.
Aangezien ik geen boot heb is uitvaren geen optie dus zal ik moeten gooien. Enig id wat er gebeurt als mijn lijn over zo'n kabel komt?
Is het dan einde oefening voor mij, zal de lijn doorsmelten of gebeurt er helemaal nix?? :roll:

Gegroet Niek


ik had het nog niet zo gek lang geleden dat ik over een kabel heengooide :oops: ..

gebeurde gelukkig niks maar heb mn lijn maar afgeknipt. had het er niet egt op
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-02-2006 11:25

voerbootje? :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-02-2006 12:58

Mart van Leeuwen schreef:Hallo

Ik zou maar uit kijken als ik julie was ik heb een keer een jager van het land moeten halen die was met zijn hengel tegen zo'n kabel aangekomen.


Een jager met zijn hengel :roll: :o

Konijnen en hazen vangen met een hengel, jaja, oh hij had er zeker een wortel aangeknoopt..

gr Willie wortel
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

20-02-2006 16:12

ja jagers knopen een lokeend aan de hengels
en verstopen zich dan tussen het riet
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 16:35

tino beunk schreef:voerbootje? :wink:

probeer maar op de amer :lol:
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

20-02-2006 18:06

Als je het al voor mekaar krijgt om geleiding te maken is je nylon draadje binnen 0,00001 sec al doorgebrand, gebeurt echt niks mee.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

20-02-2006 20:55

Niek Wijnen. schreef:Hmzz zo'n Bart Smit bood lijkt me geen goede plan....dalijk zit je midden op de put en kom je er achter dan je bootje langzaam leeg aan het lopen is end at lijkt me geen prettig id bij 15 graden bijvoorbeeld....voor 13 14 euro lijk t me ook niet dat het overloopt van kwaliteit!
Een andere stek zoeken is ook geen optie want de kabels hangen in de lengte van het water en ook nog eens aardig in het midden!
Iig bedankt voor je reactie Killian


LOL!! Had ik een keer!! Ook zo'n goedkoop bootje, aan de andere kant van het water waar je niet de oever op kon hoorde ik ineens een luid gesis!! Heb nog nooit zo snel geroeid!! :D