3 hengels


Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

27-01-2006 19:36

Het is inmiddels bekent dat er niet met 3 hengels gevist mag worden m.u.v bepaalde wateren/vergunnings e.d
Nu zijn er discussies gaarna waar dit regelmatig in naar voren komt en er wordt lekker mee gediscusseerd.
En waarom als er foto's geplaatst worden staan er 9 van de 10 keer 3 of 4 hengels op de rodpod?
Nu kan het zijn dat dit net wateren zijn waar een vergunning voor een 3de hengel een optie is.. toch bij veel wateren is dit uitgesloten..
Waarom dan toch met 3 of 4 hengels?
Is dat niet o.a één van de punten waarom het karpervissen onder druk ligt?
Of maakt het dan niet uit?
1 hengel meer vergroot je kansen, en verkleint de mogelijkheden in het beleid?

Wat is jullie mening hierover?


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-01-2006 19:45

3 hengels op rodpot = vissen met zoontje
4 hengels op rodpot = vissen met 2 zoontjes

Ziedaar het probleem opgelost.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jacco noordermeer

27-01-2006 20:09

hé kees jij hebt ook kinderen :wink: :lol:

werkt nog steeds trouwens
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-01-2006 20:38

één hengel :D
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

27-01-2006 21:15

Waarschijnlijk ga ik met wat ik nu ga zeggen een heleboel commentaar krijgen maar ik doe het toch.

Ik vis altijd met 3 hengels waar maar 2 is toegestaan.

zo dat is in ieder geval duidelijk.

Kleine redenering hiervoor van mijn kant.

Ik heb standaard 2 hengels op mijn rodpod liggen.
En vis daarbij met 1 hengel met het pennetje.
Met de pen erbij is gewoon leuk om de tijd te doden en ik zie niet in waarom ik die derde hengel er niet bij zou houden.
Er word hier in lelystad werkelijk nooit gecontroleerd en de hengelsportvereniging doet in mijn ogen helemaal niets.

We hebben geloof ik hier in lelystad 6 controleurs en werkelijk ongelovelijk veel km met viswater.
Ik vis nooit op de toeristische roete's en heb daardoor zeker een km of 5 kanaal voor mijzelf.

Maar mocht ik er dan een boete voor krijgen zal ik hem ook zonder mopperen accepteren, wat ik doe mag immers voor de wet niet.

Ik heb al eerder schriftelijk bij onze hengelsportvereniging (hvl) gevraagt of het niet mogelijk is om een derde hengel toe te staan op bepaalde wateren.
Geen reactie op gehoord.

Op een vergadering inbrengen?
Er is 1 keer per jaar een vergadering en je hoort nooit van te voren wanneer die is, maar krijg achteraf wel weer het blaadje van de hsv met alle nieuwtjes enzo.

De hsv is mischien heel leuk hier als je witvisser bent en gek op wedstrijden maar anders niet.

Dus zolang ik nooit controle krijg en zelf weet dat ik er geen vlieg kwaad mee doe blijf ik lekker met mijn 3 hengels vissen.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2006 21:32

Amen !
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

27-01-2006 21:46

even in vervolg hierop:

is het niet de nederlandse aard, om bij iedere regel te zeggen: voor mij niet?

Bijvoorbeeld,: als ik weet dat er 's nachts toch niet op rood licht/snelheid/gordel/drinken enz enz enz wordt gecontroleerd, ik doe er niemand kwaad mee?

Nee ik ben niet roomser dan de paus, heb een hekel aan de zgn normen en waarden van balkellende en consorten, maar vind desondanks dat er een aantal zaken zijn (en met maar max. twee hengels vissen hoort daarbij) die "gewoon" gevolgd zouden moeten worden.

ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

27-01-2006 22:00

Waar ik met 2 hengels mag vissen daar vis ik dan ook met 2 hengels.
Als 3 is toegestaan dan vis ik er met 3.
Maar met meer als 3 hengels zou ik nooit vissen als je ook kijk met hoeveel hengels ze in het buitenland vissen.
Daar zie ik er wel eens 5 op een rodpod liggen,dat vindt ik echt overdreven.
Denk van waar is het einde dan.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-01-2006 22:36

Ik vis altijd met 4 hengels, maar dat komt omdat ik een vriendin heb die altijd meegaat, maar niet wilt vissen. Ik heb gewoon een vergunning op haar naam gekocht..
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

27-01-2006 22:49

Ted,

Ik ben het voor een deel met je eens, je hoort je aan de regels te houden.
Ik doe het dus niet en accepteer dan ook de bon als ie komt.

Bijvoorbeeld,: als ik weet dat er 's nachts toch niet op rood licht/snelheid/gordel/drinken enz enz enz wordt gecontroleerd, ik doe er niemand kwaad mee?

dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Met de dingen die jij voorsteld breng je mensenlevens in gevaar en met die derde hengel zal dat niet zo een vaart lopen toch.

Tuurlijk moet je je aan de regels houden, maar geld dat dan niet voor iedereen.

als iedereen zich aan de regels hield zou er geen oorlog zijn, geen discriminatie, geen honger, geen overvolle gevangenissen, betaalde we nog maar de helft aan belasting, was er geen politie, en was dit geen discussie.

Als je alle regels in dit land volgt mag je nog net ademen en dan houdt het op.

Maar die derde hengel blijft een probleem.

er zijn al tig topics geweest over dit onderwerp en het draait allemaal op niets uit.

Het is niet tegen jou persoonlijk bedoeld Ted maar ik ben van mening dat er al veel te veel over dit onderwerp is gediscusieerd

Met derde hengel groet,

Camiel
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

27-01-2006 23:21

Ik vis ook met 4 hengels...

.... twee met een haak, 1 met een hele grote dobber en met een raket eraan :lol:

Maar zoals ik hierboven al las ik denk dat als ze drie hengels legaliseren dat mensen dan er standaard drie op de steunen hebben liggen en dan ook nog wel een pennetje erbij kunen doen of nog een hengel op de steunen en dan ben je dus niets opgeschoten.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

27-01-2006 23:54

als ik de kans krijg vis ik ook met drie hengels .
het is net zo lekker als het koekje dat je vroeger jatte uit de trommel.
het is dan opeens ook veel lekkerder :P

en zo is dat met vissen ook.
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-01-2006 07:48

Goede discussie .....

Verschil tussen of jij wel of niet mensen in gevaar brengt, vind ik ergens wel een argument.

Maar, jups er is een maar .......

Waarom is de regel van 2 hengels bedacht? Ik weet het niet :lol:

Door rood rijden snap ik, snelheidsbeperkingen ook (meestal).

Misschien moet er wel nagedacht worden over of de 2 hengel regel voor ons als karpervissers nog wel op gaat. Ik kan mij voorstellen dat hij ooit bedacht is omdat meer dan 2 dobbers in de gaten houden nagenoeg niet te doen is en daardoor de vis onnodige schade op kan lopen.

Met onze piepers kunnen wij in principe net zoveel hengels "mannen" als wij willen, toch?

Maar wat als er 2 gaan lopen? Oke met kunst en vliegwerk is dit te doen in je eentje ..... maar met 3 hengels ben je denk ik echt weg hoor.

2 x statisch en 1 x pennetje ...... ach als er dan 1 gaat lopen gooi je de pen op de kant en heb jij je handen weer vrij om de dril af te maken.

HEt is wel duidelijk dat ik niet weet waarom de regel er is, en hierdoor is het ook voor mij moeilijk om mij aan de regels te houden ........ sorry.

Ik vis dus ook regelmatig met 1 hengel te veel. Bij mij komt dit voort uit niet kunnen kiezen tussen een aantal stekken en dus eigenlijk uit mijn onzekerheid over mijn capaciteit om een stek te kiezen :evil:

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

28-01-2006 09:30

Ik geloof er niet zo in dat er veel met 4 hengels gevist gaat worden als 3 is toegestaan. Voor de meeste wateren is de ruimte hiervoor te beperkt en zal hij in de weg liggen.
Ik neem nu ook bijna altijd een van mijn kids mee en vis dus met 3. Als ik ze allebei meeneem vis ik zelden met 4!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2006 11:38

Koen, 'ze' zullen nooit in het algemeen 3 hengels gaan legaliseren. Is ook logisch daar op kleine putjes en druk beviste wateren men elkaar al snel in de weg zit met 3 hengels.
Op een aantal grotere en grote wateren is in principe het vissen met 3 hengels geen probleem. Waar ik wel moeite mee heb is dat men dit ook zondermeer doet terwijl de visrechthebbende daarvoor ontheffing aan kan vragen en na 1-1-2007 dit zelf kan gaan bepalen, maar de kleine moeite om dat bij de HSV aan te kaarten is kennelijk teveel gevraagd. Er wordt nog veel te weinig beseft dat het grote aantal PV's voor het vissen met 3 hengels er mede aan bijdraagt dat de karpervisserij geen al te beste naam heeft.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

28-01-2006 11:56

Zelf vis ik altijd met twee hengels als ik op een plek zit waar ik zeg maar in het zicht zit, dit om twee redenen:
het beeld dat mensen krijgen van karpervissers,
en het voorkomen van boetes, omdat dit ook de plaatsen zijn waar vaker gecontroleerd wordt.

Met drie hengels vis ik op plaatsen waarvan ik weet dat er vrijwel niemand komt.
Ik vis veel op zeer groot water en daar kunnen die drie hengels naar mijn mening best.
Ik denk dat ik hiermee ook de karpervisserij niet schaadt, omdat zoals gezegd niemand mij op die plaatsen ziet zitten.

Meer als drie hengels zou ik zelf nooit gebruiken,ook niet in het buitenland, waar het toegestaan is.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2006 11:59

Ik maak me ook schuldig. Sorry.

2 Dingen, eigenlijk 3. Alleen waar het kan en een ander er geen last van heeft en alleen als niemand het direkt kan zien en... ik doe er van alles aan om het legaal te mogen gaan doen.

Ik loop tegen 1 ding aan. Nu 3 straks 4 of 5 hengels. Eigenlijk is dit terecht. 3 Hengels kan en zal en wil ik overal verdedigen, desnoods in de 2e kamer. Heb ik eigenlijk al gedaan. 4 Hengels niet. Dit kost eerder vis dan het opbrengt. Nee hoeft geen welles nietes.

Deug ik nu niet? Zal best, maar ik kampeer niet. Doen we allemaal iets wat niet mag.

MVG

Klaas
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-01-2006 12:00

wat ik me dan weer afvraag is waarom vissen met een derde hengel ons karpervissers een slechte naam geeft, maar een witvisser met een leefnet met daarin veel te veel vis op elkaar gestapeld is dan weer geen enkel probleem.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je op een druk bevist water scheve gezichten krijgt met die derde hengel.

Maar als ik 10 km kanaal voor mijzelf heb zie ik het probleem niet.

Ieder zijn eigen manier van vissen toch
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

28-01-2006 12:05

oeps ben ook een zondaar. Vis vaak met drie hengels waar de ruimte het toestaat. Inderdaad op groot water. Klungelen met drie hengels waar je geen ruimte hebt is vragen om moeilijk heden. Hoeft van mijn niet legaal te worden ( hoewel op de randmeren misschien wel ). Als je een prent krijgt dan moet je ook niet zeuren. Ben dit jaar in de omgeving Lelystad 2 keer gecontroleerd door sbb maar geen probleem als je maar geen party tent neerzet en er een tering bende van maakt. Nee onder de plu ( met slecht weer met wrap ) en netjes vissen dan kan er gelukkig nog veel. Heerlijk om af en toe eens de regels aan je laars te lappen.

Tjuus
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-01-2006 12:13

gecontroleerd door sbb????????

Ze komen vaak genoeg even praten maar hebben nog nooit om mijn vergunning gevraagt.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

28-01-2006 12:23

Toch begrijp ik Aart ook wel weer als hij zegt dat dit een van de redenen is waarom karpervissers zo een slechte naam hebben.
En als dit idd via de visrechthebbenden geregeld kan worden, waarom niet?
Nu natuurlijk nog de vraag of die visrechthebbende het ook zo ziet als wij.
Maar daar kom je maar op een manier achter...

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

28-01-2006 13:05

He Camiel, SBB = staats bos beheer haha.
Nog nooit tegen gekomen?, ze komen op de meeste plekjes ook de afgelegen. Maar nooit problemen hoor. Die met dat weinige haar ( of te wel kaal haha). Kan wel eens een beetje doordraven over katenpult etc.
Maar ik zou ook wel een beetje wantrouwig worden er komen steeds meer maloten die zich karpervisser noemen.
Hoe is het met de vangsten Camiel??

Tjuus
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2006 13:05

Voor degenen die het niet begrijpen zal ik nog een keer uitleggen waarom 3 hengel PV's ertoe bijdragen dat de karpervisserij geen al te beste naam heeft bij een aantal instanties.
Gebruikelijk is dat bij de federaties ieder jaar een overzicht op tafel komt van hun BOA's (al of niet aangevuld door registraties van SBB en andere BOA's) van alle, in het jaar daarvoor geconstateerde overtredingen.
De top 3 van deze overtredingen zijn vrijwel altijd:
1 het vissen zonder geldige visdocumenten
2 het nachtvissen op plaatsen waar of tijden waarin dat niet is toegestaan
3 het vissen met 3 hengels

De punten 2 en 3 hebben meestal betrekking op karpervissers...

Veel te weinig wordt nog beseft dat als je zaken gedaan wilt krijgen (b.v. het hele jaar door nachtvissen) je altijd de hierbovengenoemde dingen voor de voeten geworpen krijgt.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-01-2006 13:49

dat sbb voor staat bosbeheer stond had ik al wel begrepen, ik bedoelde meer dat het me verbaasde dat die je controleren.

Sbb komt vaak genoeg kijken bij me en een praatje maken maar hebben nog nooit om mijn vergunning gevraagd.

Die kale is juist de meest relaxte van allemaal.
Een aantal weken geleden vroeg hij me of ik een zaag wou lenen.
Ik kwam dus bij het kanaal aan en het was dichtgevroren, grappenmaker.

En de vangesten?????????

Buiten de karper aan mijn ketting en in het aquarium heb ik al in geen maanden een karper gezien.

Geduld is een schone zaak toch
Harry Striper
Berichten: 80
Lid geworden op: 04-11-2004 08:47
Locatie: bovensmilde

28-01-2006 13:55

NEDERLAND???? REGELLAND ZOU EEN BETERE NAAM ZIJN!!