3 hengels


Gebruikersavatar
Ruud Moerkerk
Berichten: 27
Lid geworden op: 25-01-2006 18:53
Locatie: Strijen

29-01-2006 10:37

Pieter Janssen schreef:ik vis gewoon met vier hengels
en waarom ????????????????
omdat ik er een vergunning voor heb.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


O ja mooi verhaal en hoe heet dsie vergunning dan ? het sprookje's boek ???
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 10:45

Ruud, als na de intrekking van de WOR het kampeerbeleid (buiten de normale campings om) geregeld is in iedere gemeentelijke APV (dus veel dichterbij dan via een 'stoffige' Rijkswet) kun je, vanaf 1-1-2008 er vergif op innemen dat de controles op tentjes aanzienlijk toe zullen nemen.
Ook hierbij is er een unieke mogelijkheid om per gemeente vistentjes op bepaalde wateren wettelijk gelegaliseerd te krijgen, maar daar moet wel iets voor gebeuren. Met 'alleen maar lekker vissen' kom je dan bedrogen uit als er dan niets geregeld is. En 'anderen' zullen het beslist niet doen voor ons...
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

29-01-2006 11:44

Mogen ze je hengel wel in geslag nemen?

Ik heb zelf ook keer geluk gehad zat op verboden stuk stond een hek langs het water, buiten het nachtseizoen vissen, tent en 3 hengels.

3 agenten wilden even een vrouw onder aan de dijk een bekeuring geven want die mag er ook niet lopen en zaggen ons zitten.(vanaf de weg zag je ons niet)

Dus ik pak me papieren hij zeg ok inorde maar we kregen met ze 2e wel 1 boete voor verbode gebied. 30 euro en was 15 jaar dus delen door 2 ene samen betalen was ieder 7,50 boete nooit binnen gekregen. :lol:

Aart ik heb naar de S'gravenhaagsche hengelsport een mailtje gestuurt en kreeg het volgende binnen:

Beste Jaimy Dijkhuizen

Wat betreft nachtvissen geldt het volgende.
In de periode van 1 juni t/m 31 augustus mag in de meeste wateren ook "s nachts gevist worden, ook in Den Haag. De rest van het jaar is het niet toegestaan om met een hengel te vissen tussen twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang.

We hebben onlangs in de commissie Visstandbeheer Haagse wateren afgesproken dat we gaan proberen om voor enkele wateren in Den Haag ook voor de rest van het jaar een vrijstelling voor nachtvissen bij de minister aan te vragen. Het moeten dan wel wateren zijn waar bewoners daar geen last van kunnen hebben en waar je volgens de gemeentelijke verordeningen ook is toegestaan om aan het water te vertoeven.
Zo mag je bijv. na zonsondergang in bepaalde parken niet meer aanwezig zijn. We gaan dus binnenkort kijken in welke wateren in Den Haag het mogelijk is.


Met vriendelijke groet,

Ton van der Spiegel
Laatst gewijzigd door jaimy dijkhuizen op 29-01-2006 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wat een weertje en wat een wijffies ineens. . . . .
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

29-01-2006 11:49

Ook aanvraag voor met 3 hengels vissen gedaan maar dat is afgewezen:

Hallo Jaimy,

Vwb het vissen met drie hengels is dat in onze viswateren niet toegestaan.
Er zijn twee of drie verenigingen in Nederland die dat wel doen, maar ook
dat gaat niet zo maar. Ten eerste moet de vereniging daarvoor speciale
toestemming aanvragen bij de Kamer vd Binnenvisserij. Andere
belanghebbenden kunnen daar dan nog bezwaar tegen maken. Als die
toestemming er is, moet de vereniging voor dat betreffende water een
speciale vergunning uitgeven en moet de sportvisser zelf ook nog de Grote Visakte aanschaffen.

Vanwege afspraken met de gemeente laten wij dus niet met 3 hengels vissen.


Met vriendelijke groet,

Ton van der Spiegel
's-Gravenhaagse Hengelsport Vereniging
wat een weertje en wat een wijffies ineens. . . . .
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

29-01-2006 12:06

Wij als Karpercommissie willen ons hier graag voor inzetten, maar de grote vraag is: waar zouden die tentjes dan gelegaliseerd moeten worden, en waar zou je met 3 hengels moeten kunnen vissen? Tot op heden is er zowel bij ons, als bij HSV Ons Genoegen geen enkel teken van leven in deze richting geweest.

Waarschijnlijk wacht iedereen tot de ALV van HSV Ons Genoegen op 19 april, maar houd er rekening mee dat er maar 100 man in de zaal kunnen. Misschien is het, als je in Almere of Lelystad woont, makkelijker om eens contact met ons op te nemen, en te vertellen wat je graag zou willen (mbt bovenstaande uiteraard).

Je kan het natuurlijk ook nog even een jaartje aankijken……………………..


Jaimy, welke datum hoort daarbij?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

29-01-2006 13:30

Jos,

Ik denk dat het belangrijk is om als karpercommissie zelf al een paar voorstellen op papier te zetten voor wat betrefd:
Waar willen we eventueel met een tentje kunnen vissen (en kan dit)
Ook rekening houdend met de witvisserij (wedstrijden)
Die derde hengel zou ik vast over na gaan denken en voorstellen op papier zetten waar je gedacht had om met 3 hengels te kunnen gaan vissen zonder overlast voor andere vissers (hengeldruk).
Die derde hengel mag een HSV vanaf 1-1-2007 zelf gaan bepalen als alles volgens plan verloopt.
Zelf een voorstel maken als commissie en dan met anderen daar over discussieren gaat sneller.

Paul
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

29-01-2006 13:53

Maar hoe krijg je iets geregeld als er niet eens een vereniging in je dorp is.... :-?
We zijn hier met 2 man die op de maas vissen, we zijn lid bij een club enkele dorpen verder voor de vergunningen.
Er is alleen een overstortvijver in het dorp die beheerd word door een beheerscommisie.
Deze doen verder niets als alleen dat watertje.
Waar moeten wij dan zijn om het geregeld te krijgen ? :cry:
Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

29-01-2006 14:08

Paul;

Uiteraard zijn wij daar onderling al druk mee bezig. Probleem blijft dat we hier voornamelijk over Federatiewater spreken, we moeten dus voor nachtvissen en derde hengel buiten de deur zijn.

Bovendien willen we ook wel graag input van anderen krijgen. En ook op dat gebied zijn we plannen aan het maken, maar ja…………..


Samengevat:
de wil is er, de weg vinden we wel.

Vraag blijft:
voor wie doen we het eigenlijk? Als je uit deze omgeving komt, laat dan eens wat horen!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

29-01-2006 15:39

Jos,

Zoals het er voorstaat doe je het in de eerste plaats voor jezelf.
Kijk welke wateren door jullie bestuur zijn gepacht van Federatie.
Maar denk dat je over Federatiewater beter met Aart kunt bellen, die weet nl exakt wat er gaande is bij de randmeren.
Ik ben niet voor niets met de topic begonnen" hoe vatten we de koe bij de horens" het is nogmaals heel moeilijk om een groep karpervissers op 1 lijn achter je te krijgen en dan ook nog eens naar een ALV.
Als alles goed gaat ben je een prima kerel en als het fout gaat heb jij het gedaan, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar Jos.
Ik heb al eens gezegd je bent van harte welkom bij ons om het een keer te bekijken hoe het bij ons gaat en is gegaan, misschien kun je er wat mee.

Gr Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 16:18

Jaimy, Edward.
Jaimy, nachtvissen het hele jaar door moet dus geen overlast geven aan omwonenden, anders kan dit gewoon niet. Ton ken ik wel, die zijn dus aan het uitzoeken waar dit wel het hele jaar zou kunnen.
Als zij afspraken met de gemeente hebben gemaakt (misschien was dit ook wel een voorwaarde van de gemeente...) dat er niet met 3 hengels gevist mag worden dan moet je je gewoon daarbij neerleggen. Vissen met 3 hengels is ook zowoezo niks op siervijvers, kleine putjes en druk beviste putten want daar zit men elkaar met 2 hengels al in de weg.
Edward, je moet daarvoor altijd bij de visrechthebbende zijn. Dat kan dus een HSV zijn (soms ook een federatie), indien beiden dit niet zijn dan is de eigenaar de visrechthebbende en moet je dus bij hem aankloppen.
Maar op een overstort vijvertje met 3 hengels te gaan vissen lijkt mij erg overdreven, als er meerderen zitten te vissen is m.i. 2 hengels meer dan voldoende.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 16:25

Jos, je weet dat de federatie Gooi- en Eemland al een poos bezig is om het hele jaar door nachtvissen op bepaalde plaatsen mogelijk te maken. Zal, zoals het nu lijkt ook vanaf 1-1-2007 in kunnen gaan.
Voor het vissen met 3 hengels hebben zij nog geen aanvraag gehad, maar dat kunnen zijzelf ook vanaf 1-1-2007 gaan bepalen. Ook dit zullen ze natuurlijk niet uit zichzelf gaan doen, maar alleen op aanvraag van HSV-en. Groepen karpervissers of jullie karpercommissie moeten dus hierover in conclaaf met de federatie.
Blijft daarnaast nog het legaliseren van een vistentje bij het nachtvissen door de gemeenten, dit zal via de HSV-en of de federatie aanhangig moeten worden gemaakt, als groepen karpervissers daar niet om vragen of b.v. jullie karpercommissie, zullen zij dit ook niet uit zichzelf gaan doen...
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

29-01-2006 18:52

Aart,
Het gaat me ook helemaal niet om het overstort vijvertje maar om de maas.
Wat ik aan wilde geven is dat hier alleen een bestuur zit dat voor die overstort verantwoordelijk is en niet voor de maas.
De maas valt hier onder de federatie limburg.
Moet ik hier dan het probleem van het nachtvissen aankaarten ?

Gr.
Edward
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2006 19:51

Edward, als de federatie Limburg bij jullie stuk Maas de visrechthebbende is moet je het inderdaad daar aankaarten. Onnodig te zeggen dat als de HSV-en (de leden van de federatie dus) dit namens hun karpervissende leden zouden doen je aanzienlijk meer kans van slagen hebt. Als je zoiets als enige karpervisser vraagt geef ik je geen schijn van kans.
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

29-01-2006 22:13

Beste Jos,
de mailtjes zijn van 15 en 22 januari

Aart, met die sierwatertjes groot gelijk maar met kanalen en grote niet drukbeviste parken... moet kunnen lijkt mijn

mvg jaimy dijkhuizen
wat een weertje en wat een wijffies ineens. . . . .
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

30-01-2006 09:34

Paul en Aart;

Binnenkort hebben wij als karpercommissie een afspraak met de voorzitter van de Federatie. In eerste instantie om eens kennis te maken, maar natuurlijk hebben we ook al een vragenlijst klaar.

Paul, ik had de uitnodiging al begrepen, we houden het in gedachten.
Gebruikersavatar
dennis groot
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-01-2006 19:47

30-01-2006 19:35

Hee mensen in de nieuwe karperwereld pagina 26 ,staat dat er nieuwe wetsvoorstellingen zijn, er staat (als het doorkomt) dat iedere hengesportvereniging of federatie zelf mag gaan beslissen met hoeveel hengels je mag gaan vissen!!! en nog een wetvoorstel is dat je waarschijnlijk met je eigen tentje(met haringen) toch in je favoriete vijvertje mag vissen inplaats van een bivvy!!!

gr dennis
Gebruikersavatar
dennis groot
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-01-2006 19:47

30-01-2006 19:38

maar het zal vast wel weer niet goedgekeurt worden!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2006 19:49

Dennis vijvertje en in bewoonde gebieden kun je vergeten met je tentje en drie hengels.
Er is hierover zeer veel te lezen op dit forum.

Wetswijziging komt er wel ook komt de WOR te vervallen, wil niet zeggen dat je ook overal je tentje neer mag zetten en dat je met meer dan twee hengels overal mag vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

30-01-2006 19:52

Dennis,

Hier is niks nieuws aan, even de topics volgen en je bent helemaal bij.

Paul
Gebruikersavatar
dennis groot
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-01-2006 19:47

30-01-2006 19:59

sorry kon er niet echt wijs uit worden! staan zoveel verschillende dingen!
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

30-01-2006 20:09

Beter actief vissen met 1 hengel dan passief met 3
MB
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

31-01-2006 00:08

woorden uit de mond Merlin
Gebruikersavatar
Pieter Janssen
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2005 19:01
Locatie: Egchel

02-02-2006 15:04

beste ruud!!!!
het is de vergunning voor meer dan twee hengels. er komt wel bij dat je er de grote visakte bij moet hebben. ik mag hier alleen maar met vissen op een bepaald aantal wateren.dus begrijp me niet verkeerd. ik mag dus niet overal met vier hengels vissen.op anderen wateren moet ik me ook netjes aan twee hengels houden. :wink:
blijf altijd eerlijk
Wesley Verlaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 29-06-2005 14:54
Locatie: Zwitserland

05-02-2006 11:51

Kan je het met 2 hengels niet, dan zal je het met 3 hengels niet makkelijker afgaan!

Een beetje goede karpervisser lukt 't wel om z'n vis met 2 hengels te vangen. Daarnaast vind ik het wel goed dat er maar maximaal 2 hengels gebruikt mogen worden, want anders krijg je het fenomeen dat iemand naast je het halve water in bezit neemt (1 hengel naar link, 1 naar rechts en 1 naar voren).

Toch moet ik wel zeggen dat een gevulde rodpod (3 of 4 hengels) wel mooier staat, maar dit mag geen reden zijn om illegaal een hengel erbij te leggen.

Heb je collega karpervissers ook lief en als je het dan toch zo nodig moet doen, leg dan niet je hele lijntroep zo breed mogelijk uit!
Een vis zwemt en de meeste vis zit tussen kop en staart!
randy uildriks
Berichten: 95
Lid geworden op: 25-03-2005 17:17
Locatie: Dorpje midden in t land

05-02-2006 12:57

ik vis waar het kan met 3 hengels.
Ik ga niet anderen in de weg liggen.
En op een kleine stek met 2 hengels.
Bij ons doen de controleurs niet zo moeilijk.[wel als het druk is aan het water dan doen ze een beetje wijs]
Maar verder geen probleem.