KOP in SLAAN of........


Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 21:32

Hallo,

Deze vis heeft naar mijn mening een ernstige tumor op zijn kop zitten.
Ik zag deze vis al 2 jaar rondasen op mijn oppervlakte voerstek..

Vertoonde gezond gedrag alleen de plek op zijn kop zag er zeer vreemd uit. Aan eerste instantie dacht ik dat hij een haakje in zijn kop had met een rits variantjes... Bij nadere inspectie zag ik dat het om een soort tumor ging. Na verder geen aandacht aan hem te hebben geschonken ivm :oops: de grote en de andere azende vissen heb ik hem links gelaten aantal sessies lang.

Het jaar erop was hij gewoon weer vrolijk van de partij en ik wilde het nu toch eens van dichtbij zien. Ik jaagde hem voor dank een haakje in zijn bek voor een oppervlakte bezoek.( hij was toch graag aan de oppervlakte en na enkele tientallen € s aan oppervlakte aas had hij het er zelf naar gemaakt ) Ik kon zijn kop niet inslaan maar twijfelde er wel over. Doordat deze vis gezond gedrag vertoonde in de observaties in het water besloot ik hem terug in zijn element te zetten.

Hebben jullie enig idee?? Er een mening over??

Groetjes,


Ruud

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-01-2006 21:36

In de natuur komen uiterlijke afwijkingen wel vaker voor. Als het dier er niet mee kan leven gaat ie dood. Deze karper is er aardig groot mee geworden dus hinderlijk zal het niet zijn. Het ziet er natuurlijk erg smerig uit, maar zou hem niet doodmaken daarvoor.
Ziekten/gebreken die erfelijk of besmettelijk zijn is een andere zaak.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

25-01-2006 21:41

He Ruud als jij nu straks ook zo een ding op je kop heb weten we of het besmettelijk is :lol:
groetjes henk
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 21:42

Groot mee geworden?? Denk niet dat het er vanaf zijn geboorte zit....

Ziet er namelijk vers uit en het bloeden ook een beetje....

Een tumor zit er bij mensen ook en niet vanaf hun geboorte...( Ja sorry voor de vergelijking met een mens )

Gaan mensen er dood aan? Nee kwaadaardig/goedaardig
Blijft hij groeien? In sommige gevallen wel tot wel gigantische (!!) gewichten ( geloof dat er laatst 1 op de tv was met een tumor vanwel 50kg op haar rug )

Zou deze ( in mijn ogen ) tumor ook doorgroeien en kunnen groeien tot enorme afmettingen ( ja de tijd zal het leren )

Aangezien ik het niet weet en er niet in verdiept ben.....


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 21:43

henk kostense schreef:He Ruud als jij nu straks ook zo een ding op je kop heb weten we of het besmettelijk is :lol:



Dankje Henk :lol:


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-01-2006 21:49

Misschien niet vanaf zn geboorte, maar je zei dat je deze karper al wat langer gezien had op je voerplek en hij laat zich ook gewoon vangen. Ik denk dat ie zich ermee redt. En zo niet? Jammer dan, dan gaat ie maar dood. Zo gaat dat in de natuur. Maar het lijkt er in mijn ogen niet op dat ie lijdt, dus hoef je de vis ook niet uit zn lijden te verlossen.

Het bloeden kan misschien ook door het drillen en zo komen. Ik ken trouwens ook een karper met iets vergelijkbaars. Ook uitwendig, ook op zn kop. Maar dan precies bij het neusgat en niet zo extreem groot als bij jouw vis. Wel herkenbaar. Als ik de vis vaker zie (of liever vang, want het is een gewichtige die ik gevangen heb zonder mogelijkheid om foto's te maken) kan ik kijken of het gegroeid is.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-01-2006 21:54

Dankjewel voor je bijdrage Rick.

Ben wel nieuwsgierig of wat meer mensen hun mening of adviezen hebben omtrend dit onderwerp..


Groetjes,


Rudy
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-01-2006 23:56

Ruud, wij hadden bij ons in een sloot ook zo'n vis zitten. Die had precies hetzelfde en ook op de kop. Het gaat hier om een schubkarper van rond en nabij de 20pond. Deze vis heb ik zelf ook meerdere malen mogen aanschouwen. Bij ons heeft de vis nog nooit voor problemen gezorgt en was altijd in topconditie, net zoals bij jou op het water. De vis weet zich wel te redden in deze omstandigheden. Tijdens de vangsten door vissers bloeden het altijd wel een beetje, maar hier kan je niks aan doen denk ik.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. En mijn mening is: gewoon lekker laten zitten :wink:
~~Dreams can be true.~~
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2006 00:18

Ruud, goed dat je hem teruggezet hebt. Laat de natuur maar gewoon haar gang gaan. Pijn kan een karper niet voelen dus wat dat betreft heeft hij er geen last van. Waarschijnlijk zal hij er nog lang mee kunnen leven en indien niet, zo gaat dat in de natuur...
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-01-2006 00:28

Hey Ruud,

ik heb op afgelopen najaar op de rivier ook een karper gevangen met precies dezelfde aandoening. Enorm bloedende gezwel komend uit neus gat. Ik schrok mezelf helemaal de gompes ik dacht dat het aan mij gelegen had, iets met drilllen gebeurd ofzo. Ik dacht ook ik knip hem eraf, maar toch niet gedaan. Ik heb hem zosnel mogelijk terrug gezet en gebeden tot God ofdat ik deze alstublieft de rest van mijn leven nooit meer mag vangen.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-01-2006 16:31

Mannen,

Was in eerste instantie bang dat het een virus betrof.. Vandaar de gedachten om misschien deze vis van het leven te beroven. Daar ik er niet zo een held in ben en na nadere inspecties zag dat het een tumor betrof...

Dus het komt toch wel vaker voor.. Hebben jullie er foto's van geschoten?? ( eventuele plaatsing in deze topic? )

Boudewijn,

Deze vis zal ik dit jaar gewoon weer kunnen observeren en voeren.. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het met hem gaat. Is het gezwel gegroeid, is hij gegroeid?
Ik denk dat ik hem dit jaar wel weer voor inspectie op de kant haal..

Nog meer mannen met een dergelijk geval?

Voortaan de wond behandelen??



Groetjes,

Ruud
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-01-2006 16:40

Ruud Visser schreef:Groot mee geworden?? Denk niet dat het er vanaf zijn geboorte zit....

Ziet er namelijk vers uit en het bloeden ook een beetje....

Een tumor zit er bij mensen ook en niet vanaf hun geboorte...( Ja sorry voor de vergelijking met een mens )

Gaan mensen er dood aan? Nee kwaadaardig/goedaardig
Blijft hij groeien? In sommige gevallen wel tot wel gigantische (!!) gewichten ( geloof dat er laatst 1 op de tv was met een tumor vanwel 50kg op haar rug )

Zou deze ( in mijn ogen ) tumor ook doorgroeien en kunnen groeien tot enorme afmettingen ( ja de tijd zal het leren )

Aangezien ik het niet weet en er niet in verdiept ben.....


Groetjes,


Ruud


Mischien krijgt deze er ook wel 1 leuk PB toch?.... :lol:


Neej maar ff zonder gein als je de vis vangt gewoon terug zetten en niet aan dat gezwel zitten niet aanzitten.
De natuur zal z'n werk wel doen.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-01-2006 16:47

Hee Ruud,

Ik ken ook een water waar zo'n vis zwemt. Precies met zo'n zelfde gezwel op zijn kop. En inderdaad, dat bloeden komt door de dril of het schepnet. Afgelopen jaar had ik hem er voor de derde keer aanhangen, hij vecht goed en aast normaal, die laatste keer heb ik hem zonder te netten weer laten zwemmen en zag dat gezwel er mooi schoon uit.

Maar raar blijft het wel...

Overigens heeft geen enkele andere vis die ik daar gevangen heb last van dezelfde kwaal.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-01-2006 16:54

Die vis ving ik overigens voordat ik een digicam had, ik kan wel een keer een foto inscannen mochten jullie interesse hebben.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-01-2006 17:27

Boudewijn Stolk schreef:Hey Ruud,

ik heb op afgelopen najaar op de rivier ook een karper gevangen met precies dezelfde aandoening. Enorm bloedende gezwel komend uit neus gat. Ik schrok mezelf helemaal de gompes ik dacht dat het aan mij gelegen had, iets met drilllen gebeurd ofzo. Ik dacht ook ik knip hem eraf, maar toch niet gedaan. Ik heb hem zosnel mogelijk terrug gezet en gebeden tot God ofdat ik deze alstublieft de rest van mijn leven nooit meer mag vangen.


Boudewijn,

Afknippen zal een zekere dood zijn hoor. Tumoren hebben de nare eigenschap dat ze sterk doorbloed zijn en meer vaten hebben dan de rest.

All,

Ik zou gewoon de vis terugzetten en hem een lang leven wensen en that's it. Gaat hij er op termijn dood aan, that's life.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-01-2006 17:29

Gaat hij er op termijn dood aan, that's life.



:wink:
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

26-01-2006 18:08

niets aan doen en de natuur regelt de rest wel
brabant karperland
( http://www.bbkbiesboschkarpers.nl , http://www.lgbosveld.nl ,powercatcher rules )
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

26-01-2006 18:22

Je zegt zelf ook dat hij er al 2 jaar mee rondaast aan de oppervlakte. Hij is niet mager ofzo, dus als hij er al (minimaal) 2 jaar mee geleefd heeft zou die vis dat nog wel een aantal jaren kunnen...
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

26-01-2006 18:58

Hoe kom je in vredes naam op het idee hem dood te maken :-? :o Waarom zou jij beslissen over leven of dood van een vis! Ik zou elke vis terug zetten, met of zonder tumor, met of zonder bloed..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2006 19:05

Wat te doen met een vis die de uiterlijke kenmerken van een virusinfectie heeft?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-01-2006 19:06

Mocht hij eeen zeer besmettelijke ziekte hebben en een gevaar is voor de volks gezondheid dan is het niet anders voor dat persoon.

Nu heeft er niks mee te maken dat deze karper mank loopt maar ik was bang dat hij een gevaar voor de populatie was..

Lezen en lezen

Dankje wel voor je bijdrage


groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

26-01-2006 20:29

Daar slechts weinigen tot geen van ons de kennis danwel middelen bezit om zonder onderzoek ofwel onmiddelijk en ter plekke in staat is een diagnose te stellen, lijkt het mij zaak ook niet een dergelijke pretentie te hebben.

Als we een vis op de kant hebben die mogelijk ziek is dan is geen van ons in staat die conclusie ter plekke te trekken. Je mag dan wel vermoedens hebben maar zo lang je niet van plan bent de gevangen vis op te eten heb je mijns inziens geen enkel recht deze te doden.

Mensen die in staat zijn ter plekke diagnoses te stellen wens ik een succesvolle carriere toe als medici....
De rest adviseer ik de natuur indeze zijn gang te laten gaan.
Ter voorbeeld; Heb al eens met iemand staan praten die "zieke" karpers de kop insloeg.
Deze "zieke" vissen bleken echter geen buikwaterzucht te hebben maar waren (laat) kuitdragend.
Helaas was zijn kennis voor hem voldoende conlusies te trekken.
Size doesn't always matter
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

26-01-2006 20:39

ik zou die vis niet eens zen kop durfen inslaan..
Waar moet je het laten ?..
wordt er al misselijk van als ik er aan moet denken dat ik hem moet doden...
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-01-2006 20:43

Nou Rene als je zo'n vis met een dergelijke aandoening (en ja toch allemaal weer ff naar die foto's bovenaaan de topic van ruudje kijken) dan kun je toch zeker wel voor 50 % de diagnose stellen als het geen 90% is. Hey kijk nou ik vang een karper met een bloedend gezwel zo groot als een tennisbal komend uit zijn linker neusgat. :lol:
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

26-01-2006 20:45

Wil natuurlijk niet zeggen dat ik meteen op zijn kop begin te meppen of direct mijn rigschaartje in zijn gezwel zet.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn