Meeneem verbod karper


Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-01-2006 15:13

Ik heb afgelopen week de bepalingen in de lijst met viswateren eens doorgenomen, en ik zag dat een meeneem verbod op snoek hier in Flevoland al geldt. Nou kom ik op dit forum regelmatig tegen dat er gesproken wordt over een meeneemverbod op karper. Waarom is dat?

Ik kan me niet voorstellen dat vissers hier met karpers aan de haal gaan, maar blijkbaar gebeurt dat elders (en misschien ook wel hier) dus wel. Dat ze met snoeken aan de haal gaan heb ik wel eens vaker gehoord (nog nooit zelf gezien trouwens), maar karpers?

En is het dan een probleem, als iemand af en toe een karpertje meeneemt? Ik snap overigens best wel dat het niet leuk is als een groter exemplaar op de BBQ terechtkomt, maar verboden is het meestal (nog) niet. Wat zouden nou argumenten kunnen zijn om een meeneemverbod op karper op de agenda van de ALV te plaatsen?

Of zit de clou hem in het feit dat karper zich niet of nauwelijks voortplant in Nederland, en dat het bestand dus niet op natuurlijke wijze op peil blijft?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-01-2006 15:26

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=28353

Jos, kijk hier even misschien dat je het antwoord dan hebt.

gr Paul
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

25-01-2006 18:34

en karper uit een vijver halen
Een pasgeboren en dan in je aquarium is dat dan ook verboden ?
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

25-01-2006 19:26

Jos je hebt mail!
groetjes henk
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-01-2006 22:02

Paul;

Ik had die topic inderdaad gelezen, maar ik vind het zo goedkoop om altijd weer te praten over Russen, Polen en Oostblokkers. Als ik de verhalen zo lees dan zie ik ze vrachtwagens vol laden om vervolgens ……….. ja, wat doen ze er dan verder mee? Opeten? Allemaal? Snoek en snoekbaars kunnen ze verkopen, maar geldt dat ook voor karper?


Henk, ik heb je mail gelezen, bedankt. Ik vraag me alleen af of de inhoud ook voor deze omgeving geldt, maar ik zie je vrijdag op de meeting in Amsterdam, dan hebben we het er verder nog wel over. Tot vrijdag.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-01-2006 22:44

Jos,
Jammer dat je hier niet een paar jaar in de ooy hebt gezeten.
Vissen worden inderdaad meegenomen voor consumptie dus ook karper.
En de controle is dus zeer goed en streng geregeld hier , alleen daardoor is er een halt (op incidenten na) toegeroepen aan deze praktijken.

Paul
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

25-01-2006 23:07

Paul;

Ik zou sowieso voor een algeheel meeneem verbod zijn, maar pas als het mis gaat heb je argumenten om zoiets hard te kunnen maken. En moeten we daar nu echt op wachten? Daarom ben ik op zoek naar argumenten om misschien nu al te proberen om er iets mee te doen.

Het enige argument tot nu toe is dat het elders mis is gegaan, en dat voorkomen beter is dan genezen. Een beperkt meeneem verbod zou met het oog hierop misschien al een goed begin zijn.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-01-2006 23:27

Jos,
Bij ons geld een algeheel meeneemverbod op karper.

Paul
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2006 10:13

Jos

Omdat karper hier in nederland eigenlijk geen consumptie vis is, is deze regel ingesteld. Voornamelijk om te voorkomen dat karper gevangen en overgezet word en in simmige gevallen zelf verwijnt in een of ander engels water. Tot voor kort was daar niks tegen te doen, nu wel omdat je simpelweg geen karper in je bezit mag hebben aan desbetreffende oevers

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2006 10:27

Fout Martijn, de karper is wel degelijk een consumptie vis daar is hij voor gekweekt.
Dat wij er een andere betekenis aan geven is een andere zaak.

De reden om een meeneemverbod in te stellen heeft alles te maken met het VBP voor de Friese Boezem wat is opgesteld, waarin wordt gesteld dat: de karper een belangrijke vissoort voor de sportvisserij is, zowel in de recreatieve als in economische termen.
Onttrekken door het beroep is daarom niet mogelijk, gevangen soorten moeten direct levend in hetzelfde water teruggezet worden.
Vanuit die visie was het een kleine stap om een totaal meeneemverbod te verwezenlijken.
De vis is dus zo belangrijk dat ook de sport de vis niet kan benutten.
Het is ook een belangrijk gegeven dat de vis zich in Nederland nauwelijks voort kan planten en dat vrijwel alle vis door uitzettingen in het water terecht zijn gekomen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

26-01-2006 12:00

Hier kan ik wat mee:

……. de karper een belangrijke vissoort voor de sportvisserij is, zowel in de recreatieve als in economische termen.

En zoals ik zelf al eerder schreef:

………… het feit dat karper zich niet of nauwelijks voortplant in Nederland, en dat het bestand dus niet op natuurlijke wijze op peil blijft?

Vanuit het oogpunt: ‘voorkomen is beter dan genezen’ gaan we kijken of we er iets mee kunnen. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom. Ik heb trouwens ook van bladzijde 6 stukjes tekst gebruikt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2006 12:17

Jos ik wens je veel succes, om het te gebruiken op verenigingswater zal je nog lukken om het ook Federatief zover te krijgen is veel moeilijker.

Ik weet niet hoever bij jullie de VBC is, hier is het VBP 2005-2015 al aangenomen door de HSV's.
Het besluit een snoek en karper meeneemverbod in te stellen is goed onderbouwd.
Dit is niet aan komen waaien het overleg tussen sport en beroep is niet zonder slag en stoot gevoert en is overigens nog niet afgelopen want er moet nog een beslissing vallen over de snoekbaars.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 12:27

Toch is er ook een risico aan het meeneem verbod van karper.
Nu is het nog zo dat er gevist KAN worden voor consumtie, mocht dit geheel vervallen dan hebben tegenstanders van de hengelsport wel een goed hangijzer in het vuur om het een en ander te verbieden.

Kan me voorstellen dat zij dan gaan roepen dat wij alleen maar voor onze beleving dieren "mishandelen" (roepen ze nu ook al).

Ben ook tegen karpers meenemen maar toch op de een of andere manier kan zoiies wel tegen je gaan werken.

Trouwens dat karper zich niet voorplant in het wild is bullshit gezien de enorme berg kleine karpertjes de laatste jaren hier op groot water.
Wel is dat een uitzondering maar het kan wel dus.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2006 12:38

Wil ik begrijp je reactie volkomen, je hebt daarin ook groot gelijk dat is een risico.
Het onderbouwde verhaal is toegespitst op het benutten en de mogelijkheden om vis te benutten, niet om meeneemverboden in te stellen.
Vandaar dat het snoekbaarsverhaal niet met emotie gevoert moet worden maar met gezond verstand.
Verliest de vis die doelstelling - als consumptievis - komt het niet goed.

Zich nauwelijks of niet op voldoende mate kunnen voortplanten is het punt.
Als de vis zich zou kunnen voortplanten waren er geen uitzettingen meer nodig, bovendien krijg je na verloop van tijd verwilderde vissen die niet meer interessant zijn voor ons.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-01-2006 13:11

Ben zeker te vinden om de karper zodanig te beschermen dat veel voorkomende problemen die er nu zijn niet meer kunnen voorkomen.

Maar alles staat of valt met controle, je mag bv nu welliswaar karper meenemen maar hem op een ander water uit zetten mag niet, toch gebeurd het.

Hier verdwijnen karpers ook, niet alleen door sportvissers of door onze Oosterburen maar ook de beroeps visserij kan er wat van.

Dat karper in het wild zich veel te weinig voortplant om een gezond bestand te krijgen weet ik ook wel.
Maar door vissen uit te zetten en door tevens de consumptie ervan te verbieden geeft natuurlijk het punt wat ik met argwanen bekijk.
De tegenstanders zullen ongetwijfeld zulke maatregelen aangrijpen om hun standpunt te versterken en wij geven hun dat op een presenteerblaadje.
Persoonlijk denk ik dat hier door velen veel te weinig aan gedacht word.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-01-2006 14:28

Aan: Bestuur en leden van de ....... Hengelsportvereniging

Betreft : Agendapunt voor de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering.

Geacht bestuur, deze brief is bedoeld als agendapunt in de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering.

Geachte ALV,

Gaarne zouden wij, karpervissende leden van de ...... hengelsportvereniging, via deze brief willen pleiten voor een beperkt meeneemverbod voor karper in de Vergunning van 2007.

Dit vanwege een 3-tal redenen:
- De afgelopen jaren is er veel tijd en geld geïnvesteerd in het opzetten van spiegelkarperprojecten. Wij kunnen dan ook niet accepteren dat deze vissen door een bepaalde groep vissers worden weggevangen ten behoeve van de verkoop en\of consumptie.
- Het ontmoedigen van het gesleep met karpers al of niet voor commerciele doeleinden. Karpers die door zorgvuldig visstandbeheer en geduld zo groot zijn geworden horen in hun oorspronkelijke water thuis en zeker niet in een of ander prive-water waar alleen voor grof geld gevist mag worden.
- Het verplaatsen van karpers kan ook bijdragen aan de verspreiding van visziekten, daar zijn de laatste jaren diverse voorbeelden van aantoonbaar. Gelukkig is dit nog niet in onze wateren gebeurd, maar de kans is erg groot dat als het verplaatsen van karper doorgaat, ook onze wateren worden aangetast door een virus.
Voorbeelden van deze virussen zijn Koi Herpes Virus en Spring Viraemia of Carp

Hoewel wij niet de illusie hebben dat hiermee ook de illegale handel zal stoppen, gaat er toch een signaalfunctie vanuit, waardoor de drempel om deel te nemen aan deze praktijken hoger wordt. Het maakt ook de controle voor opsporingsambtenaren gemakkelijker. Wij stellen voor om de maatregel eenvoudig te houden en te kiezen om de volgende regel op te nemen in de vergunning 2006.
“Het is alleen toegestaan schubkarper mee te nemen, groter dan 40 cm en kleiner dan 60 cm. Overige karpers dient men in hetzelfde water terug te zetten”.

Met vriendelijke groeten,
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2006 14:59

Douwe

Wat ik bedoelde is dat in nederland de karper nauwelijks geconcumeerd word en dat idd de waarde veel meer ligt in het gebied sportvisserij. Ook is het zo dat ik tijdens een vergadering van hsv leeuwarden heb voorgesteld om een meeneemverbod in te stellen met het hierboven genoemde doel. Dat vlak daarna de federatie volgt met een andere motivatie berust op toeval

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

26-01-2006 15:20

Wil schreef:

Kan me voorstellen dat zij dan gaan roepen dat wij alleen maar voor onze beleving dieren "mishandelen" (roepen ze nu ook al).

Zou dat inderdaad een argument zijn wat tegen je gaat werken? Want dan zou men misschien toch beter voor een “beperkt” meeneemverbod kunnen gaan.

Wat ik ook niet begrijp is: waarom zou een federatie niet mee willen werken? Heeft dat met beroepsvissers (geld) te maken?


Martijn;

Wat was dan die andere motivatie van de Federatie?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2006 18:44

Jos toevallig lopen een paar dingen samen.
Martijn bedoeld een meeneemverbod op verenigingswater wat toen alleen daar ook is doorgevoerd.
Op een afgesloten verenigingswater is het een simpel ALV besluit, Federatief ligt het gecompliceerder.

De werkelijke motivatie om het in heel Friesland door te voeren heb ik hierboven al doorgegeven.

Martijn de karper wordt in Nederland nog behoorlijk geconsumeert kijk maar eens op de grote markten in Nederland wat er te koop ligt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2006 19:22

Jos om het complexe geheel een beetje te verduidelijken het volgende.

In 1977 is er een splitsing van visrechten overeengekomen, hierin is vastgelegd dat het beroep op aal en de sport op schubvis mag vissen.
Dit is eventjes simpel gezegd omdat er ook nog beroepsvissers zijn met wel schubvisrechten en HSV's met volledige visrechten.

Maar houdt de splitsing maar eventjes aan.
De Staat was/is van mening dat deze overeenkomst niet meer van deze tijd is mede omdat het beroep in zwaar weer terecht is gekomen, de oorzaak laat ik maar in het midden.
De Staat heeft toen de opdracht gegeven om gezamelijk tot een oplossing te komen, om dit te bereiken moesten er VBC's worden gevormd die een VBP moesten opstellen.
In het Beleidsbesluit Binnenvisserij is vastgelegd dat economische benutting van schubvis in de gesplitste gebieden mogelijk moest worden.

Het is/was dus aan de VBC om hierover discussie te voeren, dit is met veel moeilijkheden en vasthouden van de vertegenwoordigers van de sport in Friesland goed gelukt, het plan is klaar en vastgesteld.
De beslissing snoekbaars is nog niet gevallen maar ook daar zijn de heren druk mee bezig.

De opvattingen en doelen van het beroep en de sport gaan niet goed samen, dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
Ze lopen wel samen in de bestrijding van de stroperij daar ligt namelijk de kans om m.n. snoekbaars wel te benutten, er wordt voor ruim 100.000 kilo per jaar illegaal ontrokken ook door het beroep.
De Friese boezem heeft ongeveer 14.000 ha water ter beschikking, er zijn nu nog 19 beroepsvissers actief in die boezemwateren.
( IJsselmeer en Lauwersmeer worden hierin niet meegenomen )

Dit is in vogelvlucht wat er nodig is geweest om een algemeen meeneemverbod voor snoek en karper voor de Friese boezem te realiseren.
Dit verbod is geen verbod voor het leven het is gerelateerd aan de visstand, van de karper wordt niet verwacht dat die plotseling wel zal toenemen.
Zonder VBP geen meeneemverbod dat is wel duidelijk te stellen.
Met uitzondering van verenigingswater uiteraard.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2006 19:35

Jos, als het vissen alleen maar zou bestaan uit de vis een haak in z'n bek trekken en weer terugzetten zou dat een extra reden voor de DB zijn om het sportvissen (weer) op de korrel te nemen.
Vandaar moet je een beetje voorzichtig zijn met algehele meeneemverboden in te stellen. In specifieke situaties geen probleem.
Tevens vinden sommigen het normaal dat er wel paling of snoekbaars voor consumptie meegenomen mag worden en b.v. karper of snoek niet.
Om bovenstaande redenen zijn de meeste federaties (dus ook Sportvisserij Nederland) tegen algehele meeneemverboden voor b.v. karper of snoek.
Maar om alleen maar het meenemen van 1 schubkarpertje tot maximaal 60 cm lang erdoor te krijgen is meestal geen probleem. Grote karper, spiegelkarper, rijenkarper en lederkarper blijven zo uitgesloten.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

27-01-2006 10:04

Ik denk dat deze topic een mooi naslagwerk is geworden, met in ieder geval voor mij veel nieuws. We waren naar aanleiding van het mailtje van Henk, en de bijdrage van Wil en Marijn al zover dat 1 schubkarper tot 60 cm een mooi uitgangspunt zou zijn. De laatste bijdrage van Aart is een mooie bevestiging van onze gedachten.

Nou maar eens kijken of dit een punt is waarvoor we karpervissers naar de ALV kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-01-2006 10:09

Jos,

De brief die ik heb gepost is namelijk dezelfde als die naar de AHV is gegaan.
Vergeet niet dat dit een mooi punt is om voor te strijden.
Het is ook van de gekke dat je zomaar de vissen van een SKP, waar zoveel tijd en energie in zit, weg kan vangen en in de pan kan gooien.
Het zijn vaak ook echte pankarpers.
Kop en staart eraf en je hebt een prima panformaat spiegelkarper...

Zo wordt er door sommigen wel over gedacht en dat moet je tegen zien te gaan.
Net als het feit dat bij ons een topvis werd meegenomen...

Daarvoor zullen genoeg leden op de ALV willen komen.

Geef er genoeg aandacht aan, pols alvast wat vissers om naar de ALV te komen en maak desnoods een praatje bij de KSN meeting...
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

27-01-2006 10:36

Marijn;

je had toch niet gedacht dat ik je vanavond niet even gedag kwam zeggen?