sportvisakte/pasje


Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

19-01-2006 13:56

hoe kijken jullie tegen het voornemen van 2007 dat er een andere visakte komt en dat ze proberen de federatie,s aan elkaar te koppelen.

voor een makkelijker vergunning systeem
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 15:01

Het is geen voornemen het is een feit.
Het is ook geen vervanging van de visakte.
Het is een samengaan van visakte met de Grote vergunning of misschien een Regiovergunning en eventueel het lidmaatschap van één of meerdere HSV's.
Daarom moeten de HSV's en Federaties hun water onderbrengen bij de nieuwe organisatie Sportvisserij Nederland.
Dus 1 pas ipv meerdere vergunningen plus visakte.
Als je met de koppeling van de Federaties een landelijke vergunning bedoeld klopt dat ook niet.
Voorlopig is dat een utopie.
Vispas plus een landelijke registratie zou perfect zijn.
Dat is overigens wel de bedoeling, de echte overtreders zouden dan bij inname vispas nergens meer terecht kunnen voor een bepaalde tijd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

19-01-2006 17:34

Hoi Douwe,

Hoever het een feit is weet ik niet, jij zult toch ook wel gehoord hebben dat een van de voorwaarde is dat er een bepaald waterquota gehaald moet worden. Ik weet niet hoe het met jou federatie is, maar de federatie Zuid-West Nederland heeft bij mij weten nog ongeveer nul water ingebracht, en blijven hun grote vergunning mooi zelf verkopen.
En denk jij dat er veel verenigingen zullen zijn die zomaar hun visrechten gaan afgeven aan Sportvisserij Nederland!!
Volgens mij krijg je volgend jaar weinig water op je Vispas, maar misschien ben ik wel te pessimistisch.

Vispas ik weet t zo net nog niet.......
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 17:52

Hans we zullen het in de komende tijd wel horen wat ervan terecht komt.
Waar een wil is is een weg.
Ik begrijp niet wat er op tegen zou zijn, overigens die grote vergunning is er nu ook al en dat water zal gewoon overgedragen worden van de NVVS naar Visserij Nederland lijkt mij.
Die vispas komt er echt wel, dan maar verdeeld in Regio´s.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

19-01-2006 18:12

Nieuwe vispas wordt gewoon 1-1-2007 ingevoerd.
Is mij niks bekend van inbreng van een bepaald quota aan water.
Op de pas heb je sportvisakte / grotevergunning en hsv vergunning en federatie.
En alles is inderdaad gekoppeld bij visserij nederland, dus wordt inderdaad moeilijk om vispas terug te krijgen als die is ingenomen.
Je kunt straks de vergunning aanvragen via hsv maar dan heb je niet gelijk een pas en dat kan 4 weken duren want ook dat komt via visserij nederland
Ik heb het nu vanaf 1-1-2007.
En zonder pas kun je dus niet vissen ( legaal)

Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 19:22

Paul het enige wat echt gekoppeld is zijn visakte en grote vergunning, de rest is een aanvulling op de vispas bij een lidmaatschap van een HSV.
Het zou best wel eens zo kunnen worden dat er Regio,s gevormd worden.
Wil je dan bv in een andere Regio vissen kun je dat aanvragen bij Sportvisserij Nederland.
Je zult dan nog altijd lid moeten worden van een HSV als je in een bepaald water wilt vissen wat alleen ondergebracht is bij de Federatie en niet bij Sportvisserij Nederland, of in water wat helemaal niet is ingebracht.
Ik ben echt heel nieuwsgierig hoe dit er uit komt te zien, ook is te hopen dat de HSV's hun leden ruim op tijd in een ledenlijst aan kunnen leveren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 19:43

En ik maar denken dat het makkelijker zou worden
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 20:21

Als je gewoon net als altijd op je vergunningen blijft wachten, je verder nergens iets over afvraagd is het ook gemakkelijker Jakob.
Je krijgt je vispas thuis je gaat vissen waar je altijd gevist hebt en verder lang leve de lol, je hebt maar 1 document die je kunt vergeten. (hoop ik )

Nu kun je vier vergeten; voor ons dus, je visakte, je visvergunning, de Lijst met viswateren van de NVVS en de Lijst van Viswateren Noordoost Nederland.
Vergeet je één van de lijsten is je vergunning niet geldig €50,00.
Vergeet je de vergunning €50,00
Vergeet je de visakte €50,00

Wat er zich achter de schermen afspeeld of afgespeeld heeft zal de meesten een rot zorg zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

19-01-2006 20:51

ze zouden gewoon en pas voor heel nederland moeten krijgen en dan gewoon het zelfde systeem als het nieuwe punten rijbewijs.
3 overtredingen.weg vergunning.en dan ook nooit meer een vergunning
krijgen ook.ben je gelijk van die sukkels af. :P
groeten nico
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2006 21:00

Los van de kosten is het ook niet te verwezenlijken zolang er nog veel water niet ingebracht zal worden.
Hier mogen zij dan overal vissen en wij mogen niet op hun water(tjes) vissen dat is het probleem.
Als iedereen zijn water inbrengt zullen de kosten voor een pas niet veel hoger worden, kan ook zijn dat ik nu te snel denk.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

19-01-2006 21:21

Douwe,
Je hebt gelijk met grote vergunning en visakte.
Maar als ik me niet vergis gaat dit via een HSV of Federatie.
Je kunt nu nl ook niet los je grote vergunning halen.
Wij moeten de ledenlijst inleveren maar: nu komt het, dit is het bestand van alle leden die per bank of giro betaald hebben.
Verder krijgen we nieuwe giro's via Visserij Nederland en moeten we eerst proefdrukken maken of het via hun apparatuur gelezen kan worden.
Dus wil je straks vissen in 2007 kun je wel een vergunning aanvragen via vereniging met grote vergunning ( die kwam via federatie) krijg je een bewijs van aanvraag die een maand geld en in die maand krijg je je vispas thuisgestuurd.
Voorbeeld zou ik lid zijn van 2 verenigingen zeg maar onszelf en HSV Leeuwarden krijg ik de pas via HSV Leeuwarden omdat dat de grootste is en staat mijn eigen vereniging er ook bij op.
Ik hoef dus niet meerdere grote vergunningen aan te vragen.
Er zitten heus nog genoeg haken en ogen aan het systeem daar ben ik me goed van bewust.
Ik zal het zaterdag eens navragen, daar we naar de open dag van Sportvisserij Nederland gaan, dan zullen er ongetwijfeld nog dingen zijn die opgelost moeten worden.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Lars Akkermans
Berichten: 185
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00

19-01-2006 23:27

Ik ben benieuwd hoe het dadelijk allemaal gaat lopen ik zie nog veel fout gaan vooral de eerste paar jaar kom je op een water denk je ik heb een vispas geld ie daar weer niet ik denk dat dat een van de grootste problemen gaat worden, van mij hoeft het niet verandert te worden ik vind het eigelijk wel goed zo ja kijk als die vispas voor elk water in Nederland geld is hij ideaal maar dan betaal je natuurlijk ook heel veel voor zo een pas en ja daar kijk ik dan wel tegen op. normaal ben ik per jaar rond de 100 euro kwijt aan vergunning ik hoop niet dat je dadelijk 500 euro ofzo voor die pas moet betalen want ja vissen is mijn passie en het geld heb ik er wel voor over maar daar moet ik wel 4 maanden voor werken en ja ik bedoel dat kan toch niet.
Ik vraag me dan ook weer af is dit nou om het voor de vissers beter te maken of is het geldkloperij.
We wachten maar af!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

20-01-2006 10:33

nou douwe dan komt dat toch op het zelfde neer als ik mijn vraag stel?
die vispas komt er maar het is een stellingn en een groot vraagteken
of de federatie,s hier in mee gaan .
en het stond ook in het krandje van de sportvisakte
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

20-01-2006 13:40

Hoi Douwe,

Ik heb er niks op tegen.
Mijn aanvulling is alleen op de gedaane uitspraken.

Verder nog over een qouta Paul.
Het rijk heeft als voorwaarde gesteld aan Sportvisserij Nederland dat het nieuwe Vispas in iedergeval meer dekking moet bieden om te vissen dan de nu bestaande Sportvisakte(de vrij bevaarbare wateren om het maar ff simpel te zeggen met een hengel). Anders komt er zowiezo geen groen licht. Dat dit wel zal lukken ben ik niet bang voor trouwens.

Verder is Sportvisserij Nederland een private instelling, dus geen overheidsinstelling. Deze zorgde ook voor de wettelijke verplichting van de Sportvisakte, waar oom agent op controleert.
Met de Vispas is ook dit in mijn ogen niet duidelijk, omdat dit nog steeds geen wettelijk verplicht document is bij mijn weten, en zal je in 2007 voldoende hebben aan toestemming van de visrechthebbende om te vissen.

En heeft er dan al iemand een voorbeeld van een Federatie die zijn visrechten overdraagt aan Sportvisserij Nederland, want zoals gezegd is dat hier volgens mij 0

Groeten,

Hans.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2006 14:41

Hans klein vraagje ben je op de hoogte met de diverse stukken omtrent het samengaan en de veranderingen in de visserijwet?

Klein stukje uit de vele stukken:

Het gaat in dit stadium om circa 1,5
miljoen sportvissers, 1000 hengelsportverenigingen en 12 hengelsportfederaties.
Circa 400 000 sportvissers zijn aangesloten bij een hengelsportvereniging.
In de nieuwe opzet zal de nieuwe vereniging namens de
hengelsportverenigingen, die het visrecht hebben gehuurd op grond van
artikel 25 van de Visserijwet 1963, schriftelijke toestemmingen verlenen
aan de sportvissers om in de wateren van de verenigingen te mogen
vissen. De hengelsportverenigingen zullen de nieuwe vereniging daartoe
machtigen. Gewezen zij op artikel 3 van het convenant. Met het oog op
het operationeel maken van het nieuwe systeem zullen de NVVS en de
OVB zorgdragen voor een adequate voorlichtingscampagne, met name
over de verkrijgbaarheid van de schriftelijke toestemming, de prijs
daarvan, en de reikwijdte daarvan.


Dit komt uit stukken van de Tweede Kamer der Staten Generaal.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

20-01-2006 15:39

tja niet iedereen is een politiek kopstuk he :P
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

20-01-2006 15:45

2007: De Vispas
De Sportvisakte blijft in 2006 naast de Grote Vergunning /vergunningen nog gewoon bestaan. Sportvisserij Nederland wil in 2007 samen met de federaties en verenigingen een moderner en eenvoudiger stelsel van visdocumenten op poten zetten. Voor 2007 is het voornemen om de Sportvisakte, de Grote Vergunning en zo mogelijk Federatievergunning(en) samen te voegen tot één document: de VISpas.

Dit staat in brochure visserij rechten en documenten van Sportvisserij Nederland..

Dit voornemen is intussen een feit.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-01-2006 16:04

Paul,

Wat is inmiddels een feit?
Het voornemen
of
de Vispas?

Blijft politiek hè.. :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

20-01-2006 18:20

Dat de vispas ingevoerd wordt per 1-1-2007 Henk

paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 18:35

Henk, dit voornemen is een feit. Alle federaties hebben hier vóór gestemd (ook de VNG, SNB en KSN, maar die hebben geen eigen viswater...) reken er dus maar op dat dit gewoon doorgaat. Natuurlijk is zoiets niet simpel (er werden 560.000 Sportvisaaktes verkocht en ca. 400.000 vissers zijn via HSV-Federatie bij Sportvisserij Nederland geregistreerd), enorme bestanden dus.
De achterliggende bedoeling is simpel, n.l. om het voor iedere visser makkelijker te maken. En niemand zal kunnen ontkennen dat 1 Vispas simpeler is dan diverse HSV vergunningen + Sportvisakte + Grote en/of Federatievergunning.
Kortom, hopelijk kan iedereen zich voorstellen dat dit een enorme klus wordt, waarbij NU nog niet 100% alle ins en outs bekend zijn.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-01-2006 19:47

Okay Aart,

Vispas 2007 is nog geen feit.
Enkel het voornemen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

20-01-2006 20:13

Douwe,

Laten we zeggen dat in enigzins op de hoogte ben......
Het idee is nog steeds echter dat deze Sportvisserij Nederland(Sportvisakte) visrechten zal moeten hebben, om een bestaanrecht te hebben, niet?
Mijn enige vraag is/was welke visrechten zijn er nu op dit moment aan de Vispas te ontlenen?
Dat die Vispas er komt betwist ik ook niet, mijn vraag is alleen wat hebben wij er aan als visser(behalve een uitstekende belangenvertegenwoordiging oa in Brussel, en prachtige reclame voor het vissen met nog prachtigere programma's al vissen is cool).
Blijf ik bij mijn vraag, waar kan ik dan met die kaart gaan VISSEN...
Ik denk dat er op weinig lokaties gevist kan worden met dit mooie document. Of zoals ik al vaak gevraagd heb welke federaties brengen hun viswater dan in?
Ik val in herhaling maar voor de Federatie Zuid West Nederland is dit nul. Het is zelfs zo dat de dubbele afdracht hier nog niet duidelijk is of dit wel binnen de federatie afgeschaft moet gaan worden, omdat ze anders te veel leden gaan verliezen, laat staan nog minder leden dmv een vispas..
Ik stel alleen wat vraagtekens bij de Vispas, op een forum waar meestal de kritische noot hoogtij voert, en op het gebied van de Vispas roept iedereen halleluja en amen......

Ben ik nu de enige met een kritische noot...

Groeten,

Hans.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 21:04

Hans, als jij aangeeft dat jij een vispas wilt hebben voor dezelfde wateren als waar je nu je vergunningen + Sportvisakte voor hebt dan verandert er in jouw geval niets, behalve straks 1 Vispas inplaats van de huidige papiertjes.
De centrale registratie is ook opgezet om dubbele afdrachten na 1-1-2007 te voorkomen. Op de ALV van de NVVS is dat met algemene stemmen aangenomen, dus ook met de stem van de federatie ZWN. En de voorzitter van ZWN, Nol Sweep, is ook de voorzitter van de NVVS c.q. nu van Sportvisserij Nederland.
Naar aanleiding van de eerste ca. 220.000 centrale registraties (laat afgelopen zomer of september dat weet ik niet meer uit m'n hoofd) is er toen al een berekening gemaakt van over hoeveel dubbele afdrachten het zou betreffen en dat viel in totaal nogal mee.
Maar ZEKER is dat dubbele afdrachten (via HSV naar Federatie en vandaar naar Sportvisserij Nederland) in 2007 niet meer plaats vinden!
Die dubbele afdrachten was ook een onrechtvaardige toestand en ook een van de redenen om tot een centrale registratie te komen.
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2006 22:14

Als Aart dat beweert maak ik mij iets minder zorgen.
Waar komt dat vehaal dan weg dat er geen water ingebracht zou worden.

Jakob
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 22:46

Jakob, pricipieel gezien heeft de Vispas niets te maken met het al of niet inbrengen van water. Wat dat laatste betreft verandert er helaas niet zoveel van jaar tot jaar. Met de Vispas is een centrale registratie mogelijk en is daarnaast puur een vervanger van de huidige 'papiertjes'.