Merken die karpervissers inzetten als promotie instument?


Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

19-01-2006 09:52

Henk,

Om even op Shimano terug te komen.
Als we even de lijn doortrekken naar de karpervisserij zien we dat er daar ook veel zaken gecopieerd worden door andere firma's, al dan niet met een verbetering aangebracht.

Soms wordt het concept gecopieerd, nagemaakt en voor een veel goedkopere prijs aangeboden dan het origineel van de firma.
Of dit een meerwaarde geeft voor ons karpervissers? In de portomonnee wel, maar de kwaliteit is meestal van dien aard dat dat die copieën ofwel niet lang meegaan ofwel niet voldoen zoals het origineel product dit doet.

Toch kan er voortgeborduurd worden op een bestaand product, zie het voorbeeld dat Piet aanhaalde van het muggengaas bij een oval.
Als er dan een verbetering uit voorkomt is dit geen probleem voor ons vissers, want wij worden er alleen beter van.


Zoals al gezegd is, ligt er zeker toekomst in om bestaande producten nog te verbeteren, want al zal er hier en daar wel eens een nieuwigheid opduiken, het blijven ontwikkelen van nieuwe producten heb ik mijn vragen bij. De sector lijkt hier toch wel wat verzadigd.

En wie gaat dit dan doen? Ik val hier weer in herhaling want het is al gezegd geweest, volgens mij zijn dit vissers die jaren ervaring hebben in het "veld"
of in ons geval "aan de oevers".
En wat ook een pluspunt is, een creatieve geest hebben, ideeën hebben om dingen aan te passen of te verbeteren.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2006 13:22

Een oval met muggengaas, wat een belachelijke innovatie:

Quote Arie en Sylvester:

"Echte mannen worden niet gestoken door muggen!"

Kijk dan ben ik misschien niet zo knap als Piet, maar ik wordt iig nooit gestoken door muggen... Wie is er dan de echte man? :wink:

Serieus trouwens, ben gezegend met onsmakelijk bloed, alleen die domme Belgische muggen lusten mij, vandaar dat ik ook lekker in Nederland vis!

-------

Nu weer terug op het productontwikkeling verhaaltje:

Die paraplu (heb hem nog niet gezien, enkel het muggendoek van Berkley wat je over je plu kan gooien) zou voor velen een uitkomst zijn, mits het ding idd goed werkt. Je zit met je onderkant en de evt. deur. Die onderkant is idd op te lossen met overlapping en lood erin verwerkt. Ik zou stukjes lood doen ipv draad, omdat deze de neiging heeft om over gaten en bulten te gaan staan ipv het hele doek mooi op de grond te laten hangen. Waait het wat kan je de haringen erbij steken...

Maar wat heb je aan een muggendoek als je beet krijgt? Dan zal de hele handel toch open moeten en het je alsnog muggen in je plu, moet je dan wel met een deur werken?

Waarom niet de hele haringen weg laten?

Gewoon wat zwaarder lood op een 4 of 6 tal punten wat zich vrijelijk kan bewegen in een dubbeldoeks genaaide kolom, om zo ervoor te zorgen dat wanneer je de plu in een lagere stand zet het lood mee kan bewegen en het geheel alsnog strak staat. Alleen nog een maniertje verzinnen om het lood te borgen in de kolommen op verschillende punten, zodat het niet naar onder zakt wanneer je het doek optilt en de hele handel weer als een slap vodje erbij hangt.

Iets onhandiger wanneer je beet krijgt (je moet het hele doek even omhoog gooien, maar wanneer je uit je plu bent valt het weer in model en is het risico dat je hebt op muggen in je plu miniem...

Maar goed, dat is zomaar even mijn eerste gedachtengang inzake dit product.

"Verheerlijking" van de KSN mat

Ik zal wel weer wat kritiek op mijn dak halen, maar we hebben hier te doen met een goeie mat, maar zeker niet de perfecte mat. Door de platte stuctuur en het mijn inziens behoorlijk gladde doek is het voor een wat wildere vis maar al te goed mogelijk om naast de mat te klapperen. Natuurlijk zit er een flap op om dit te voorkomen, maar bijv. tijdens het fotograferen met een nog wat te wilde vis, tijdens het net even omdraaien om de weegschaal te pakken, etc. Er zijn altijd verschillende momenten met een vis op de kant dat je even net met wat anders bezig bent dan op te letten of de vis eraf glijdt. Zeker op een schuine oever heb je met deze mat problemen...

Hadden ze tijdens de ontwikkeling een opstaande rand op het foam verwerkt, zodat deze wat extra bescherming bood tegen glijden en klapperen, dan was het de perfecte mat geweest...

Ikzelf gebruik nu naar volle teveredenheid de nieuwe PL mat (tja, niet geheel objectief, maar probeer het wel te zijn). Deze heeft wel die opstaande randen van foam en heeft verder ook nog eens de andere goede eigenschappen. Het mist enkel transportgemak, het is al stukken beter gesteld als met het vorige model, maar op sommige gebieden kan je nu eenmaal geen concessies doen. Het is of perfect voor de vis of makkelijk mee te nemen, maar het kan nu eenmaal niet allebei, toch?

"Innovatief"

Binnen de hengelsport zijn er mijn inziens eigenlijk nog maar een paar innovatieve bedrijven. Gekeken naar de Engelse mijn inziens Korda en Solar, de rest volgt enkel. Fox was innovatief, maar ik betrap ze zelf meer en meer op het kopieeren van andere producten (over kwaliteit maar niet te spreken). Het namaken is ook vele malen makkelijker en kost minder geld dan innoveren. Iets nieuws bedenken vraagt een periode van tekenwerk, overleg, samples, testen, etc. Iets kopieeren is vaak niet meer dan het orginele product opsturen naar China, waarna zij het exact namaken, wat vele malen goedkoper is.

Dingen ontwikkelen kost dus veel en sommige producten zijn gewoon niet interessant om uit te brengen. Zo hadden ze bijv. bij PL een weegzak gemaakt samen met de fabrikant van de tenten, perfect ding en Nederlands product. Maar moest in de winkel rond de 40 a 50 euro gaan kosten. Als je daar dan de weigt slings van trakker, ultimate of fox naastlegt uit China a 20 euro verkoop (ook waterdicht doek en carbon stokken, enkel niet de perfecte afmetingen cq slijfvastheid). Dan loont het dus niet om het product op de markt te brengen, aangezien het gewoon niet zal gaan lopen. Het is dan simpelweg te duur, waardoor mensen voor de goedkopere iets mindere variant zullen kiezen.

De markt van de goede producten is gewoon heel moeilijk, het betekend vaak dat je je producten in Europa moet laten maken, omdat er zo meer controle is op het ontwikkelingsproces. Daardoor zijn de mankosten en dus kostprijs duurder, doorgerekend met winstmarges worden de producten dan duurder. Iets duurder maakt niet uit, maar hoe duurder een product, des te kleiner de klantenkring zal worden...

De consument wil dus kwaliteit, maar tegen welke prijs?
mvg

Bart van den Hurk
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

19-01-2006 13:44

Mooi he, commercie ! :lol:

Zolang wij, karpervissers, elk jaar de nieuwe producten kopen zal het goed blijven gaan met het berdijf die het gecopierd/ ontwikkeld heeft.
Om de vissers te blijven vangen wordt er daarom gebruik gemaakt van de modernste commerciele technieken. Er wordt zelfs niet meer naar gekeken of inderdaad het verhaal of die grote vis met het desbetreffende product gevangen is (einde zoek !) Gaan we met zijn allen niet veel te ver. :roll: Wanneer krijgen we een gratis handgebouwde hengel bij een zak topboilies van 25 Kg ,uiteraard zijn er met deze boilies wel duizenden mega karpers gevangen. Ik hoef ze per definitie al niet. Zijn huis misschien wel. :lol:
Conclusie; zolang wij blijven uitgeven zal er in de toekomst absoluut een testteam ontstaan met full-profs.
Schitterend, kom je aan het water, staat er een bordje niet storen, ben aan het werk.
Intussen zit ie te vissen met een dikke pier op een klein haakje 6, met een oude Bruc en Walker R. tegen een mooi rietkraagje.
Zit zelf de hele dag in die commerciele shit ! Succes met de topic !

MB
Arjen Uitbeijerse
Berichten: 63
Lid geworden op: 07-03-2005 19:01
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

19-01-2006 13:50

Muggen gaas;

Heb heel de zomer genoten van het muggen gaas, er zijn zelf groene varianten. Gebruikte het hoofdzakelijk over een oval (inderdaad idee van Piet). Vaak hadden we een basiskamp of dergelijk en trokken er s’ avonds met de boot op uit om een nachtje te vissen. Hengels uitvaren, praraplu opzetten, muggen gaas er over en klaar.

Over het probleem als je beet hebt kan ik niet mee praten omdat ik nooit wat vang, dus til ik het muggen gaas er in de morgen weer af en klaar.

Zonder dollen, ik vind het mee vallen hoeveel muggen er in je plu komen als je een beet hebt gehad. Alleen moet je niet als een dolle stier je tent uit vluchten, dus enige handigheid is een vereiste. Bus muggen spray achter de hand voor de enkeling die het toch waagt om je domein te betreden. De gewichtjes zijn inderdaad de beste oplossing. Misschien nog een klip om je muggen gaas vast te zetten op je plu. op deze manier kan je het muggen gaas zo vast klemmen dat het een cm of 10 op de grond licht. Lijkt me het meest ideale (we gebruikten knijpers).

Bart,

Over dat Belgisch ongedierte

Je kan Koos beter een teken tang in jullie assortiment op laten nemen, op een gegeven moment had ik zowat iedere sessie een teek. Moet wel zeggen dat ik de plekken er ook voor uit hebt gezocht…

Zo zijn er inderdaad veel producten die nog op de een of andere manier een verbetering kunnen ondergaan.
Arjen Uitbeijerse
Berichten: 63
Lid geworden op: 07-03-2005 19:01
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

19-01-2006 14:00

Trouwens, de reden dat we geen normale klik tent of dergelijk gebruikte (dus met voorkant en deur).

Niet normaal hoe benoud dit wordt, pff. Verder ook handig met enkel een plu.

Zuid france is natuurlijk wel in de meeste gevallen wat warmer

Gr
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

19-01-2006 14:30

Bart,

Denk je echt dat de markt te klein is voor kwaliteitsproducten?

Volgens mij is die er wel, er zijn denk ik genoeg vissers die een paar Euro's meer willen betalen voor kwaliteit. En inderdaad je zal niet alles en iedereen overhalen want uiteindelijk heeft niet iedereen hetzelfde budget.

Maar waarom zou zo een weegzak van Pro Line niet verkopen? Die van Fox kosten minstens evenveel en die zie je toch ook veel aan de waterkant..

Neem nu de tenten van Aqua products, dat zijn toch die dure? Ik zou zelf niet zoveel geld aan een tent uitgeven maar er zullen zeker wel vissers zijn die het geld er wel voor over hebben want ze blijven toch bestaan.


Goedkoop is niet altijd beterkoop daar zijn veel vissers ondertussen wel achter..
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-01-2006 14:31

Dart
Zoals jij het muggengaas beschrijft zo heb ik hem ook de afgelopen zomer in Frankrijk gebruikt. Het werkt super, bij een aanbeet til je het gaas op en laat het snel achter je weer zakken. Ik had het in zijn geheel over de oval getrokken en het looddraad zorgde ervoor dat het altijd weer strak op de grond kwam te liggen. Helaas was het wel zo dat bij een harde wind op de kop dan het geheel iets naar binnen waaide, dus daarom de haringen. Als die uitgang goed uit gedacht wordt (overlapping of zo) kun je misschien toch weer zonder een echte deur uit en in door gewoon het geheel op te tillen.
Ik zou er inderdaad geen echte deur inmaken en lood verzwaring lijkt mij ook heel goed te doen.
De paraplu's die ik had bekeken waren niet van Berkley en om niet teveel te schoppen naar andere bedrijven noem ik de namen ook niet.
Gr piet
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-01-2006 14:44

Piet,

Je probeerde toch niet mijn antimuggenstalker te kopieren,he :wink:

Overigens is het idd zo dat het fijn zou zijn als je wat "los vlees" hebt wat rijkelijk over de grond hangt,om ook de meest sneaky muggen buiten te houden.

Maar weet je wat je dan krijgt,Jantje en Keessie Pep kopen zo'n ding,gaan er mee vissen op een platgelopen(lees zanderige/modderige)stek,komen in de stromende regen terecht en hebben vervolgens een heel stuk gaas wat onder de blubber zit.
Wedden dat ze het produkt juist daarom zouden afzeiken !
Maw maakt niet uit hoe je het maakt,er is altijd wat te zeuren.

Met dat looddraad is idd stukken beter.

Afbeelding

Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 19-01-2006 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-01-2006 14:46

Op een schuine oever is elke mat klote. Glad of niet.

Ik denk, dat het Rico was, die zelf een bijna perfecte oplossing had gefabriekt. ( 8 jaar terug ofzo) Inmiddels is dit ook al ge jappannert.

Nix is perfect. Ook de KSN mat niet. Noouuu. In elk geval is er door minimaal 100 man aan meegedacht en dat maakt hem uniek.

Maar on topic:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2006 14:55

"Ik zou zelf niet zoveel geld aan een tent uitgeven"

Dat is nu precies waar ik op doel Steve, kijk natuurlijk is er altijd een markt voor een product, maar hoe duurder een product wordt des te kleiner vaak de afzet van een product. Ontwikkelingkosten worden verwerkt in de prijs, wanneer het product zelf dus al duur is qua fabricagekostprijs zal het merk daar iets meer marge tussen moeten zetten om uberhaupt uit de kosten (ontwikkelingskosten, voorraadkosten en winstaandeel) te kunnen komen, daarbij de marge opgeteld van de winkelier kom je dus op een nog iets duurdere verkoopprijs, resulterende in een lagere afzet. Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt. Je maakt als bedrijf zijnde namelijk inschatting van de te verwachten afzet, aan de hand daarvan wordt er een marge vastgesteld. Wanneer de verkoopprijs dat echt te hoog uit zal vallen, waardoor of de consument het geen waar meer vindt voor zijn geld (gewoon een te lage afzetmarkt) of dat de winkelier het niet in zijn assortiment wil opnemen (hij verwacht dat de prijs gewoon te hoog is voor de consument. Dan kom je op een punt dat de lancering van een product niet meer interessant is. Kijk het is nog altijd een bedrijf, waarbij afweging wordt gemaakt tussen kosten en omzet, met als doel uiteindelijk winst te maken.

Het "geluk" dat ze bij PL hebben is dat de "cash cow" het aas is, daar wordt het geld aan verdient. Het materiaal is leuk voor erbij, maar daar valt niet echt van te leven. Het is meer om de winkelier een totaalpakket aan te kunnen bieden en vanuit idealistisch oogpunt. Producten als bijv. de matten, ovale plu, slaapzakken, canvas tent en overwrap worden allemaal in Nederland gemaakt. Hierdoor heb je kwalitatief hoogstaande producten, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Op een gegeven moment moet je als bedrijf gewoon zeggen (zeker omdat het bijproducten zijn) dat de prijs van minder belang is en je kiest voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Dan maar de mindere afzet en dus ook kleinere winstbijdrage voor lief nemen. Zou het bedrijf niet de aashandel erbij hebben, dan zouden deze prijzen nog hoger moeten zijn, resulterende in een zo goed als onmogelijk verkoopbaar product en faillisement!

Het is dus meer een keuze, als je het woord kwaliteit wilt koppelen aan je merknaam, dan moet ook elk product 100% in orde zijn. Vandaar dat bijv. ook de keuze is gemaakt om komend jaar de tassen, stoelen, stretchers en hengels te laten vallen. Vanwege de moeilijke markt en buitenlandse producenten. Het was allemaal goed materiaal, maar niet top of the bill.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

19-01-2006 15:11

Hoi Bart,
Als er een produkt(Geen bollen)op de markt zou komen,wat heel goed door de testers gebruikt is en dan alle kinderziektes eruit heeft laten halen door de fabrikant,laat het dan maar komen.Ik weet bijna zeker dat er voor Top produkten een markt is!In het begin toen Fox op de markt kwam met goede produkten,waren er toch zeer velen die hun produkten kochten.Maar als je gaat rommelen aan je formule(China) en kwaliteit verdwijnt, laat uiteindelijk de klant het afweten.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2006 15:13

Piet ea,

Als ik er dan zo weer over denk en ik de oplossing van Dennis zie, waarom dan geen inritspaneel van muggengaas voor de plu maken ipv de handel er los over te gooien.

Regent het kan je het eruit laten (dan heb je over het algemeen toch geen last van muggen)

Is het droog in de zomerse maanden kan je het erin ritsen, waarbij ook een deur mogelijk is in dit geval.

Je maakt gebruik van 2 stormpalen die via een huls aan de binnenkant bevestigd worden van de 2 zijpanelen, zodat er aan de voorkant niks uitsteekt bij het voordoek. Een overlappend deurpaneel (bijv. 10cm aanbeide zijden van het zijpaneel) met aan beide zijkanten van de deur een metalen of looddraad genaaid, zodat deze strak tegen de zijpanelen hangt. Verder de deur nog wat langer maken, zodat deze goed op de grond hangt. De zijpanelen gewoon met haringen bevestigen (2 bevestigingspunten voor de hoge en lage stand) en nog gedeeltelijk laten overlappen.

Volgens mij het je dan de meest praktische oplossing te pakken zonder echte nadelen...

Met veel wind gewoon de plu tegen de wind inzetten (al heb je bij winderig weer ook weer veel minder last van muggen...).

Zo'n infill panel hoeft zeker niet duur te zijn en is goed toepasbaar op elke bestaande oval als innovatie. Enkel een paneeltje maken en een rits in de plu verwerken...
mvg

Bart van den Hurk
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

19-01-2006 15:15

Bart, bedankt voor de verduidelijking hier kan ik me wel in vinden.

Dat bepaalde producten dan uit het assortiment genomen worden is te verstaan. Dit gebeurt bij andere firma's ook neem ik aan. Artikels die niet renderen worden eruit genomen en al dan niet vervangen door iets nieuws.

Dan kan een firma zich beter concentreren op een aantal producten die zich bij de consument al hebben bewezen.
Bij PL is dit oa de onthaakmat, iedereen kent ze wel.
Dus het spreekt voor hen dat ze zich hierop concentreren..

Over onthaakmatten gesproken, de nieuwe mat van PL is een mat waar ik lang op gewacht heb, heb zo een model met opstaande randen jaren terug eens in een film van Andy Little gezien maar ben het hier nooit tegengekomen. Deze van Cipro komen, van degenen die ik ken tenminste, het dichtst in de buurt.
Ik vind de nieuwe ook een hele verbetering tov de andere die eigenlijk te "lomp" waren.
Dus het is goed dat er aan de weg getimmerd wordt en naar verbeteringen gezocht wordt!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-01-2006 16:53

Bart
Zie je wel dat je het in je hebt!
Piet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2006 16:59

:wink: 8)

Was ook wel een inkoppertje, zal eens met Koos gaan babbelen en 10% commissie vragen, wordt de plu voor jullie wel weer 2 tientjes duurder. Maar het is dan voor een goed doel, mij aan de waterkant te houden... :wink:

Nog meer opzetjes Piet? Dan zullen we de huidige materiaalmarkt eens onder handen nemen :roll:

Maar dan niet op het board, verdienen we er nog niks aan... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-01-2006 17:32

Kijk, daar hebben we het al.

De reden dat ik meerdere malen de KSN-mat heb genoemd wordt goed door Klaas verwoord. Meerdere mensen hebben hun input gegeven. Iets dat ik nu ook terug zie bij het muggengaas-concept van Piet. Piet trapt af. Dennis denkt aan wat er gebeurt als het regent en Bart komt vervolgens met een infill panel van muggengaas. Mooi toch zo.

Overigens betwijfel ik of het bij Dennis het muggengaas is. Neig sterk naar de welriekende schoenen die ervoor staan. Wanneer kunnen we die in de catalogi aantreffen? :lol:
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

19-01-2006 17:43

Er was toch ook ergens een topic aangaande het vervaardigen van het perfecte schepnet, ik dacht ook KSN? Is er hier al wat van gekomen ?

grtz Peeke
Greets Gino
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-01-2006 17:49

Bart,

Ik heb een periode gehad, dat geld geen probleem was. Ik had niet veel tijd en wat ik deed moest in elk geval gebeuren met goed materiaal. Tja er was al niet veel keus, dan maar voor het duurste.

Jammer dan.

Het bedrag wat ik voor iets in de winkel moet betalen zegt me echt niets meer.

Je hebt bagger of met d en je het het top segment of met b.

Is het nu zo moeilijk daar iets tussen in te plaatsen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

07-02-2006 21:05

Hey Arjen,
ik herken je nu pas, na het openen van Karperwereld 46.
Ik was bij je aan tafel bij de workshop van PB-Products.
hehehehehehe
mooie spiegel trouwens op blz 14.
Lebber.

grtz peeke
Greets Gino