Hoe leuk is een ALV?


Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-01-2006 15:16

Hoe leuk is een Algemene Leden Vergadering eigenlijk? Ik heb vorig jaar mijn eerste ALV meegemaakt, en het was zeker wel aardig om een keertje mee te maken. Ik kwam er echter met een specifiek doel, namelijk het opzetten van een karpercommissie. Verder was het niet ongezellig, maar ook niet echt spectaculair. En zeker niet druk!

Ik lees op dit forum continue dat mensen worden opgeroepen om de ALV van hun HSV te bezoeken. En dan voornamelijk om de HSV aan te sporen om een en ander in gang te zetten mbt nachtvissen, tentjes en derde hengel. Nou hebben wij dus inmiddels een karpercommissie die zich daarmee bezig gaat houden. Dus waarom zou een karpervisser dan moeten langskomen?

Nou kan ik me zo voorstellen dat er bijvoorbeeld een discussie zou kunnen ontstaat over welk water dan het hele jaar opengesteld moet worden voor nachtvissen, en of je op een prutput nou wel of niet met 3 hengels moet kunnen vissen.

Eigenlijk krijg je dan een soort meeting, waar gelijkgestemden uit dezelfde omgeving over hun hobby kunnen praten/ discussiëren. Wordt het ineens toch nog gezellig! Maar hoort dit op een ALV thuis, of moet je je op een ALV aan de agenda vasthouden?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Want als ik collega-karpervissers uit wil nodigen op onze ALV, moet ik toch een beetje kunnen uitleggen wat ze eventueel te wachten staat, en waaróm ze zouden moeten komen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-01-2006 15:28

Om te stemmen misschien???
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 15:30

Jos,

Waar denk je dat die agenda's voor zijn op een vergadering!?...
Lees de statuten van jullie HSV eerst eens door.
Als je wat wilt bereiken Jos zul je moeten stemmen om iets erdoor te krijgen, dan is het wel makkelijker als je medestanders hebt.
En een ALV is geen gezelligheidsclubje maar een vergadering waar de zaken en dingen geregeld kunnen worden binnen een HSV, o.a een mandaat vragen/geven om overleg te voeren met gemeente voor het verhaal WOR om maar een voorbeeld te noemen.
Zitten jullie als karpercommissie ook in het bestuur?...

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 15:40

Jos Holla schreef:Hoe leuk is een Algemene Leden Vergadering

Ik lees op dit forum continue dat mensen worden opgeroepen om de ALV van hun HSV te bezoeken. En dan voornamelijk om de HSV aan te sporen om een en ander in gang te zetten mbt nachtvissen, tentjes en derde hengel. Nou hebben wij dus inmiddels een karpercommissie die zich daarmee bezig gaat houden. Dus waarom zou een karpervisser dan moeten langskomen?

Nou kan ik me zo voorstellen dat er bijvoorbeeld een discussie zou kunnen ontstaat over welk water dan het hele jaar opengesteld moet worden voor nachtvissen, en of je op een prutput nou wel of niet met 3 hengels moet kunnen vissen.

, of moet je je op een ALV aan de agenda vasthouden?



Had je het idee Jos, dat je dit zonder overleg met leden, en zonder stemming kunt regelen?

Paul
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-01-2006 15:45

Wil je iets bereiken dan zal je eerst een brief (aangetekend) versturen naar het bestuur en aangeven dat deze als stemming dient te worden opgenomen in de agenda van de eerstkomende ALV.

WIl je die stemming er doorheen krijgen, zal je dus een groep medestanders moeten verzamelen die allen hun stem kunnen uitbrengen.
Als je niet aanwezig bent, heb je dus ook geen stemrecht...

Misschien dat je bij kleine HSV'en dergelijke zaken onderling kan regelen, maar een vereniging als de AHV zal je echt iets geraffineerder moeten aanpakken en daarbij is alle steun (stem) welkom!
jacco noordermeer

16-01-2006 15:52

helaas zal het merendeel van de tijd opgeslokt worden door het wedstrijdvissen / prijsuitrijking
althans zo ging het bij hsv de alver
klein stukje info over een aantal zaken die het bestuur heeft "geregelt"
in het afgelopen jaar
natuurlijk de begroting voor het komend jaar word doorgenomen
binnen gekomen stukken kunnen doorgenomen worden met de leden(als die er zijn)
al met al een "gezellige boel :-? "

wel kan je juist op de alv je wensen kenbaar maken als lid/leden
en deze bespreken in het vragen uurtje (als ze die hebben)

beter is (lijkt mij )om een commissie op te richten met een aantal leden en dan op deze wijze je wensen te realiseren
maar dan zal je toch met een aantal leden naar de alv moeten gaan!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 15:59

Jacco,

Commissie prima , maar je zult toch dingen die geregeld moeten worden via stemmen op ALV erdoor moeten krijgen.

Althans dat is de normale gang van zaken.

Paul
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-01-2006 16:04

Jos,

Jullie houden zich in de korte tijd dat jullie bezig zijn met meer zaken bezig, o.a. het spiegelkarperproject waar jullie bij betrokken zijn. Visstandbeheer in de ruimste zin van het woord is ook een onderwerp waar je als karpervisser en commissie betrokken bij kunt zijn.Wedstrijden organiseren is leuk, is er geen beleid tot betrekking van het beheer van karper vis je achter het net. Monitoren (hengelvangstregistratie) zijn ook zeer interessante zaken om op te zetten.
Regelmatig overleg met leden en bestuur is zeker goed om meer betrokkenheid en begrip van een ieder te krijgen. Aangetekende brieven blijken dan vaak niet meer geschreven hoeven te worden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-01-2006 16:07

Is het niet zo dat er een bepaald percentage van de leden moet komen (=10%, betekend bij ons 500 man) om beslissingen te kunnen nemen? Waarschijnlijk komen we er dan net een paar te kort.

Paul schrijft:
Had je het idee Jos, dat je dit zonder overleg met leden, en zonder stemming kunt regelen?

Eigenlijk wel. Kijk, als we niks doen komt er niemand, kan er dus niet gestemd worden, en zou er dus ook niks kunnen gebeuren! En hoe dan verder?

Wáár zou bijvoorbeeld over gestemd moeten worden?


Jacco schreef:
beter is (lijkt mij ) om een commissie op te richten met een aantal leden en dan op deze wijze je wensen te realiseren. Maar dan zal je toch met een aantal leden naar de alv moeten gaan!

Zo ver zijn we dus inderdaad, maar hoe u verder? Hoe betrekken we anderen erbij, hoe krijgen (lokken) we ze naar de ALV?


PS: ik ben een echte leek, maar ik leer snel. Als ik maar een goede mentor heb!!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-01-2006 16:17

Peter;

We zitten inmiddels ook in de BCWA, en die doen aan hengelvangstregistratie. Allemaal dingen die we leuk vinden, maar we gaan eerst de cursus controle visdocumenten doen, en daarna zien we wel verder. Je moet ook niet teveel tegelijk willen.

Aangetekende brieven richting bestuur zijn bij ons niet nodig. Alles, maar dan ook alles wat we tot nu toe willen (binnen het normale) kan en mag. De ALV is op een woensdag, omdat ik ivm voetbaltraining van een jeugdteam op woensdag door mijn baas vrij wordt gemaakt. Ik bedoel maar! Als we ons gaan inzetten voor tentjes, nachtvissen en derde hengel vinden ze dat prima (alles in overleg uiteraard). Maar wat zou de rol van alle andere vissers uit de omgeving kunnen zijn. Wij willen ze erbij betrekken, maar hoe doen we dat?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 16:30

Jos,

Vraag even de statuten van de vereniging, hierin is ook aangegeven hoe het met een stemming verloopt.
kan zijn dat er een bepaald aantal leden aanwezig moet zijn, maar normaal gesproken gaat het om de aanwezige leden en daar tellen dan de stemmen van.
Voor de rest niks dan lof wat je doet, maar als je dingen veranderd wilt hebben kan dat alleen via stemmen op ALV.
Wil je straks derde hengel vissen in 2007 dan zal je dit echt met leden moeten stemmen en dan van te voren aangeven waar je wel en niet met een derde hengel vissen verantwoord vindt.
Maar dingen veranderen zonder stemmen zoals je misschien dacht te kunnen doen is absoluut niet aan de orde en zeker niet rechtsgeldig.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 16:39

[quote="Jos Holla"

Paul schrijft:
Had je het idee Jos, dat je dit zonder overleg met leden, en zonder stemming kunt regelen?

Eigenlijk wel. Kijk, als we niks doen komt er niemand, kan er dus niet gestemd worden, en zou er dus ook niks kunnen gebeuren! En hoe dan verder?

Wáár zou bijvoorbeeld over gestemd moeten worden?


[/quote]

Hierover ging dus juist een topic hoe motiveer ik karpervissers om naar een ALV te komen, in hoe vat ik de koe bij de horens.
Geen leden geen stemming, dus gebeurd er niks en kan er niks gebeuren Jos, alleen het bestuur van de HSV kan gaan onderhandelen met de gemeente ivm het vissen met enig onderkomen.
Zo te horen gaat dat bij jullie goed als ik jouw een beetje beluister, maar Aart schreef het laatst ook er is geen HSV en Federatie die uit zichzelf zonder aansporing deze dingen gaat regelen.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-01-2006 17:02

Paul, jij schrijft:
Wil je straks derde hengel vissen in 2007 dan zal je dit echt met leden moeten stemmen en dan van te voren aangeven waar je wel en niet met een derde hengel vissen verantwoord vindt.

Dit is nou precies wat ik bedoel. Je kan tijdens een ALV met elkaar discussiëren over of we wel of niet die derde hengel willen, en vervolgens waaróm dan wel of niet, en tenslotte wáár dan wel en niet.

De gasten kunnen dus meepraten / meedenken / misschien zelfs stemmen, en dat is een goede reden om naar een ALV te komen. En vervolgens herhaalt het geheel zich mbt nachtvissen en tentjes, en dan begint het al een beetje op een meeting te lijken. Dat is de insteek van mijn verhaal, want ik denk dat een heleboel leden dát wel leuk (belangrijk) vinden. Maar hoe zal dat bij jullie op de ALV gaan? Is die ruimte voor discussie bij jullie aanwezig?

Ik kan me van de vorige ALV herinneren dat er in de vergadering geen beslissingen konden worden genomen omdat er niet genoeg leden aanwezig waren, ik meen dat die 10% regeling geldt bij ons. Er zal dan dus nooit gestemd worden.

Staan dit soort zaken bij jullie trouwens apart op de agenda? Vast onderdeel bij ons is ‘verslag van de karpercommissie’, en de rondvraag. Misschien inderdaad handig om het apart te vermelden, geeft meer helderheid naar de leden die misschien willen komen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 17:13

Alle thema's die besproken dienen te worden staan op de agenda Jos. je schrijft "ik geloof 10% regeling"vandaar dat ik je al vroeg vraag naar de statuten van de HSV.
Wil je iets met betrekking tent/derde hengel/ onderhoud wateren of wat dan ook, kun je dit van te voren op agenda plaatsen.
Ook is er altijd een vragen ronde waar leden met ideeen kunnen komen.
Bij ons is altijd opening in vergadering voor een discussie.
ook staat erop wie wel en niet herkiesbaar of verkiesbaar is.
Verder schrijf jij "misschien stemmen" nogmaals als je iets er door wil krijgen moet je stemmen .
Vandaar dat het belangrijk is om een zo groot mogelijke groep naar ALV te krijgen, zijn ze er niet dan heb jij en de rest dus pech en zo gebeurd het jammer genoeg dus vaak.

Gr Paul
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 18:30

Jos,

Hierbij een link naar het algemene verenigingsrecht, misschien heb je hier wat aan en kun je er mee uit de voeten.

http://utopia.ision.nl/users/oterhaar/wetten/bw2.htm#vn

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-01-2006 18:31

Mooi zo Paul gaan we eventjes alleen maar lid zijn doen.

ALV beslist zeg je.
Voorbeeld: ik (wij) willen een uitbreiding van het nachtvissen, 3e hengel en met een tentje kamperen.
Het staat op de agenda dus er zijn veel leden die voor willen stemmen.
Er is een meerderheid van de leden voor.
Wat nu? als de ALV beslist mogen we morgen er al gebruik van maken.
Of is er nog iets anders wat roet in het eten kan gooien?
De AlV beslist, of toch niet?
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 18:43

Douwe Bijlsma schreef:Mooi zo Paul gaan we eventjes alleen maar lid zijn doen.

ALV beslist zeg je.
Voorbeeld: ik (wij) willen een uitbreiding van het nachtvissen, 3e hengel en met een tentje kamperen.
Het staat op de agenda dus er zijn veel leden die voor willen stemmen.
Er is een meerderheid van de leden voor.
Wat nu? als de ALV beslist mogen we morgen er al gebruik van maken.
Of is er nog iets anders wat roet in het eten kan gooien?
De AlV beslist, of toch niet?


Douwe,
ook jij weet goed hoe het werkt, jij vraagt precies 3 dingen die daarna besproken dienen te worden met een aanvraag naar LNV voor uitbreiding nachtvissen.
3 e hengel moet ook aangevraagd worden via LNV
En met een tentje zul je moeten onderhandelen met gemeente of er een gedoging kan zijn in apv zoals bijvoorbeeld in groene ster gebied in Leeuwarden.
Als de leden dit dus niet ter sprake brengen zal er in principe dus niks gebeuren.
Jij weet net zo goed als ik dat je dit soort dingen eerst op een agenda moet zetten, en van daaruit het bestuur eigenlijk opdracht geven om met deze zaken aan de slag te gaan.
Dus ALV beslist niet over dingen die al wettelijk geregeld zijn Douwe.
En een ALV ( bestuur) beslist dus niet of jij morgen al met een tentje 3 e hengel of hele jaar kunt nachtvissen

Gr Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-01-2006 18:55

Jij weet net zo goed als ik het weet dat het merendeel totaal niet weet hoe het werkt.
Als iemand regelmatig te kennen geeft er wel iets over te weten wordt die snel geloofd.
Jij zegt de ALV beslist, een gewoon lid leest, mooi het is dan snel klaar.
Zo is het natuurlijk niet, het zal ook nooit zo worden overigens.
Uitbreiding nachtvissen? hoe noemen ze dat ook al weer met een mooi Nederlands woord. Forget it.
Aanvraag LNV 3e hengel komt overigens te vervallen bij het vervallen van de huidige Visserijwet.
Ja en nu komt het, wat gebeurd er dan als de HSV en/of de Federatie zegt mooi niet die derde hengel gaat niet door en de ALV is het daar niet mee eens.
Helder dat eens op voor mij Paul.

PS. die 3 dingen die ik noem zijn niet toevallig, maar dat had je al door denk ik 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 19:03

Douwe,

Dit is ook voor mij een intressante vraag eigenlijk.
Als de visserij wet opgeheven wordt (waarschijnlijk 1-1-2007), wij zullen zelf voorstellen doen als bestuur welke wateren wel en niet hiervoor geschikt zijn, dus in eerste instantie mogen straks HSV (visrechthebbenden) dat beslissen. Als het veranderd moet worden volgens leden zal hier een ALV voor moeten komen, en als het bestuur het dan weer niet eens is met de leden kunnen ze hun portefeuille ter beschikking stellen.

Paul
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-01-2006 19:21

Je weet het he, besturen is vooruit zien.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 19:23

:P
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-01-2006 20:28

Tja Jos, hoe betrek ik mijn leden meer bij een Hengelsportvereniging. Je gaf al aan dat er al aparte karperwedstrijden georganiseerd worden. Ga er vanuit dat er wel iets van een blaadje verschijnt, zet daarin een oproep voor karpervissers hun gegevens door te geven, kan je ze doormiddel van e-mail benaderen. Heb je wat namen kan je in de winter wat avonden te organiseren waarbij je b.v.een bekende karpervisser uitnodigt. Ga een avond rigs knopen, met daarna een discussie forum over rigs. Discussies over BTW ,aas, hoe om te gaan met karper op de kant enz. Ben je wat verder kan je een dag organiseren om gezamenlijk naar Carp 2006,2007 te gaan.
Verwacht er in het begin niet teveel van, mond op mond reclame doet over het algemeen meer. Zijn zomaar wat zaken die bij me opkomen, ongetwijfeld zijn er die nog meer ideeën hebben.

Kom je met voorstellen om zaken te veranderen maak dan eerst een goed onderbouwd plan. Je staat dan in een discussie veel sterker, en dwingt gelijk respect af. Maak er geen oeverloos geklets van maar een inhoudelijke discussie.Voorstellen die dan door het bestuur gedragen worden, zijn veel gemakkelijker met goed gevolg in stemming te brengen.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2006 21:01

Even een kleine correctie: de Visserijwet wordt niet opgeheven, maar gewijzigd. Dit is o.m. nodig daar het 'functioneren' van de OVB ook in de Visserijwet staat omschreven en per 1-1-2006 de NVVS + OVB zijn gefuseerd tot Sportvisserij Nederland. Om het wat deftiger uit te drukken: de OVB was een publiekrechtelijke organisatie en Sportvisserij Nederland is een privaatrechtelijke organisatie.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

16-01-2006 21:03

Jos,

Zit er al een karpervisser in bestuur? of niemand van de karpercommissie!...
Kijk of je kunt regelen dat er een karpercommissie of een lid daarvan binnen het bestuur plaats neemt.
Peter gaf al paar ideeen om vissers te motiveren( wat soms moeilijker is als je denkt).
Hier organiseren wij ook een karperwedstrijd voor jeugd en senioren ( erg gezellig en leerzaam)
Een oproep in jullie visblaadje is natuurlijk snelle manier om veel leden te selecteren die karpervisser zijn.
Hier in de buurt bij andere vereniging hebben die oproep gedaan en 2 avonden georganiseerd in clublokaal en gediscussieerd over wat ieder zijn idee was voor de toekomst en hier mee om te gaan en wat te doen om dit te kunnen bereiken.
2 e avond was voorzitter erbij en gaf aan wat de stappen waren (agenda) om dit aan te kaarten en in gang te zetten.
Hopelijk kun je hiermee wat doen, en hoop dat je niet voor verassingen komt te staan door ongemotiveerdheid van sommige karpervissers.

Paul
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

16-01-2006 21:16

Jos,

ik weet niet of je lid bent van de KSN, maar zo kun je in jouw gebied snel wat mensen mobiliseren, je hebt vooral gemotiveerde mensen nodig, nou die vindt je hier wel dacht ik zo. :-?
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep