vissen met slappe lijn.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

16-01-2006 09:28

hoy,

Omdat er op mijn viswater behoorlijke lijn dresuur is wil ik komend jaar met slappe lijnen gaan vissen. het betrefd hiet een water met vrij steile kanten die direct tot een diepte van 3 meter aflopen.

nu was mijn vraag of er hiet emnsen ervaring hebben omtrent het vissen hiermee, en of er nog bijzonderheden zijn waar ik specefiek op moet letten.

gr rob
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

16-01-2006 09:38

Kijk eens Rob,

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ght=slappe
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... lappe+lijn


Mooi systeem he die zoekoptie ?! wat zullen die gasten die, die zoekmachine hebben uitgevonden toch rijk worden ! 8) :lol:

Succes ermee :wink:
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

16-01-2006 16:07

beste rob,

een andere optie is het vissen met toplood :)
fox heeft mooie 8)
mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

16-01-2006 16:19

Ik maak bijna altijd gebruik van de Sliders van Fox. Deze schuiven tijdens de worp enkele meters terug over de lijn. Daardoor zal de lijn die meters op de bodem blijven. Trek je lijn niet al te strak, anders heb je kans dat je de slider van de bodem tilt.
Vooral overdag is het gebruik van sliders of het vissen met slappe lijn echt een aanrader. nadat ik dat ben gaan doen ben ik overdag veel meer vissen gaan vangen. Een kennis vist altijd met snaarstrakke lijnen en vangt overdag bijna niks. Naar mijn mening is dit op drukke wateren dus erg belangrijk!
Run to the water.....
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

16-01-2006 17:39

Ik vis al jaren met slappe lijnen, het is de manier om dressuur tegen te gaan. die larie over toplood moet je niet geloven. op dressuur gevoelige wateren wil je zoveel mogelijk beetregistratie hebben en dan ga je toch niet je lijn in een hoek van 90graden leggen dwars door alles heen wat er op de bodem ligt of wel. als je daar aan begint kun je wel stoppen met vissen waar dressuur heerst dat kost je zoveel vis.
Vis op de volgende manier: werp in draai je lijn strak en zorg ervoor dat je hengeltop een flik stuk onder water staat in je steun, wijs de hengeltop altijd in de richtin van de lijn, (hoeken in de lijn doet af aan de registratie weet je nog). Laat na het strakleggen van je lijn en het positioneren van de hengel de spanning van de lijn en vis op je lijn geen swinger maar een ringetje van zilver papier of een takje? iedereen zal je aankijken waarom je niet met swingers vist laat ze maar praten, wie hetlaats lacht lacht het best. ik vis al jaren zo en vang iedereen eruit. je moet op deze manier en kijken heveel meer piepen je krijgt je zal je oren niet geloven en je voor je kop slaan waarom je niet veel eerder zo bengaan vissen.
Succes!
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

16-01-2006 19:56

Helemaal mee eens Bjorn!. En als er op dat water veelal met vastlood wordt gevist, dan is schuivend vissen nog een extra ijzer in het vuur om doorgaande runs te produceren. De cirkel is weer helemaal rond, want de karper verwacht weerstand en dat id dus minimaal. Als die gaat dan gaat ie ook gewoon door is mijn ervaring.
Enne Rob, vis eens net onder de kant onderaan dat 3 m talud gewoon met die slappe lijn. Maar dat dee je al zeker!

Succes!

Arend
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

16-01-2006 20:50

vis de laatste tijd met 30 gram vastlood, ja, inderdaad :D , lijn in een boog naar de hengel laten lopen, gillende runs. haakje 8, met iets langere hair.
met dat dresuur moet je het niet zo serieus nemen, als iemand niets vangt wordt direct met dresuur gegooit, valt vaak nog erg mee hoor.
groetsels
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

17-01-2006 08:42

hoy,

Even terzijde, het vissen met toplood is absoluut geen optie omdat het om zon steile oevers gaat.
en wat betrefd de fox sliders die helpen niet veel op het desbetreffende water omdat het er een goot maanlandschap is op de bodem. en deze op een onder de kant geviste lijn niet ver genoeg wegschuiven waardoor de lijn nog strakgespannen naar het lood loopt.

over het zilverfolie wakertje had ik al vaker gelezen, maar het ging mij er hoofdzakelijk om of er niet nog enkele zaken waren die ik in acht moet nemen met het vissen met slappe lijnen.

Ik ga er inderdaad vanuit dat het dresuurdoorbrekend zal zijn vooral omdat er daar veel met strakke vooral dyneema lijnen gevist word die toch wel erg zichtbaar zijn in het water.

gr rob
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

20-01-2006 13:39

Bjorn,

met hoeveel gram lood vis je en met welk syteem?

Gr Alexander
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

27-01-2006 12:27

hoy,

heren ik heb lang nagedacht hierover maar hoe zit het vissen die na de aasopname op je af komen gezwommen? Dit is bij deze manier van vissen dus niet te registreren of ze moeten al een flink end weg gezwommen zijn zodat de lijn strak gaat trekken.

gr rob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-01-2006 13:38

Rob met hoeveel gram lood? Slappe lijnen tov vastlood heeft op beetregistratie weinig zin, in de benadering van het aas kan het wel zinvol zijn.
Vis je met veel lood schuivend over de lijn blijft het lood liggen en gaat je waker omhoog als de vis naar je toe komt.
Vreemd is dat vind je niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

27-01-2006 13:47

Rob,

ik vis sinds vorig jaar ook met slappe lijnen. Ik vond namelijk dat jaar daarvoor (dus 2 jaar geleden) dat ik veel ste veel karpers zag weg draaien op de weg van mij lijn naar het lood. Elke keer als er een vis langs mijn lijn kwam was het raak. Je ving die nacht als je geluk had nog 1 visjes. Ik spreek hier dus echt wel over lijndresuur voor de duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat het veel is maar het is er duidelijk wel.

Ik zal je proberen uit te leggen hoe ik het doe:
Ik werp mijn aas op de gwenste plek, als ik inwerp zorg ik er altijd voor dat me lijn strak komt te staan. Ik houd het lood dus ff tegen voor dat die in het water plonst. Dan staat je lijn al strak en ook goed, vanaf je lood tot aan je hengel. Ik leg hem op zijn steun neer en zet de swinger op zijn ligst (kan je met de meeste swingers wel doen). Dan ga ik langzaam steeds een beetje lijn geven. 10cm telkens en dat doe je dan een aantal keer tot je lijn in een klein boogje komt te staan of gaat liggen op het water. Ik doe dit net zo lang tot de swinger net boven de grond hangt. Ik laat de swinger net boven de grond hangen zodat ik een terugzakker ook kan opmerken.
En om het zaakje goed daar beneden op de boden te krijgen kan je een klein loodje op de lijn bevestigen of een klein schuifloodje. Je heb er daar een aantal verschillende soorten en maten van in de betere viswinkels. Deze dingen bevestig je als eerste op je lijn. Ze zijn niet hetzelfde als toplood, even voor de duidelijkheid.
En klaar is kees.

Dan nog iets belangrijks:
Je moet wel altijd gaan kijken als je een paar piepjes heb gehad ook als je lag te slapen kom je bed uit want wie weet was het een terugzakker. En ik wil de gevolgen niet horen als het toch gebeurt bij een terugzakker en je slaat niet aan. Dus ga aub altijd kijken.

Als je nog iets wil weten vraag je het maar.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

28-01-2006 16:44

waarom niet gewoon 1 meter leadcore, daarna een slider en je hengeltoppen een stuk onder water zetten
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

28-01-2006 16:57

dennis van selst schreef:waarom niet gewoon 1 meter leadcore, daarna een slider en je hengeltoppen een stuk onder water zetten


vissen kunnen al in aanraking komen met je lijn ver van je aas he, opgespannen lijnen komen steeds omhoog al hang je er nog 10 sliders aan.
Als ik met slappe lijnen vis durf ik ook wel het gewicht van mijn lood op te voeren, zodat het lood meer dan behoorlijk zijn inhaking doet en de haak zeker zeer goed laat prikken en in/doordringen in de bek.
Bij slappe lijnen heb je niet direct een indiatie en heeft de vis "meer" vrijheid om zich nog te kunnen ontdoen van de haak. Meestal is het wel een kei en keiharde run die ik verkrijg met het vissen met een slappe lijn.
Of zoals reeds al aangegeven, vissen met een run rig ( schuivend lood) en enkel met een zeer lichte hanger of zilverpapier etc vissen als beetregistrator.

grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
bjorn larsen
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-01-2006 17:23

04-02-2006 10:57

Voor een beetindicatie met slappe lijnen in de vorm van als de vis naar je toe zwemt is heel simpel" gebruikt los lood in welke vorm dan ook die bij jouw manier van vissen past dan heb je altijd beetindicatie. gr bjorn
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

05-02-2006 18:58

ik vis zelf altijd met slappe lijnen het proberen is zekr de moeite waard
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Plaats reactie