Rigtube ivm hengelopstelling?


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-01-2006 23:38

Wat ik mij dus afvraag is wat jullie doen in zo'n geval:

Je vist op een zeer obstakelrijk water, dus je wilt je hengelopstelling zo hoog mogelijk proberen te hebben. Alleen, als je je hengeltopjes hoog in de lucht hebt staan op je rodpod, komt je rigtube minder vlak over de bodem te liggen. Je rigtube valt dus sneller op voor karper.

Hoe los jij dit op? Als je rigtube (of leadcore of iets dergelijks) gebruikt, beschadig je de karper niet tijdens de dril, maar valt snel op. Als je geen rigtube gebruikt, valt de karper helemaal niks op, maar kan je de karper beschadigen tijdens de dril.

Waar ik zelf aan dacht was gewoon (in deze volgorde): lood, rigtube, stuitje, flying backlead. Dit, zodat het gewicht van de backlead toch een beetje je rigtube naar beneden forceert. Maar hoe doe jij dit?
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 15-01-2006 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

15-01-2006 00:08

kijken wat voor soort bodem je hebt, en die kleur leadcore kope!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

15-01-2006 00:27

killian bruijne schreef:kijken wat voor soort bodem je hebt, en die kleur leadcore kope!


en dat valt niet op? een bruine/groene tube/leadcore die schuin omhoogt komt? tuurlijk valt dat op!

enige scenario waarbij het niet opvalt is dat de karper van boven naar beneden moet kijken, maar dan aast hij niet.

een azende karper ziet het naast hem, niet onder hem
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

15-01-2006 00:46

op de korda dvd's hebben ze dit probleem ook bekeken, volgensmij losten ze dit op ongeveer jou manier op, maar het werkte niet super.
marc rutgers
Berichten: 142
Lid geworden op: 04-04-2005 19:38
Locatie: gendt ( gelderland)

15-01-2006 01:40

warom met de hengels omhoog viisen dan
vis dan gewoon laaf


enne losse lijnen is dat niks dan ???????
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

15-01-2006 01:57

vanwege obstakels!

maar mourad, in het water liggen toch ook wel eens takjes? en als je je draad nou eerst strak spant(zodat je t lood voelt), waarna je een paar meter lijn geeft, waardoor het leadcore en een meter of 2 lijn op de bodem gaan liggen, dan is je probleem toch opgelost?
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

15-01-2006 10:17

mourad.

ik zou gaan voor een stuk tube van 40 cm. daarboven een flying backlead. en om de 8 cm een stukje bladlood om de tube doen. bladlood vastlijmen en kleuren. eventuweel de tube nog camoufleren.

werking: de flying backlead zorgt ervoor dat de eerste meters lijn tegen de bodem wordt gehouden of in de buurt ervan komt. dan heb je het bladlood dat de tube tegen de bodem houdt.

het enige nadeel van het bladlood is dat je problemen krijgt bij het gebruik van een running rig. in dat geval zou ik gaan voor leadcore met een flying backlead.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Marcel Heijmen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08-03-2005 23:30

15-01-2006 10:51

Mourad jouw oplossing lijkt mij goed maar je kan een slider(druppelloodje) een paar meter laten terug zakken op je hoofdlijn dmv. een rubber kraal ervoor te plaatsen en tegen een stopper te laten komen op een zelfbepaalde afstand.
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

15-01-2006 17:53

fluor carbon gebruiken
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-01-2006 18:02

Heb er al eens eerder een topic over geopend:

Wanneer komen de eerste fluorcarbon anti-tangle tubes op de markt?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

15-01-2006 22:08

ik vraag me ook al lang af waar de fluorcarbon tube blijft. Maar ik vraag me af hoe zinvol het is want ik ik denk dat de tube die we nu gebruiken ook al niet echt super zichtbaar is.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-01-2006 07:40

Jan Wijma-O schreef:ik vraag me ook al lang af waar de fluorcarbon tube blijft. Maar ik vraag me af hoe zinvol het is want ik ik denk dat de tube die we nu gebruiken ook al niet echt super zichtbaar is.


Je moest eens weten hoe zichtbaar de tubes van tegenwoordig zijn als ze onder een schuine hoek (omhoog) staan. Is zo duidelijk als wat.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2006 10:33

Over welke afstand praat je, Mourad?

En wat gebruik je als hoofdlijn?

Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

16-01-2006 10:44

Benny van de Werfhorst schreef:Wanneer komen de eerste fluorcarbon anti-tangle tubes op de markt?

Benny een soort gelijk product is er geloof ik al, alleen is het geen tube maar een leader van het merk Berkley, of deze daadwerkelijk van flourcarbon is weet ik niet, maar dit product is in ieder geval een stuk minderzichtbaar dan de tube's die op de marktzijn.
Maar waarom een flourcarbon tube ? waarom niet gewoon een doorzichtige tube ?
Heb al genoeg silocone tubes zien liggen die doorzichting zijn, Ultimate heeft ze zowiezo in het assortiment.
Ja Silicone tube's zijn wat lastig op de lijn te krijgen, maar je hebt dan ook wat, en je kan als je het goed doet nog een stukje fijner gaan dan met die 'echte' rigtube's (in mm bedoel ik dan :wink: )



Mourad Aviara schreef:Je moest eens weten hoe zichtbaar de tubes van tegenwoordig zijn als ze onder een schuine hoek (omhoog) staan. Is zo duidelijk als wat.


Mourad je zult met wat meer zaken rekening moeten houden :
- als jij op 20 meter afstand je hengels naar Zuid-Afrika laat wijzen, dan zal een tube erg zichtbaar zijn, maar als jij op 150 meter afstand je hengels omhoog zet, dan denk ik dat dat zeker i.c.m een slider wel allemaal erg meevalt.
- Ook moet je rekening houden met natuurlijk de helderheid van het water, want het ene water is nu eenmaal een stukje helderder dan het andere water.
- Dag of nacht ?
- Je hoofdlijn !

Maar goed stel nou we weten de tube d.m.v bijv een slider mooi over de bodem laten lopen, en dan ? komt die verrekte hoofdlijn toch wel gelijk in een scherpe hoek omhoog omhoog :roll: hoe wil je dit gaan oplossen ?

:wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-01-2006 10:09

of je nu wel oF geen tube gebruikt die karper schrikt van de lijn die hij VOELT en niet ziet

mvg martijn
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-01-2006 16:03

Maar waarom zou een karper bang worden voor een tube die omhoog komt? In het water komt een karper genoeg takjes en dergelijke tegen, en geloof me deze liggen echt niet allemaal plat op de bodem.

Natuurlijk vind ik ook dat alles mooi plat moet liggen op de bodem. Je zou er ook over kunnen nadenken om met wat slappere lijnen te vissen. Maar dan heb je als nadeel dat de vis snel de obstakels inschiet. En dit is denk ik ook niet de bedoeling.

Het beste wat je dan kunt doen is een slidertje gebruiken met toplood bijvoorbeeld. Maar dit is ook nog niet alles.

Ik hoop voor je dat je er verder uitkomt.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-01-2006 16:01

Kees Ouwehand schreef:Over welke afstand praat je, Mourad?

En wat gebruik je als hoofdlijn?

Kees


Afstanden verschillen, nou weet ik dat bij grotere afstanden je lijn wat platter gaat liggen door de massa van je lijn, maar het is nooit vlak over de bodem.

Maar ga maar van werpafstanden uit (40/50 meter). En als hoofdlijn gebruik ik monofilament lijn. Daiwa Infinity 0,33 mm.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

20-01-2006 16:12

Bart-Jaap Koorn schreef:
Maar goed stel nou we weten de tube d.m.v bijv een slider mooi over de bodem laten lopen, en dan ? komt die verrekte hoofdlijn toch wel gelijk in een scherpe hoek omhoog omhoog :roll: hoe wil je dit gaan oplossen ?

:wink:


Nou, ja, mijn hoofdlijn maakt op zich niet zo uit. Hoofdlijn is allereerst veel dunner als leadcore of rigtube, en dus daarom al veel moeilijker te zien. En het gaat mij meer om de eerste 40 cm ongeveer vanaf je lood, alles daarboven telt minder mee voor dressuurwateren als alles wat daaronder valt.

In Korda 3 geloof ik, zie je dat Danny een fluorcarbon leader gebruikt, maar zelfs dat viel ze al snel op. Dus fluorcarbon rigtubes/leaders lijken mij niet echt de oplossing. De rigtube die ik gebruik is heel moeilijk te zien waar ik vis, alleen moet dit wel vlak tegen de bodem aan liggen. Doet ie het niet, dan is het goed zichtbaar, aangezien het diagonaal naar boven steekt.

Zou het nou 's nachts zijn dat ik alleen maar vis, zou het absoluut geen probleem zijn. Maar dit is in mijn ogen het grootste probleem waarom er op de water waar ik vis overdag veel en veel minder gevangen wordt. Het water is heel helder, dus camouflage is een must! Ik heb het 1 keer geprobeerd zonder rigtube, met steenlood, en een perfect gecamoufleerde rig en ik ving achter elkaar, maar met rigtube vang ik bijna niks.

Het enige probleem is dat als ik zonder rigtube vis, ik de vis ook kan beschadigen. En zou ik mijn hengeltoppen laag zetten, gegarandeerd dat ik vast kom te zitten aan obstakels.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2006 10:16

tino beunk schreef:Maar waarom zou een karper bang worden voor een tube die omhoog komt? In het water komt een karper genoeg takjes en dergelijke tegen, en geloof me deze liggen echt niet allemaal plat op de bodem.

Natuurlijk vind ik ook dat alles mooi plat moet liggen op de bodem. Je zou er ook over kunnen nadenken om met wat slappere lijnen te vissen. Maar dan heb je als nadeel dat de vis snel de obstakels inschiet. En dit is denk ik ook niet de bedoeling.

Het beste wat je dan kunt doen is een slidertje gebruiken met toplood bijvoorbeeld. Maar dit is ook nog niet alles.

Ik hoop voor je dat je er verder uitkomt.


Een karper kan schrikken van strakke lijnen doordat ze dat assosieren met negatieve ervaringen in het verleden, vanuit die optiek maakt het geen reet uit of er nu een stuk rigtube, leadcore of lijn omhoogloopt.
Tevens is lead core leuk maar wat heb je eraan als je lijn 2 meter verder wel omhoog loopt? Ik heb sterk de indruk dat vissen reageren op lijnen in een bepaalde sector. Wanneer op een bepaals stuk water 6 lijnen lopen omdat je lekker met je maten een nachie doet, dan maakt het echt niet meer uit als de laatste 2 meter plat ligt op de bodem!

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2006 10:16

tino beunk schreef:Maar waarom zou een karper bang worden voor een tube die omhoog komt? In het water komt een karper genoeg takjes en dergelijke tegen, en geloof me deze liggen echt niet allemaal plat op de bodem.

Natuurlijk vind ik ook dat alles mooi plat moet liggen op de bodem. Je zou er ook over kunnen nadenken om met wat slappere lijnen te vissen. Maar dan heb je als nadeel dat de vis snel de obstakels inschiet. En dit is denk ik ook niet de bedoeling.

Het beste wat je dan kunt doen is een slidertje gebruiken met toplood bijvoorbeeld. Maar dit is ook nog niet alles.

Ik hoop voor je dat je er verder uitkomt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-01-2006 10:41

Een heel goede reden om afstand van je maten te nemen, niet van de maten maar tijdens het vissen afstand tussen de stekken.
Tenminste als je serieus de vis wilt belagen.
Kletsen is gezellig, thuis of bij een etentje :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2006 14:42

sorry zie dat ik iets teveel gepost heb :oops:
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

23-01-2006 18:59

Mourad Aviara schreef:Wat ik mij dus afvraag is wat jullie doen in zo'n geval:

Je vist op een zeer obstakelrijk water, dus je wilt je hengelopstelling zo hoog mogelijk proberen te hebben. Alleen, als je je hengeltopjes hoog in de lucht hebt staan op je rodpod, komt je rigtube minder vlak over de bodem te liggen. Je rigtube valt dus sneller op voor karper.

Hoe los jij dit op? Als je rigtube (of leadcore of iets dergelijks) gebruikt, beschadig je de karper niet tijdens de dril, maar valt snel op. Als je geen rigtube gebruikt, valt de karper helemaal niks op, maar kan je de karper beschadigen tijdens de dril.

Waar ik zelf aan dacht was gewoon (in deze volgorde): lood, rigtube, stuitje, flying backlead. Dit, zodat het gewicht van de backlead toch een beetje je rigtube naar beneden forceert. Maar hoe doe jij dit?



Rigtube, leadcore of hoofdlijn karper ziet ze alle drie even goed en voelt ze zeer goed als ze er tegen zwemmen! Je schuiloodje zal niet veel helpen als je de toppen omhoog vist :wink:
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

23-01-2006 19:04

Mourad, misschien kan je op een andere positie de stek bevissen. Obstakelvissen vergt veel van je materiaal en nog meer van de visser. Bovenop je hengels vissen is m.i. de enige manier om snel op een beet te reageren. Al doe je er kabels aan, de vis zit direct in de obstakels. Een andere manier is juist de hengels laag en bij een aanbeet de hengel direct zo diep mogelijk onderwater steken. De vis komt dan vaak naar de oppervlakte en is dus beter stuurbaar. Hoe hoger je de hengel houdt bij de dril, hoe dieper de vis duikt. Gebruik ook rekarm materiaal. Schat je kansen in van het vangen van een vis. 70% vind ik een goed uitgangspunt anders is het alleen maar verspelen met alle gevolgen van dien. Ik zou m'n hengels min of meer horizontaal zetten en geen toplood gebruiken. Alles inzetten voor een snelle beetregistratie.

Arend
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-01-2006 19:20

Martijn ,

Dat een vis schrikt van een strakke lijn is overduidelijk waar natuurlijk, tenzij je op een maagdelijk water zit te vissen , maar dan betwijfel ik het nog of ze er dan niet van schrikken.
En wat betreft dat jij zegt dat het niet uitmaakt of er nou een stuk rigtube of leadcore of lijn naar boven loopt ben ik het niet helemaal met je eens , je hoofdlijn is onderwater nou eenmaal moeilijker te zien dan bv een rigtube of leadcore, dus verminder je doordaar de kans dat ze je lijn zien ! Tussen leadcore en rigtube vind ik weinig verscheel zitten (in mijn visserij, ik vis me lijnen altijd gewoon strak met toploodje), wat betreft dat leadcore geloof ik er niet in dat ’t wat uitmaakt (leadcore weegt 6 gram per 2 meter en je gebruikt ong. 1/2 dus dat is in totaal 3 gram :wink: ). Wat je beter ken doen is die nieuwe tangstentube van fox kopen ! Dat spul weegt 20 gram per 2 meter dus dat is 10 gram per 1 meter , dat is al een stuk meer dan 3 gram.
Waar ik wel altijd naar kijk is of mijn rigtube/leadcore of wat dan ook de zelfde kleur heeft altijd de bodem , dit heeft natuurlijk weer geen nut als ’t van de bodem af staat maarja dan kunnen we wel door blijven gaan. Voor elke situatie en water bestaat wel iets.
’T Enige wat je aan het aanraken van rigtube kan doen is zorgen dat hji op de bodem licht.
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Gr Wouter…