Laagste watertemperatuur waarbij karper nog aast


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-01-2006 20:49

Vandaag ben ik voor het eerst dit jaar wezen vissen, het was frisjes maar droog.
Er lag ook gedeeltelijk ijs op het water.

Ik had er eigenlijk best vertrouwen in tot ik besloot de thermometer in het water te gooien:

Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen dat het vertrouwen in 1 klap weg was. :roll:
Naar mijn idee zwemmen de vissen niet eens meer met zulke temperaturen, laat staan azen.

Wat is de laagste watertemperatuur waarbij karpers nog azen of bij welke watertemperaturen hebben jullie nog vissen weten te vangen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

10-01-2006 21:03

Hallo Eus,
Wanneer de karpers nog werkelijk azen is moeilijk precies te zeggen.Wel kan ik je vertellen dat ik plm. 3weken geleden met een watertemperatuur van 3graden en een buiten temperatuur van 2graden,nog 4spiegels m,n schepnet in geholpen heb.Ik ben nu al weer 2x gaan vissen en heb zitten blanken.Het water is nu bevroren geweest en is nu ongeveer1a2graden.Maar je kan ze wel vangen.Je moet wel in water gaan vissen waarvan je weet dat er heel veel karper in zit!!!
Sukses!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

10-01-2006 22:46

Waren dat niet die Sinterklaas Spiegels :-) die aasden met 4,5 graad watertemp.
Was een gedenkwaardige sessie Aaron.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-01-2006 13:09

Aaron,

Bedankt voor je reactie.
Zo te zien zijn er maar weinig karpervissers die een thermometer meenemen of de moeite nemen om de watertemperatuur op te nemen.

Voor mijn gevoel is het beneden de 4C vrijwel afgelopen met azen maar ik denk dat dit ook wel wat verschilt per water.

Ik weet nog wel dat ik ooit een spiegelkarper heb gevangen in een wak onder een overhangende wilg op een cultuurwater, jammer dat ik toen de watertemperatuur niet heb opgenomen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

11-01-2006 14:23

Eus,

Klopt mijns inziens inderdaad dat het azen een stuk minder wordt, maar of het helemaal stopt onder b.v 4 graden geloof ik niet.
Er zijn zat voorbeelden bekend dat er nog vissen worden gevangen met een lagere temperatuur.
De kans is dus altijd aanwezig, maar zoals gezegt moet er wel genoeg vis aanwezig zijn.
He zal inderdaad op alle wateren wel verschillend zijn, maar uitgesloten is het nooit.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

11-01-2006 14:32

Nog even voor alle duidelijkheid;
Ik heb enige jaren geleden in Januari bij een watertemperatuur van 2graden een karper gevangen van 31pond!1
Dus Eus,het kan altijd,maar niet zomaar ff!!
Mvgr.Aaron
Ps.Ik ving hem met 15mill. boillie!
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2006 15:28

Onder de Oude IJsselbruggen..
tot 4,3 graden C.
Lager gebeurt er nx meer.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

11-01-2006 15:34

Hallo Henk,
Ik heb andere ervaringen.Ook beneden de 4,5gr. zijn er karpers te vangen!!Maar je moet er wel van uit gaan dat je er veel werk voor moet verrichten.Dus ,vaak je aas verplaatsen,klein aas gebruiken enz.In water waar een klein bestand zit, zal ik niet zo snel een poging wagen!!Dus vissen in water met een grote bezetting is zeker vangen niet uitgesloten.Op de rivier gelden inderdaad andere regels,omdat daar de bezetting niet zo groot is!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Lars Akkermans
Berichten: 185
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00

11-01-2006 16:10

Het nadeel is de aastijden zijn heel wat ingekort en meschien azen ze wel helemaal niet als jij zit te vissen daar kun je niks tegen doen maar met wat geluk en wat verstand kun je toch wat vangen.
Ik was ook vorige week gaan vissen op een vijver waar het ijs nog op lag en je kon niet verder vissen dan 10 m uit de kant toch wist ik er 1 te vangen en een vriend van me 3 toch zeer netjes.
Het groote voordeel met koud weer is als je op een vijver vist heb je hem lekker voor jezelf er zitten dan toch niet veel mensen als je met 3 karpervissers daar bent is het al druk. En witvissers die zie je helemaal niet heerlijk die rust :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2006 16:15

Aaron,

Het aas een klein stukje verplaatsen of bewegen help inderdaad, leverde vaak een doorlopende aanbeet op na eerst een tikkie gehad te hebben.

http://www.karperwereld.nl/artikel/henk1.php

Uit ervaring op dat riviertje weet ik dat ze blijven azen tot 4,3 graden C bij aflopende temperaturen.
Toptemp dalend van 7 tot 4,3 graden C.

Vriest het dicht dan is het azen afgelopen tot de temp weer rond de 8 graden C is, en dan nog komt het erg traag op gang.
Duurt de periode oplopend van 4 tot 8 graden meerdere weken, dan zijn de vangsten niet de moeite om te gaan, ook al duurt het 6 weken.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-01-2006 16:18

Feit is uiteraard dat hoe lager de temp. hoe passiever de vis.
Ik ben echter van mening dat als je kans ziet een aasje pal voor een vis te laten zakken,hij in principe te vangen is al is het water nog zo koud.
Ligt je aas wellicht maar een halve meter van wat passieve vissen vandaan zijn je kansen waarschijnlijk VEEL kleiner.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2006 16:49

//Ik ben echter van mening dat als je kans ziet een aasje pal voor een vis te laten zakken,hij in principe te vangen is al is het water nog zo koud.\\

Niet altijd Dennis,
Heb gezien dat het aas gewoon weggeblazen werd toen ok het op 1CM aanbood.
En dat waren niet de minste aasjes.

Een halve meter...dan wordt het snoekbaars Den! :o :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

11-01-2006 17:15

Aloa
Ik heb de ervaring dat als de water temp bij 10 gr snel zakt naar een gr of 5 dan is het daaronder sluss, op een enkele uitzondering na bv in cultuurwater(sierwater en putjes) met een dichte bezetting valt dan nog wel iets tehalen, en bij voorkeur met een pennetje en met klein aas(2 maiskorrels of tijgernootjes) en een klein handje voer, bij vorst en ijs is het helemaal uren maken en bijten, ik heb eens een keer met zo'n 3 gr water temp mijn wakertje een héél klein beweging zien maken, wat later bleek de vis er al aan zat zonder dat ik het merkte, en door de kou gewoon bleef hangen en totaal geen weerstand bood, zelfs bij het terug zetten bleef hij/zij gewoon onder de kant liggen, het voelde ook aan als een ijsklomp, dus dat is dan voor de die hards, interessanter vind ik de dooi en dan met "oplopende temp" en dan van 5 gr richting 10 gr dan stijgen de kansen. CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-01-2006 17:20

Henk,

Vriest het dicht dan is het azen afgelopen tot de temp weer rond de 8 graden C is, en dan nog komt het erg traag op gang.


Is dit alleen zo op het riviertje of heb je dit ook op andere wateren gemerkt? Ik ken zelf juist wateren waar het na een periode van vorst toch wel loopt. Juist beter als tijdens periodes van lagere temperaturen zonder vorst. Wel is het vaak van korte duur. Het lijkt een opleving te zijn door lichtinval?

Ik heb dit al van meer mensen gehoord dus ik ben wel nieuwsgierig of dit op het riviertje anders is...

Gr.,

Martin
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

11-01-2006 18:13

Eus heb je nog zien zitten op KK. Ik ben een dagje op 6-7 geweest. Het water was er ongeveer 6,5 graad. Ik denk dat je meer kans maakt op een vis op 6-7 dan op 2-3.

grts tom
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-01-2006 19:06

na zo'n tien jaar wintervissen met thermometer:

tussen 10 graden en 7 graden is het slecht
tussen 7 graden en 4 graden gaat het weer prima

Ooit heb ik een filmpje gezien van Andy Little. Die trok een Engelse 40-er op ondiep water tussen de ijsschotsen vandaan........

kan allemaal.
peter andrae

11-01-2006 19:44

Heb al zat vissen gevangen terwijl de helft van de plas nog dicht lag 7 op een dag is niet missenlijk waarvan 6 vissen dik in de 20 pond klein wondertje misschien maar het gebeurde wel watertje van hooguit 1 mtr diep.


groeten peet.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-01-2006 19:46

Mitsz,

Wat is goed en wat is slecht? Is dat niet hetzelfde als zwart, wit en grijs...

Voor mij is 1 vis op 24 uur erg goed in de winter, de rest van het jaar trouwens ook :D , maar voor een ander ligt die grens weer op een heel andere plaats. Wat is voor jou die grens?

Het kantelpunt van 7 graden is natuurlijk wel interessant..

Gr.,

Martin
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-01-2006 20:18

Goed Martin,

nu ben ik natuurlijk arrogant straks maar enfin....

Winters lang ving ik ERG goed...

Wat dacht je van winters met slechts 2-4 blanks van oktober tot april?

Wat dacht je van 3-5 vissen per sessie gemiddeld?

Niet te spreken over het aantal 15 kg+ vissen

mag jij zeggen of het goed was...

een sessie duurde een nacht of een dagdeel.....

mvg Mitsz
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

11-01-2006 20:32

Je moet dit ook allemaal in het juiste plaatje zetten eh Mitz! Er zijn wateren waar je in de winter kunt slachten bij wijze van spreken. Maar andere wateren waar het moeilijk is om een vis te vangen.

Messchien kiest Martin die wateren eruit waar hij hard moet gaan voor een vis te vangen, of vist hij door op waters die hij door het jaar ook bevist. Ik vind dat je dit allemaal eerst eens goed moet bekijken.

mvg
tom
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-01-2006 20:46

Mitsz,

Wat ben jij een arro... :wink: Geintje natuurlijk :lol:

Het gaat erom om dingen in het juiste perspectief te plaatsen. Voor jou zijn de vangsten goed, voor je buurman op dat water niet, of juist fantastisch! Snap je waar ik heen wil! Het is op een board vaak erg lastig om dingen in het juiste perspectief te plaatsen omdat er vaak zoveel andere factoren aan te pas komen die niet genoemd worden.

De gegevens die je nu geeft verduidelijken het enigszins. Het geeft het plaatje een totaalbeeld, zeg maar.

Om nog eventjes door te gaan op het kantelpunt van 7 graden. Is dit kantelpunt aanwezig tijdens het instant vissen of voorvoeren of zelfs beide? Zo ja, waar uit het kantelpunt zich het duidelijkst of zit daar geen verschil in?

Misschien dat je antwoorden kunt geven?

Vriendelijke groet,

Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-01-2006 21:16

Mitsz was het ook niet zo dat die stekken liepen tot er meer kwamen die de boel wisten te verzieken?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2006 22:26

Neen Douwe,
dat was ook hier zo.
Het liep elke zaterdag en zondagmorgen perfect, tot er een man of 4 bij de brug ging zitten.

Martin,
dat kantelpunt van 7 graden ken ik ook, hoe korter het naar 4 graden gaat hoe beter..tot 4,3 graden en dan was het over op her riviertje.
Wel of niet voorvoeren maakte in aantal weinig verschil, de keren dat ik wel voorvoerde kreeg ik wel eens een beet terwijl de tweede hengel nog niet inlag.
Ooit had ik er drie in het eerste kwartier en had wel voorgevoerd, het totaal (over 4 uur vissen) was toen 5 stuks in anderhalf uur, zat dus twee en een half uur voor nop kou te lijden.

De keren dat ik er 5 of 6 ving op 4 uurtjes vissen had ik soms wel en soms weer niet voorgevoerd.
Niet voorgevoerd betekende meestal dat de aanbeten in de laatste uurtjes van de 4 uurs sessie kwamen.

Lichtinval,
Eigenlijk nooit op gelet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-01-2006 22:43

tom langens schreef:Eus heb je nog zien zitten op KK. Ik ben een dagje op 6-7 geweest. Het water was er ongeveer 6,5 graad. Ik denk dat je meer kans maakt op een vis op 6-7 dan op 2-3.

grts tom


Tom,

Ik heb nog overwogen om daar ook heen te gaan maar heb besloten het nog even op een ander stuk te proberen, ook zonder resultaat overigens.

Interessant om te zien dat er mensen zijn die in de winter toch heel goed vangen, ik ben alleen erg benieuwd naar de watertemperatuur, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat 4 graden een kritische grens is.

Zelfs als er ijs op het water ligt kan het water op de bodem nog 4C zijn, ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die vissen hebben gevangen met watertemperaturen onder de 4 graden.

Keep 'm coming. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-01-2006 09:21

Tom,

het betreft hier een water van ruim 70 hectare met een beperkt bestand aan karper. Bovendien een zeer grillig bodemverloop. Het is niet moeilijk, maar dan alleen als je daar keihard voor werkt.

Martin,

klopt....moet nog wel de eerste tegenkomen die het kunstje ook flikt. Het kost nu eenmaal erg veel doorzettingsvermogen en dan heb ik het eerder over het voeren dan het vissen.

Douwe,

klopt......helaas, maar dat was wel te verwachten. Vissers kleefden als bijen aan honing om onze stekken heen, zodat het op den duur voorbij was. Gelukkig is dit normaal en kan ik weer op zoek naar andere wintervisgronden....

Deze winter moet ik helaas mijn tijd aan constructiever zaken besteden, maar hoop er volgende winter weer volop tegenaan te gaan.

groeten Mitsz