Luccen


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2006 18:52

Heren ik zit met een klein vraagje..

ik heb de laatste tijden mezelf een beetje verder verdiept in voer methodes en het bevissen van voerplekken. alleen met het luccen snap ik nog iets niet..

stel je voert een hele plas aan met je boilies... en dit bijvoorbeeld 3 weken lang en 3x in de week..

na 3 weken kom je aan het water om te vissen en dan? kies je dan de normale stekken uit en ga je daar single op vissen of hooguit een klein handje boilies er verspreid omheen?

want bij een normale voerplek voer je een specifieke plek aan waar je gaat vissen en met luccen niet.. want je kunt onmogelijk de hele plas bevissen :)

wie kan me meer vertellen over zijn stek keuze bij het luccen??

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

10-01-2006 20:23

Hallo,

Je begint met de hele plas aan te voeren en in verloop van tijd verminder je de grote van de voerplek bv 1ste week heel de plas, week erna 1/2 plas, week erna 1/4, week daarna 1/8 ste, daarna vissen. Hier kunnen heel veel varianten op qua snelheid of grote. Kan mijn eigen voorstellen dat je een bv plas van 20 hectare of meer met 1/8 of minder al begint.
Volgens mij is dit de methode.

Gr wim
To The Boat!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-01-2006 20:30

Ja Menno,

mijn bedoeling is ook om ze als op het aas te krijgen.. en wil wel het hele bestand bereiken.

zou het een goede optie zijn om gewoon te luccen en als je bv weet dat je volgende week bv gaat zitten om die week gewoon de stekken bevoeren en te bevissen om daarna weer over te schakelen naar luccen totdat de volgende keer je weer gaat vissen en dan bv een andere stek pakken??

zou dit wat zijn?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-01-2006 09:48

Het hele bestand op je aas zetten? Sorry hoor, vergeet dat maar. Dat lukt je zelfs niet als je de ENIGE visser daar zou zijn. Er zijn altijd vissen die een andere voorkeur hebben. Ben je niet de enige visser en zou je inderdaad het grootste deel van het bestand op je aas krijgen, dan lijkt me dit vrij asociaal t.o.v. de rest, die daar niet de tijd of het geld voor heeft. Verder lopen er tegenwoordig genoeg knuppels rond die ook rucksichtlos dumpen in het water waar jij mogelijk bezig bent en dan ligt er dus uiteindelijk veel rottend voer in het water en de vangsten worden gereduceerd tot bijna 0, vooral in de koudere periodes.

Bezint dus eer ge begint. Ierder zijn meug natuurlijk, maar ik vind het vis- en (mede) visser onvriendelijk.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-01-2006 10:15

Je moet 2 zaken onderscheiden nl de vis op het aas zetten, en een voer plak maken!
De vis op het aas zetten doe je door het hele water, met name op alle hot spots maar ook andere plekjes. regelmatig van jouw (afwijkende! anders werkt het niet)voer te voorzien. Wanneer je dit een tijdje volhoud kan je een redelijk deel van de populatie op jouw voer zetten. Wanneer je gaat vissen kies je een stek die in jouw ogen op dat moment goed lijkt, net als anders. Doordat de vis geruime tijd gewend is geraakt aan jouw en het als veilig ervaart zullen je vangsten behoorlijk toenemen.

Een voerplek maken doet luc door een sector van een water verspeid aan te voeren. Met name op de grotere wateren werkt dit goed in plaats van het voer compact neer te leggen verspeid hij het voer over een secftor van een water met een oppervlakte van soms wel 2 hectare. Hierdoor ligt om de zoveel meter een boilie waardoor de vis actief blijft azen/zoeken naar voer. Het kost hem immers meer moeite(tijd) om dezlefde hoeveelheid boilies te eten hierdoor kan de meer karpers bereiken, geef je ze meer vertrouwen, en zullen de aastijden opgerekt worden. Wel zal de eerste run wat langer op zich laten wachten maar daarna kan het snel gaan. Het 2de voordeel is dat je door een run niet alle vissen verjaagt omdat ze verspreid liggen over het hele oppervlakte van jouw sector

mvg martijn
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-01-2006 10:43

Kees,

klopt wat je zegt. maar ik ben nu een beetje theoritisch aan het denken. wil niet zeggen dat ik dat ook ga toepassen. wil gewoon van alle voertactieken iets af weten en wat de mogelijkheden bij verschillende tactieken zijn..

en mocht ik het gaan toepassen zorg ik wel dat ik van het betreffende water de vissers wel in de peiling heb zodat ik afspraken kan maken of rekening kan houden met hun.

Gr. Remko
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

11-01-2006 10:49

wij hebben ook zo een pipo hier op een water, voeren voeren voeren en zich maar afvragen waarom de vangsten teruglopen.
Als je deze persoon dan aanspreekt en zegt, misschien niet meer voeren krijg je als antwoord :

ok, ik wil best afspraken maken maar ik blijf voeren, zo vis ik nu eenmaal.
in mijn ogen heeft veel voeren zelfs een averechts effect, maar dat is een persoonlijke mening.

Verder ben ik het helemaal met kees verheij eens.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-01-2006 10:53

OK Remco, bedankt voor je reactie. Het komt nogal eens voor dat mensen doen alsof ze de enige zijn die de "bijbel van luc" hebben gelezen. Vaak zijn er meer aan het voeren........iets om rekening mee te houden!

Zelf dump ik ook aardig hoor, maar dan op een grote, stromende rivier. Daar kan het geen kwaad en hoef je met niemand rekening te houden, simpelweg omdat je meestal over een lengte van 10 kilometer of meer de enige visser bent!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-01-2006 13:49

Je kan maximaal 80% van het bestand op je aas krijgen als je het zo groot wilt aanpakken, maar je bent wel afhankelijk van de stekken die je bevoerd.
Je moet wel stekken bevoeren waar de vis komt om te azen, anders is het hopeloos en zonde van je aas.

Het is veel investeren, maar je gaat er zeker profijt uit halen, vooral als je het slim aanpakt, kan je er heel lang plezier aan beleven.
Wij hebben het vorig jaar ook gedaan en komend jaar zal ik de vis er met het aas weer makkelijk vangen.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-01-2006 14:16

Met de mate van hengeldruk en de gevoerde hoeveelheden ben ik ervan overtuigd dat aasgewenning nagenoeg niet mogelijk is! Waarom? Omdat de karper zoveel soorten boilies op een water tegenkomt dat hij geen onderscheidt gaat maken tussen balletje A of B. Wat wel het tegenwoordige effect is dat je boiliegewenning krijgt met het voeren over heel het water, vissen gaan meer boilies eten en boilies zien als gemakkelijk "natuurlijk" aanwezig voedsel. Daardoor zullen boilies een groter onderdeel van het dieet uitmaken en zal iedereen op een water meer karper gaan vangen.

Aasgewenning is enkel nog mogelijk wanneer jouw aas de grootste hoeveelheid op een water uitmaakt, dat bijvoorbeeld meer dan de helft van de balletjes die ze eten jouw balletje is, dan is vis op je aas te krijgen. Ook is het nog mogelijk wanneer je aas dermate afwijkend is van smaak, attractieniveau en/of diameter dat de vissen dat aas gaan prefereren boven de andere boilies. Wanneer je dus de enige bent op een water die rondstrooit KAN het effect hebben, wanneer er meer zijn meestal niet en is het vaak zelfs zo dat je op een moment de grens overgaat en vissen overvoert met z'n allen, waardoor de vangsten weer dalen.

Daardoor pas ik bijvoorbeeld het hele water aanvoeren eigenlijk nooit toe, maar voer ik op een of meerdere stekken verspreid rond. Hierdoor krijgt de karper meer vertrouwen in de stek, het aas (boilies, wellicht zelfs mijn boilie op die specifieke plaats) en verspreiden houdt ze langer vast. De manier van vissen is eigenlijk simpel, je moet dezelfde situatie creeren dan bij het voeren, want daar heeft de vis vertrouwen in. Dus of een single van de zelfde boilies, die zijn ze "vergeten" of op eenzelfde manier bijvoeren. Dus ook bijv. 2 kg over een hectare verspreiden en daar tussen gaan vissen. Een handje ballen op de haakboilie op een verspreid gevoerde stek is meestal dodelijk voor je vangsten...
mvg

Bart van den Hurk
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

11-01-2006 16:36

ik zou dan zegmaar 2 dagen van te vooren voorvoeren op stekken waar je met je hengels wil gaan liggen
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

11-01-2006 16:43

Robert,

Zal je dit ook doen als je het meerendeel van het bestand wilt bereiken met jou voer?

Mvg,
Dick
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

11-01-2006 18:59

Reden tot allerlei voertactieken is meer/beter vis vangen. Hier hangt een prijskaartje aan dus kunnen we ons afvragen voordat we de vrouw kwaad maken;

Wat is goed vangen dan precies?

2 vissen per nacht na 5 dagen voeren
4 vissen per nacht na 25 dagen voeren

Verder heeft Bart mij de woorden uit de mond geschreven want ik denk er precies zo over.

MVG

Kwinsel
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-01-2006 19:01

Herwin,

licht eraan hoevaak je vist he ;-) als je maar 1x in de 25 dagen vist?? :)
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-01-2006 19:20

Marijn,

Je kan maximaal 80% van het bestand op je aas krijgen als je het zo groot wilt aanpakken, maar je bent wel afhankelijk van de stekken die je bevoerd.
Je moet wel stekken bevoeren waar de vis komt om te azen, anders is het hopeloos en zonde van je aas.


Persoonlijk vind ik dit wel erg kort door de bocht Marijn. Er zijn gewoon teveel variabelen om het uit te drukken in een percentage. Kijk bijvoorbeeld naar een verschil in wateroppervlakte. Op de meren zoals wij die hier hebben, honderden hectare, zal het natuurlijk heel anders zijn als op een putje van vijf ha. Op die grote wateren zijn er heel veel vissen die op bepaalde delen van het water nooit komen, dit zal op die kleine putjes natuurlijk anders zijn, al heb je daar natuurlijk ook honkvaste vissen.

Bart,

Ook met jou ben ik het gedeeltelijk oneens. Als je het aas op een moment introduceert dat er verder niemand voert, dan is het wel degelijk mogelijk om de vis op je aas te krijgen. Hiervoor moet je dan wel meerdere weken de tijd hebben, dus het alleen voeren, totdat de concurrentie ook begint. Mits jou boilie dan goed genoeg is, dus voorziet in voldoende voeding, attractie en een goede vertering(de vis moet zich er goed bij voelen), dan is dit volgens mij wel mogelijk. Ik ga hier niet zeggen dat het je lukt om de hele populatie op je aas te zetten, maar wel een deel ervan, en soms zelfs een groot deel. Vooral op momenten dat het met de aanbeten minder hard gaat, blijft het op de bollen die de vis vertrouwt wel hard lopen terwijl de rest structureel minder vangt. Op momenten dan de vis “los” is lijkt iedereen het graantje mee te pikken, maar ik heb vooral gezien dat het in mindere periodes, de boilies die goed geïntroduceerd zijn en waar de vis veel vertrouwen in heeft, blijven doorlopen. Dat is voor mij toch vertrouwen en de vis op je aas hebben!!

Zelf vind ik het wel leuk om de hele populatie er op te zetten maar vaak is het voor mij niet effectief. Daar ik mij richt op specifieke vissen, is het niet de bedoeling om zoveel mogelijk te vangen, maar juist een deel van de populatie. Omdat op deze wateren vaak veel hengeldruk heerst selecteer ik een deel van het water waar ik mij dan op richt. Dit is dan het deel waar de betere vissen er uitkomen. Veel aanbeten werkt dan juist averechts doordat de stekken teveel verstoort worden door een teveel aan beten.


Dus ook bijv. 2 kg over een hectare verspreiden en daar tussen gaan vissen. Een handje ballen op de haakboilie op een verspreid gevoerde stek is meestal dodelijk voor je vangsten...


Ook hierbij zijn teveel variabelen in het spel. Op een water wat extreem onder druk staat is deze manier van vissen inmiddels wel afgezworen maar op wateren waar een mindere hengeldruk heerst, kan dit beslist goed werken. Ik heb al te vaak meegemaakt dat kleine hoopjes bollen, op en rond het haakaas, WEL zorgen voor die extra aanbeet. Zelfs op rivieren en dan vooral op grote voerstekken. Wel betreft het dan vaak de kleinere vissen, dit waarschijnlijk vanwege de extra attractie. Of dit voor jou visserij nuttig is? Ik denk het niet... :D Maar voor mensen die op wateren vissen waar minder hengeldrukheerst, beslist een leuk hulpmiddel in mijn ogen.

Tot zover mijn voorlopige visie

Groeten,

Martin
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-01-2006 19:30

Martin,
Voor wat betreft jouw opmerking over rivieren, daar kan ik alleen maar amen op zeggen. Ook daar is verspreid voeren over een groter oppervlak erg lucratief. En een handje boilies vlakbij (1 tot 2 meter) je haakaas natuurlijk prima!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-01-2006 21:59

Er zijn erg veel variabelen in de wijze van vangsten mbt het voeren.
Ik denk dat je een groot onderscheid moet maken tussen stekdressuur, aasdressuur, en een bepaalde wijze van het voeren.
Wanneer iedereen elkaar kopieert in de wijze van het voeren en je gaat op de dag zelf van het vissen het "handje voer"rond je haakaas gooien, zoals iedereen tegenwoordig doet en deed, dan kan het zeker dodelijk zijn.
Een afwijkend aas kan dit tegen gaan: pas de grootte van de boilie aan,verander de vorm en kleur wanneer iedereen met bruine bollen vist.
Veelal worden dezelfde plekken bevist en ondanks het "luccen"vang je geen ene drol meer.Dus ga eens rustig op een recht stuk vissen daar meestal iedereen een kom of inham opzoekt.
Wat dacht je van overvoeren? Ipv 2 of 3 kilo op je stek knallen, gewoon eens 500 gram verdelen over een plek van 20 bij 40 meter.
Singlehook erop en je kansen zullen gestaag toenemen.
Ook ik heb grote voerstekken gemaakt en op de visdag zelf ook dezelfde manier van "het voeren" aangehouden, maar dat was tot op heden geen succes.
Wel had ik succes met minder voeren...tot maximaal 1 kilo!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-01-2006 11:02

Martin Post schreef:Bart,

Ook met jou ben ik het gedeeltelijk oneens.


Dat is dodelijk voor je aanvoer van bollen Martin :wink:

Zonder gekheid, ik zeg dat aasgewenning enkel een kans van slagen heeft indien jouw boilie het grootste deel van de gevoerde boilies uitmaakt (wat jij nu ook precies zegt) of dat hij dermate afwijkend en attractief is dat de vissen hem gaan prefereren boven de andere gevoerde boilies. Maar wanneer alles door iedereen door elkaar wordt gevoerd dan is het nagenoeg onmogelijk om de vissen "op jouw aas te zetten".

Op wateren die niet druk bevist worden werkt het handje idd nog steeds, vaak zelfs beter dan dat je tijdens de sessie zwaarder aanvoert. Deze situatie heb ik afgelopen jaren 1x meegemaakt op een water dat ik beviste. Twee keer per week 5 kg voeren en tijdens het vissen enkel een goede hand boilies op de haak (was een kanaaltje). Werkte als een tierelier daar, maar er werd dat jaar ook nagenoeg niet gevist op dat stuk. Op elk ander drukker bevist water gingen mijn vangsten met het handje drastisch achteruit of daalden tot een nulpunt. Daar bleek verspreid voeren het motto.

Maar op rustig beviste wateren is het vaak ook weer niet nodig om de vis op je aas te zetten, daar vang je net zo goed of beter door een aantal dagen voeren en dan te vissen op een stek, zelfs redelijk geconcentreerd te voeren. Zo voerde ik op dat kanaaltje over een strook van 100 meter (is een meter of 15 breed). Voor mijn doen dus vrij geconcentreerd. Enkel voerde ik niet elke dag omdat ik door 2x per week te voeren met een grotere hoeveelheid meer vissen op de stek vasthield en meer vissen bereikte met mijn aas. 1 a 1,5 kg per dag betekende vaak een blank, 2x5 kg vis!

Harnold,

Als ik elke dag 2kg voer op een stek en tijdens een langere sessie (min. 12u) is die bijgevoerde 2kg niet weg, resulterende in een blank, dan voer ik of te veel (tijdens het voorvoeren) of ik ben op een verkeerde stek aan de gang. Dan zou ik de week daarop 1kg per dag voeren en ook een 1kg bij het vissen...

Herwin,

Als je over effectiviteit praat dan is 5 dagen voeren beter op dat water, je hebt namelijk met dezelfde voerdagen (25) 10 vissen te pakken en met de andere methode 4. Maar als ik 5x5 dagen op dezelfde stek blijf voeren dan gaat het over het algemeen alleen maar harder lopen, dan heb je dus het beste van 2 werelden. Ikzelf ben iig niet zo'n afroomman...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-01-2006 11:54

Martin,

Heb je gelijk in, is ook erg kort door de bocht.
Had er even een voorbeeldje bij moeten gooien...

Op een water van pakweg 80 hectare met veel hengeldruk zal je nooit van je leven 80% van de vis op je aas jkrijgen, of je moet in staat zijn zulke aantallen kilo's per dag te kunnen voeren dat je haast filantroop moet zijn.
Op een water van pakweg 3-7 hectare waar weinig tot geen hengeldruk is, waar de vissen al een aantal jaren gevoerd en bevist zijn met boilies en je bent een van de weinige vissers, kan je to 80% van de vissen op je aas kijgen, daar ben ik van overtuigd.

Op een water van 80hectare waar je ook een van de weinige vissers bent (Ja, die wateren bestaan gelukkig nog) zal ik niet een heel wate bevoeren, maar 2 - 3 stekken een paar keer per week bevoeren, dan stek voor stek afromen en weer blijven opbouwen en dan weer afromen...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-01-2006 12:12

Bart van den Hurk schreef:Harnold,

Als ik elke dag 2kg voer op een stek en tijdens een langere sessie (min. 12u) is die bijgevoerde 2kg niet weg, resulterende in een blank, dan voer ik of te veel (tijdens het voorvoeren) of ik ben op een verkeerde stek aan de gang. Dan zou ik de week daarop 1kg per dag voeren en ook een 1kg bij het vissen...



Dat is wat ik dus schreef Bart!
Het kan aan de voerhoeveelheid hebben gelegen, of ondanks goed peilwerk, toch een verkeerde stekkeuze zijn geweest en de bodemstructuur was er prima.In 3 weken geen beet gehad ondanks dat ik er met verschillende montages had gevist. Wel weer iedere week dezelfde overigens.

gr Harnold
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

12-01-2006 12:25

Heb op diverse wateren 6 tot 10 maanden gevoerd voordat ik er uberhaupt ging vissen. Toen ik er ging vissen was ik ook binnen enkele sessies 'klaar'.
Was niet echt efficient maar wel effectief.
Het gaat echter niet altijd om efficiency maar ook om de fun, de beleving, de spanning en het bezig zijn en blijven. Om mijn part noem je het een experiment. Een goede inschatting van de variabelen helpt je dan inderdaad flink vooruit.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-01-2006 12:29

Roelof, waren je vissen groter of juist niet.
Waren het meer of minder vissen.
Wat waren de voerhoeveelheden en hoeveel x per week maand voerde je aan?
Werd er ook op die wateren gevist of meer een "maagdelijk water".

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2006 12:52

voor het voeren 18 pond

na het voeren 18 kilo

MVG

Klaas
Willem Barnas

12-01-2006 12:53

Wow...

Harnold Kikkert schreef:Roelof, waren je vissen groter of juist niet.
gr Harnold


Harnold, jij hoeft in ieder geval niet meer aan de IQ-test mee te doen wat mij betreft.

:wink:

Groetjes,
Willem
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-01-2006 13:05

Roelof,

Hoe voerde je die 6 tot 10 maanden?

Alleen dan wanneer je toevallig aan het water was
Gestructureerd enkele malen per week
Elke dag

In de zin van:

Probeerde je ook daadwerkelijk een stek op te bouwen of alleen je aas te "introduceren" en de vis er veel vertrouwen in te geven?

Bart