merk spul of goed koop spul


Gebruikersavatar
twan van strien
Berichten: 51
Lid geworden op: 31-08-2005 19:00
Locatie: oosterhout

20-12-2005 22:50

zou het wat uit maken of je nu dure spullen hebt of goedkopen
bv kwa hengels ,molens ,aas enz

graag jullie menning hier over
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

20-12-2005 22:57

Ik geef liever m'n geld uit aan betrouwbare spullen daar ik al gemerkt heb als je goedkoper spul koopt je toch later het duurdere materiaal aankoopt omdat het goedkopere niet voldoet aan je verwachtingen, te rap defect geraakt,....

Dus dit noem ik dan duurkoop daar je tweemaal je eurotjes op tafel dient te leggen.

Als je ergens je zinnen op gezet hebt en je koopt de goedkopere versie ervan zul je nooit de voldoening krijgen en koop je dan toch later het gewenste.

En zeg nu zelf bij de tweedehands zijn er soms ook zéér goede koopjes te doen aan een betrekkelijke intressante prijs.

Zo dit is mijn visie omtrent de goedkopere materialen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-12-2005 23:07

Twan,

Het bijkt steeds vaker dat er onder de goedkopere merken ook goede/betere spullen zijn te vinden.
Helaas blijkt ook keer op keer maar weer dat er bij de gerenomeerde merken veel BAGGERzooi wordt verkocht.
Ik noem geen merk(en) maar er zijn dus gerenomeerde merken waar je echt geen tenten/tassen/foudralen enz van wilt hebben !!!

Let wel,als je dus vaak aan de waterkant zit en niet een keer per jaar met mooi weer gaat vissen en slechts je lunchpakketje in zo'n tas vervoert :lol:

Doorsnee genomen echter is er wel degelijk een prijskwaliteitsverhouding.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-12-2005 23:14

Qua hengels?
Liever een merkhengel van 15 jaar oud!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-12-2005 09:22

Zorg dat je je goed laat informeren over het aan te schaffen materiaal. Dit kun je doen door inforomatie in te winnen bij meerdere speciaal zaken. Ook kun je mensen vragen naar hun ervaringen op bijvoorbeeld dit board.

Ik denk dat je niet over een nacht ijs moet gaan bij het aanschaffen van materiaal. Het is voor iedereen natuurlijk steeds een investering die je goed moet overwegen.

Persoonlijk heb ik een goede band met een winkelier bij mij in de buurt en ik durf blind op zijn advies af te gaan. Er zullen ongetwijfeld ook winkeliers zijn die gewoon het duurste of juist hun eigen merk bij je aan prijzen.

Zorg dat je goed bent voorgelicht over het aan te schaffen product. Weeg de voor en tegens goed tegen elkaar af. Neem hier ook in mee waar en wanneer je het product wilt inzetten en neem dan je besluit.

Mijn persoonlijke keuze ligt echter wel bij merkartikelen. Dit hoeft echter niet van een specifiek merk te zijn. Maar het geeft me toch wat extra vertrouwen in mijn materiaal. Ik vind dat je op je materiaal niet mag bezuinigen. Dit komt ten goede aan jezelf maar uiteindelijk ook aan de karpers die door je gevangen worden.
Gebruikersavatar
Erik van der Mierden
Berichten: 348
Lid geworden op: 21-02-2003 01:00
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

21-12-2005 10:01

Twan,

Ik sluit me aan bij Frank en Dennis, je moet je niet blind staren op de "zogenaamde" grote dure merken. Iets wat duur is, is geen garantie dat het kwalitatief goed is.

Af en toe krijg ik de indruk dat de "grote" merken juist teren om het imago dat ze hebben; onze producten zijn duur dus iedereen gaat er van uit dat ze ook goed zijn!

ik heb bijvoorbeeld een foudraal van ultimate, destijds gekocht voor ongeveer 200 gulden (volgens mij heeft Dennis v.d B. er nog een te koop :wink: ) maar is een van de beste foudralen als ik het vergelijk met die van mijn maten. Ik gebruik hem best intensief en zit nog geen scheurtje in en de ritsen zijn allemaal nog oke. Ondanks dus dat ultimate naar mijn mening niet zo'n goede naam heeft, geldt voor dit foudraal een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding!!

Dus kijk naar wat je eisen/wensen zijn en wat je wil besteden, en vervolgens naar wat er in de handel is. En niet van ik moet persee iets van bv Fox hebben omdat het duur is, dus goed..deze vlieger gaat niet altijd op.

Mvg Erik
Never argue with an idiot. He'll only bring you down to his level, and beat you with experience
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-12-2005 12:48

Ik zelf vind een goed (duur) merk voor vooral molens wel belangrijk, ook haken en beetverklikkers zie ik liever van een wat bekender merk net als voor de lijn. Als het op hengels aankomt, vind ik dat de minder bekende merken ook wel mooie hengels kunnen leveren. Verder voor stoelen, fouderalen, tassen, enz vind ik het merk niet zo heel belangrijk.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2005 13:44

Voor de modebewuste karpervisser zal het wel erg belangrijk zijn om merkspullen te hebben. Goedkoop is echter lang niet altijd duurkoop. En duur is echt niet altijd goed. Met name de prijzen voor sommige beetverklikkers vind ik echt absurd (Fox bijv.) Natuurlijk zullen ze wel goed zijn, dat mag ook wel voor dat geld. Maar veel geld voor enkele tientjes aan materiaal. Ach, met kleding is het niet anders, laat je niet gek maken door reclame of anderen.

Er zijn zelfs mensen die aan je materiaal kunnen zien of je een goede of minder goede visser bent. Komen ze bij ene Weitjens toch ernstig bedrogen uit!

En de karpers zal het al helemaal een worst wezen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-12-2005 13:55

Van Dale zegt over duur:

duur2 (bn.)
1 veel kostend, hoog van prijs => aan de prijs, dat kost /een kapitaal/tonnen/een vermogen/, kostbaar, kostelijk, prijzig; <=> goedkoop

2 een chique of gewichtige indruk willende maken


Dus wat is duur? Wat voor jou duur is, is voor mij niet duur.

Als ik iets 1500 uur per jaar nodig heb? Of 1 keer per maand?

Hoelang moet je ermee doen?

Maareh: duur is zeker niet per definitie goed.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

21-12-2005 14:04

ik zou zeker niet besparen op goede molens, en goede beetmelders.
Misschien wat goedkopere hengels. Misschien drillen ze iets minder fijn, en zijn niet helemaal top. Maar toch vang je er een visje mee. Ik zou ook niet besparen op haken, onderlijnmateriaal en allerlei dingen voor rigs. En zou losse steunen kopen ivp een rodpod (ligt er wel aan waar je vist). Boillies kun je zelf draaien, dus hoeft ook niet veel te kosten. Dan heb je toch redelijk materiaal voor weinig geld.




mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

21-12-2005 16:49

Ik ga altijd voor functioneel spul....

Als je een beetje kritische kijk zie je bij de meeste spullen wel of het goed of slecht is....Ik kijk dan ook altijd naar de taak hetgeen moet gaan volbrengen en hoe lang ik denk dat deze de toegedeelde taak moet gaan volbrengen

Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

21-12-2005 16:56

Als 'arme student' heb ik niet zoveel duur materiaal. Voor hengels, tent, stretcher enz. maakt dat volgens mij ook niet zoveel uit. Je vangt heus niet minder omdat je goedkope hengels hebt ofzo!
Haken, onderlijnmateriaal, hoofdlijn enz. bezuinig ik niet op. Dit van een goed en vaak ook duurder merk en als je maar een beetje twijfelt na de vangst van een vis gelijk vervangen. Dit is dus wel aardig duur, maar ook het belangrijkst als het aankomt op het vangen van vissen.
Run to the water.....
Gebruikersavatar
aaron vervaecke
Berichten: 36
Lid geworden op: 13-11-2004 10:07
Locatie: Veldegem(belgië)

22-12-2005 14:18

Ik ben net als Jan-Willem ook een student, en kan ik me geen dure bedchair en tent kopen.
Maar hetgene dat in het water ligt, daar bezuinig ik niet op.
Mijn bedchair ligt bevoorbeeld heel confortabel en koste maar 80 euro, het enige verschil is dat hij veel meer weegt of bv een fox. Als je natuurlijk heel veel gaat vissen, en je telkens heel je vismateriaal moet meesleuren naar je stek, dan is het normaal dat je een lichtere en duurdere koopt. :D
haken, montage's en optonic's kosten natuulijk meer, maar dat kan het verschil maken, een goede sterke scherpe haak zal het verschil maken tussen vangen of blanken. Maar met een dure bedchair of foudraal zal je niet meer vangen!
:D :D

greetz aaron
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-12-2005 16:13

Gewoon voor je student wordt alvast een mooie uitrusting opbouwen :wink:

Voor de rest moet een uitrusting functioneel zijn zoals al werd genoemd. Ook op hengels bezuinig ik niet. Gelukkig heb ik nu een uitrusting die behoorlijk naar wens is. En daar zit echt niet alleen duur merkspul tussen.

Gr Bart
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

22-12-2005 16:35

Dat ligt maar helemaal aan hoe je van plan bent te gaan vissen.....wil je het een jaar proberen om te kijken of DE karperwereld wel de "jouwe" is dan doe net als ik en koop zo goedkoop mogelijk en doe niet meteen mee met de boy's die lopen te strooien met:" ik heb alles van Fox.....piepers Fox M.....die ken je zeker wel,prima spulletje"!!!Dat is misschien wel zo maar ik krijg toch een beetje het idee van: je moet wel "spulletje" hebben want anders hoor je er niet bij....Net als kinderen op de scholen die voor lul lopen als ze geen Merk-kleding en schoenen aan hebben.

Grt.....Hans H.

___________________________________________________________

Liever goedkoop en nieuw als de troep,wat ze nog hebbe ligge,van een ander
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

26-12-2005 16:44

Ik kies meestal voor merkspullen, vooral als het om duurdere aankopen gaat. Dit doe ik omdat merkspullen vaak een degelijke garantie hebben en een soort kwaliteitswaarborging.

Voor goedkopere spullen hoeft het van mij niet perse merkspullen te zijn.
beetje bij beetje
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

27-12-2005 02:06

ben het int geheel met begt eens, wil daar aan toe voegen dat naarmate je langer vist je tog meer merk spullen verzameld. dus de les die ik er uit trek voor mezelf is zorg dat je een lange tijd voor je studie tijd leert vissen en er in te investeren, zolang je portemonee het nog trekt. :roll: :wink:

prettige (witte)3e kerst dag,

timmy
peter andrae

27-12-2005 05:20

Ik ga wel achter Dennis staan merk staat niet altijd garant voor kwaliteit hoe zuinig je er ook op bent.

Het gebruik van kunststof voor belangrijk hang en sluitwerk van tassen en rugzakken laat vaak te wensen over.

Slingers van LC,s waar speling inzit en ach 550 gulden toedertijd maal 3 is 1650 gulden mijne heren denk daar maar ff over na.

Over ultimate wil ik ook nog wel iets zeggen is ook bagger net als x2 sorry maar heb een foudraal van dit merk wat een kloteding was na 3 maanden al naar zijn klote net als die zogenaamde rodpot met rvs schroeven enz gek dacht altijd dat rvs niet roesten :lol:.


De stoelen en strechers van deze merken wegen meer dan je lief is veels te zwaar allemaal,tenten die al lek zijn voor er nog een regenbui is gevallen.


Ik kan zo nog wel even doorgaan ik vis ook bijna 4 dagen in de week dus moet duurzaam spul hebben geen troep.

Kan ook zijn dat jullie zo weinig vissen dat er weinig stuk valt te gaan :wink:.


Als ik tassen zou fabriceren voor de handel zou ik er sluitwerk opzetten van metaal en niet van kunsstof,TJA JE MOET HET NIET TE GOED MAKEN HE ANDERS GAAT DE HANDEL NAAR DE KLOTE.


Mvg peter.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-12-2005 07:59

peter andrae schreef:Ik ga wel achter Dennis staan merk staat niet altijd garant voor kwaliteit hoe zuinig je er ook op bent.

Het gebruik van kunststof voor belangrijk hang en sluitwerk van tassen en rugzakken laat vaak te wensen over.

Slingers van LC,s waar speling inzit en ach 550 gulden toedertijd maal 3 is 1650 gulden mijne heren denk daar maar ff over na.

Over ultimate wil ik ook nog wel iets zeggen is ook bagger net als x2 sorry maar heb een foudraal van dit merk wat een kloteding was na 3 maanden al naar zijn klote net als die zogenaamde rodpot met rvs schroeven enz gek dacht altijd dat rvs niet roesten :lol:.


De stoelen en strechers van deze merken wegen meer dan je lief is veels te zwaar allemaal,tenten die al lek zijn voor er nog een regenbui is gevallen.


Ik kan zo nog wel even doorgaan ik vis ook bijna 4 dagen in de week dus moet duurzaam spul hebben geen troep.

Kan ook zijn dat jullie zo weinig vissen dat er weinig stuk valt te gaan :wink:.


Als ik tassen zou fabriceren voor de handel zou ik er sluitwerk opzetten van metaal en niet van kunsstof,TJA JE MOET HET NIET TE GOED MAKEN HE ANDERS GAAT DE HANDEL NAAR DE KLOTE.


Mvg peter.


Ik sluit me bij Peter aan. X2 en Ultimate zijn bagger, maar merkspullen hoeven niet altijd kwaliteit te garanderen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2005 10:49

peter andrae schreef:Ik ga wel achter Dennis staan merk staat niet altijd garant voor kwaliteit hoe zuinig je er ook op bent.

Over ultimate wil ik ook nog wel iets zeggen is ook bagger net als x2 sorry maar heb een foudraal van dit merk wat een kloteding was na 3 maanden al naar zijn klote net als die zogenaamde rodpot met rvs schroeven enz gek dacht altijd dat rvs niet roesten :lol:. Mvg peter.


Beste Peter,
Allerlei verontreinigingen op het oppervlak van metalen kunnen corrosie veroorzaken ook op rvs, waarbij voor RVS speciaal vuil en organische verontreinigingen een belangrijke factor zijn. RVS is dan ook geen roest vrij staal zoals het vaak wordt genoemd maar roest vast staal, Roestvast staal is niet altijd roestvrij. Moet wel zeggen dat de bewerking (niet goed bewerken) van roestvast staal hierin een belangrijke factor kan spelen.

Verder heb ik met de jaren mijn uitrusting uitgebouwd naar wat duurder spul, dit hoeft per defintie niet duurzamer te zijn maar de factor voor het kopen van mijn zaken zijn service en duurzaamheid. De after sales van een leverancier is hierin ook een bepalende factor.

Met Ultimate heb ik geen slechte ervaringen uit het verleden in ieder geval, heb meerdere jaren een mk1 stretcher gebruikt. Loeizwaar dat wel maar in mijn visie duurzaam. Heb deze nu vervangen voor de jrc terry hearn super coccoon. Dit lijkt goed maar moet zich nog wel bewijzen op de langere termijn.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2005 11:01

Plastic sluitingen hoeven niet per definiete slecht te zijn mits er goed kunstof word gebruikt, ook in het leger gebruiken ze veel kunstof sluitingen, nadeel van metaal is dat het kan gaan corroderen.
Verder is het zo dat je het zo duur kan maken als je zelf wil, omdat ik veel vis ga ik voor kwaliteit maar dat hoeft niet per se merk spullen te zijn als je goed rondkijkt worden af en toe ook door b merken leuke dingen verkocht maar je moet er dan wel oog voor hebben, ook kan je als je bijv naar beetmelders kijkt ook voor knucklehead gaan qua prijs een middenmoter maar de kwalieit is net zo goed als de toppers


mvg martijn
peter andrae

27-12-2005 14:13

Peter vertel dan eens waarom de schroeven van mijn magnum pod niet roesten ik weet het wel,is al 15 jaar oud nog geen plekje roest.



mvg peter.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2005 15:03

Peter,
als je goed had gelezen had je dit eruit kunnen filteren maar goed zal hem nog een keer herhalen :wink:

"Moet wel zeggen dat de bewerking (niet goed bewerken) van roestvast staal hierin een belangrijke factor kan spelen" Houdt in dat er ook rvs tussen zit van mindere kwaliteit. Dat men normaliter voor de goedkopere versies rvs gebruikt van een mindere kwaliteit (lees legeringspercentage) gebruikt lijkt me niet meer dan logisch. Maat van me bezit nog steeds een ultimate rvs pod en ook op deze is nog geen spatje roest te ontdekken, nu moet ik erbij zeggen dat hij wel heel erg zuining met zijn spullen
omgaat.

Zie je Peter ik trek je mening er ervaringen niet in twijfel probeer je alleen duidelijk te maken dat rvs zeker de mogelijkheid bezit om te oxideren. Dat dit afhankelijk is van diverse factoren lijkt me logisch.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-01-2006 07:15

RVS,

Is er net als vele andere zaken in verschillnde kwaliteit. (316 / 456?)

Voor de voedingsindustrie bijvoorbeeld gebruikt men de "betere" soort. Deze RVS is beter bestand tegen het veelvuldig in conact komen met: Water en Zuren (reinigen maar ook de zuren in de voedingsmiddelen)

Groetols M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2006 09:32

Er zijn zo een 2500 soorten roestvast staal en geen van allen is roestvrij.

De duurste soorten worden niet gebruikt in de hengelsport. Zou niet te betalen zijn.

De bewerking van schroeven geeft oppervlakte verruwing/vergroting wat maakt dat ze sneller roesten. Schroeven zijn niet persé van hetzelfde staal als de rest, maar makkelijk vervangbaar.

Het zou mooi zijn als de oppervlakte afwerking van een RVS rod pod er altijd als nieuw uit blijft zien ondanks de meest onzorgvuldige behandeling van het staal. Dit is niet zo, maar afspoelen en drogen zal dat wel bevorderen. Ook bij de goedkopere rod pods.

Groter probleem is de constructie van de rod pod. Kopjes die los gaan zitten, onderdelen die matig fixeren, etc. Dit mankeert er doorgaans aan bij de goedkope versies. Kan ook niet anders voor dat geld. Mijn ervaring is dat er wel degelijk een relatie is tussen levensduur en prijs. Maar het kan altijd wel beter en duurder. Een rod pod van titanium?

Doorgaans kijk ik de kat wel even uit de boom voordat ik iets aanschaf en probeer impulsaankopen wat te bedwingen. Iets dat net op de markt is moet zich eerst maar eens bewijzen.

Groet, Kees