Het aantal uur dat er gevist word ?


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

18-12-2005 18:01

Heren,

Vol intresse zit ik zojuist weer even de maak kennis met Michiel Hollaar te lezen, hierin antwoord hij op de vraag hoeveel uur per jaar vis je ? 1250 uur.
In de voorgaande maak kennis met :
Frank Avezaat : 1700 uur
Bertil Wielink : 1100 uur
Koen de Been : 2300 uur
Luuk Schenkelaars : Ruim 2000 uur
Willem Barnas : 1000 uur
Marijn Ham : 900 uur
Mitzs van der Kamp : 3000 uur

En ga zo maar door !

Mijn vraag : hoe komen jullie op deze aantallen ?
Een maatje van mij die maakt ook van dit soort achterlijke aantal uren, hij zit elk jaar boven de 4000 uur !!!

Maar als je een gewone baan hebt, waarbij je 5 dagen per week moet werken en in het weekend vrij bent.
Dan zou je in het weekend een nacht kunnen vissen, doe je dit elke week en dan elke week een sessie van 20 uur kom je op zo'n 1000 uur, nou en lang niet elke week ga je.
Soms een buitenlandse trip ok dit zijn wel wat uren, maar goed hoe kun je 1500+ uur maken op jaar basis ??
Ik red dit nooit niet. :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

18-12-2005 18:03

Tuurlijk is er een groot verschil tussen de struinende visser en de statische visser, maar ga even uit van de statische visser.

Hoeveel wegen al die uren op tegen het aantal gevangen vissen ?

Afgelopen 2 jaar veel met de vlok en de pen gevist (maar ook wat statische sessie's), als ik dan uitreken hoeveel ik per vis aan uren kwijt ben kom je op mischien 4 uur o.i.d
Wel is met de statische visserij het aantal dikkere vissen groter dan met de pen en vlok, hier vang ik over het algemeen veel kleine vissen mee :wink:
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

18-12-2005 18:39

Bart Jaap,

Zit zelf het afgelopen jaar ongeveer op 1500 uur.
Hiervan zijn ongeveer 700 uur opgegaan aan mijn Frankrijk visserij.
De overige 800 uur haal ik uit het nachtvissen.
Overdag de loze uurtjes vissen doe ik maar zelden, maar in vakantie's vis ik vaak wel van 's middags tot de volgende morgen. Tijdens school/werk/stage vis ik juist veel korte nachtjes van maximaal 10 a 12 uur, dit kan echter wel oplopen tot een nacht of 4 a 5 per week. Dus vandaar dat ik persoonlijk best veel tijd aan de waterkant door breng.
Tel hierbij nog de voerbeurten/observatie's en gewone bezoekjes aan het water bij op en ik kan er nog wel een 40 uur bij optellen.

Mvg,
Arjan van der Palen
Laatst gewijzigd door Arjan vd Palen op 18-12-2005 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-12-2005 20:48

Bart-Jaap,

de laatste vier jaar gemiddeld 1250 per jaar.

Als ik 2005 neem zit ik nu al op circa 1450 visuren daar komt zeker nog wel een uurtje of 50 bij hoor.

Hoe ?

10 daagse Frankrijk trip 8 dagen vissen = 192 uur
9 dagen karperkotter slechts = 216 uur
23 avondsessies = 92 uur
8 doordeweekse nachtsessies = 88 uur
27 sessies van 32 uur = 864 uur

Totaal 1452 uur

Gemiddelde tijd per vis, dat zegt mij niet zoveel omdat ik bijvoorbeeld vele 32 uurs sessies (dag nacht dag) of (nacht dag nacht) maak en hierdoor dus ook op niet produktieve tijden aan het vissen ben.

Daarnaast hangt het gemiddelde ook af van het soort water waarin je vist. Overbezet of onderbezet, al dan niet aanwezige dressuur.

De laatste monsterserie van 7 vissen kostte me wel 122 uur per vis. En ja, al die geinvesteerde tijd waren ze waard, stuk voor stuk.

De tijd voor het reizen, voeren en observeren hou ik maar niet bij.
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

18-12-2005 20:57

Het lijkt alsof sommige mensen uitsluitend voor de hengelsport leven!!
Maar ik heb ook genoeg andere activiteiten.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-12-2005 21:10

Heren,

De uren interesseren mij helemaal geen reet.

Beleving daarin tegen is des te belangrijker.

Of je nu 2000 uur of 500 uur per jaar aan de waterkant zit? Als jij je er lekker bij voelt....
Gaat het toch om.

Daar ik verder toch vrij weinig te doen heb, ga ik maar naar de waterkant. Maar om nu bij te gaan houden "zo, dit waren er weer 30 bij op mijn conto (waar ken ik dat woord ook al van.... ook iets met vissen te maken bij sommige...)

Genieten, that's de spirit!

Groet,
Frank

PS. BJ. neem me niet kwalijk dat ik deze offtopic note maak!
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

18-12-2005 21:26

mannen,

ik kom ook aardig over de 1000 uren als ik het een beetje goed schat.
ik vis meestal sessie s van 2 nachten minimaal 1.
ik ben niet echt een dagvisser.
maar ik ga dan uit school meteen naar het water (ik kan niet wachten:P)
meestal vrijdags ron 2 uur pressent 3 uur de hengels erin tot zondag een uur of 2 dan zit je ook al ff snel rekennen( niet me sterkste vak :P)
op 48 uren per sessie pfff 8) nu ik het zo typ :o
ik vis van half maart tot september eigenlijk elk weekend
ik ga er meestal vroeg uit om te voetballen op zaterdag.
dan kom je een heeeel end als ik de luihuid overwin zal ik het eens berekenen. en dan komen de door de weekse dagsessie er nog tussen door die meestal ook wel 5-8 uren met zich mee brengen.

(ik heb een paar stekken waar ik alleen mag nachtvissen en anders zijn er genoeg waar ik meekan er is altijd plek aangezien we hier een best grote en hechte vriendengroep hebben.)

groeten
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

18-12-2005 21:52

Ik denk z'n 1000 uur. Maar het valt echt niet mee als je veel moet werken en ook nog samenwoont Hierbij zit ook 2 weken frankrijk.

gr wim
To The Boat!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-12-2005 21:58

Veel uren, tja, wanneer je er voor kiest om je eigen warme bed te verruilen voor een stretcher dan is werk/school/sociaal leven toch nog mogelijk en kan je behoorlijk wat uren kloppen. Elk nachtje vissen zijn toch weer 8 a 12 visuurtjes erbij, 1000 uurtjes zijn dus zo gemaakt...

Het tijdvretende zit hem in de te rijden kilometers, voor voeren en vissen, lopen naar de stek, opbouwen en afbreken (man, man, dat is bij mij zeker al 150 uur per jaar, ik ben gewoon een complete week aan een stuk enkel alles in orde aan het maken om uberhaupt te vissen!) aas maken, rigs knopen, observeren zonder stokken, etc. Dit vreet tijd, misschien wel meer dan je uiteindelijke vistijd...

Veel uren vissen en het geen dat daar bij hoort is een bewuste keuze, een levenswijze voor enkelen en een beoogde (maar onmogelijke) voor velen. Of het een goede keuze is laat ik in het midden, want het heeft zijn mooie kanten, maar je mist zeker ook zaken van een normaal "sociaal leven".

Je moet dus doen wat je hartje je ingeeft Bart-Jaap!

De dag heeft nu eenmaal maar 24 uur en die kan je maar 1 keer gebruiken, gebruik deze dus goed en doe vooral want je "leuk" vindt, want een dag niet genoten van het leven is in mijn ogen ook een dag niet geleefd!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-12-2005 22:16

Ik zelf ga vrijwel nooit een dagdeel vissen. Nu met deze koudere temperaturen doe ik het heel af en toe nog. GEwoon omdat die uurtjes voor mij dan productiever zijn dan de echt koudere nachten.
Verder vis ik dus ook het gehele jaar door.
iedere vakantie die ik zo'n beetje heb is voor mij vissen. dit jaar in de mei vakantie (voorjaarsvakantie) 6 nachten gevist als ik me niet vergis.

Weekenden is voor mij ook bijna altijd vissen. Vaak is het dan van vrijdagmiddag/avond tot zondag eind middag/avond. Als het kan ook nog op 2 verschillende plekken, mits ik ze beide heb bevoerd.
zo zit je toch al bijna op 50 uur per weekend.

Weekje frankrijk (of waar dan ook) is ook al gouw ruim 150 uur.
Dit jaar 2 jeugdkampen gehad. dus dus 300 uur.
daarnaast nog een keer ruim een week weg geweest en nog 5 nachten. Dat zijn mijn langere sessies. Dus al zo'n 600 uur.

De overige uren zijn in de vakanties losse/dubbele nachtjes vissen.

Hoeveel uur ik dit jaar heb zou ik echt niete weten.
Met een schatting van ca 2000 uur zal ik er niet ver naast zitten. (daarnaast komt ook nog eens kijken dat ik dit jaar een kleine maand heb stil gezeten ivm een operatie aan mijn knie..)

Dus zo moeilijk is het niet om aan die aantallen te komen, maar je moet wel te tijd hebben
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-12-2005 22:46

Vooralsnog sluit ik me aan bij Frank; Lekker belangrijk! Ik ga vissen als ik tijd en zin (eigenlijk altijd wel!) heb. 1 nacht per week van maart t/m november staat wel vast en soms 2. Vrijwel altijd korte nachtsessies van 12 tot 14 uur. Ik ga echter niet uitrekenen hoeveel uur en zeker niet hoeveel uur per vis. Ik reken liever in visplezier en dat is niet eens altijd met een hengel. Als ik met m'n kanootje de rivier over vaar en kilo's mais en boilis uitstrooi voel ik mij ook al erg happy en verheug me alweer op de volgende sessie.

Volgens mij lijkt het bij sommige mensen op werken en zo wordt het soms zelfs letterlijk genoemd. Je hebt hard moeten werken voor die vis zeggen ze dan. Pffff, zou er stress van krijgen, sprak de ambtenaar!

Voor mij is het elke keer weer iets om naar uit te zien, als je 4/5 nachten per week vist is het hooguit sleur, of niet?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

18-12-2005 23:01

Ik sluit me bij Kees aan. Het aantal uren dat ik vis vind ik totaal niet intressant. Het gaat mij om het plezier dat ik aan het vissen beleef. En als ik al die uren hier zie, dan valt het met mijn visgekte nog wel mee. Ik ga de 1000 uren niet halen in een jaar. Hoeveel het wel zijn, dat weet ik niet, want ik vind het niet intressant of nuttig om het bij te houden.

Voor mij persoonlijk zal de lol er ook snel afgaan als ik dag in, dag uit, alleen maar het vissen bezig zou zijn. Dit is voor iedereen uiteraard weer anders. Voor mij is er echter ook nog leven NAAST het karpervissen en ik heb soms wel eens het idee dat sommige mensen dit dus niet hebben.
peter andrae

19-12-2005 01:02

Idd Bart voor targets zal je kilometers moeten maken :wink:.




Ik kom zelf op 3000 uur daar zit dan wel alles bij inbegrepen op het moment vis ik dan niet wegens omstandigheden maar ik hou wel onze stekken aan de gang door regelmatig te voeren ik neem aan dat dit ook onder vissen valt.


Mijn voordeel is dat ik deeltijdwerk doe ik werk maar 3 dagen in de week,verders heb ik ook geen zeurmuts in het rond lopen dus ik heb alle vrijheid om te gaan en staan waar ik wil.


Kees/Frank idd niet belangrijk ben nu ff gaan rekenen omdat deze topic is geopend dus 3000 uur blijft een leuke bezigheid dat vissen jammer dat ik er niet voor word betaald :wink:.



mvg peter.
erwin snaaijer

19-12-2005 01:22

wow 3000 uur

in een weekje visse dat is zeg maar 7 dagen maal 24 is 168 uur
zou je elke maand een week gaan is dat al 12x 168=2016 uur
dan nog exta 6 weken erbij kom je op 1008 +2016=30024 uur

dus zoon dikke 18 weken per jaar visse

wat kost jou een weekje vissen ?

of elk weekend in een jaar kom je op 48 uur in een weekend en dat maal 52 =2496 uur

of anders wat kost jou een weekendje vissen?


en dat met een baan met 3 dagen in de week werken?

wil ook zoon baan haha
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-12-2005 07:56

3000 uur? Zoveel werk ik niet eens in een jaar, en dat met een werkweek van 38 uur! Zo lijkt vissen idd op werken, maar dan nog erger! Ik moet er niet aan denken, zo'n "verkarperd" leven. Lijkt me niet gezond meer. Ik wil het op m'n 70e nog steeds leuk vinden en niet voor m'n 50e gefrustreerd afhaken!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-12-2005 08:14

Bart van den Hurk schreef:Veel uren, tja, wanneer je er voor kiest om je eigen warme bed te verruilen voor een stretcher dan is werk/school/sociaal leven toch nog mogelijk en kan je behoorlijk wat uren kloppen. Elk nachtje vissen zijn toch weer 8 a 12 visuurtjes erbij, 1000 uurtjes zijn dus zo gemaakt...


hier ben ik het compleet mee eens

in 2003 had ik een fulltime baan, werkte ik 6 dagen per week
ik viste 2500 uur en ging 3x naar frankrijk

ik ging bijna iedere zaterdagavond naar de kroeg

...en ik had een vriendin

prima leventje

alleen viste ik dus iedere nacht wanneer mogelijk was ipv thuis slapen. 's Avonds om 23:00 uur aankomen en 's morgens om 09:00 uur weer weg
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

19-12-2005 09:11

Ik zit dit jaar misschien net aan de 200 uur ofzo.. heel weinig gevist wel goed gevangen. Ik heb haast geen tijd meer voor het vissen.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-12-2005 10:20

BJ 8) ,


Die bewuste 2300 uur was in het seizoen van 2003. Echt waar kerel, ik woonde zowat aan het kanaal! :D

Die stek die ik toen beviste(1 stek was zo'n 1700 uur schat ik) had veel tijd nodig om er vis te kunnen vangen. En dit meestal zonder voer!
In de zomrevakantie van 2003 heb ik niet gewerkt(behalve op zaterdag) maar ik heb in 11 weken vakantie misschien 20 nachten thuis geslapen, de rest aan het kanaal.
Afgelopen seizoen kom ik net aan 1000 uur denk ik. Vanaf augustus niks meer gevangen aan het kanaal. Rond augustus ontmoette ik een meisje waar ik als een blok voor viel, ik hoor het mezelf nog zeggen: "Ik blijf vrijgezel voorlopig!!!!!". Achja......Dames kosten onderandere tijd. Veel tijd maar dat maakt me niets uit. Ze gaat nog mee vissen ook! :wink:
Vanaf augustus heb ik weinig gevist, hooguit 2 nachten per week.
Ook al had ik tijd en ruimte om te gaan vissen, ik ging niet omdat ik toch niks ving. :roll: Vóór augustus heb ik veel uren gemaakt. Daarna weinig, echt spijt ervan heb ik niet want ik vang toch niks. :lol:
Volgend seizoen wordt het weer knallen!!! Op nieuw water wel te verstaan, de uurtjes gaan dan weer aardig oplopen. Oja, ook ga ik een week naar France. Vissen en met de vrouw weg, snaptewel? :wink:

Alles kumpt goed, zoöok m'n uren aan het water!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

19-12-2005 10:34

Ik DENK 8760 uur per jaar aan vissen..telt dat ook..?

Gr. Ben
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2005 10:38

Nee, dat telt niet :lol: Dan zou vissen geen hobby meer zijn maar een obsessie of neurose en dat is verre van gezond...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-12-2005 11:25

Heren,
Ik heb geen idee hoeveel uur ik afgelopen jaar heb gevist maar het is verdomd weinig in relatie tot de jaren ervoor ook al moet ik zeggen dat dit voor mij in ieder geval steeds iets verder afzwakte. Heb ik hier spijt van nee na de geboorte van mijn zoon in 2004 spendeer ik de meeste tijd aan hem en ben ik geregeld thuis gebleven ook al stond er een sessie gepland :D Bijkomend voordeel is dat ik 95% van mijn tijd alleen vis.

Aankomend jaar wordt er weer meer gevist, om op bart-jaap terug te komen. Je kunt prima je baan combineren met vissen door s`avonds weg te gaan naar het water, de volgende ochtend vroeg in te pakken en te gaan werken. Soms slopend maar goed je moet toch wat om je hobby te kunnen combineren met je gezin. Op deze wijze hou ik mijn weekenden vrij voor het gezin (ochtend- cq avondsessie van ca 4 uur daargelaten) en kan ik door de week toch nog vissen.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
peter andrae

19-12-2005 12:04

Erwin ik werk ook maar 24 uur per week wel nachturen dus dat tikt flink aan,wat het mij kost op jaarbasis zou ik niet weten heb het nog nooit uitgerekend maak ik mij ook niet druk om zolang ik elke maand maar kan rondkomen.

Mvg peter.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

19-12-2005 12:04

peter postema schreef:Je kunt prima je baan combineren met vissen door s`avonds weg te gaan naar het water, de volgende ochtend vroeg in te pakken en te gaan werken.


Ook als je bij defensie werkt ?? :roll: :D

Als iemand inderdaad elka dag na zn werk naar het water gaat en daar slaapt en in de ochtend weer weg gaat, dan heb je zo'n 10 uur o.i.d tjah en dat oveel keer per week, dan kom je indd op een flink gemiddelde.
Maar jah dan toch zonde van je hypotheek die je betaald, je bent immers bijna nooit thuis :P



Heb zojuist even gekeken en uitgerekend, en zit momenteel op 645 uur en dat verdeeld verdeeld over 44 sessie's, en heb daarin 68 karper weten te vangen.
En ben niet op een lange trip o.i.d naar het buitenland geweest !

Vooral mn laatste 15 sessie's waren wat 'langere' sessie's, en dit loopt uiteen van 18 tot 50 uur per sessie, in die laatste 15 sessie's heb ik 484 uur gemaakt, en in die sessie's zijn ook de meeste dikke vissen eruit gekomen.

Maar 1000 uur, dat zijn meer dan 41 VOLLE dagen en nachten bij elkaar.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

19-12-2005 13:23

[quote]een maatje van mij maakt ook van dit soort achterlijke uren,hij
zit elk jaar boven de 4000 uur!!![quote]

wat een mafkees :P

m.v.g robert
8)
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

19-12-2005 13:45

ik kom trouwens dik over de 1000 uren :roll: :o

wel apart ik van te voren geen 24 uur wachten tot ik weg kan :P