[b]mais[/b]:is het uitgevist


Plaats reactie
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

18-12-2005 10:04

beste karpervisser,

mijn vraag is:is mais uitgevist?
ik vis nog niet zolang op karper maar ik heb al ondervonden dat op sommige wateren mais een killer is en op sommige krijg je er geen stoot op ook valt mij op dat je er toch wel de kleinere karpers op vangt en de nodige witvis.
wat zijn jullie meningen daarover?

vang se,
Patrick Noorman
Gebruikersavatar
aaron vervaecke
Berichten: 36
Lid geworden op: 13-11-2004 10:07
Locatie: Veldegem(belgië)

18-12-2005 11:27

halo

Dit hangt af van water tot water zou ik zeggen.
Op waters met een groot bestand aan brasem is het natuurlijk wel verveeld dat je de ene na de andere slijmjurk vangt, of je heel de nacht uit je bed moet voor deze.
En je zal inderdaad eerder de kleinere karpers vangen, maar de grotere volgen snel hoor :D :D !!
Das maïs uitgevist is zou ik niet zeggen, op sommige water moet je ze gewoon weer laten maïs vertrouwen, door te voeren bv.

greetz aaron
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-12-2005 12:08

Mais uitgevist? Net zo min als boilies uitgevist zijn! Het is vaak meer een gebrek aan vertrouwen. Men probeert het een keer, blankt en geeft vervolgens de mais de schuld. Met boilies blijft men ondanks blanks meer het vertrouwen houden. Ik vind het nog steeds een fantastisch aas en vriend karper ook! Ze worden gekker van mais dan van boilies hoor, genoeg gezien!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

18-12-2005 12:24

Mais raakt nooit uitgevist, oke je vangt zo nu en dan ook eens wat witvis, maar dat is niet erg, vis lokt nou eenmaal vis toch !

Wat nog veel belangrijker is , is de manier waarop je het gebruikt.... kijk die repen van drie of vier korrels met een foampje ertussen die kennen we nu wel.

Zelf gebruik ik regelmatig mais op de zogenaamde dressuur wateren, en dan vaak vlak uit de kant zo,n 5 tot 10 meter, dit in combinatie met een haakje maat 6 of 8 met 1 enkele maiskorrel dwars op de hair ( dus inde lengte van de korrel) , levert nog steeds de nodige vissen op ! En echt niet alleen knolletjes !!!!!!!!!

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

18-12-2005 12:26

o ok,

maar vang je dan niet ongelofelijk veel witvis?
Derk Roelsen

18-12-2005 12:59

Hangt af van het water. Als er veel witvis zit, dan is de kans groter dat je witvis vangt, dan dat er bijna geen witvis zit. Ik zou zeggen probeer het uit. :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-12-2005 13:30

Maak je niet druk. Met een aardappel of een bal havermout zijn ze nog te vangen. Het is maar net hoe je het aanbiedt.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

18-12-2005 13:57

Michel,

Sssssst! :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-12-2005 14:13

O ja, en kleur het eens donker, scheelt ook.
Of geef het eens een smaakje. Zelf doe ik er een zoetmaker/ eetlustopwekker bij die normaal bedoeld is om door varkensvoer te mengen. Ook onze zoetwatervarkens zijn hier dol op.
Variaties genoeg, wees creatief!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

23-12-2005 08:56

Mais is absoluut niet uitgevist. Je kunt er juist heel verrassende resultaten mee boeken. Probeer maar eens op een water waar iedereen met boilies vist een goede voercampagne op te zetten met mais.

Zelf vis ik graag wat maiskorrels op een bedje van hennep. Resultaten zijn zeer goed.

Als er witvis zit zul je die inderdaad sneller vangen dan wanneer je met een boilie vist. Je zult je hier dan als het ware doorheen moeten vissen. de aanhouder wint is hier echter wel van toepassing.

Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de eerste paar sessies de kleinere kaprers beten op maismaar dat daarna de grote jongens er ook uit komen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-12-2005 10:14

mais is niet uitgevist sterker op veel wateren word mais als ondersteunend voer gebruikt maar zelden op de hair gezet, doe er je voordeel mee!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-12-2005 23:48

Goede resultaten met gehad met mais. Hier op het dressuur putje vist iedereen stug met boilies 20mm ready mades, en dan klagen dat ze niks vangen. Gewoon mais en kleine boilies door mekaar heen voeren, en dan vissen met kleine boilies over de mais. Wel een hair van 4 cm , aangezien er veel witvis aanwezig is, ze schrikken van de haak als hem voelen. 5 karpers gevangen in een nacht, waarvan de lichtste 18 pond en de zwaarste 27 pond. En de rest maar klagen dat ze niks vangen met alleen hun boilies :wink: Ik heb weinig geslapen die nacht, gelukkig.
Mais kan op sommige wateren echt voor een verassing zorgen. Vooral de kleine afgesloten "boilie wateren".



mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-12-2005 12:45

patrick noorman schreef:beste karpervisser,
mijn vraag is:is mais uitgevist?
Patrick Noorman


Nog LANG niet en er is naar alle waarschijnlijkheid op elk water nog mee te vangen en wellicht meer dan je verwacht.
Alleen geldt ook hier weer,anders dan anderen doen en vangen maar 8)
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-12-2005 06:04

Dat hangt van het water af waar je vist. Je moet je technieken en aas altijd onderscheiden van de andere vissers op dat water, doe nooit dezelfde dingen die zij ook doen.

Als zij met boilies vissen, vis jij met mais. Als zij met mais vissen, vis jij met boilies. Dus het hangt echt van het water af, als men meer op dat water met mais vissen, dan is mais op dat water uitgevist. Anders niet, mais is een topaas, daar vis ik vaak mee!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-12-2005 11:56

Vis eens één maiskorrel met een lange hair en een klein haakje (maatje 8 of 10) aan een kort onderlijntje. Niet te veel voeren! Een paar kleine cupjes met een katapult zijn al genoeg, meer voeren betekend vaak alleen meer witvis en vluchtende karper. Als je hier eens seriues mee aan de slag gaat zal je zien dat mais nog vrijwel nergens uitgevist is. Voorvoeren is vaak niet eens nodig, de vissen kennen mais wel en anders is het een van de beste instant aassoorten ooit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

28-12-2005 12:29

Ik denk niet dat de een korrel op de hairvariant op elk water succes heeft. Op echt witvisrijk water is dit geen optie.

Ik heb dit eens getest op een water bij mij in de buurt en was het eerste uur constant bezig om brasem binnen te draaien. Daarna heb ik het een en ander wat aan gepast. (meer maiskorrels op de hair) en toe had ik een stuk minder te doen. Maar wat ik ving was wel karper.
frans roode

28-12-2005 16:45

ik vis veel op een polderkanaal waar verder niet word gevist
is mais een uitkomst. de boilie kennen ze niet ,(of ze willen hem niet)
ik zat er met 3 hengels (ik weet het)2 met boilie af en toe een piep.
en met de mais 9 runs in 3 uur, en alle 9 eruit
en ook zware vis. 7 stuks boven de 20 pond , waar van een van 27 en een van 29 pond
dus mais is nog lang niet uitgevist.
en in combinatie met de tijgernoot een killer,


mvg FRANS
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

28-12-2005 20:56

Hallo patrick

Naar mijn mening is mais een zeer geschikte aas op bepaalde jaargetijden en op sommige wateren.
Ik vis vaak met mais in het voor en najaar op een kanaal hier in de buurt.
En gebruik het vaak aan het begin van een voer campagne.
Een ander voordeel is dat het lekker goedkoop is. (7,50 euries voor 20 kg)
Ik gebruik wel harde mais (24 uur wellen en dan ongeveer 30 minuten koken soms doe ik er nog een flavour bij)
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-12-2005 21:38

Bij mij wel....
Zal er nog sporadisch gebruik van maken.

Ruud
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

29-12-2005 09:09

Hallo Mart,

Ik zeg ook niet dat mais geen goed aas is. Ik ben absoluut over de vangkracht van mais.

Ik gebruik het zelfs erg veel binnen mijn visserij. Wil alleen mijn ervaring weergeven met een enkele maiskorrel op de hair. Dit is nogal witvisgevoelig en op witvisrijk water wil dit je nog wel eens uit je slaap houden. Ik persoonlijk vis met meedere maiskorrels op de haak. Werkt naar mijn inziens toch meer witviswerend.

Vangkracht van mais staat wat mij betreft niet ter discussie
Gebruikersavatar
Jeroen Evers
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-08-2005 16:31
Locatie: In het schone brabant

31-12-2005 16:43

Ik vis zelf graag met mais want hierop krijg ik veel aabeten van diverse vissen. Naar mijn ervaring komt op je voerplek met mais eerst de brasems windes en zeelt te liggen hierdoor word de karper jaloers gemaakt en gaat ook een kijkje nemen en pas na een paar andere vissen vang je karpers. Na mijn ervaring word de karper steeds slimmer op het azen van mais want in het begin van het jaar ving ik goed met 3 4 pitjes aan de hair maar hoe verder in het jaar hoe minder dat ik ging vangen. Toen probeerde ik het met 1 pitjes en een kleinere haak van 8of6 naar 10/12 en het was weer meteen raak hierbij is de vraag "is de karper slim?" bij mij geantwoord als een JA ze hebben duidelijk een intelligentie doordat ze het korreltje voor korreltje gaan pakken in plaats van zuigmachine aan zetten en alles binnenwerken. Na mijn ervaring vang je met zoete mais beter als gekookte mais. Ik voeg aan de mais geen flavours toe want wil het zo natuurlijk mogellijk het aas aan bieden (mede doordat ik hier de grotere mee vang) In het verleden deed ik er 4 pitjes aan met een vanilie/amandel flavour hier ving ik op een geven moment geen of kleine karper op. Na een paar aanpassingen ging ik weer volop vangen. Heel veel mensen denken dat ze met mais niks meer vangen omdat er al jaren mee gevist word, hier hebben ze gedeeltelijk gelijk in maar als je een paar kleine veranderingen toebrengt is het nog steeds een top aas

Groetjes Jeroen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-12-2005 19:12

"is de karper slim?" bij mij geantwoord als een JA ze hebben duidelijk een intelligentie doordat ze het korreltje voor korreltje gaan pakken in plaats van zuigmachine aan zetten en alles binnenwerken.


Ik denk dat je het eerder moet zien in leren uit ervaring.. Trial and error..
Ik geloof dat een vis situaties kan herkennen, maar niet verzinnen. En korreltje voor korreltje pakken geloof ik ook niet in (zeker niet als je wat geconcentreerd voert). Ze zullen bij jou ervaring aan het verschil in gewicht (in gemak van de opname van het voer/aas) herkennen dat het aas anders is dan het voer. Hieruit volgt naar mijn idee de weigering van de 4 korrels mais op den duur.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

31-12-2005 19:15

hey, ik heb zeer goede resultaten met mais. ik vang er meer mee dan met boilies en een brasem op zijn tijd naam ik voor lief. ik moet wel zeggen dat ik op sommige boilies meer brasem vang dan op mais.

ik vang erg veel brasem op de pinappele plus van dynamite baits. op mais en tijgers bijna geen.
ik gebruik meestal kippenmais. goedkoop, makkenlijk te bereiden en een goede insant waarde. ik zou als ik ga voeren niet meer dan 2 dagen voeren. ik heb gemerkt dat bij langer voeren de vangsten minder worden. als men kleine boilies of duivenvoer toevoegd kan men langer blijven voeren.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Plaats reactie