Word ik controleur???


Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

12-12-2005 13:30

In diverse topics komt steeds naar voren dat er langs de waterkant blijkbaar een hoop misstanden plaatsvinden, maar dat er weinig tot geen controleurs actief zijn. Zelf zou ik daar best wel wat tijd in willen steken, maar hoe werkt dat nou precies?

Ik ben niet bereid om een cusus voor BOA te doen, dus het BOA gebeuren wil ik graag buiten beschouwing laten.

Binnen de HSV (op HSV water):
Kan/moet ik om gewoon controleur te worden een cursus doen?
Welke bevoegdheid heb ik dan.
Hoe werkt het in de praktijk? Ga je alleen of met zijn tweeën, en is die tweede dan een BOA, en zijn er dan afspraken met bijvoorbeeld de politie?

Buiten de HSV (op Federatiewater):
Ik heb er geen zin in om kinderen naar huis te sturen omdat ze geen vergunning hebben, en ook senioren wil ik ontwijken. Ik wil me richten op vissers die buiten de bebouwde kom op Federatiewater vissen. Kan ik op de één of andere manier op die wateren als controleur aan de slag?

PS: ik zou er wel wat voor voelen om “zwartvissende” kinderen een brief voor de ouders mee te geven waarin staat dat ze voor 5,50 euro een jaar lang mogen vissen, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 14:00

Jos, een cursus BOA is helemaal niet nodig.
Een cursus die je aangeboden wordt door de HSV is wel erg belangrijk, je leert er niet alleen hoe de visserijwet in elkaar zit maar je leert ook hoe je de mensen aan kunt spreken en hoe anderen daarmee omgaan.

Wat kun je doen, in de eerste plaats is het belangrijk dat je weet waar je het over hebt.
Je kunt in feite niet veel doen als de vergunningen niet voor elkaar zijn.
In de eerste plaats vind ik het erg belangrijk om mens te blijven.
Je hebt een voorlichtende taak en de mensen moeten weten dat er controle plaatsvind.
Hoe de contacten met de politie en andere instanties is kan ik niet voor je beantwoorden ik weet alleen hoe het hier geregeld is en hoe het verder ontwikkeld gaat worden.

Hier zijn wij geen HSV-controleur maar Federatie-controleur en het kan zijn dat je een bepaald gebied krijgt.

Kinderen naar huis sturen doe ik nooit, wel spreek ik ze aan en vertel wat er mis is.
Senioren zijn voor mij gewoon vissers die ook hun vergunningen in orde moeten hebben ontwijken heeft geen enkele zin.
Recreanten daar vind je veel zwartvissers tussen.
Het is maar net hoe het geregeld is bij jou HSV neem contact op en stel daar deze vragen.
Levendaasvissers is ook zo iets, ik kan niet met droge ogen vertellen dat ze de vis eerst dood moeten maken om ermee te mogen vissen.
Ik doe het wel daar niet van en je zult dan ook veel onbegrip en soms vervelende verwensingen naar je hoofd krijgen.
Ralleyvissers heb ik een broertje dood aan tref ik ze aan vind ik het leuk om ze te controleren erop aan te spreken en daarna de politie in te schakelen.
Hier zijn alle wilde - dus niet aangemelde en goedgekeurde wedstrijden - verboden, met name Groningers vinden het prachtig werk en ik moet eerlijk toegeven vissen kunnen ze wel maar toch heb ik er een gruwelijke hekel aan.
Ik doe de ronde altijd alleen ook in het donker en het gebied is niet altijd veilig te noemen maar ik ga ervan uit dat je het meest leidt onder de angst die jezelf op roept.

Al met al ik vind het een leuke bezigheid zelfs zo leuk dat ik niet eens meer denk wanneer ga ik vissen.

Persoonlijk ben ik van mening dat je zelf visser moet zijn omdat bv Stadswachten niet weten wat de visser beweegd en waarom hij dingen doet.
Heb je broertje dood aan ongebaande paden en struikgewas mis je wel iets in je controleronde :D

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

12-12-2005 14:18

Douwe;

Als mijn HSV mij een cursus aan kan bieden zal dat geen enkel probleem zijn, maar ik lees dat jij “Federatie-controleur” bent. De wateren waar ik zou willen controleren is Federatiewater, dus gaat ook mijn belangstelling uit naar “Federatie-controleur”.

Neem ik dan contact op met de betreffende Federatie, en bieden zij mij dan een cursus aan, of doe ik de cursus via de HSV en ga ik vervolgens naar de Federatie?

Wat moet ik me voorstellen van zo’n cursus? Is dat een dagje, of meerdere dagen?
Enig idee hoe vaak dergelijke cursussen georganiseerd worden?
Wie organiseert dergelijke cursussen?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-12-2005 14:32

Jos,

De curcus is een dag + een avond bij jullie in de buurt op 25 april in Bilthoven, en 16 mei Hotel Akersloot te Akersloot.
Elke HSV bij een Federatie aangesloten is heeft hier van een uitnodiging gekregen.
http://www.ovb.nl, cursussen@ovb.nl


m.vr.gr.
Peter
peter andrae

12-12-2005 15:05

:o Wat ritselt daar in het struikgewas.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

12-12-2005 17:21

het grote nadeel van ver. controleur is, dat je verder niets kunt. Kijk, met mensen die gewoon een dagje lekker zitten te vissen heb ik geen moeite, dan is het leuk werk zelfs, babbeltje maken enzo, maar met types die de visserij verzieken wordt het een ander verhaal, hier in de buurt ligt een water waar zelfs de Boa niet meer durft te komen, politiesteun is er niet, andere prioriteiten, je kent dat wel,nou daar sta je dan met je goede gedrag, als je zonder klappen naar huis kunt heb je geluk gehad, controle heeft voor mij dan weinig zin.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-12-2005 17:39

Rick Van Derks schreef: hier in de buurt ligt een water waar zelfs de Boa niet meer durft te komen, politiesteun is er niet.


Oh, welk water is dat dan Rick?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 18:04

Rick ik denk dat het best wel meevalt wat je verteld.
Juist in dat soort situaties vindt de politie het erg leuk om op te treden kunnen ze zich eventjes ontstressen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

12-12-2005 18:11

Nou Douwe,

Meevallen doet het niet.
Zo leuk vinden ze het niet want ze komen echt niet.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

12-12-2005 18:12

Harnold,


Je was toch bij de vergadering?
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-12-2005 18:53

Ja, maar ik heb niets gehoord over dat er geen BOA's meer durven te komen op een bepaald water,
Bedoel je Schoonhoven? En wat is er dan zo gevaarlijk.
Ik denk dat ik me maar moet opgeven voor controleur.

gr Harnold
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 22:53

Heeey Douwe

Bent u controleur.
Wel een luie dan heb je nog nooit bij mij aan de waterkant gezien.
maar je zit ook een hoop achter de pc dan, dan nog af en toe eens vissen dan blijft er ook niet veel tijd over he

Jakob

Vissen is wel een religie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

13-12-2005 11:04

Hallo Peter;

Ik heb even op de site van de OVB gekeken, de nieuwe data staan er nog niet op, maar dat jij de goede data geeft geloof ik direct. Ik zag dat de kosten (in 2005) 50 euro bedragen, en de duur van de cursus is de dag en de avond.

Ik heb een mailtje naar onze secretaris gestuurd met de vraag welke info hij hierover heeft, en met de vraag of de HSV voor de kosten opdraait. Ga ik wel vanuit, maar tegenwoordig weet je het maar nooit.

Vraag: nou doe ik de cursus, ik slaag (ga ik tenminste wel vanuit), en dan?

Krijg ik dan een legitimatie waarop staat dat ik controleur ben of iets dergelijks, en van wie krijg ik dat dan?

Mag ik dan alleen controleren in “mijn” HSV water, of kan ik ook op Federatiewater controleren? Dat is namelijk mijn doel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2005 11:35

Nou Jacob als je nu verteld waar jij zit te vissen zal ik je tot in je verveling controleren.

Je hangt maar lekker de pipo uit.

Jos die vragen kan alleen je HSV beantwoorden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2005 11:42

Simpel Douwe

meestal bij het water.
Papieren en de rest zijn altijd in orde voor jou echt geen lol aan dus.


Jakob



vissen is wel een religie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2005 11:50

Jammer dat je niet zegt waar en wanneer ik had je graag een keer of 10 achtermekaar naar je vergunning gevraagd.

En erg jammer dat je niet wilde wedstrijden vist in ons water dan had ik er wel lol aan gehad en jij geen vergunning meer.

:D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-12-2005 11:52

Beste Jos,

Vragen die je het best voor kan leggen aan Sportvisserij Nederland, ga er vanuit dat dit zeker aan de orde komt tijdens de cursus. Leg het per e-mail voor aan de voorlichter Gerwin Gerlach, of aan de contact persoon Cursus Controle Sportvisserij George Hampsink.

hampsink@ovb.nl
gerlach@ovb.nl
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

13-12-2005 12:18

Douwe / Peter;

Waar het mij om gaat is dat ik geen vergunningen wil controleren op de plaatselijke slootjes binnen Almere, maar ik wil vergunningen controleren op Federatiewater hier in de omgeving (combinatie fietsen – controleren – babbeltje hier en daar). Op dit soort wateren zie ik mogelijkheden voor de toekomst (tentjes, nachtvissen, derde hengel), en ik denk dat een goede controle bijdraagt aan het creëren van deze mogelijkheden. Als een gemeente straks ergens tentjes wil toestaan, kunnen wij aangeven dat we er op toezien dat er geen campings ontstaan.

Douwe, jij geeft aan dat je Federatiecontroleur bent en dat het zo kan zijn dat je een bepaald gebied toegewezen krijgt. Ik neem aan dat jij jezelf als controleur kunt legitimeren, mijn vraag is: hoe is dat allemaal geregeld. Hoe kom jij aan je legitimatiebewijs, en heb je jezelf bij de Federatie aangemeld, of ging dat via de HSV?

Als hier wat antwoorden komen krijg je een Topic met inhoud, misschien interessant voor andere mensen met interesse. Komen de antwoorden er niet dan ga ik alsnog mailen en bellen, dat komt wel goed.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-12-2005 12:49

http://www.pos-sportvisserij.nl/

FF Bellen Jos. Waarschijnlijk Richard van den Bos.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2005 13:12

Jos ik kan je alleen vertellen hoe dat hier gaat.
Je meldt je aan bij de HSV en als het goed gaat krijg je een Federatiepas.
Het kan voorkomen dat je alleen in een bepaald gebied wilt / kunt controleren dat moet je dan wel aangeven gaat de HSV ermee accoord dan vragen zij die pas aan.

Mijn combinatie is ook fietsen en controleren enz.

Voorbeeld van de pas.

Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
sybe mellema
Berichten: 82
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: franeker

13-12-2005 19:20

hoi douwe
Controleren is een hobby, maak er geen religie van.
Mooie handtekening op je pas :D
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-12-2005 19:47

Naast het zijn van controleur van 2 HSV's werk ik ook bij de politie. Mijn ervaring daar is dat we goed samenwerken met controleurs, voornamelijk die van de AUHV. Zowel enkele malen per jaar gezamenlijke controles alsook dat men bij narigheid op onze komst kan rekenen.

Je hoort vaak van die spookverhalen over bedreigingen en erger, maar in de praktijk valt dat erg mee. Het is maar hoe je jezelf opstelt in een gesprek. En als controleur heb je best wat te vertellen, enerzijds ben je een verlengstuk van het HSV bestuur en anderzijds heb je de politie ter beschikking.

Natuurlijk kennen we prioriteiten en kunnen we niet altijd komen als er iemand zonder vergunning vist. Wel komen we altijd als er mensen bedreigd of mishandeld worden. Geweld is overal prioriteit 1.

Als ik in m'n vrije tijd mensen aanspreek vanuit m'n controleursfunctie heeft dat nog nooit tot problemen geleid. Nogmaals, als je met voldoende gevoel voor tact een gesprek voert, moet dat lukken.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2005 22:56

Heey Douwe
Als ik vraag waar jij je karper vangt bijt jij ook je tong af.
Maar mijn stekken zijn met de fiets goed te bereiken.
Ik heb graag mijn voertuig bij de hand.
Dus het heeft te maken met u inzet.

Zie je aan de water kant Douwe, Je zult wel afvallen komend jaar

Jakob





vissen is wel een religie
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2005 00:12

dit lijkt wel nep


ik heb ook zn ding :P

Afbeelding
Laatst gewijzigd door menno laarmans op 14-12-2005 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

14-12-2005 00:13

Ik zou een ander beest er opgeplakt hebben Menno





Vissen is wel een religie