POLL voor of tegen betaalwateren?


Voor of tegen betaalwater?

TEGEN
86
63%
VOOR
51
37%
 
Totaal aantal stemmen: 137
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2005 22:44

Nou Menno,

Is

68,96551724 tegen en
31,03448276 voor.

Pfff, is dus net geen 69. :o

Groet, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-12-2005 22:52

BEET :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2005 22:58

Had je gedacht. :D

Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-12-2005 23:23

Kees :

Aan mijn 40/00 kom jij niet meer los :P




( grapje)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-12-2005 00:42

Enige nuance is toch wel op z'n plaats. Er zijn ook mensen en bedrijven die huisjes verhuren die aan een water liggen, dit zowel aan afgesloten water als aan openbaar water en die nog nooit karpers of andere vissen hebben uitgezet of erbij gezet. Simpelweg omdat voor hen de exploitatie van de huisjes gewoon de hoofzaak is en het daar kunnen vissen maar bijzaak. Hier ook geen vaste stekken etc. Dit kan ik geen betaalwateren noemen, omdat het daar kunnen vissen feitelijk niets extra's kost, en van overbezetting of geklooi met vissen daar geen sprake is.
In enkele gebieden in Frankrijk zijn er ook boeren die vrijwel allemaal wel putten of putjes in hun land hebben liggen, waar je ook geen vergunning nodig hebt en voor minder dan de gewone vergunningenprijs een week kunt vissen. Ook voor hen is dat vissen maar een kleine bijverdienste en bestaat het karperbestand in die watertjes uit puur natuur, zonder verdere uitzettingen of bijzettingen. Integendeel, zij laten vaak om de paar jaar een beroepsvisser wat karpertjes eraf halen omdat de paai vrijwel ieder jaar succesvol is op deze ondiepe putten/putjes. Stekken vrij en je red jezelf maar. Ook dit kan ik geen betaalwateren noemen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2005 08:15

Voor die laatste categorie is zelfs een topic geopend.

Als mensen daar nu huhn goede of minder goede ervaringen delen, ontstaat er een alternatief.

In Engeland is zo ongevver elke streep water prive bezit. Alleeen al daarom vindt men een btw de normaalste zaak van de wereld. Wij kennen dat fenomeen niet of stukken minder.

Stukje education zal dan m.i. beter werken dan condemnation.

525 btw's houdt ook in 525 eigenaren. Wat moeten die? Een deel moet ervan vreten. Als die moest kiezen: zijn vrouw en kind te vreten of ingaan op een hoop geschreeuw?

Hoe klote ook, maar ik begin meer en meer zelf in te zien, dat een btw ja of nee. Niet zo simpel is.

Ik was en ben en blijf nog steeds bij het standpunt nee, tenzij...

Alleen wat moet er op die puntjes?

Of zoals in VBK blad: if you cann't beat them, join them?




MVG

Klaas
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

09-12-2005 10:20

In het VBK wordt er geschreven met een bezem die voor menigeen de weg vrijmaakt maar in eerste plaatst het eigen pad van de auteur.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

09-12-2005 10:36

Klaas,

Tegen, tenzij... er een manier gevonden wordt waarop kan worden aangetoond
dat een water op een juiste, eerlijke manier gerund wordt ?

Mvg Ivan
Carpe diem...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2005 10:45

Ja Ivan. Nu alleen nog kaders wat precies een eerlijke manier is.

@Herwin,

Off the record: Zie jij Willem P. of Hans M. al op regenboog vissen? Dat wordt dan pas "feest".

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-12-2005 10:57

Jammer, dat argumenten om voor een BTW te stemmen nooit verder komen dan veiligheid, geen tijd om iets anders te zoeken, en als er maar geen gepikte karpers op zwemmen, en een goed visstandbeheer. Stuk voor stuk dit beargumenteren mis ik van veel voorstanders.

De vele starters van degelijk water zullen eerst een goed onderbouwd plan moeten maken, waar alle voor en nadelen in verwerkt staan. Dus ook een visstandbeheersplan, we leven niet meer in de tijd van vrouwtje Holle waar we maar wat aan konden rommelen. Visstandbeheer zal de achilleshiel van een btw moeten zijn, hoe dit in te vullen zal, is een punt wat waar vele dus ook van ons overheen stappen.

Overwegingen zal mijn kinderen te eten moeten geven is een verkeerd uitgangspunt, kan dan heel veel zaken goedpraten. Dat Engelse niet beter weten daar moet ik toch een kanttekening bij zetten, daar is of was een vereniging die zich met het voorkomen van slepen van karper in Engeland bezighield. Vreemde deed zich voor dat dit enkel maar voor karpers in hield die stiekem Engeland ingevoerd werden, en daar voor veel vissterfte zorgde. Die zelfde mensen gaan wel in Frankrijk vissen op water waar dezelfde problemen zich voordoen, wat hypocriet komt dit bij me over. Bij de buren mag alles als het maar niet hier gebeurd, principes worden als het om grote karper gaat snel wel erg snel overboord gegooid.

Oké, stel je zal me een worstwezen ga me eigen gang en trek me nergens iets van aan, dan heb je in elk geval een standpunt hoezeer ik het er niet mee eens ben.

Peter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 10:59

Mannen
Ook ik ben nog steeds geen voorstander van een betaalwater, het is net zoals ik altijd al heb geschreven "not my cup of tea". Toch moet je niet alle BTW over één kam gaan scheren er zijn ook BTW die werken met eerlijke vissen. Net zoals er veel openbare wateren zijn die slecht beheerd worden en die vol gestopt zijn met gestolen buffels. Toch zie ik van dat soort wateren maar al te veel foto's met die dikke buffels van mensen die op dit board hoog van de toren blazen tegen BTW. Is dat ethisch dan wel verantwoord?
BTW die wel goed beheerd worden kunnen een uitkomst zijn voor veel vissers die nu eenmaal geen pioniersbloed door de aderen hebben stromen. Nogmaals, voor mij hoeft het niet maar kijk eerst eens in de spiegel of jij ook niet eens op bijvoorbeeld putje 20 (1/2 hectare vol met vissers) in Metz bent geweest!
Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 11:20

Peter
Ik wil gewoon de discussie aan de gang krijgen!
Jij en vele tegenstanders praten altijd over goed visstand beheer! en hoe slecht dat wel niet is op veel BTW. Hoe slecht is dat dan wel niet bij veel hengelsport ver. neem nu bij mijn eigen ver. eens de Bosbaan. Daar is 80% verminkt en broodmager toch vissen veel leden van de KSN daar. Meestal hoor je hun dan zeggen "ja maar alleen in de winter" of dat wat uitmaakt. Of neem de plas waar ik vis ook die is volgepropt met vissen en toch wordt er weer een uitzetting gedaan door de ver.
Ik bedoel alleen maar te zeggen hou ook je ogen open naar de andere kant.
Piet
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

09-12-2005 11:50

Kaders voor een eerlijke manier ?
Vissen van een kwekerij uitzetten en dus geen gestolen vissen.
Juist vind ik eigenlijk moeilijker te beschrijven, misschien is visvriendelijk het goede woord.
Voorbeeld: de eigenaar van een water stelt regels op mbt weerhaakloos vissen, het gebruik van Clinic, lijndiktes etc.
Dan zou het eigenlijk mogelijk moeten zijn dat een derde partij erop toeziet dat dat ook gebeurt en niet alleen de eigenaar zelf.
Ook het aantal kilo vis per hectare water is denk ik een belangrijk punt,
waar veel eigenaren niet bij stil staan of willen staan.
Scholing zou misschien iets kunnen zijn, iets van een verplicht diploma voor
het runnen van zo'n water.
Overigens is het ook niet echt mijn ding, het vissen op betaalwateren,
maar blijkbaar voor heel veel mensen wel, dus lijkt het me beter om niet blind te zeggen betaalwater nee,
maar er dus een goed beleid over te voeren.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

09-12-2005 12:07

Hangt er naar mijn mening helemaal vanaf hoe zo'n betaalwater wordt gerunt. Is het een water met een lage hengeldruk, zorg om de vissen en hun leefomgeving, niet te commercieel, kortom, als de vissen er geen nadeel aan beleven ten opzichte van openbaar water mag het van mij blijven bestaan, zo niet dan spreekt het voor zich.

Pimmetje
Voer en vang!!!

I love BTW
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 12:11

Pim
Ten opzichte van een openbaar water? de Bosbaan!
Piet
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2005 12:12

Pim,

Lage hengeldruk? Dat wil men dus niet. Water moet centjes opbrengen. Er zijn meer dan genoeg openbare wateren, die ook een zeer grote hengeldruk kennen.

Ivan,

Valt nog niet mee he?

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-12-2005 12:15

Beste Piet,

Wat jou uitgangspunt is verschild niet van mij, visstandbeheer zou het uitgangspunt van elk water moeten zijn. Wat ons inmiddels beroemde putje 20 betreft de laatste keer dat ik er was, vernam ik dat ook daar met de vissen gesleept is. Veel karper ben ik er niet tegen gekomen kan zijn dat ook daar ziekte voor de nodige problemen gezorgd heeft. Tja waar niet, op de bosbaan 30 jaar geleden ben ik er wezen kijken nooit aan vissen toegekomen. Het toenmalige beleid als je van beleid mag spreken speelde zich af in een andere tijd, ga er van uit dat men er nu anders overdenkt wat jij ongetwijfeld beter weet dan mijn persoontje.Hoe daar te komen tot een goed beheer is iets voor de R-CBB in samenspraak met de AHV en Sportvisserij Nederland als zij lid zijn geworden van de Federatie. Iets waar veel meer HSV een beroep op zouden moeten doen.

In gesprek komen met voor en tegenstanders om te komen tot andere inzichten en hopelijk verbeteringen, is mijn uitgangspunt. Heeft geen zin om enkel op KWO je goede hart te luchten. Dat ik zaken scherp neerzet en de nodige nuance aan moet brengen ben ik zonder meer met je eens. Met alleen de haken in het zand bereiken we niets.
Wat ik er van wacht is iets anders hoop vol gestemd ben ik niet, kan het niet laten om het aan de orde te stellen, waar ik jou kennende het samen zeker over eens zijn.

Met respect volle groet,
Peter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 12:15

Klaas
Eindelijk wakker, ik maar wachten op een reactie van jou!
Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 12:20

Peter
Wat ik al schreef we moeten wel met elkaar kunnen blijven discussieren ook op dit board.
Piet
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

09-12-2005 12:30

karel bouma schreef:Als je goed gelezen had: ik schreef namelijk:Ik snap alleen niet wat men er aan vind om een vis te vangen die er speciaal voor jouw is uitgezet.


Karel,

Dit geldt dan bijvoorbeeld toch ook voor praktisch alle karpers in Nederland?

Piet,

Goede opmerkingen! 'Betaalwater' is inderdaad een ruim begrip en reikt in mijn visie van een locaal gepacht water van de plaatselijke HSV (€ 10 per jaar) tot kleine, met gestolen karper overbezette putten (€ 400/week?). De uitspraak van Luc de Baets (tussen zwart en wit zit een groot stuk grijs) gaat mijns inziens ook hier op.

Allen,

Een betaalwater verbieden kan niet. Wettelijk niet maar ook de populariteit en opmars van 'betaalwateren' zijn niet (meer) te stuiten.
De opinie en kennis van beheerders en karpervissers kan echter wél worden beinvloed (hoe groot die invloed is en wat men er mee doet bepalen de beheerders en vissers uiteraard zelf).
Dit kan het beste geschieden in georganiseerde vorm en op basis van respect voor elkaar (inderdaad, Peter). Dan blijf je in ieder geval in gesprek en kun je het meeste bereiken. Als er (vooral ongefundeerd) met modder gegooid wordt en men botweg 'nee' zegt tegen iedere vorm van 'betaalwater' bereik je niet veel.

By the way, iedereen die pertinent 'nee' zegt tegen iedere vorm van 'betaalwater' en zich daar strikt aan zou houden, kan dan niet meer op karper vissen... En dát bedoel ik nu met dat grijze gebied van Luc!


Met vriendelijke groeten,

Frank Huisman
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 09-12-2005 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 12:39

Vind wel dat Piet een punt heeft..veel verenigingswateren zoals de Bosbaan en de beruchte plas in Andijk bijvoorbeeld evenals veel kleine gemeentelijke prutplasjes zitten gewoon te vol met karpers.
Er wordt dan ook vaak stevig gevist op dit soort plasjes met alle schadelijke gevolgen van dien voor de karper (papagaaienbekjes/magere vissen).
Dit alles door onwetenheid van de lokale h.s.v. en hun uitzettingsbeleid in die tijdsperiode..er moest gevangen worden he :wink:

Als ze vandaag de dag besluiten om karper uit te gaan zetten op die locale plas (zijn thuiswater) waar Piet V. het over heeft , waar reeds het nodige aan karper rondzwemt . Dan kun je je afvragen of dat wel nodig is om daar een uitzetting te doen...tja dan krab ik ook ff achter
mijn oren :-?
Vandaag de dag is er dus wel degelijk genoeg info over hoe het wel kan en moet.

Maar ja...we moeten ergens beginnen he :D . , wat mij betreft moeten we er wat betreft het fenomeen betaalwateren er goed bovenop blijven zitten.
Wat mij betreft betaalwateren ok..mits....
Helaas zoals Peter Otte reeds meerdere keren heeft aangegeven, het is een vrijwel onmogelijke combinatie (betaalwater plus goed visstandbeheer) die je bijna niet tegen komt.
mvg
HB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2005 13:26

Je kan dus op een betaalwater pissen of scheiten. Prima.

Maar wees eerlijk, nu vis jij er regelmatig, wat denk je dan?

<-----------
Nu ben je eigenaar. komt er 1 van joh ken je niet he een beetje fatsoenlijk beheer voeren. Die met internet die denkt

<-----

Net zolang tot er geen bezoekers meer komen.

Wat zou je in mijn ogen dus moeten doen: alternatieven.
Alleen al daarom is het doodzonde, dat "Nachtvissen in Frankrijk"ter ziel is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-12-2005 13:51

Klaas, de meeste info is er nog steeds toegankelijk, weliswaar in het Frans, maar op de site van de franse visbond is vrijwel alle nachtvisinfo per departement te bekijken.

http://www.unpf.fr/UN/VF/JdCSommaire.html

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 13:59

Klaas van den Herik schreef:
Wat zou je in mijn ogen dus moeten doen: alternatieven.
Alleen al daarom is het doodzonde, dat "Nachtvissen in Frankrijk"ter ziel is.

MVG

Klaas


Klaas..dat laatste heb ik onlangs ook al eens aangehaald...er zal een soort van alternatief moeten komen voor het boekje nachtvissen in Frankrijk. Aart heeft al aangegeven dat een nieuw up to date boekje geen haalbare kaart meer is.
Toch denk ik dat we deze richting op moeten gaan denken als we aan alternatief willen bieden, wellicht in een andere vorm dan het boekje nachtvissen?
Of wellicht kan de KSN iets gaan uitbrengen onder eigen beheer?

Jou topic vakantiewateren kan hierin ook een rol spelen, al vrees ik dat dit maar een kleine rol zou zijn :cry:
Misschien een aparte website met dit soort info?
Het grootste probleem is dat er wel degelijk voldoende info te halen valt over Franse wateren op websites...maar ? % kan de Franse taal gewoonweg niet lezen, waaronder ik ook.
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 14:03

Sjoerd Groot schreef:Klaas, de meeste info is er nog steeds toegankelijk, weliswaar in het Frans, maar op de site van de franse visbond is vrijwel alle nachtvisinfo per departement te bekijken.

http://www.unpf.fr/UN/VF/JdCSommaire.html

vr gr Sjoerd

Wie dit alles weet te vertalen in het Nederlands en ieder jaar up to date weet te houden en beschikbaar stelt op het web...mag zich van mij DE Karperpromotor van het jaar noemen :D .
Je hebt dan een machtig wapen (Alternatieven) in je handen tegen de betaalwateren.
Is mijn inziens ook werkelijk een gat in de markt!!!...wie duikt erin??