POLL voor of tegen betaalwateren?


Voor of tegen betaalwater?

TEGEN
86
63%
VOOR
51
37%
 
Totaal aantal stemmen: 137
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-12-2005 14:03

Heb je gelijk in Hans. Maar als uiteven niet haalbaar is wordt het erg moeilijk. Dit onder de KSN-ers verspreiden in eigen beheer is denk ik niet een echt goede oplossing. Ik denk dat het grootste deel van de BTW bezoekers geen KSN lid zijn. Een brochure bij de Beet toevoegen zou beter zijn, maarja zou die redactie dat willen? ;)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-12-2005 14:05

Hans, dat gat in de markt blijkt dus tegen te vallen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 14:07

Sjoerd,
Zo bedoel ik het niet.
Als de KSN een dergelijk boekje kan bewerkstelligen, lijkt het mij niet de bedoeling om dit exclusief te houden voor enkel leden van de KSN.
Maar er is natuurlijk niks op tegen om leden van de KSN een lekkere korting te geven op zo'n boekje ten opzichte van niet-leden :wink:
Gelijk weer een goede reden om lid te worden van de KSN
Maar...ik loop nu op de zaken vooruit :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 14:08

Sjoerd Groot schreef:Hans, dat gat in de markt blijkt dus tegen te vallen...

vr gr Sjoerd

Wie weet...wie weet..soms hebben ze net ff een duwtje in de goede richting nodig :D
ik nok ff af...het gaat hier sneller dan op msn :o
HB
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-12-2005 14:12

Hans, kan jij goed overweg met html?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-12-2005 14:37

Hans,

Even als lid he:

Ik denk, dat de KSN dat best wel wil. alleen de KSN bestaat uit ruim 1200 leden. Daar zullen er toch een stuk of 4 of 6 van moeten zijn, die dat boekje in elkaar willen zetten.

Als er een goed voorstel komt, kan ik me bijna niet voorstellen, dat er leden zullen zijn die hier tegen zijn. Misschien gaan zij ook akkoord in een bijdrage van de kosten.

Als Het VBK dat ook doet en Karper en Karperwereld ook een bijdrage doen, moet dat toch lukken?

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-12-2005 15:06

Mannen,

Als we het hebben over eigen water waar duidelijk en overbezetting is zullen wij als karpervissers bij besturen, visrechthebbende aan de bel moeten trekken. Zie dit eigenlijk als een verplichting die we op ons moeten nemen, besturen weten vaak totaal niet wat er voor komt kijken en laten de oren hangen naar hun leden die alleen maar vis willen vangen en niet kijken naar de gevolgen. Bij ons zelf te raden gaan, zelf initiatieven nemen blijf er samen met andere maar ophameren. Dan heb je ook wat meer recht van spreken, wat doe jij dan is met recht de vraag die je krijgt.
Niet veel, ben sinds enige tijd secretaris van een HSV, zit in twee VBC, zit in een werkgroep die een spiegelkarperproject draaiende houd, lid van het COS (Centraal overleg Spiegelkarperprojecten), en het CBB van de KSN, o ja bijna vergeten ga ook nog met de jeugd een week vissen in België, en dat is zeker geen straf. Loop dan verschillende groothandels af, om wat materiaal voor die knapen te regelen. Je voelt je wel eens een schooier, gelukkig stelt niemand je teleur.

Dat je op bestuurlijk niveau en wat problemen aangaat wat meer kennis van zaken krijgt is mooi meegenomen. Wil je dat ook en voel je betrokken, ben ik de eerste die je op weg wilt helpen, om zaken waar we het hier over hebben. Dat ik op zaken als visstandbeheer kritiek heb is wel duidelijk maar een helpende hand uitsteken mag zeker niet ontbreken, ben anders geen knip voor mijn gr neus waard.

m.vr.gr.
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2005 19:29

Remko Oude Elferink schreef:Ik ben TEGEN (betaal)wateren waar een slecht beheer word uitgevoerd op de visstand. bv 100en 30er en 40ers op een heel klein putje.. waar dus veel gejatte vis op zit. Al is het wel verleidelijk als je de verhalen moet geloven van tientallen 40ers die je vangt in 1 week

ik ben voor (betaal)wateren waar een eerlijk bestand rondzwemt. en de visstand goed in beheer is.. hier wil ik best voor betalen om een weekje te zitten.

hier in de buurt heb je ook een recreatie plas waar je mag vissen. deze plas is eigendom van een boer. hij vraagt 5 euro per nacht per persoon voor als je er wilt vissen.. dit is het bedrag wat hij ook vraagt voor de camping die er naast ligt. hij doet niets aan de visstand en het is naar mijn weten 100% eerlijk wat er zwemt. is dit dan ook een water wat geboycot moet worden omdat je er voor moet betalen?? (kosten kunnen namelijk hoog oplopen als je er veel gaat vissen)

zolang het eerlijk er aan toe gaat met de vis en het beheer ben ik er niet op tegen..
en aan de andere kant vind ik pas dat als je zelf ervaring hebt met betaalwateren je mening pas mag geven.. anders is het gewoon achter iemand aan lopen en mee lopen blehren..

nu zullen we wel weer een aantal niet met me eens zijn. maarja iedereen mag zijn mening geven, en dit is de mijne..


Denk dat het verschil tussen dit water en veel betaalwateren toch wel duidelijk is, je betaald hier niet voor het vissen maar voor het kamperen. Overigens zijn er een paar jaar geleden een aantal spiegeltjes uitgezet, bij wijze van onderhoud aan het bestand. Je kan dus niet zeggen dat er helemaal niets aan de visstand gedaan wordt. Waar die spiegeltjes vandaan komen en wie ze uitgezet heeft weet ik niet helemaal zeker, maar ik neem aan dat dit gewoon via de boer is gegaan. Leuk voorbeeld trouwens, dat thuiswater van mij :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-12-2005 23:11

Sjoerd, ik kan met html overweg. Kun jij met Frans overweg?

m.v.g. ChrisN
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2005 00:04

Sjoerd Groot schreef:Hans, kan jij goed overweg met html?

sjoerd...ben een echte pc dummy :oops:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2005 00:05

Klaas van den Herik schreef:Hans,

Even als lid he:

Ik denk, dat de KSN dat best wel wil. alleen de KSN bestaat uit ruim 1200 leden. Daar zullen er toch een stuk of 4 of 6 van moeten zijn, die dat boekje in elkaar willen zetten.

Als er een goed voorstel komt, kan ik me bijna niet voorstellen, dat er leden zullen zijn die hier tegen zijn. Misschien gaan zij ook akkoord in een bijdrage van de kosten.

Als Het VBK dat ook doet en Karper en Karperwereld ook een bijdrage doen, moet dat toch lukken?

MVG

Klaas


Klaas,
je hebt een emailbericht
:wink: gr
Hans
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

10-12-2005 10:01

Klaas,

Miscchien wel moeilijker dan ik het voorstel.
Wat me alleen wel opvalt, is er wordt geprobeerd een alternatief te bieden,
terwijl er nu al 39 mensen voor een betaalwater hebben gestemd.
Ik kan mij zo maar eens voorstellen dat er ook mensen tussen zitten die
dus echt voorstander zijn van betaalwateren en niet eens op zoek zijn naar een alternatief.
Dan zou er dus misschien toch ook gekeken moeten worden naar manieren om te zorgen
dat die betaalwateren fatsoenlijk gerund worden.
Iemand misschien een beter idee over de invulling daarvan ? :wink:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Rene de vries

10-12-2005 10:54

Jammer dat er in de poll "geen mening staat".

Ik heb absoluut geen ervaring met betaalwater, en ik heb ook geen plannen in die richting.....

Je kan alleen een mening hebben over betaalwater als je zelf ervaring mee hebt.

En ik ben niet van plan om met de meute mee te lopen en mijn mening te baseren op mensen (alhier) die roepen dat het zo slecht is voor de vis vanwege het visstandbeheer.

Ik heb het gevoel dat er namelijk heel veel papegaaien rondlopen die de mening overnemen van een enkeling die mogelijk ergens een negatieve ervaring hebben opgedaan.
Het valt me ook regelmatig op dat er wordt gemeld dat er ook wel goede betaalwateren zijn......

Dus wil ik me een mening willen vormen, dan mot ik er naar toe..... en daar heb ik (tot op heden) geen behoefte aan......

Dus ik vraag me zo af, een ieder die zo vel tegen is...... is dat eigen ervaring of is het meebrullen met de rest?

Ben benieuwd!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-12-2005 12:47

Beste Rene,

Hier een reactie van een bijna papagaai, een ervaring heb ik en dat is Duder, voor mij een van de btw waar je zeker minder vraagtekens bij kunt zetten. Is uit nood geboren waar je wellis waar toegewezen plekken krijgt op de nachtzone’s maar er overdag ook goed te vissen is of was. En een redelijk visstand beheer werd of wordt gevoerd in de jaren dat ik er viste.
Om btw een beetje te kunnen beoordelen is het aan te rade de enquête van het CBB maar eens na te slaan, je krijgt dan een redelijke indruk wat zich er afspeelt. Papagaaien komen er niet voor, of wil je het onderwerp papagaai bekken aansnijden? Weet niet of dit ook op een aantal van dergelijk water van toepassing is zover gaat mijn ervaring niet.

m.vr.gr.
Peter
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

10-12-2005 13:03

Je hoeft geen ervaring met BTW's te hebben om te concluderen dat het niets met karpervissen te maken heeft, het gebrek aan de al eerder aangehaalde romantiek en niet datgeen kunnen doen wat je als karpervisser hoort/wilt (te) doen.

Een BTW is een BTW, goed of niet goed beheerd. Het is voor mij gevoelsmatig allemaal hetzelfde. Het idee dat je een fiks bedrag moet betalen om op een vantevoren gereserveerde stek te mogen zitten en dan maar zien hoe en waar het schip strand staat me al niet aan. Heeft in mijn optiek niets met karpervissen te maken.
Vissie kump zo!
Rene de vries

10-12-2005 13:09

Beste Peter,

Een papagaai is een beesie wat je zinnetjes kunt leren.... die gaat ie dan nazeggen.....dat bedoel ik met papegaai, maar met die bekken zou natuurlijk kunnen... maar dat weet ik dus niet.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet ga roepen dat ik voor of tegen ben.... om dat te kunnen doen zou ik me een beeld moeten vormen.... en ik heb het idee dat er maar heel weinig mensen zich een beeld gevormd hebben.
En als bepaalde mensen hier op het board roepen ik ben tegen..... dat er dan ook een hele boel mensen dat overnemen.

Als iemand roept dat een mercedes de fijnste auto is.... dan heb je een paar keuzes:
A: je hebt die ervaring ook, en je zegt dat je het er mee eens bent.
B: je hebt die ervaring ook, maar je vindt dat dit niet zo is.
C: je hebt geen ervaring met de mercedes, maar je roept maar mee.
D: je weet het niet.

En ik weet het niet.... en ik denk vele met mij!
En voor mijn gevoel zitten er hier vele in categorie D, terwijl ze C brullen.

Sorry, maar dat doe ik dus niet
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-12-2005 13:09

du Der, in 10 jaar tijd van mooi maagdelijk openbaar water (en echt geen putje) via BTW status??... veel vissterfte, gestolen, overgezette vis... na de uitzettingen nu dus een virusmeer!

Goed visstandsbeheer!?.. nou dat hebben we met ons allen toch maar mooi voor elkaar in 10 jaar, dus ook een groot meer kun je snel naar de knoppen helpen. :(

Paul
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

10-12-2005 13:35

Rene de vries schreef:
Als iemand roept dat een mercedes de fijnste auto is.... dan heb je een paar keuzes:
A: je hebt die ervaring ook, en je zegt dat je het er mee eens bent.
B: je hebt die ervaring ook, maar je vindt dat dit niet zo is.
C: je hebt geen ervaring met de mercedes, maar je roept maar mee.
D: je weet het niet.




Of het een fijne auto is moet je aan den lijve ondervinden. Als je tegen de feiten/werkwijze's van BTW's aankijkt kun je voor jezelf wel de conclusie trekken als 'het pakket' je aanstaat of niet. En of het uberhaupt met karpervissen iets te maken heeft of niet.

Een iets andere vergelijking:
Zou jij een Mercedes kopen waarvan de onderdelen heel goedkoop door kinderarbeid in ontwikkelingslanden zijn gemaakt? Dat je dus op een autostoel zit, prinsheerlijk, die gemaakt is door kinderen die ervoor gebruikt worden om het zo goedkoop mogelijk te doen? Dan zal ik niet lekker zitten in ieder geval.

Zou jij op een watertje willen vissen voor een luttele €250,- per week die waarschijnlijk volgestouwd zit met karpers die overal vandaan zijn gehaald door lieden die nog nooit van een goed visstand beheer hebben gehoord? En alleen maar denken aan hun eigen portomonee?
Dan zit ik ook niet lekker.

;)
Vissie kump zo!
Rene de vries

10-12-2005 13:51

Lucas,

Dat bedoel ik dus..... 250,= euri voor een week op een water waarvan iedereen hier denkt dat ze overal vandaan komen.....
Maar mogelijk is dat dus ook niet zo..... en dat zou ik dus of graag zelf beoordelen, en/of zien in een betaalwaterkenmerk.... van mensen die het wel weten.
Namen van fout en goed die moeten gepubliceerd worden voor degene die wel behoefte hebben aan deze manier van vissen......

Als er 1000 van die watertjes zijn zullen er echt wel 200 goeie onder zitten (of ik ben te naief).....

En tuurlijk trekt hij mij ook niet aan om 250 euri's op tafel te donderen om te vissen.... maar dat is alleen vanwege de kosten..... en nergens anders om..... en dat is omdat ik er geen beeld van heb, en dat beeld wil heel graag zelf vormen als het ooit nog zover komt (en daar ziet het voorlopig niet naar uit, dit ter geruststelling)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-12-2005 14:14

[/quote]




Een iets andere vergelijking:
Zou jij een Mercedes kopen waarvan de onderdelen heel goedkoop door kinderarbeid in ontwikkelingslanden zijn gemaakt? Dat je dus op een autostoel zit, prinsheerlijk, die gemaakt is door kinderen die ervoor gebruikt worden om het zo goedkoop mogelijk te doen? Dan zal ik niet lekker zitten in ieder geval.



;)[/quote]

Lukas,

Kun jij nu wel met (droge ogen), de rest van je visspullen gebruiken!?
Waar denk je dat 80% van deze dingen gemaakt worden?

Paul
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

10-12-2005 14:25

Ik ben het eens met Piet Vogel. Als ik soms die putjes hier langs de A-28 ter hoogte van Amersfoort een bezoekje breng, dan krijg ik dikwijls kippevel. Dit heeft verschillende oorzaken, zo wordt er bijvoorbeeld vis verplaatst (gezien + sterke verhalen aangehoord van de plaatselijke jeugd), tevens is er sprake van een enorme hengeldruk die naar mijn idee hoger is dan een gemiddeld betaalwater, papegaaien bekken komen hier voor, er wordt slecht met vissen omgegaan, veel rotzooi...

En ja, ik ben weleens op een betaalwater wezen vissen. Waarom zul je wellicht denken, wel hier heb ik destijds een goede reden voor gehad. Op dit betreffende water werd er naar mijn bescheiden mening goed met de vissen omgegaan (ookal heb je hier natuurlijk niet volledig zicht op). Over het bestand heb ik niet alle informatie, maar extreem grote vissen zwommen er niet. Naar mijn idee was er sprake van een goed bestand, van eigen gekweekte vissen. Ik heb een prima indruk gekregen van de stand van zaken aldaar.

Zomaar twee ervaringen van een bezoeker van dit board. Welke van de twee is nu "beter" of moet ik typen "geacepteerd". Juist, ik denk dat menigeen objectief denkend persoon de laatste situatie als beter voor het karper welzijn zal omschrijven. Overigens is dit geen pleidooi voor het fenomeen betaalwater, echter de zaak is gecompliceerder dan menigeen denkt.

Persoonlijk denk ik dat de poll beter kan zijn, iets in de trend van of je het eens of oneens bent met het principe van een betaalwater. Dus geld betalen voor het recht om te mogen vissen, in combinatie met een aantal voorzieningen (die dikwijls niet op 'publieke', lees vereniging water zijn). Want daar schuilt het grote verschil het PRINCIPE en de UITVOERING. Ikzelf ben het wel met het principe eens, maar ik moet heel eerlijk zijn en toegeven dat de uitvoering gewoon vaker niet deugt dan wel. Is het principe daarom fout? Ik denk van niet, gegeven bovenstaande voorbeelden zou ook het principe van het vereningwater niet deugen, desondanks dat dit (gelukkig) een minderheid betreft. Dit klopt natuurlijk niet, en zorgt er naar mijn idee voor dat mensen door die complexe situatie of voor of tegen zijn, een mening daar tussenin is immers een nog lastigere.

Zoals de poll al aangeeft is een meerderheid van de bezoekers hier tegen een betaalwater. Waarschijnlijk komt dit doordat de uitvoering op de meeste betaalwateren negatieve gevolgen heeft voor het welzijn van de karper en de gevolgen voor reguliere niet btw bezoekende karpervissers. Dit betekend dat aan deze misstanden iets gedaan moet worden, zoals eerder vermeld, de uitvoering zoals die op veel wateren geldt. Al geruime tijd heerst er hier op dit board een negatieve opinie omtrent het BTW. Echter wat heeft dit nu opgeleverd, wellicht is de publieke opinie van karpervissend nederland enigzins aangepast. Echter feit blijft dat de BTW flink zijn gegroeid, en dat misstanden naar mijn idee nog steeds voorkomen. Veel zin heeft het dus niet, dat gezever over BTW hier op het board. Temeer omdat je een groot gedeelte van de BTW bezoekers niet vind hier, denk alleen al aan al die engelsen...

Ikzelf denk dat de oplossing dus schuilt in een correcte uitvoering van het principe betaalwater. Hoe krijg je dat voor elkaar? Dit kan net zoals bij niet-btw achtige zaken gedaan wordt, denk bijvoorbeeld aan een keurmerk. Dit zie je bijvoorbeeld bij "niet-door-kinderarbeid-gemaakt" "goed-behandeld-vlees". Zo zou je ook een keurmerk voor een 'juist' betaalwater kunnen bedenken, juist betekend dat de uitvoering voldoet aan een aantal criteria.

Gr,

Joris
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

10-12-2005 15:28

Rene de vries schreef:Lucas,Als er 1000 van die watertjes zijn zullen er echt wel 200 goeie onder zitten (of ik ben te naief).....


Jazeker, die zitten er ook wel, en die zijn dan kwa visstandbeheer wel goed bezig, maar het is de vraag hoelang die dat volhouden met dat originele bestand. Als er door de hengeldruk die er heerst op den duur dressuur ontstaat en de vangsten teruglopen dan zal zo'n beheerder toch wat moeten ondernemen. Pootvisjes uitzetten van pak hem beet een pond of drie trek je ook geen bezoekers mee. Want men wil grote vissen vangen, kleintjes vangen ze thuis ook wel.
Dan is het de vraag hoelang het duurt voordat het goede beheer de verkeerde kant opslaat.

paul veenendaal1 schreef:Lukas,

Kun jij nu wel met (droge ogen), de rest van je visspullen gebruiken!?
Waar denk je dat 80% van deze dingen gemaakt worden?

Paul


Daar had ik toen ik het typte ook niet bij nagedacht eerlijk gezegd. Zal best kunnen, ben ik niet van op de hoogte.
Het diende ook enkel maar als voorbeeld. :)
Vissie kump zo!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-12-2005 17:08

Voor de voorstanders, die wel stemmen maar met reacties achterblijven.
Ben je toch bezorgd over het wel en we van onze hobby vriend op btw, lijkt het me goed idee de beheerders wat vragen te stellen.
Ben erg benieuwd wat jullie voor vragen je zou stellen aan beheerders, eigenaren om er achter te komen wat ze aan visstandbeheer doen.
Tegenstanders kunnen natuurlijk niet achterblijven vragen staat vrij, mannen.

Peter
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

10-12-2005 17:34

Een voorstander, hoeft per definitie niet een voorstander van alle wateren te zijn?
Het grijze gebied is hierin te groot; lees reaktie ' nee: tenzij'.
De vraag, voor of tegen is niet met 1 antw te bepalen.
Bepaalde wateren kan ik voor zijn, maar het gros ben ik tegen, vragen kun je stellen, maar antwoord zal niet altijd naar je zin zijn.

Lees verder Piet zijn reaktie eens, wat willen en prefereren we zelf?

Paul
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

10-12-2005 23:01

Of een tegenstander hoeft niet per definitie geen tegenstander van alle wateren te zijn. :P CN
Unicorn Carp Fisching