Populairiteit van het karpervissen in Nederland


Joeri van der Schrier
Berichten: 40
Lid geworden op: 11-03-2004 17:19
Contacteer:

06-12-2005 15:55

Medevissers,

Ik ben voor school bezig met een onderzoek naar de populariteit van het Karpervissen en ik vroeg me af wat volgens karpervissers de redenen zijn van de toenemende populariteit van deze tak van de vissport.

Is dit in verschillende onderdelen van het karpervissen hetzelfde of zit hier weer duidelijk verschil in?
Bijvoorbeeld statisch vissen, penvissen enz.

Alvast bedankt,

Joeri van der Schrier
Groeten uit Sassem
peter andrae

06-12-2005 16:18

sinds het statisch vissen is gekomen,veel word geschreven,tenten zijn gekomen,je ready made,s in de winkel kunt kopen,enz enz is het karpervissen populaider geworden.


Als deze tak er niet was geweest waren er nu ook niet zoveel karpervissers vroeger zat je aan een kanaal of plas de hele dag naar je wakers te kijken beetverklikkers waren er nog niet,je ging erop uit met de penhengel met de korst vissen,kijk nu eens hoeveel vissers er zijn die deze technieken nog toepassen zijn er weinig in verhouding tot het statisch vissen,terwijl je soms beter naar deze middelen kunt grijpen puur omdat je vangkansen met 99% toenemen je kan ook een groter gebied bestrijken met struinend vissen,maar laat ik geen slapende honden wakker maken :wink:.


mvg peter.
peter andrae

06-12-2005 16:23

O ja en dan nog die karpermagazine,s waar vissen in staan die tot vele hun verbeelding spreken,fabriekanten die met foto,s komen van dikke vissen om te laten zien hoe goed hun aas wel niet is,kant en klare onderlijntje,s, :D zo kan ik nog wel even doorgaan joeri maar dit zijn allemaal redenen die het karpervissen zo populair hebben gemaakt.
Joeri van der Schrier
Berichten: 40
Lid geworden op: 11-03-2004 17:19
Contacteer:

06-12-2005 16:33

Peter,

bedankt voor je antwoord, dit zijn idd de redenen die het (statisch)karpervissen in Nederland populair(der) hebben gemaakt. denk jij overigens niet dat door het 'ontstaan' van het statisch vissen ook de populariteit van bijvoorbeeld het pen en korstvissen is toegenomen?

Iemand die bijvoorbeeld statisch gaat vissen door al de mogelijkheden die jij net heb geschetst zal het best ook eens met de pen proberen en er bijvoorbeeld achterkomen dat hij dit eigenlijk veel leuker vindt en zodoende bij het penvissen blijft hangen. Terwijl hij anders misschien wel gewoon af en toe zijn vaste stok zou uitgooien
Groeten uit Sassem
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

06-12-2005 16:36

Waarom het populair is?

Omdat alles zo makkelijk wordt gemaakt en zelf weinig hoeft te doen.
Koop een set visspulletjes en je kunt zo linea recta gaan zitten op je stretchertje.
Komt nog eens bij dat er veel reclame wordt gemaakt in bladen e.d
Veel dikke vissen in het blad, hoeveel er wel niet wordt gevangen.
Alleen staat er vaak niet bij dat ze daarvoor de nodige uren hebben geblankt.
Wekt blijkbaar interesse.

Het verschil tussen statisch en penvisserij.

Statisch..makkelijk..zitten..wachten.
Nu komt er natuurlijk wel meer bij kijken..
Boek? wat is dat? Onderlijn maken? huh? Peilen?
waarom?
Nee..200gr. in het midden pleuren en zitten.
Iedereen vangt op zijn manier zijn dikke vissen..want als je geen dikke vissen vangt..ben je geen goede visser..ofwel?
Waarom willen de meer ervaren vissers graag rustig zitten? ( Vissend met een aluwaker? )
Omdat ze blijkbaar geen zin hebben in het hele gedoe. en terecht.


Het penvissen is het tegenovergestelde van het bovenstaande. ( in a different way )


Mvg Ricksel
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

06-12-2005 17:40

De karper/sportvisserij is gewoon waanzinnig populair hier in het westen.
Dat komt, denk ik, mede omdat de gemiddelde werknemer hiero meer vrije tijd heeft. Je moet toch iets te doen hebben in je spare time.
Niet waar?
In het Verre Oosten, waar ik vandaan kom, stelt de hengelsport heel heel weinig voor. In de gemiddelde hengelsportzaak van Hong Kong zul je zeker geen spullen zoals bewaarzakken, electronische beetverklikkers en boilies/particles tegenkomen. Maarja, daar is de cultuur zo anders!!
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
peter andrae

06-12-2005 20:15

Joeri er zullen er gerust bijzijn die naar de pen,of korst grijpen maar dit gaat maar om een handjevol mensen van het overgrote deel is de wereld niet groter dan een tent rodpod met hengels erop en een beetverklikker voor het wakker worden,zelfs al zouden de karpers aan de oppervlakte zwemmen dan nog komen ze niet van die stoel af :lol:.


Chi Fai Man toen ik nog met 2 hengels met een aardappeltje op het kanaal viste zonder al die poespas toen had men ook vrije weekenden en ik zag nooit iemand, na de introductie van de bollie en
alle toeters en bellen daaromheen toen ging het pas hard,ik zeg alleen gemak dient de mens wat men ermee doet moet men zelf weten.



mvg peter.
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

06-12-2005 20:17

peter andrae schreef:Joeri er zullen er gerust bijzijn die naar de pen,of korst grijpen maar dit gaat maar om een handjevol mensen van het overgrote deel is de wereld niet groter dan een tent rodpod met hengels erop en een beetverklikker voor het wakker worden,zelfs al zouden de karpers aan de oppervlakte zwemmen dan nog komen ze niet van die stoel af :lol:.


Chi Fai Man toen ik nog met 2 hengels met een aardappeltje op het kanaal viste zonder al die poespas toen had men ook vrije weekenden en ik zag nooit iemand, na de introductie van de bollie en
alle toeters en bellen daaromheen toen ging het pas hard,ik zeg alleen gemak dient de mens wat men ermee doet moet men zelf weten.




mvg peter.

Met "het westen" bedoelde ik niet West-Nederland, maar het westelijk halfrond. Dat is een groot verschil ja.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
peter andrae

07-12-2005 05:12

Ja joh je hebt helemaal gelijk :lol:.
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

07-12-2005 11:05

volgens mij heeft het ook te maken, dat steeds meer mensen een stukje rust zoeken, als je 5 dagen in de week in de file staat of in een overvolle trein, ga je vanzelf op zoek naar een stuk rust, een dagje zonder geouwehoer om je heen blijft toch geweldig!
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

09-12-2005 14:55

Helaas ziujn er ook mensen die gaan vissen om te zuipen, blowen enz. Die vinden dit een goede manier om helemaal los te gaan en het zo voor iedereen te verpesten.

Dit zijn ook de luie vissers die al eerder genoemd zijn.
Run to the water.....
peter andrae

09-12-2005 15:35

Jan Willem het ging erover waarom karpervissen zo populair is geworden en das niet door het roken van een blowtje :wink:.

mvg peter.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

09-12-2005 17:10

Uitleg:

Zoals al meerdere mensen al aangeven komt de populariteit vooral doordat de techniek het zo makkelijk maakt. Omdat het zo gemakkelijk gemaakt wordt komen veel mensen naar de waterkant om naar mijn mening onder het mom van 'vissen' en hoop lol te gaan trappen.

In mijn eerste berichtje lijkt het misschien of ik alle bierdrinkers en blowers over één kam scheer. Dit was niet de bedoeling. Ik hou ook van een lekker biertje bij het vissen. En ik ken ook blowende vissers die serieus met hun hobby bezig zijn en er echt geen zooi van maken.
Helaas is er ook een groot deel die naar mijn mening eigenlijk alleen gaat om te zuipen en te blowen en die niet serieus aan het vissen zijn.
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-12-2005 17:15

Voor sommige dus wel. Die gaan met een paar lui aan de waterkant zitten. Krat bier erbij, radio aan, zakje met gras uit de broekzak, kampvuur en maar ouwehoeren. En af en toe beseffen ze ook nog dat ze een hengel in de hand hebben. Je hebt ze erbij. Dit heeft natuurlijk weinig met vissen te maken, maar dit verstaan sommige lui wel onder (karper)vissen. Aan het water hebben ze de ruimte en vrijheid om hun gang te gaan. Dit is natuurlijk maar een klein deel van karpervissend Nederland. Ik denk een deel van de populariteit zit hem ook wel in het materialistische ervan. Het karpervissen is immers een heel stuk populairder geworden met het boilietijdperk. En de meeste beginnende karpervissers weten maar al te goed wat een rodpod, optonic of buzzerbar is. Je ziet veel karpervissers ook gelijk beginnen met statisch vissen met alle toeters en bellen erop en eraan, soms zonder ook maar ooit een hengel vastgehouden te hebben. Op een of andere manier spreekt deze vorm van vissen veel mensen gewoon aan. Het is makkelijk uit te voeren, kunt lui op je stoel zitten (ouwehoeren), hebt mooie spulletjes aan het water staan en vangt af en toe een mooie karper.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

09-12-2005 17:22

Juist dat bedoel ik :)
Run to the water.....
peter andrae

09-12-2005 18:41

Rick ik begreep wel wat Jan Willem bedoelde.

Ja ik vind het ook zonde dat dit soort mensen aan de waterkant zitten een blowtje of biertje moet kunnen maar overdaad schaad en je moet er wel met het koppie bij blijven vind ik.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

10-12-2005 12:06

Ik ga mee in wat Rick al zei. Het karpervissen is net een nieuwe variant van flippo's sparen. Ik zie ze regelmatig hoor, mannetjes van 14 met 3 van spinhovens en een draadloos steje van Fox of Delkim, nog een paar dikke Shimano's eronder en vissen maar. Totaal geen ene ruk verstand van karpers of het vissen in zijn algemeen.
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

10-12-2005 14:14

Niels Schouten schreef:Ik ga mee in wat Rick al zei. Het karpervissen is net een nieuwe variant van flippo's sparen. Ik zie ze regelmatig hoor, mannetjes van 14 met 3 van spinhovens en een draadloos steje van Fox of Delkim, nog een paar dikke Shimano's eronder en vissen maar. Totaal geen ene ruk verstand van karpers of het vissen in zijn algemeen.

Misschien hebben ze stiekem van pa spullen geleend.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
peter andrae

10-12-2005 17:41

Ik ken ook jongens van die leeftijd die wel verstand hebben van wat ze aan het doen zijn het is maar net hoe gedreven ze zijn.

Jongens die heb zien beginnen met karpervissen en waar ik nu zelfs af en toe mee vis,heb nog nooit zulke jongens meegemaakt die zo zijn geintreseert over alles wat met karpervissen te maken heeft en goed bezig zijn,o ja en mooie vissen vangen,met het korstje,de pen,of statisch daar hebben zij geen moeite mee.


En een spullen dat ze hebben.


Weer begrijp ik jullie maar die vlieger gaat niet voor iedereen op.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

10-12-2005 19:16

Uiteraard geld dit niet voor iedere jongere die mooie ( dure ) visspullen heeft. Het is echter wel een reden voor de toenemnende populariteit van het karpervissen. Al die mooie dure spulletjes hebben nu eenmaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht op sommige tieners. Dat alleen je uitrusting absoluut niet garant staat voor een goede vangst, dat lijkt er bij deze gasten niet in te willen.
qerel henny

10-12-2005 19:21

Ik vind het leuk dat er best veel mensen zijn met die interesse in karper vissen!
Maar als ik dan wil gaan vissen en ze zitten op mijn voerplek dan kan ik helemaal gek worden en wens ik dat ik de enige was met die hobby.

Maar ja... dat kan ook niet he.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

10-12-2005 19:27

qerel henny schreef:Ik vind het leuk dat er best veel mensen zijn met die interesse in karper vissen!
Maar als ik dan wil gaan vissen en ze zitten op mijn voerplek dan kan ik helemaal gek worden en wens ik dat ik de enige was met die hobby.

Maar ja... dat kan ook niet he.


Dat er meer mensen zijn met een passie voor het karpervissen, daar heb ik ook absoluut geen moeite mee. Het probleem zit hem in het feit dat veel gasten die langs de watrekant vertoeven, helemaal geen passie voor de karper of het vissen hebben, maar alleen maar met hun spulletjes lopen te patseren.
peter andrae

10-12-2005 20:13

Nee op sommige wateren kun je niet voeren puur omdat je nooit weet wie er de volgende dag op de plek zit blijft gokken vooral op circuitwateren.


Ach Niels ze kunnen nog zulke mooie spullen hebben maar dat staat natuurlijk niet garant kwa vangsten daar zullen zij zelf hun best voor moeten doen,en iemand die zich niet echt intress
eert voor het karpervissen is vroeg of laat toch wel uitgevist.


mvg peter.
qerel henny

10-12-2005 21:12

Dat er meer mensen zijn met een passie voor het karpervissen, daar heb ik ook absoluut geen moeite mee. Het probleem zit hem in het feit dat veel gasten die langs de watrekant vertoeven, helemaal geen passie voor de karper of het vissen hebben, maar alleen maar met hun spulletjes lopen te patseren.[/quote]

Dat zijn idd meestal van zulke gasten.
Heb gewoon al een keer ruzie gekregen omdat ik er wat van zei.
Dan hebben ze aan mij een verkeerde...
Ik ga zelf ook een ander stekkie zoeken als het andersom is want ik weet hoe klote dat is.
Als iedereen nou zo dacht...
Ik probeer er altijd maar om te lachen.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

10-12-2005 21:49

Laten we wel reëel bijven, er staat nergens geschreven dat als je als karpervisser begint je setup niet duurder mag zijn dan 300 E.

Als er geen passie bij komt kijken dan vervliegt de "hobby" net zo snel als alcohol....na een paar weken (maanden) zie je ze niet meer.

Gr,
J.