Geluidsoverlast door beetverklikkers


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2005 21:41

Hoever moet je 's nachts van woningen af zitten om geen geluidsoverlast meer te veroorzaken? En dat afgestemd op diegenen die hun piepers of sounderbox op het hoogste geluidsniveau hebben staan.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-11-2005 21:44

Hoezo Aart,
slecht geslapen??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2005 21:48

Nee Henk (hoewel ik pas om 3.10 uur vannacht weer thuis was van een regiomeeting in Nijmegen vanwege de 'ellende' op de weg tussen Arnhem en Apeldoorn), deze vraag komt nog al eens aan de orde bij uitbreidingen van het mogen nachtvissen van de 3 zomermaanden naar het hele jaar.
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

26-11-2005 21:51

In de file van 82 kilometer? :lol: :lol: :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2005 22:07

Robin, iets beter opletten op school s.v.p. want de afstand Arnhem-Apeldoorn is lang geen 82 km :roll:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2005 22:11

Aart,
lastige vraag...immers zomers hebben veel meer mensen hun ramen open staan en ondervinden ze eerder hinder van geluidsmelders dan gedurende de koude en natte maanden.
In ieder geval geeft de vergunning van de gemeente zoetermeer het volgende aan:
punt 6: het is verboden gebruik te maken van electronische beetmelders binnen een straal van 100 meter van woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen.
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2005 22:13

Moeizame materie Aart.

Bij een puntbron in een open ruimte neemt de geluidsintensiteit af met het kwadraat van de afstand.

Bijvoorbeeld, als op 100 m afstand het geluidniveau 60 dB is, dan is dat op 200 m 60 - 6 = 54 dB(A).

Maar, als het geluidsniveau 10 dB meer produceert als de omgeving, wordt dit al als storend ervaren. Hangt dus ook met de omgeving samen.

Beetmelders kun je hard en zacht zetten. Het ene merk produceert meer geluid dan het andere. Hoge pieptonen zijn vervelender.

Uit bovenstaande vermoed ik dat je ‘s nachts in een stille woonwijk wel eens een aardig eindje weg moet zitten met je pieper op volle sterkte om dan geen overlast te veroorzaken. Zeker een paar honderd meter.

Je zou eens metingen moeten verrichten om een precieze afstand te bepalen. Iets voor de werkgroep materialen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-11-2005 22:25

Aart,
het lijkt me bijna onmogelijk er een eensluidend antwoord op te geven.

1e. Hoeveel decibel verschillen de soundboxen onderling?
De één levert 80 db, de ander 105 db.
2e. Zijn er honden aanwezig in omliggende woningen?
Die beesten reageren op nachtelijk geluiden en verschillen ook onderling.
3e. Windrichting, niet vergeten dat het geluid ver gedragen kan worden.

Wil men toch een eensluidend antwoord, dan zou ik het vergelijk willen maken met de hinderwet stankcirkel rond varkens en veehouderijen.
Dacht dat deze 1 km was (weet het niet zeker) maar dan is er nog wel wat tolerantie over voor de geluiddragende windrichting.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

26-11-2005 22:26

lang leven de draadloze ontvanger
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-11-2005 22:47

Hoezo dan Erik, gaan die niet zo hard op vol volume?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2005 23:15

Denk dat Erik bedoelt een draadloze ontvanger met trilfunctie :D ..werkt goed hoor :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2005 08:36

Aart,

Een onmogelijke vraag, althans de vraag kent zo verschrikkelik veel variabelen dat een antwoord zeer lastig zal worden. Wanneer ervaar jij iets als overlast?

Er zijn mensen die zo verschrikkelijk licht slapen dat ze wakker worden als er in India een veertje naar beneden valt. Gecharcheerd natuurlijk maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik denk dat de oplossing meer in de mens zit die de beetverklikker gebruikt.

Als ik vis, en dan m.n. 's nachts, dan wil ik liever geen pottekijkers dus mijn piepers staan zo zacht mogelijk. Als jij op 20 - 30 mtr mijn piepers nog hoort terwijl jij er op let dan is dat een knappe prestatie van jou. Laat staan als jij ook zou liggen te slapen, dan ben je kansloos tegen mij :P

Ik daarentegen hoor mijn piepers ALTIJD omdat ik er op ben gaan slapen zoals dat zo mooi heet. Bij het eerste aarzelende piepje ben ik al wakker, en ben ik begonnen mijn laarzen aan te trekken.

Heb wel eens op een watertje gezeten waar ik bijkant de mensen om mij heen wakker moest maken als hun pieper ging. Daar vis ik dus ook niet meer :lol:

Maar ben wel meteen met je eens dat er een meetbaar en objectief criterium zou moeten komen.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

27-11-2005 09:00

Ik heb de laatste jaren bij mij op de camping in de zomer maanden veel 's nachts gevist in de vijver. Rondom de vijver staan tenten en caravans, de meeste aanbeten krijg je daar om een uur of 3 of vroeg in de ochtend. In het begin dat ik viste had ik alleen 2 fox piepers en later een draadloze ontvanger. Voor mijzelf heb ik een ontvanger gekocht zodat ik ook even naar mijn caravan kon lopen. De laatste keren gewoon de piepers zacht gezet en de ontvanger op normale volume en onder mijn kussen gelegd. Ik heb nog nooit iemand horen "klagen" dat die wakker was geworden van een pieper en dat terwijl er toch op 15 meter achter mijn pluutje tenten en caravans stonden. Dus mij lijkt het gewoon simpel als je ze niet te hard zet dat het wel meevalt.
MVG"BK" 8)
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-11-2005 09:10

Als ik het goed gelezen heb dan gaat het om de afstand tussen de piepers en huizen bij maximale volume. In de nacht draagt het geluid natuurlijk behoorlijk ver en zeker bij een hoge pieptoon.

In dat geval denk ik dat je toch zeker wel op een meter of 100 van die huizen af moet zitten, het wordt weer anders als er nog onderbrekingen tussen de visser en de huizen zitten natuurlijk (Bomen, Struiken, Zandbult, etc).

Een concreet antwoord op deze vraag bestaat niet, een algemene regel invoeren hiervoor wordt heel moeilijk. Dit is per water verschillend natuurlijk.

Pfff, moeilijke vraag Aart, er zijn echt zo veel verschillende zaken die hierin meespelen.

Een sounderbox zal al wel heel veel schelen, deze kun je naast je oor leggen in je bivvy en dan is een klein beetje geluid voldoende om de visser wakker te krijgen (meestal dan).

Ik zou zeggen, een goed controle orgaan die in de gaten houd dat de beetmelders zacht staan! Dat is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2005 09:49

Ik zou zeggen, een goed controle orgaan die in de gaten houd dat de beetmelders zacht staan


Bart,

Daar gaat t dus mank als je geen objectieve criteria hebt.

De ene controleur zal eerder vinden dat er overlast is dan de andere.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-11-2005 10:08

Marc,

Dat hou je altijd bij menselijke controle! Daar kun je niks aan veranderen. Maar je kunt beter een controleur iemand uit laten waarschuwen dan dat er daadwerkelijk een klacht vanuit de buurtbewoners komt, want dan ben je te laat.

Het is aan de desbetreffende hsv om bekwaamde personen die opdracht te laten uitvoeren. Bekwaamheid kun je aanleren door ze goed uit te leggen hoe ze de controles uit dienen te voeren.

Alle respect voor de controleurs maar laten we eerlijk zijn, als je soms ziet welke personen er door de hsv zijn aangewezen om te controleren dan zakt bij mij de broek op de schoenen. En begeleiding daarin is ook vaak ver te zoeken. Maar goed dat is een hele andere discussie.

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-11-2005 10:21

Bart,

Ik denk niet dat de vrijwilligers in rotten van 6 staan te wachten op hun kans om controleur te worden. De HSV's zijn aangewezen op de mensen die wel willen, beter een iets minder persoon dan helemaal geen controleurs.

Ben het trouwens niet eens met jouw stelling, dat controle altijd subjectief is.

Ik mag volgens mijn vergunning met 2 hengels vissen = objectief en dus gemakkelijk te controleren.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

27-11-2005 11:27

Afstand speelt in deze geen rol.

Met piepers en/of sounderbox op vol zorg je overal voor overlast.
Of je nu wel of niet in de buurt van huizen zit.

Als het puur om overlast voor omwonenden gaat zou ik zeggen 300meter.
Sommige piepers gaan dermate hard dat ze op deze afstand nog steeds als wekker geschikt zijn voor lichte slapers.
Valt me trouwens op dat er met piepers die zo hard staan meer gespeeld wordt..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2005 11:28

Heren,

De vraag is aardig exact hoor. Hoeveel decibel produceert een beetmelder op bijvoorbeeld 10 meter afstand. Daarna gewoon uitrekenen op welke afstand je onder de achtergrond ruis verdwijnt met de vergelijking voor een puntbron. Pak hem beet 25 dB in de slaapkamer. Een beetmelder produceert ongeveer 110 dB maximaal. Maar op welke afstand is dat gemeten?

Minder exact is de acceptatiegrens. Maar als je onder die 25 dB bent gezakt merk je er in de slaapkamer amper meer iets van. Als je echt niks meer wil horen stel je die grens op 10 dB. Fluisteren is bijvoorbeeld 30 dB, dus dat is zo een beetje de variabele waar je mee kunt spelen.

Wie is de geluidtechnicus onder ons?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

27-11-2005 11:57

Geluidsoverlast word normaal toch gemeten aan de hand van de hoeveelheid DB. Met een geluidsmeter zou je zo bijv. kunnen meten of de geluidsterkte te hard is of niet. Dan uitgaande van piepers die voluit staan moet er toch een soort maatlat gemaakt kunnen worden.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

27-11-2005 12:08

Is toonhoogte in deze ook een variabel??

Ik ben absoluut geen technicus maar heb een keer een klein testje gedaan op een afstand van 30 meter, 2 piepers met elkaar vergeleken qua toon hoogte.
Moet zeggen dat de pieper met de hoge toon veel doordringerder klonk dan de gene met de lage toon.
Het lijkt mij dat lage tonen eerder worden afgebroken (weet de juiste benaming hier voor niet) dan de hoge tonen.

Nogmaals op gebied van electra en geluid ben ik in het rijke bezit van 2 linkerhanden dus..........

Gr,
j.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-11-2005 13:47

Marc,

Wij hebben hierin duidelijk een meningsverschil en dat is ook helemaal niet erg. Dit is alleen niet de topic om daarover te discussieren,

Laten we maar on-topic blijven en het inderdaad aan de geluid technicus overlaten.

groet,
Bart
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

27-11-2005 21:46

Persoonlijk vis ik 's nachts bijna altijd met een sounderbox. Die hang ik in de tent of leg m op m'n stretcher. De sounderbox hangt of ligt dan vlakbij je oren. De piepers aan de waterkant staan dan bijna uit.
Wel oppassen dat je niet op de snoeren gaat staan en zo de stekkertjes lostrekt... Dan is het weer ouderwets op de slip vissen :D
Zo kun je veel geluidsoverlast beperken, want de tent houd het geluid tegen en horen de stekkenpezers ook niet dat je beet hebt 8)

Groeten Jorn
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-11-2005 22:34

Ik gebruik ook vaak een sounderbox, maar ik zet de piepers nooit helemaal uit, maar laat ze zachtjes aan. wat nu als een dief even het stekkertje uit je pieper trekt, kan hij deze vervolgens gewoon meenemen!? Dus, niet uit, wel zachtjes.

vr gr Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-11-2005 22:41

Mannen, eigen situaties doen weinig terzake. Mijn insteek is dat je, om achteraf problemen te voorkomen, simpelweg uit moet gaan van het maximale. Dus, uitgaande van 115db hoeveel afstand moet er dan genomen worden in een open gebied om 10-15 db 'over' te houden.
Dit is geen theorethisch verhaaltje, een bepaalde federatie vraagt ons die afstand aan te geven i.v.m. een aanvraag om het nachtvissen het hele jaar door mogelijk te maken.