Voor de zoveelste keer NIV(O)


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-11-2005 23:49

Het peil op het board zakt idd aardig.

toen ik me net had aangemeld zat ik dagelijks toch wel een paar uur per dag te lezen.
nu lees ik alle nieuwe postings ook nog wel maar er zit weinig interessants bij.

de boel schoon vegen zou een optie zijn maar dan gaat er wel een heleboel WEL belangrijke onderwerpen verloren.

alles wat nutteloos is mag er van mij in ieder geval tussen uit.

en mijn grootste ergenis is wel de mooie zin

GEBRUIK DE ZOEKFUNKTIE IS.

zelf zoek ik vaak genoeg in de zoekfunktie maar vind zelden het antwoord wat ik zoek.
ongeveer zal er wel staan wat ik bedoel maar dan wel verspreid over 10 verschillende topics en alles dwars door elkaar.
word je dus ook niet erg wijzer van.

Mischien een idee als dat mogelijk is om een soort van penalty systeem in te voeren?
Ik weet niets van computers en weet niet of het haalbaar is maar toch

gewoon iedereen op 5 punten zetten ofzo.
als je echt totaal nutteloze dingen post(afzeiken enzo) een puntje eraf.
punten op?????
een week verbannen van het board
2 de keer punten op een maand verbannen
3 de keer gewoon iemand helemaal verwijderen van het board.

Wel pas invoeren vanaf vandaag want van mij zal er ook ongetwijfeld wel wat nutteloze dingen opstaan.

mischien een idee mischien wel een bagger idee.
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

27-11-2005 00:09

Leuk detail over de zoekfunctie.

Gebruik voor de grap de zoekfunctie eens. Typ in als commando 'zoekfunctie'. En voila, u vind 429 resultaten.

Als alleen al de helft van deze 'zoekfuncties' is gebruikt om mensen te attenderen op een eerdere topic is het alsnog heel veel té veel.

Gr.
Pieter
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

27-11-2005 01:52

Mischien een idee als dat mogelijk is om een soort van penalty systeem in te voeren?
Ik weet niets van computers en weet niet of het haalbaar is maar toch

gewoon iedereen op 5 punten zetten ofzo.
als je echt totaal nutteloze dingen post(afzeiken enzo) een puntje eraf.
punten op?????
een week verbannen van het board
2 de keer punten op een maand verbannen
3 de keer gewoon iemand helemaal verwijderen van het board.


Weet zelf ook niet of zoiets dergelijks mogelijk is,maar denk wel dat de nutteloosheid grotendeels verdwijnenen zal,bij mijn i.i.g. wel :oops:

Pieter
Wat dat detail betreft,
Aan de eene kant kan ik het best begrijpen,als de mensen die al langere tijd op het forum actief zijn iemand verwijzen naar een eerder topic of het gebruik van de zoekfunctie.
Dat zullen ze niet voor niets doen denk ik dan,wie weet is de desbetrefende vraag al tig keer keer gesteld.

Maar aan de andere kant,
De topic starter zal misschien wat minder blij zijn met antwoorden als:Gebruik de zoekfunctie eens!
En daarbij komt ook nog het punt van Martin, Zeg je het ene jaar dit, het jaar erna kun je door bijleren weer een heel andere mening hebben.
De eerder gegeven meningen zouden dus wel eens veranderd kunnen zijn.

ps. Heb zelf ook eens iemand doorverwezen naar een eerder topic maar deed het omdat ie na een aantal dagen nog geen zinvol antwoord had op zijn vraag en dacht hem op die manier toch wat te helpen.

Mvg...
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

27-11-2005 06:31

Dat het nivo(eau) niet meer is wat het geweest is kan ik niet ontkennen..

E.e.a. al enige tijd gadeslaand zijn mij ook wat zaken opgevallen..
Kan mij zeker in de meeste opmerkingen die in deze topic geplaatst zijn vinden.

Alleen de zoekfunctie kan niet ter discussie staan!

een opmerking als deze:
Als alleen al de helft van deze 'zoekfuncties' is gebruikt om mensen te attenderen op een eerdere topic is het alsnog heel veel té veel
..

Lijkt mij dat je hier bedoeld dat er meetbaar is geworden hoevaak men deze functie vergeet te benutten (of het onbekendheid is of gemakzucht laat ik in het midden :wink: )

een andere
zelf zoek ik vaak genoeg in de zoekfunktie maar vind zelden het antwoord wat ik zoek.
ongeveer zal er wel staan wat ik bedoel maar dan wel verspreid over 10 verschillende topics en alles dwars door elkaar.
word je dus ook niet erg wijzer van.
......

Tsja, is het mooie van onze hobby niet het zelf uitvogelen van????
Als je dan tussen de regels door moet lezen c.q. ff moet puzzelen met informatie dan is de voldoening toch het mooist als de puzzelstukjes passen??

Of heeft men liever kant en klare hapklare brokken??

Ook lijkt het voor sommige mensen wel een race om zo snel mogelijk zo veel mogelijk postings te realiseren....
Kom mensen tegen die toch al een heel half jaar ingeschreven zijn en al rond de 900 (lees" negenhonderd!!") berichten hebben geplaatst..

En als ze dan nog een aanvulling zouden zijn in/op de discussie......

Lijkt ook wel of begrijpend lezen niet meer tot de lesstof behoord voor de meeste van deze nieuwe generatie "vissers"..

Maar goed, is een forum niet ook een afspiegeling van de maatschappij ( phoe, en dat om 6.25uur zondagmorgen...)
En die vindt ik er nou ook niet echt mooier op geworden de laatste decennia :evil:

Verder wens ik een ieder een mooi en gezond leven!!

grtz,

pat.

p.s. laat m'n onderschrift eens op je inwerken!
live the life you love and
love the life you live ..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2005 07:02

Is dus wel een afspiegeling.

Zo ook in de maatschappij is het aantal reacties op een onzin topic het 5 voudige dan die in een topic die ergens toe doet.

Of dat erg is?

Hopelijk komt het er nooit op aan om dat uit te vinden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-11-2005 10:08

Hoeveel topics als deze zijn er al geweest de afgelopen 2 jaar?
Eenzelfde discusie is al aan de gang...

Het board trekt eenmaal veel mensen aan, van jonge vissers tot ervaring karpervissers.
Alleen heeft de jeugd de laatste tijd de overhand genomen, opz ich niet erg want de jeugd heeft de toekomst.
Maar als ze eens meer gingen vissen ipv lullen...

Vaak zie je dat sommige jeugdige posters, veel (onzin) posten om maar zoveel mogelijk posts te hebben staan.

En juist daarom krijg je veel onzinnige topics met alleen maar smileys en dat soort geneuzel en ja, daar stoor ik mij ook aan.
En de grote verbetaraars... daar heb ik helemaal een hekel aan!
Die letten op taalfouten en noem maar op... Ik zit vaak op het werk op het board, en kijk daarom niet naar wat ik tik... dus een tikfoutje zit er snel in :)

Ach, zo kan ik nog even dooraan, misschien inderdaad goed om een paar nieuwe rotaryschrijvers op te laten staan, wie begint...??


Ik wil wel een rotary voor mijn rekening nemen...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

27-11-2005 11:14

De meeste irritaties komen dus van dubbele topics. Dit zou opgelost kunnen worden door alles eens op te schonen. Nuttige postings gaan dan ook weg. Maakt dat uit? Nee! Dan doe je dat onderwerp gewoon nog een keer. Ik vind dat geen enkel probleem!

Ben je van het gezeur af van: gebruik de zoekfunctie eens!! Want dan staat er niet veel in die zoekfunctie. Scheelt weer een hoop gebek, en het sfeertje word beter!

Waar men zich ook over irriteerd (ik ook) is dat miereneukerige gedoe over schrijffouten. Als het leesbaar is vind ik het goed. Wat maakt dat gramaticale spelfoutje nou uit?? Kijk, er zijn natuurlijk grenzen. Expres fouten typen (lees msn taal) is gewoon irritant. Maar een klein foutje?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

27-11-2005 12:56

Beste Noorderburen,

Wees maar niet ongerust, dit fenomeen kennen we ook hier in België.
Jammer genoeg.

Wat de redenen hiervan zijn?
Reeds enkele boosdoeners werden aangehaald.
Het mooie van onze hobby is inderdaad het uitzoeken, ontdekken, op je bek gaan, en vroeg of laat toch dolgelukkig zijn met een 'persoonlijke' supervangst. Dus eens geen mix, onderlijn, stek, ... van 't forum geplukt.
Ieder klein detailtje willen bespreken/aanhalen op één of ander forum lijkt me overdreven. Je hebt echt wel meer voldoening als je op eigen houtje ook eens iets probeert-uittest.
Ook het gegeven dat de leeftijd flink omlaag gaat kan en zal wel een reden zijn. De hedendaagse jeugd (sommigen althans, ik scheer niet iedereen over dezelfde kam) is best wel een stukje assertiever (lees: verbaal agressiever) dan een generatie terug. Het web is dan ook nog eens hét medium om ongestoord je gang te gaan.
Soms gaat het meer op een 'chat' lijken dan op een forum.

Voor de 'ouwe rotten' hoeft dit bekvechten al lang niet meer, en haken ze af. Wat gelijk staat aan het verlies van jàààren kostbare ervaring.

Vroeger was het beter....lees ik....toen was het ledenaantal ook stukken kleiner en was er een soort van familieband. Er heerste een eerder gemoedelijk sfeertje, je gaat immers een visvriend niet te kakken zetten op 't www.

Of men het tij kan keren?
Ik vrees er een beetje voor.

Liever had ik iets gepost waar je iets aan had, iets waar 't board beter van wordt...helaas.
Moge het een troost zijn dat het niet alleen een Nederlands gegeven is?

Groetjes, Filip.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

27-11-2005 13:17

Heren,

Gelukkig zie ik dat er velen het met mij eens zijn..dat doet me deugd.. :)

De zoekfunctie moet wat mij betreft gewoon blijven zoals hij is. Wat oude topics betreft; ik vind het een moeilijk dilemma. Alles verwijderen zou ik persoonlijk zonde vinden omdat er gewoon teveel goede inhoudelijk onderwerpen zijn behandeld. Dit is zeer veel informatie die na verwijdering niet snel meer terugkomt. Er zijn in het verleden discussies behandeld met een diepgang die zijn weerga niet kent, als dat soort postings verwijderd worden zou ik het eeuwig zonde vinden. Zelfs postings van enkele jaren geleden lees ik tegenwoordig geregeld terug, ik weet zeker dat iedereen daar nog iets aan heeft. Wat dat betreft misschien een scheiding aanbrengen in het verwijderen van inhoudelijke topics en niet inhoudelijke topics? Maar ja, waar ligt dan de grens, wat voor de een inhoudelijk is, is voor de ander weer niet inhoudelijk. Misschien dat dit stof is voor de beheerders.

Wat mij is opgevallen is dat inhoudelijke topics vaak gerelateerd zijn aan rotary letters. De discussies die daar in het verleden uit zijn voortgekomen zijn altijd van goede kwaliteit geweest. Nu vraag ik mij ook af of het eventueel weer mogelijk is om deze rotary nieuw leven in te blazen, of er draagvlak is en of er vrijwilligers zijn die het zien zitten om hier hun steentje aan bij te dragen?

Zomaar een opzet van mijn kant. Of alles mogelijk is en of de beheerders hun medewerking willen verlenen is dan voor een latere zorg. Maar ga zo door, wie weet komen we dan weer ergens met dit board....

Grtz,

Martin
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

28-11-2005 08:34

Zoals ik in mijn vorige posting ook al aangaf, is het een idee om de nutteloze topics te verwijderen en de nuttige in een soort van archief te zetten? begint het board weer met een schone lei en toch zijn de oude topics terug te vinden. Alleen op deze topics kan dan niet meer gereageerd worden.

Ik denk persoonlijk dat dit een goede oplossing is, maar wie ben ik in de maatschappij van tegenwoordig...
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

28-11-2005 08:44

Stefan,

Moet je eens proberen om een posting te van iemand te verwijderen:
A: verbazing en onbegrip alom
B: nieuwe toppic openen om dit aan te geven
C: veel PB's en e-mails naar moderators etc.
D: Onnodig gaan zeuren hierover in andere toppics
etc. etc.

Om je dood aan te ergeren..en dan probeer je alleen het board in goede banen te leiden. Soms vraag ik me wel eens af wie hier nu de dienst uitmaken...

En ik kan nog wel even doorgaan.
Wat is het hier toch gezellig 8)

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2005 11:15

Pascal,

Modderaar heeft 2 wetten

1) hij heeft altijd gelijk
2) die dood enkele keer, het zal nooit voorkomen, maar voor de zekerheid, dat hij geen gelijk heeft ZIE 1


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 11:29

Een ieder kan voor zichzelf wel uitmaken, waar hij/zij op wil reageren.

Enerzijds kan ik me wel in de reactie van Stefan scharen, hoewel dit misschien wel de reactie teweeg brengt, die Pascal aangeeft.
Maar dat moeten de moderators maar even op de koop toenemen.
De storm zal wel weer luwen.

Zo af en toe even de harde schijf van schijfopruiming te voorzien, kan m.i. geen kwaad.

Maar uh, kom niet aan de topic "heavy metal"...want dan kun je wat beleven hiero :wink:


Klaas !!! Waar was jij gisteren :evil: Kom niet met de smoes aan dat je ziek was.

gr Harnold

gr Harnold
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

28-11-2005 13:32

Pascal,

ik bedoel dit niet om jullie met extra werk op te zadelen. en de topics verdwijnen ook niet, ze zijn alleen in een archief gezet en "op slot gegooid". Maar ik heb dit volgens mij ook al eerder aangegeven: waarom houden we geen stemming over wat er moet gebeuren? Ik denk dat er heel erg veel voor een opschoning zullen stemmen... Maar dat is mijn idee... Misschien een poll opzeten over dit onderwerp? weet je direct de resultaten, en deze zijn nu dan zonder gevolgen...

mvg Stefan
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

28-11-2005 13:49

Geachte heren,

Nadat ik dit heb gelezen, viel het mij op dat het idee van Stefan hierboven ook op andere fora word gebruikt waar ik kom.
Het archieveren werkt hier voortreffelijk en alle nuttige discussies en fototopics gaan dan ook dit archief in.
Zijn er na de archievering van zon topic, nog mensen die nog iets over dit topic, of iets dat ergens in dat topic aangehaald word, willen vragen of bespreken, dan quote diegene het desbetreffende gedeelte in een nieuwe topic, zodat daar verschoont van alle niet nuttige of niet relevante info, verder gediscussieerd kan worden.
Zo kan bijvoorbeeld ook bij het archieveren nog even alle onnodige postings verwijderd worden, en zal het zeer overzichtelijk blijven zonder dat je de oude waardevolle topics echt hoeft te verwijderen.


gr, FP
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

28-11-2005 13:53

Ferdy, jij hebt het begrepen.

Ik heb ook al eens aangedragen om de topics die langer als een bepaalde tijd niet meer in gepost is / opgevraagd is via de zoekfunctie definitief te verwijderen. Als er dan iemand wat over dat onderwerp wil weten opent hij een nieuwe topic. Zo hou je alle topics "updated" en toch hou je het netjes. En dat ze na een bepaalde tijd verwijderd worden kun je opnemen in de huisregels van dit board. Zo dek je je als moderator ook in voor die gefrustreerde mailtjes.

mvg Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-11-2005 14:03

Stefan, een poll opzetten hierover is m.i. niet nodig.
Maar ik sta wel achter je motivering, en denk dat de moderators hier wel mee bezig zijn...een gearchiveerd en gestructureerd board is wenselijk.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-11-2005 14:31

Aan allen, gelieve onderstaande te lezen...

Inhoudelijke reactie op onderwerpen, bezint eer ge begint :wink:

Archief en persoonlijke situatie

Het grote archief moet zeker blijven op het board! Als jeugdige was ik in eerste instantie actief op Carpweb, waarna het gros de overstap maakte (al dan niet terecht) naar KWO. Waaronder ik ook dus. Was hier dan ook vrij snel ter plaatse en heb het board (en mezelf) zien evolueren tot wat het nu is. Ik merk aan mezelf dat ik meer en meer lees, maar het posten minder wordt. Gewoon omdat het vaak minder zin heeft. Probeer de mensen veel liever 1 op 1 te "helpen" via de PB dan wel de e-mail. Omdat ze er dan meer aan hebben en er geen nutteloos gezever door blijft komen. Want ik heb zelf elke vraag die ik tot op heden gekregen heb met de grootste zorg proberen te beantwoorden, waar ik weer enkele leuke e-mail contacten aan overgehouden heb. Want begrijp me niet verkeerd, ook daar (het onzinnige gezever in een vragende topic) heb ik een hekel aan.

Lezen, begrijpen

Maar goed, wat ik nu schrijf is voor het gros op het board gelul in de ruimte, gewoon omdat het gros niet de moeite neemt om inhoudelijk een antwoord van een poster BEGRIJPEND te lezen. Als alles uberhaupt al gelezen wordt! Dus probeer de moeite te nemen om onderstaande gewoon te lezen, in je op te nemen en ermee te doen wat je wilt.

Kennis is macht

Kennis is meer dan voldoende aanwezig bij een behoorlijk aantal posters, ieder in zijn eigen vakgebied door eigen ervaring. Kennis doe je enkel en alleen ook maar op door ervaring. Door ervaring te delen met anderen (Waar een forum als dit uitermate geschikt voor is) kan je dus kennis delen. Samen leer je meer en sneller als alleen, maar er is wel zeker een basis vereist om uberhaupt te begrijpen wat je met de informatie dient te doen. Die "basis" doe je enkel en alleen op aan de waterkant. Ik snap werkelijk waar dan ook niet hoe het kan dat een deel jonge broekies die net komen kijken in de wonderlijke wereld van het vissen, zich overal en altijd MOETEN mengen in een discussie. Vaak niets toevoegende aan het onderwerp zelf, omdat die gewenste basis er gewoon NIET is. Een deel van de forumbezoekers zit volgens mij dan ook meer tijd hier op het forum (bezigheidstherapie zullen we maar zeggen), dan daadwerkelijk aan de waterkant. Waarom? We vissen toch om het vissen zelf? Vissen is toch het vangen van een vis? Vissen leer je enkel door het vangen van vis! Vis vangen betekend ervaring, ervaring betekend kennis, kennis kan gebruikt worden voor een inhoudelijke reactie...

Topicvervuiling

Zoals anderen hier ook al aangaven: Wat geeft je de beweegreden om jezelf te mengen in een onderwerp zonder daadwerkelijk verstand te hebben van een onderwerp? Discussies krijgen gewoon tegenwoordig de kans niet om te ontpoppen in een inhoudelijke discussie over een onderwerp, want de levensduur van een onderwerp is in de meeste gevallen maar enkele dagen. Binnen enkele dagen moet er een passend antwoord zijn voor de vragen dan wel aanstichter van een onderwerp. Zoals al aangegeven, geven de Rotary's nog iets meer reden tot een langere levensduur, maar daar kom ik straks nog op. Geduld is een schone zaak, geef de posters met kennis de kans om te reageren op een onderwerp. De mensen met kennis zijn meestal de oudere forumgebruikers, die nu eenmaal meer verplichtingen hebben dan een opleiding en dus niet de gehele dag de tijd kunnen nemen om hier op dit forum hun zegje te doen. Ben dus wat geduldiger, dit zal in veel gevallen beloond worden met meer inhoudelijke informatie, informatie die aanstichter is voor een discussie.

De kunst van de discussie

Discussie is onderling ook uit te lokken door vraag en antwoord, hier wordt in mijn ogen nog veel te weinig gebruik van gemaakt, zeker door jeugdige vragenstellers. Het is vaak een paar antwoorden op een topic, waarna de gebruikelijke bedankt volgt. "Ik weet weer wat meer". Ga door op een inhoudelijk antwoord, door middel van "Hoe, Waarom, Wanneer, Waar". Neem de tijd als topicstarter om daadwerkelijk ook aan te geven wat je "geleerd" hebt van de kennisuitwisseling en hoe deze toepasbaar is op jouw situatie. Want je bent niet de enige die in dergelijke situatie verkeerd. Wat ik ook al vaker las, wanneer het gaat om een specifieke situatie, geef TERUGKOPPELING. Hoe heb je de verkregen informatie toegepast, wat was het resultaat, was dit het beoogde resultaat. Waarom werkte de aanpassing wel dan niet in jouw specifieke geval... Door op dergelijke manier te werk te gaan in een onderwerp krijg je een duidelijke belichting, kan er daadwerkelijk iets geleerd worden en voelt iemand die zijn kennis heeft verstrekt ook serieus genomen en gewaardeerd. Want vergeet niet, voor niks gaat de zon op, voor wat hoort wat, dus vandaar dat de zuigende werking die sommige forumleden hebben niet gewaardeerd wordt door de serieuze posters en er steeds minder inhoud op het forum komt.

De Jeugd

Ik voel mezelf nu niet oud, ben eigenlijk ook maar een broekie met mijn 23, maar heb wel in mij relatief korte viscariere ontzettend veel kennis opgedaan door ervaring. Want, wanneer je bovengemiddeld en meer dan intensief bezig bent met het vissen, leer je meer en sneller in een kortere periode. Genoeg over mezelf.

Onzin, dan wel oneigenlijke kennis

Zoals ik al eerder schreef stoor ik mezelf aan de onzin in een topic door "voornamelijk jeugdige boarders" als aanstichters. Gewoon omdat zij vele malen minder verstand hebben van het onderwerp, maar toch hun "gezicht" even moeten laten zien, reageren ze. Met regelrechte onzin, dan wel oneigenlijke kennis. Het Quoten van andere schrijvers dan wel boarders is leuk, maar hoe kan jij nu weten of dat geschikt is voor een bepaalde situatie. Zelf ervaring mee dan? Of is het omdat een ander het beweerde dat dat de manier is om het aan te pakken? Pas daarom eerst kennis van een ander toe, voordat je hem doorgeeft aan een ander, dan spreek je uit ervaring. Ben daarin ook eerlijk, wat sommige jeugdige boarders naar eigen zeggen hier al aan ervaring hebben is ongekend! Lieg gewoon niet, heb je er geen ervaring mee, schrijf het dan ook niet als eigen kennis! Wat een optie is is de orginele schrijver van die info te vermelden. Kijk, geef erbij aan wat de bron is van jouw informatie, des te eerlijker naar een ander toe en minder verloochenend voor jezelf. Want alles wat je weet, wat niet uit eigen ervaring blijkt, dat is kennis van een ander en niet die van jouw...

Lang leve de zoekfunctie :(
Degene die aangeeft, er is al genoeg geschreven over een onderwerp, kijk in de zoekfunctie, die zou voor zijn leven gebanned moeten worden van dit forum!! Het is een opmerking waar ik me mateloos aan stoor en wat niets toevoegd aan het daadwerkelijke onderwerp. Help die persoon dan vooruit door in je bericht aan te geven dat Pietje in die bepaalde topic dat scheef over hetzelfde onderwerp, blijkende uit de zoekfunctie! Of schrijf geheel niets, behalve dan eigen ervaring aangaande het onderwerp. Zoals anderen hier al aangaven, door ervaring kan een visie veranderen. Want wanneer we enkel nog een zoekfunctie gebruiken, dan komen we nooit verder in de visserij samen en zullen we dus ook op een gegeven moment wel heel moeilijk onze visjes gaan vangen.

Blijf vragen stellen, graag zelfs!
Natuurlijk mag "de jeugd" deelnemen aan dit forum, want een leeftijdsgrens is toch moeilijk te controleren en de kennis wordt dan niet overgedragen aan de jeugd. Geen optie voor mij dus. Stel gewoon je vraag, hoe simpel ook. Want er is altijd wel een boarder die je vooruit kan helpen in je visserij. Start ook gewoon weer onderwerpen waar je meer over wilt weten, al is er vroeger over geschreven (wat boeit dat?). Je geeft gewoon aan wat je huidige kennisniveau is aangaande het onderwerp. Want wat je al weet hoef je niet van een ander te horen. Daarbij kunnen andere boarders dus eigen ervaringen toevoegen of je corrigeren in je denkbeeld, ondersteund door eigen ervaring. Zo wordt je allemaal weer slimmer, toch? Niemand weet nu eenmaal alles, al denken sommigen dat ze het wel doen.

De Oudjes van het Forum
Aan deze groep ook een oproep, want niet enkel de jeugd zal een verandering moeten ondergaan! Ook zij zullen niet enkel en alleen de geruime opgedane kennis voor zichzelf dienen te houden, maar gewoon deze te delen met de "vragende jeugd". Natuurlijk geen hapklare brokken, maar wel voldoende om iemand zelf op weg te helpen. Want waarom zou iemand het wiel opnieuw dienen uit te vinden? Zie het als een overdracht naar de toekomst, om je kennis te "schenken" aan de toekomst. Er bestaat toch niks mooiers?

Want iedereen kan lullen wat hij wil, waarom zit je hier op het forum? Waarom ben je er nog steeds? Een van de redenen is zeker dat je zelf geen alwetende verteller bent en door ervaring van anderen altijd weer wat bij kan leren. Want de puzzel is nooit compleet en het kan goed zijn dat een andere boarder net dat ene stukje in handen heeft. Door koppigheid en de cultuur van geheimschrijverij krijg je een situatie waar niemand wat mee opschiet. Dus als je als "ouwe rot" in het vak met een brok ervaring op zak, deze niet wil delen met de rest van karpervissend Nederland en Belgie, reageer dan ook niet me onzin op een topic van een ander. Natuurlijk is het forum ook een medium om de sociale contacten te onderhouden, gezellig wat te babbelen over alledaagse zaken, maar de aanwezige brok kennis die hier verzamelt is zou allen verder kunnen brengen in hun visserij. Een jaar niet geleerd is een jaar niet gevist!

Onderlinge nietstoevoegende communicatie
Kijk, begrijp me niet verkeerd, een vrolijke noot in een onderwerp moet kunnen. Maar heel veel onderwerpen vallen stil door de onderlinge-niets aan het onderwerp toevoegende-communicatie tussen 2 of meerdere personen. Waarom? Bel elkaar, stuur een PB, maar doe dit niet in een inhoudelijke topic. Ik praat hier dus niet over de koffietafelpraat, want dit onderdeel van het forum is bedoelt voor juist die allerdaagse nietstoevoegende onzin... Zo heb ik me persoonlijk ONDERANDERE weer ontzettend lopen ergeren aan het getijger hier en daar tussen twee boarders. Wanneer ze de moeite nemen om dit te lezen, dan weten ze beiden wel wie ik bedoel. Laat dat onderlinge gezever dus uit de serieuze forumonderdelen en dan zal het een stuk prettiger lezen worden. Oh, wat zal het nu druk worden in aan de koffietafel :wink: Want, wat hebben andere boarders uiteindelijk aan jullie prive onderonsje?

Vervaging van de verschillende forumdelen
Door de inmenging van de onzin in serieuze topic, is het onderscheid tussen Koffietafelpraat en de andere onderdelen vervaagd. Dit dient in mijn ogen duidelijker geaccentueerd te worden. Wat mij betreft wordt het forum opgedeeld, waarbij er een voorpagina verschijnt tussen de serieuze en onzin onderdelen. Simpel op te lossen lijkt me zo, maar wel een duidelijke accentuatie van beide onderdelen van dit board.

Spellingcorrectie
Mensen, waarom anderen willen corrigeren op hun spelling? Iets wat ik geheel niet snap. Wat is het nut. Net als Marco zijn reactie op Martin, waarom, voegt het iets toe: NEE. Hij beseft niet (zal de leeftijd wel zijn), dat de titel ontstaat uit een topic die in het verleden heeft plaatsgevonden. Snap dan dat de provocerende werking juist zo bedoelt is. Dus als je begrijpt wat er bedoelt wordt in een geschreven tekst, ga je dan niet storen aan die enkele spelfout. Begrijp je de schrijver niet, vraag hem dan om zijn tektst te verduidelijken in normaal ABN. Maar aangezien we hier niet in de nederlandse les zitten, hoeven we ons ook niet zo te gedragen, of wel?

Samenvatting, voorgestelde verbeterpunten, ik praat hier wel over het forumonderdeel discussie
1. Opsplitsing tussen het discussie forum en de koffietafel, waardoor de vervaging verdwijnt.
2. Geen onderlinge communicatie 1 op 1 in een discussie, die dus niks toe te voegen heeft aan een onderwerp
3. Deel je kennis, of meng je niet in het onderwerp. Natuurlijk hoeven dit geen hapklare brokken te zijn!
4. IP Ban bij de zin: "Gebruik de zoekfunctie", zeg niks of geef aan in welke oude topic en door welke schrijver de info geschreven is die toepasbaar is op het onderwerp.
5. Wanneer je kennis gebruikt die niet uit jouw ervaring verantwoordelijk is, maar door iemand anders geschreven is op het board dan wel in de pers, vermeld dan daadwerkelijk ook de naam van auteur. Maar laat het niet voorkomen als eigen kennis en ervaring. Dit geldt vooral voor enkele jeugdige gebruikers.
6. Maar blijf dus wel vooral vragen stellen, geef ook aan wat je met de informatie kan. Hoe deze toepasbaar is op jouw situatie en vooral geef een terugkoppeling over hoe het gegaan is na toepassing van de info. Daarvan kunnen anderen namelijk ook weer leren of is het mogelijk een bepaalde tactiek te verfijnen.
7. Niet iedereen beheerst de Nederlandse taal evengoed, neemt de tijd om zijn post op spelling over te lezen, waardeer dit aub. Als je begrijpt wat er bedoelt wordt is het toch goed?

Goed, dit is mijn visie op wat er dient te veranderen om het forum te verbeteren, tot iets wat beter is als vroeger! Want vroeger was ook niet heilig. Dit vereist een betere controle, eventuele zelfcorrectie door forumleden via de PB. Want, het kan niet zo zijn dat we moeten verlangen dat de moderators al het werk op zich nemen. Dat is simpelweg ook gewoon vrijwilligerswerk en moet geen dagtaak worden als politieagent.

In de hoop dat bovenstaande sommigen aan het denken heeft gezet. Mensen die niet de moeite hebben genomen om dit te lezen, die houden zich al aan deze stelregels. Is dit niet het geval, tja, ban die IP dan maar wat mij betreft, want diegene hebben ook niks bij te dragen aan dit forum. Laat hun het maar zelf uitzoeken.

Nog iets trouwens, is een verplichte inlog niet veel beter om openheid te creeeren bij de forumleden? Want wat hebben we aan de niet inloggende lezers? Die zuigers, niks toch?

------------------------------------------------

De Rotary

Afgelopen zomer ben ik door Bertil benadert om het verzorgen van de rotary op me te nemen. Op zich wil ik dit best doen, maar ik heb helaas verder niks meer over het onderwerp vernomen. De rotary is in mijn ogen een kennisbron die moet blijven bestaan, waar die ruis niet in voorkomt! Ook de discussies zijn vaak alleraardigst die ontstaan na een rotary. Maar ik ga dit niet doen zonder jullie hulp. De rotary wordt namelijk geschreven voor de bezoekers van KWO, zij moeten de onderwerpen interessant vinden, toch?

Dus ik zal dan ook een nieuwe topic starten waarin de boarders kunnen aangeven welke onderwerpen zij interessant vinden voor een rotary onderwerp. Waarbij ik hoop dat ook de lezers van dit forum hun steentje (interesses) aan zullen geven!. Wat is nu het onderwerp waar je de specialisten over wilt horen? Bij het onderwerp zal ik proberen om die specialisten te zoeken. Dus geen vaste rotary club, maar specialisten aangaande het onderwerp. Wanneer ik ervaring heb in het onderwerp, dan schrijf ik mee, anders niet. Elke visser heeft zijn specialismes, het heeft simpelweg geen zin om iemand voor het blok te zetten met een onderwerp waar hij geen of weinig ervaring mee heeft. Tenminste dat is mijn mening!

Ook zal de roulatie en lengte heel anders worden (mijn visie). Geen ellelange rotary's! Maar 2 a 3 kantjes over een specifiek onderwerp, met een 1 a maximaal 2 wekelijkse roulatie. Om zo het onderwerp levendig te houden. Dit vereist wat planning, maar dat wil ik dan maar al te graag op me nemen. Dus geen maand(en) tussen verschillende uitgaven. Dit houdt de discussie op gang en zorgt ervoor dat een onderwerp verder uitgediept wordt.

Rotary Forum

Ook binnen de kop rotary van dit forum een scheiding. Inhoudelijke reacties bij een topic. Complimenten voor de schrijver bij een andere! Complimenten + een inhoudelijke visie kunnen in mijn ogen wel samengaan. Om dit te structureren wil ik me graag beschikbaar stellen als "moddereter" van het rotary gedeelte. Om alles daar in goede banen te leiden en hopelijk een goede discussie over een onderwerp op gang te houden.

Rotary Aanmelding

Voel je je geroepen om je kennis te ventileren aan de rest hier aanwezig, meld je dan aan als rotaryschrijver bij mij via PB dan wel per e-mail. Geef daarbij aan wat je specialismes zijn binnen het karpervissen, om zo te kijken voor welke onderwerpen je "geschikt" bent om mee te schrijven. Hopelijk zullen voldoende mensen zich aanmelden bij mij, zodat ik niet mijn vrienden/bekenden hoef af te bellen of ze aub mee willen schrijven. Want wat ik al eerder aangaf, wat is er nu mooier dan je kennis door te geven aan de toekomst? Dit heeft niks met al dan niet publiciteitsgeiligheid te maken, maar gewoon met je instelling.

Goed, ik ben benieuwd naar de reacties op het bovenstaande. Ik hoop dat we samen weer wat moois kunnen maken van dit forum. Want als we zo doorgaan, dan is het forum niets meer dan een ordinaire chatbox! Iets wat ik iig niet zie zitten, maar "de wonderlijke wereld van het carpboard" kan ik nu eenmaal niet alleen veranderen.

Mooi dat ik vandaag een vrije dag heb, ik zie de gestructureerde onderbouwde tegenargumenten dan wel ondersteuningen wel verschijnen![/b][/u]
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

28-11-2005 19:11

Ey die Bart,

Volgens mij heb je vrij duidelijk omschreven hoe een aantal er over denken. (mensen die het niks vinden mogen het ook zeggen maar zeg dan wel waarom je het niks vind) Wat mij betreft een heldere en duidelijke omschrijving. En kan me zeker vinden in je verhaal.

Gemiddelde tijd dat iemand nu op het board is, is in vergelijking met 2-3jaar terug volgens mij sterk afgenomen. Dit geeft volgens mij al aan dat er maar weinig vergaande discussie zijn die nog echt het uitgebreid lezen (meeschrijven/denken) waard zijn. En wat mij betreft topics direct verwijderen welke totaal geen enkele link met de visserij te maken hebben.

Niks zeggende antwoorden korter dan 1 zin sowiezo meteen verwijderen!

Wat ik erg graag terug zou willen zien is dat als je bijvoorbeeld laatste 24uur aanklikt.

Je de keus hebt uit "inclusief of "exclusief" koffietafel praat. Doordat er teveel niet serieuze topics zichtbaar zijn raken de wat serieuzere topics ondergesneeuwd om het zomaar even te noemen.

P.s. waarom zijn de Engelse forums wel veel serieuzer van aard?

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-11-2005 19:21

Wat je van Engeland schrijft klopt gedeeltelijk, maar is vrij afhankelijk van het forum waar je op zit daar.

Een van de redenen is dat er in Engeland veel minder gezinnen met een PC en internet zijn dan in Nederland, wij zijn wat dat betreft een voorloper (tenminste volgens overheidsrapporten die ik gebruikte voor mijn stageverslag). Veel worden de fora daar bezocht tijdens werktijd (kijk overdag of 's avonds maar eens naar het aantal bezoekers op bijvoorbeeld RMC). Dus ze zijn daar of allemaal werkeloos, maar een betere verklaring lijkt dat er veel op het werk deelgenomen wordt aan de fora daar (wat een groot gedeelte hier ook "wel eens" doet :wink: ). Mensen die werken, tja, die zijn over het algemeen ook wat ouder er wijzer. Maar de sfeer is daar iig stukken gemoedelijker, dat zeker, maar dat zal weer een mentaliteitskwestie zijn denk ik.

De opsplitsing die jij aangeeft, dat is eigenlijk precies op doel met mijn kopje vervaging. Maar het is mooi om te lezen dat ik iig niet alleen sta met mijn "visie" op dit Forum.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-11-2005 21:19

Bart met veel van jouw stellingen ben ik het eens met name stelling 2 en 3. Ik denk dat wanneer deze 2 stellingen nageleeft worden de opsplitsing van de discussiehoek en koffietafelpraat niet meer nodig is.

Met de laatste zin ben ik het niet echt eens.
Nog iets trouwens, is een verplichte inlog niet veel beter om openheid te creeeren bij de forumleden? Want wat hebben we aan de niet inloggende lezers? Die zuigers, niks toch?

Hoe kan iemand nu weten of ie wil deelnemen aan het forum? Hij kan tenslotte niet zien waar het over gaat en of het hem interesseert.
Er zijn natuurlijk ook voordelen voor een dergelijk systeem, maar ik ben bang dat het aantal leden hierdoor niet stijgt. Het forum moet toegankelijk zijn voor iedere visser, jong en oud, fanatiek of niet!

De ergernis op de jongeren onder ons kan ik wel plaatsen, maar het is aan ons om daar volwassen mee om te gaan. Deze jongens weten nou eenmaal minder en beseffen soms niet wat ze bij anderen teweeg brengen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

29-11-2005 09:35

Hee Bart,

Ook zal de roulatie en lengte heel anders worden (mijn visie). Geen ellelange rotary's! Maar 2 a 3 kantjes over een specifiek onderwerp, met een 1 a maximaal 2 wekelijkse roulatie. Om zo het onderwerp levendig te houden.


Persoonlijk denk ik dat het beter is om schrijvers zelf de lengte van hun bijdrage te laten bepalen. Sommige onderwerpen vragen nu eenmaal meer ruimte als 2 a4tjes. Tevens denk ik dat je daarmee het niveau van de letter ook weer omhoog brengt..Je zou schrijvers vooraf bijvoorbeeld kunnen vragen hoeveel ruimte ze nodig denken te hebben en hoelang ze daarmee bezig zijn. Op die manier kun je daar dan weer rekening mee houden in je planning

Succes,

Martin
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-11-2005 10:00

Martin,

Natuurlijk moet een rotarist heel zijn verhaal aangaande een onderwerp kwijt kunnen, maar een beperking van het aantal kantjes is mogelijk door onderwerpen nauwkeurig en niet te breed georienteerd te kiezen. Ik kan, wil ik het tempo erin houden, niet van rotaristen verwachten dat ze 5 a 6 of zelfs meer kantjes afleveren binnen 1 a 2 weken na de vorige verschenen rotary. Waarbij een week eigenlijk voor mij de deadline is. Niet iedereen schrijft nu eenmaal even makkelijk. In mijn ogen is de kracht van een rotary juist de reactie op elkaar. Maar goed, als jij bijv. 5 goed geformuleerde kantjes aflevert in een week over een onderwerp, graag! :wink:

Frank,

De vraag is dan natuurlijk wat je verliest en wint met die situatie? Zouden boarders opener gaan praten over onderwerpen op het moment dat niet jan en alleman het kan lezen. Het verplicht inloggen wekt natuurlijk ook interesse. Als ik een forum tegenkom waar dit het geval is dan meld ik me juist aan, om te kijken of het een interessant forum is. Ik verwacht dat die drempel echt niet zo hoog is als jij doet voorkomen. Momenteel bestaat de situatie dat een deel van Nederland hier schrijft en eigenlijk heel Nederland wel meeleest. Want ook de meeste bedrijven, winkels en bekendere namen/instanties bezoeken het board regelmatig zonder zich te mengen. Gewoon om te kijken wat er speelt binnen de scene en evt. te reageren op hun rakende onderwerpen.

Waar ik op hoop, maar wat steeds minder het geval is, is dat dit medium weer uitgroeit tot een kennisbron waar je u tegen zegt. Waarbij vele mensen samen meedenken aan tal van visies op onderwerpen, omdat je samen meer weet dan alleen. Tegenwoordig is het forum eigenlijk enkel nog een communicatiemedium voor personen onderling, waarvan ik iig niks meer opsteek.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-11-2005 17:16

Bart,

Dat er mensen meekijken dat is duidelijk, de vraag is of dat negatief is? Hier worden soms nuttige dingen besproken die door een fabrikant evt. gebruikt kunnen worden. Het board is redelijk aktueel dus dat is voor menig fabrikant interessant. Wij geven hier met zijn allen een signaal af over de visserij dat word door de lezers opgepakt, wat ze er allemaal mee doen tja dat blijft de vraag. Dit kan ook positief zijn voor ons.

Vind het moeilijk om hierover een eenduidig standpunt aan te nemen, er zijn zowel plus en minpunten te noemen. Dat het forum weer een kennisbron moet worden ben ik met je eens. Dit word volgens mij alleen mogelijk als er gerichte discussies plaatsvinden. In een discussie word je geprikkeld anders te denken dit geeft soms een extra impuls in je visserij.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-11-2005 17:59

Persoonlijk irriteer ik me alleen maar aan forums waarvoor je je eerst moet aanmelden om iets te kunnen bekijken. Je wilt over een bepaald onderwerp iets te weten komen, maar je moet eerst lid worden. Dan heb ik vaak zoiets van laat maar... En ik denk dat veel mensen zo afketsen op een dergelijk forum. Ik snap de bedoeling wel, maar ik ga meer met Frank mee met de mening dat mensen eerst eens wat rond willen neuzen op een forum. Kijken hoe het reilt en zijlt en wat er zoal te vinden is. Dan zien ze ook in wat zij voor inbreng kunnen hebben. En ik denk dat je zo sneller leden aantrekt dan met verplichte inlog.

Ik denk dat het heel moeilijk is om het carpboard grondig in de goede richting te duwen. Al vind ik niet dat het zo negatief is als sommige schetsen. Ik zie doomsenario's omschreven worden die ik soms wat overdreven vind. Feit is nou eenmaal dat er al zoveel omschreven is betreffende karpervisserij. Echte revoluties of nieuwe ontwikkelingen zijn er nauwelijks. En dat vertaalt zich ook wel op het forum denk ik. Deels is het misschien een mentaliteitskwestie, maar er is al gewoon veel geschreven en herschreven waardoor er gewoonweg minder boeiende discussies zijn... omdat ze al eens gevoerd zijn. Ik hoef zelden een nieuw topic te openen om informatie te vinden, de zoekfunctie volstaat meestal. Ook al moet je dan ook nog goed zoeken door de verdeeldheid van nuttige informatie en de vele topics. Maar ik denk dat er voor veel mensen nog genoeg informatie te vinden is en genoeg van is op te steken, zeker voor de beginnende karpervisser.