Is beginnen met karpervissen eigenlijk wel interessant....?


Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 15:20

Hoe meer ik lees en hoor van {veteraan}karpervissers over het op een goeie manier aan de waterkant zitten.....des te meer zakt de moed me in de schoenen,dit is geen hobby meer maar een obsessie!!!!
Je materiaal moet perfect zijn en moet op z'n minst een hoop geld kosten.....vooral zelf je boilies draaien want met ready mades vang je niks....etc.etc.etc.
Wie kan me uit deze boze droom helpen of werkt met een gewoon hengeltje en met readymade bolies vissen gewoon echt niet.....waarom is die markt,voor deze produkten, dan zo groot??Probeert de markt er gewoon een slaatje uit te slaan.....??
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2005 15:25

Hans,

Wat jijzelf er van maakt..dat word het. 8)
Vissen op zich is voor mij in ieder geval geen boze droom of obsessie.
Lekker buiten die vissies achter de vodden zitten...heerlijk.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 15:29

Ja maar lekker buiten achter de vissies aan gaan moet onderhand wel met militaire preciesie uitgevoerd worden want anders is de gemiddelde vangsttijd geen 4 uur maar véél langer,toch?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-11-2005 15:33

Hans,

Helemaal niet hoor. Samenstelling van aas en kwaliteit van je materialen zijn slechts twee van de factoren die van invloed zijn op wel of niet vangen. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en legt op andere zaken weer de nadruk, dat maakt het zo divers, en in mij ogen ook leuk! Laat je niets opleggen maar gebruik waarvan je denkt dat het meerwaarde zal hebben. Puntje bij paaltje gaat het nog altijd om de lol die JIJ erin hebt...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

25-11-2005 15:34

hans,

het ligt er maar net aan wat je eisen zijn...
qua matriaal ,qua moeilijkheid...een normaal parkwater zal echt wel vis opleveren,...
het gaat erom of je er plezier aan beleeft...je moet doen wat voor jou zelf het beste is..
gewoon rustig aan beginnen en zien wat het word...er zal heus wel iemand o dit board zijn die je eens meeneemt naar een leuk water en waar je een hoop van kan leren..of iemand lokaal bij de plaatselijke visclub..
en het gaat erom wat onder water ligt de rest ziet een vis niet..
gr roy :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2005 15:38

moet onderhand wel met militaire preciesie uitgevoerd worden want anders is de gemiddelde vangsttijd geen 4 uur maar véél langer,toch?

Foute insteek!

Wie of wat laat jou deze uitspraak doen?
Eigen ervaring of anderen?
Je vist voor jezelf, beleeft hetzelf.

Vind je 4 uur echt te lang?
Zoek iets anders, soms hoort het erbij.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 15:42

Nee 4 uur is beslist niet te lang....4 uur heb ik uit een artikel op karperwereld.nl van een ervaren karpervisser.
Maar als je véél langer als 4 uur moet gaan tellen is de leut er snel vanaf, lijkt mij zeker als je voorlopig dagsessies wilt maken.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-11-2005 15:44

Ik denk dat het voor een deel ligt aan het elkaar lekker gek maken door te showen met je spullen.

tuurlijk vang je wel wat met een goedkope hengel en een ready made boilli.

Maar het kan altijd beter en sneller enzovoort.

Laat je niet gek maken door al die super dure spullen en die 100derden super geheime boilli recepten.

gewoon vissen op jou manier zoals jij dat wilt.

die karpers kijken echt niet naar oe super deluxe jij er bij zit aan de waterkant.

en als de karper honger heeft pakt die die readymade echt wel.

ieder zijn eigen visserij

maak het zo duur als je wil maar laat je zeker niet gek maken
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 15:46

Ik zal eens een oproep doen op Carpboard voor een vismaat hier in de buurt.....die de plekkies een beetje kent,er is hier in Z.Holland water zat zou je denken
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-11-2005 16:37

Een vangsttijd gemiddeld van 4 uur ?

Te Koop; complete uitrusting........

Ik weet niet precies hoeveel uren ik in bepaalde periodes VISLOOS heb doorgebracht, maar iig een veelvoud van 40 uur. Zoek eens op king of blank, zal je zien dat er echt meer mensen zijn die regelmatig niets vangen. (Karper)vissen is véél meer als vangen alleen, maar dat zal voor iedereen verschillend zijn.
Voor mij geld echter wel dat alle spullen in orde moeten zijn, niets is erger dan een vis verspelen door haperende of kapotte spullen.

Enne, voor een vismaat gezocht, zoek eens contact met Aaron Fresco, die woont een beetje in de richting van Kattek ( kattekse zeebeest ?) , en wil misschien wel eens een sessietje maken.

Veel plezier ! :wink:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

25-11-2005 16:49

het is als fietsen : de ene kruipt op zijn oude afgeleefde wrak en gaat een tochtje fietsen en geniet daarvan, de ander kruipt op zijn carbonfiets van 5000€ in zijn strakke dure pakkie en maakt zijn tochtje wat sneller en verder en geniet daar ook van.
Zo is het met vissen ook !
Als je je maar amuseert.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 16:50

Met Aaron heb ik afgelopen dinsdag een sessie gemaakt......vrij succesvol!
Hij heeft 2 mooie speigelkarpers gevangen en ik heb er 2 verspeeld.....volgens Aaron 'uitgespuugd' en foute onderlijntjes,uit de winkel trouwens!Heel positief maar aan de andere kant ook weer die obsessie van alles moet 100% in orde zijn want Aaron zit héél compleet te vissen en 'karpert' al 50jaar.Dus dan denk je van ......beginnen is moeilijk als je dat ziet zitten......heb je 50jaar ervaring nodig en zoveel [karper]wijsheid om een karper te kunnen vangen......dan zakt de moed je toch wel een beetje in de schoenen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-11-2005 17:08

Jeemig,
heeft die Aaron al 50 jaar karperervaring ? :lol: Ik dacht dat dat broekkie pas net kwam kijken.

Zo zie je dat je door een vissessie met een ander tegen andere spullen en gebruiken oploopt, je hoeft natuurlijk niet alles klakkeloos te kopiëren, maar je kan altijd iets opsteken voor je eigen visserij.

Probeer nog eens een paar sessies met anderen, lees en leer er veel bij, en vis op je eigen manier !

Veel plezier iig, is toch echt 't belangrijkst :wink:
CarpeR Diem
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

25-11-2005 17:12

Hans,

Het begin is zeker moeilijk. Ik denk dat zo goed als niemand de 1ste keer gelijk een aanbeet kreeg laat staan dat diegene een karper wist te drillen en op de kant heeft gekregen. Het begin van het karpervissen was voor mij vooral het avontuur en de beleving.

Fietsen moest je ook leren en vele andere dingen ook ;)

4 uur voor een karper is een gemiddelde waar de meeste statische karpervisser niet aan zullen komen. Persoonlijk ben ik blij als ik op een nachtje (14 uur) een vis vang. Een nachtje niets vangen is niet leuk maar de vreugde als je een vis vangt na 15 nachten blanken is vele malen groter.

Je moet genieten van de tijd die je doorbrengt aan de waterkant. En iedereen op dit board zal aan de waterkant genieten anders houd je het karpervissen gewoon niet vol.

Maar geloof me het is het allemaal waard!!!!


Robin Nieuwhof
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 17:17

Ik zit ook héél graag aan het water dus dat scheelt een paar slokken op een borrel , dat is zo!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-11-2005 17:21

hallo, hans
50 jaar ervaring is echt niet nodig, maar het zou geen kwaad kunnen natuurlijk. zoals andere mensen ook al aangeven, moet je gewoon je
eigen kijk op dingen krijgen. natuurlijk heeft dit tijd nodig, hoewel er
ook zat beginners zijn die de sterren uit de hemel vissen.
ik denk dat het commerciele aspect van de visserij je ook
onnodig ""druk oplegt. soms leer je van een sessie veel, en opeens op een ander water blijkt dit weer averecht te werken.
zoals veel mensen probeer ik het een en ander aan info over een sessie op te schrijven , en kan daar meerdere malen van profiteren.
ook probeer ik meerdere aspecten van het karpervissen..
misschien is pen vissen meer geschikt voor jou.
je hebt minder "" rommel "" nodig , en vaak is het visuele gedeelte
leerzamer dan een nieuw onderlijntje aanknopen en ingooie maar.
probeer het op jouw manier, en vooral......GENIET ERVAN
laat je niet gek maken , want karpervissen is VEEEEL meer dan
grote karpers vangen en dagen in een tentje

mvg, fred


deegspuit@hotmail.com
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 18:52

[quote="Fred Hazenbroek"]GENIET ERVAN
laat je niet gek maken , want karpervissen is VEEEEL meer dan
grote karpers vangen en dagen in een tentje

Gelukkig begon dat wel een beetje te denken.....trouwens met de 'pen' vissen deed ik al.....heb dit jaar veel op snoek[baars] gevist met de pen!
Maar vind het statisch op karper vissen toch ook wel OK maar hou de 'pen' er zeker bij!!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

25-11-2005 19:21

Hoi Hans,

Ik kan je maar een ding aanraden.
Ga gewoon lekker een jaartje de polder in met een pennetje en leer, leer ,leer.
Daarna zal je deze kennis makkelijker kunnen gebruiken tijdens je statische sessies.
Heb van Aaron een en ander gehoord en denk dat je eerst maar eens bij het begin moet gaan beginnen.

Succes gewenst.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 19:35

Ik ben bij het begin begonnen Ron......o.a door vragen te stellen hier op het Carpboard.....let maar niet teveel op Aaron......het ene moment moet ik geen leken-vragen stellen en het andere moment moet ik geen vragen stellen alsof ik een 'echte' Karpervisser ben......dus daar valt geen peil op te trekken .....Jammer maar wel waar helaas!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

25-11-2005 19:50

Hans,

Als jij het begin ziet hier op het board dan zul je nog eens moeten nadenken of dat wel het begin is, toch?
In mijn optiek begin je eerst aan het water en leer je daar zoveel mogelijk over onze gezamelijke vriend.


Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 19:58

Natuurlijk ben ik aan het water begonnen.......met de pen en een hengel statisch gewoon op de slip.......maar wat meer inside info is toch ook héél interessant....En het is winter en ik heb veel vrije tijd......dus surf ik wat meer op het internet als dat ik aan het water zit......dus vandaar!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

25-11-2005 20:01

Hans,

Succes met je speurtocht naar info :roll:

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

25-11-2005 20:04

Bedankt!!!!!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-11-2005 22:10

Als je oren en ogen goed open houdt dan kun je behoorlijk snel een vangende karpervisser worden! Welke manier van vangen het word is helemaal aan jezelf, iedereen heeft een eigen voorkeur. Probeer van alles uit en ontdek wat je het meest zint. Feit blijft wel dat je aan het water kunt zitten en ook zonder vis naar huis kunt gaan.
beetje bij beetje
Jef Hegteler
Berichten: 247
Lid geworden op: 30-04-2005 21:50

25-11-2005 22:13

Je kan het toch zo duur maken als je zelf wilt, ik ben ook begonnen met een telescoop hengeltje waar ik 2 van die ogen van miste, een oude molen er aan. Later voor mijn verjaardag een nieuwe hengel + Molen gekregen en van af nu ben ik mijn materiaal gewoon aan het uitbouwen.