Is beginnen met karpervissen eigenlijk wel interessant....?


kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

26-11-2005 10:03

hans, mijn ervaring met goedkoope merken is dat je hier later op terug komt, ik heb wel eens een aantal spullen van ultimate gehad, maar dat viel binnen een jaar al uit elkaar, dus dat raad ik niemand aan... maar ik ben ook niet direct een fox man, als je wat op marktplaats zoekt, kan je genoeg spullen vinden tegen een fatsoenlijke prijs. ook bij diverse visspeciaalzaken kan je terecht voor goeie 2e hands spullen... dus het hoeft niet perse duur te zijn... ik zelf heb bijvoorbeeld 2 perfecte daiwa molens aangeschaft voor 55,- eurie per stuk bij mijn lokale hengelspeciaalzk.
dus een beetje zoeken scheelt een hoop.
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

26-11-2005 11:25

Hans, je kan het zo gek maken als je zelf wil. De meeste spullen tegenwoordig vangen niet de vissen, maar de vissers. En natuurlijk is het mooi en beter (gaat zeker niet voor alles op...). Het belangrijkste is dat je geniet van het vissen en de natuur erom heen. Laat je niet gek maken. Ik heb mijn grootste vis nog altijd met een black phantom hengel met een badger molen eronder gevangen......

Have fun

Gr Alexander
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

26-11-2005 15:12

Jef,het gaat me niet alleen om wat het kost maar meer om het feit dat gewoon ff relaxed zomaar ergens aan een watertje gaan zitten er bij karpervissen niet echt bij is .....je moet met héél veel dingen rekening houden.....juiste stekkeuze.....juiste water......juiste aas.....juiste materiaal.....etc.etc.etc...Pffffff
Je vangt ze toch al niet zo heel erg makkelijk meer omdat als ergens karper zit het al snel een dressuur water is omdat karpervissen onderhand een nationale sport is en dat maakt het ook niet echt makkelijker,toch???Dus de kans dat je als beginner wat vangt is natuurlijk al erg klein........Dat is mijn punt!
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

26-11-2005 19:16

Hans,
Het is maar net wat je wilt,als je als beginner naar een moeilijk water gaat moet je niet verwachten dat je even flink gaat vangen.
Wil je vangen zou je toch enige moeite ervoor moeten doen.
Er zijn genoeg wateren waar je wel makkelijk een visje kunt vangen,die zijn er nog genoeg.
Ik ben zelf begonnen op een slootje van 3 mtr breed en dan met een vlok brood onder het pennetje.
Ik zou de zware dressuurwateren nog maar even achterwege laten want dan heb je de lol er snel af denk ik.
Ik vis zelf ook niet zo vaak op de moeilijke wateren want ik mag ook graag mijn visje vangen en het hoeft niet perse een dertiger te zijn toch ?
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

26-11-2005 21:03

Als jij me dan verteld waar hier in de buurt makkelijke waters zijn òf hoe ik een makkelijk water herken maak je mij weer wat wijzer!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-11-2005 23:51

observeren hans.

zoek een water wat niet makkelijk te bereiken is en waar je bijna nooit iemand ziet

zoek die karper en vang die karper

in flevoland nog altijd goed te doen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2005 07:08

Snap het probleem niet: Of je doet iets omdat je het leuk vind of je doet het niet.

Lekker belangrijk wat een ander of de buitenwereld daar van denkt.

MVG

Klaas
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

27-11-2005 11:55

Natuurlijk doe je iets omdat je het leuk vind.....en aan het water zitten met m'n hondje is op zich al helemaal OK.......maar ik wil toch proberen om die eerste periode van niks vangen en dan uit frustratie stoppen vermijden of in elk geval zo beslagen ten eis komen dat die periode zo kort mogelijk is,vandaar mijn punten op het Carpboard!Het absorberen van zoveel mogelijk info die me wat verder helpt.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2005 14:50

Hans,

Mocht die 4 uur per aanbeet echt een maximaal en langdurig gemiddelde moeten zijn, ben ik bang dat karpervissen voor jou alleen op de bosbaan en soortgelijke wateren is weggelegd.

Moesten er ook nog geen nachtelijke uren bij zijn wordt het echt lastig.

Karpervissen is iets anders dan voorntjes tikken.

Voorbeeld: in het stuk van de betuwespiegels kan je lezen, dat de gemiddelde tijd tussen een aanbeet iets van 18 uur is. De laatste 2 jaar meegerekend zit ik hier iets boven. De 8 jaar ervoor er net onder.

Grote vissen water? Nee. Moeilijk? Ook niet. alleen het water is zo verdomd lang. Heb je 1maal vis gevonden kom je wel aan die 4 uur maar voor je ze hebt.


Dus lang niets vangen? Hoort erbij. Kan je dat niet accepteren, begin er dan niet aan.

Natuurlijk heeft iedereen zijn wonderaasjes, middeltjes en weet ik veel. Dat is de commercie geworden.


Enne lang vissen zegt geen ene reet. Al vis je 150 jaar, als je niets bijleert blijf je tobbenm. Ken er inmiddels ook, die zijn half zo oud als ik een hengel vast hou, die vissen meniggeen met gemak naar huis.

Zit een enkele karpervisser bij. Een wedstrijdvisser, hij zal nu 16 zijn. Als die niet onder de plak komt wordt dat wereldtop. BTW: laat je zo 1 op karpervissen vist ie ook boven gemiddeld.

Hierboven staat de dunne lijn te koop, is een aanrader. Niet om te japanneren of omdat het nou zo geweldig goed boek is. Kan je van over mening verschillen. Wat staat is de passie en gedrevenheid van de schrijver toen vanger en vergeet niet het was toen eind 80 tot maximaal 1992!! Voor sommigen ook die al sinds toen vissen, is dit nieuw.

MVG

Klaas
Rene de vries

27-11-2005 15:12

Hans,

Elke keer lees ik dat "met de hond aan het water zitten op zich al een feest is"
Ook lees ik dat 4 uur lang wachten is voor een karper......

Het is echt de enige manier om het te leren.... ga met je hond feest vieren langs de waterkant en neem je hengel mee...... kijke, obeserveren en proberen naar verloop van tijd krijg je het door..... en dat zal je echt hier niet op het board leren.

Reken er maar op dat je gedurende de eerste 2 jaar alleen maar aan het leren bent, en dat je het dan langzaam onder de knie gaat krijgen..... praat met andere vissers..... kijk naar en bij andere vissers..... heb je een goeie dan krijg je de juiste tips..... tref je iemand die jou als bedreiging ziet danis de kans groot dat je met een kluitje in het riet gestuurd wordt.

En om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag.... is beginnen met karpervissen nog wel interessant....?

Voor de 1 wel en voor de ander niet..... maar onthou welke hobby je ook kiest alle begin is moeilijk.... maar het is in ieder geval leuker dan kantklossen
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

27-11-2005 15:15

Hoi Klaas,
Ik vind 4uur niet TE lang,zeker niet!En ik ben vissen op snoek{baars} gewend en dat is ook écht geen voorntjes tikken!Ook lang aan het water zitten en de juiste stek zien te vinden.....Wilde nu echter aan diezelfde waters op karper gaan zitten azen....gewoon een overstap,ben geen hele echte beginner op lange wachttijden gebied.Maar ben wel een beetje bang voor het helemaal niks vangen.....dagen en dagen achtereen,dan is de gein er wel vanaf.Al is jouw input van gemiddeld 18 uur per aanbeet voor mij een gemiddelde waar ik me beter op kan richten ....ik had misschien beter dat verhaal kunnen lezen....Nu ik dit weet hoef ik me niet beroerd te voelen als je eens een paar dagen niks vangt....als je al te opgefokt je eige aan die 4 uur wil houden dan zal ik snel uitgevist zijn waarschijnlijk!!!

Dus bedankt voor jouw input......nu weet ik waar ik me wat realistischer op kan richten......4uur haal ik uit m'n boekje bij deze!

Ik zal dat boek bestellen "De dunne lijn",toch.....
Ik zou ook wel een paar goeie videos willen bekijken heb helaas nog geen DvD.Nog aanraders op dat gebied??Of zelfs: heb jij toevallig nog een paar ouwe videos liggen waar je niks meer mee doet??Hahaa
Groet en bedankt
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

27-11-2005 15:18

[quote="Rene de vries"]Hans,


Ook lees ik dat 4 uur lang wachten is voor een karper......

/quote]

Ik vind en vond 4 uur NIET te lang....!!!!!!!!!
Rene de vries

27-11-2005 15:34

oeps ... heb ik zeker niet goed gelezen
Hans Hendriks
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-11-2005 13:53
Locatie: Katwijk a/d Zee

27-11-2005 15:47

Die 4 uur was een gemiddelde van een andere visser.....had een stuk van hem gelezen op karperwereld.nl ik weet alleen niet meer welke.
En ik denk ook niet dat ik het karpervissen hier op het board zal leren maar ik denk wel dat ik door deze interactie met deze {ervaren} vissers wel met wat meer vertrouwen aan het water zal zitten,in elk geval een stuk wijzer al is het dan maar theorie!!
Trouwens ik kom wel eens in Woerden misschien kunnen we eens gaan vissen .....kan je me wat praktijk leren!!Haha
Rene de vries

27-11-2005 17:05

Hans,

Lijkt me inderdaad leuk om eens te doen... ik stuur je wel een pb'tje
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

27-11-2005 18:38

Als ik zeker wist dat ik elke 4 uur een karper zou vangen, zou ik hier niet zitten lullen op het board en mijn hengels nemen en gaan vissen.
Karpervissers die zeggen dat ze elke 4 uur een karper vangen vissen in een aquarium of zeveren maar wat. (de boekjes staan vol van het vangen van vis maar het blanken komt bijna nooit aan bod)

Greetz
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2005 21:54

Paeleman Bert schreef:Als ik zeker wist dat ik elke 4 uur een karper zou vangen, zou ik hier niet zitten lullen op het board en mijn hengels nemen en gaan vissen.
Karpervissers die zeggen dat ze elke 4 uur een karper vangen vissen in een aquarium of zeveren maar wat. (de boekjes staan vol van het vangen van vis maar het blanken komt bijna nooit aan bod)

Greetz

Niet geheel mee eens....er zijn nu eenmaal vissers die er instant op uit trekken voor een paar uurtjes en toch telkens wel hun visje weten te vangen binnen een paar uur :wink:
Heeft niks met aquariumvissen te maken...soms doen mensen gewoon moeilijker dan het is :roll: .
Vaak kun je gewoon met 1 hengel en mobiel vissend gewoon betere resultaten boeken in korte tijd dan de statische vissers.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-11-2005 22:23

Hans,

Maar dan nog hoeft het voor een beginnend karpervisser niet interessant te zijn.
Wat voor de één een klinkend resultaat is, stelt bij een ander niks voor.
Twee broers van mij vissen op karper :o . Zitten en hangen wat op de stretcher, vangen al 14 uur nix.
Was er een uurtje kijken en had m'n penstokkie 'toevallig' bij me..leende het schepnet van 1 van hen en ving vervolgens 6 karpers in 1 1/2 uur. :oops:

Dacht nog; morgen zitten/staan ze te pennen.......Nope, uitslapen was belangrijker dan beginnen met vissen. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2005 23:11

:D ...zo is het maar net Henk.

Mijn reactie was meer vanwege het feit dat Bert min of meer stelt dat karpervissers die zeggen dat ze elke 4 uur een karper weten te vangen vissen in een aquarium of dat ze maar wat zeveren.
Nou dat is dus niet zo....jij vangt er maar liefst 6 in 1 1/2 uur tijd :roll:

Las onlangs in De Karper de volgende wijze woorden van een hele wijze man (zijn naam eindigt met de letters wint) :wink: :
" noem het lef om het gewoon maar eens te zeggen dat ik iemands kunde beoordeel naar het gemiddelde vis per uur afhankelijk van het water"

Verder moet de topic starter mijninziens eerst proberen uit te vinden wat zijn doelen zijn, wil hij rust, wil hij veel vangen, wil hij enkel de grotere vissen vangen of wil hij eerst ervaring opdoen en wat wil hij zelf spenderen aan zijn hobby?
Heeft mijn inziens allemaal niets met materiaalkeuze te maken, vandaag de dag kun je gewoon tweedehands voor weinig geld topspullen kopen tegen de prijs van minder goede spullen nieuw. (Krijg ik de volgende keer korting Dennis?).
Trouwens er was veel topsspullen te koop voor weinig in leerdam!
gr
Hans
peter andrae

28-11-2005 03:43

Het is maar net hoeveel energie je in het karpervissen wil steken,dat gemiddelde van 4 uur is ook weer zoiets ligt er maar net aan op welk water je gaat vissen,ken er een paar mag je gerust nog wel wat uurtje,s bijdoen andersom kan ook.


Vis nou al 27 jaar op karper maar ik las zoiets van na 2 jaar weet je het wel zo een beetje :wink:leer nog steeds dingen en ik ben echt geen slechte leerling.

In het begin is het gewoon vallen en opstaan dingen proberen plekje,s zoeken enz maar dat maakt het vissen juist zo leuk.

Henk :wink: dat noemen ze inspelen op de situatie ik heb dit al vaak meegemaakt het eenzijdig bezig zijn ik hou het op liever lui dan moe,en dat terwijl de vissen onder de hengels zwommen en aan de oppervlakte had er binnen een uur 3 en stuk voor stuk mooitje,s,en dan nog niet van die stoel afkomen niet dat ik dat erg vind hoor.


Karpervissen is mijn hobby en ik heb er veel voor over of iemand met dure of goedkope spullen vist zegt mij niks over de visser in kwestie,maar het is je eigen keuze of je met duur spul gaat zitten of met goedkoop ik vind dat van die nonsens discussie,s dat is maar net wat je er voor over hebt,en natuurlijk te besteden.


Hans je kan hier op het carpboard heel veel dingen lezen over karpervissen maar uiteindelijk moet je het zelf doen probeer gewoon een paar dingetje,s vang je niks nou jammer dan volgende keer beter volhouden het komt allemaal vanzelf wel.


was ff een peptalk 8)


mvg peter.
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

28-11-2005 14:56

Natuurlijk kan je mobiel vissen en een paar karpers vangen (als je ergens een gemakkelijk watertje weet te vinden) maar hier bij ons zijn de waters nu eenmaal niet zo gemakkelijk meer. Ik daag jullie een een paar uurtjes met de pen te gaan vissen op KK. misschien ga je er wel eentje verschalken maar 6 op 1 en en half uur zal er zeker niet bij zijn, Henk :wink: . Ja, ook onder de Belgen zijn er pen- en korstvissers. :lol: Het is niet dat wij in onze luie zetel gaan liggen maar er zijn nu eenmaal waters die zich niet echt lenen tot de penvisserij (is trouwens samen met de korst een van de mooiste visserijen die bestaat)
Wat mijn punt is, is dat het soms zeer veel energie en tijd vraagt om een visje te vangen. Vele nieuwe karpervissers laten zich verleiden door de pers, die alleen maar het mooiste van onze visserij laat zien.
Ik wil niemand tegenhouden,want het is en blijft een boeiende visserij, maar soms denk ik aan vroeger en hoe veel gemakkelijker het toen was (ik begin al te klinken zoals mijn grootvader :o )

Is het nog de moeite om te beginnen? Voor diegenen die gebeten zijn van de microbe zal er geen probleem zijn. Voor andere daarentegen, die eens een karperboekje lezen en daarop besluiten te gaan karpervissen zou het wel eens kunnen tegenvallen.

Greetz
Bert
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2005 16:19

Paeleman Bert schreef:Natuurlijk kan je mobiel vissen en een paar karpers vangen (als je ergens een gemakkelijk watertje weet te vinden) maar hier bij ons zijn de waters nu eenmaal niet zo gemakkelijk meer. Ik daag jullie een een paar uurtjes met de pen te gaan vissen op KK. misschien ga je er wel eentje verschalken maar 6 op 1 en en half uur zal er zeker niet bij zijn, Henk :wink: . Ja, ook onder de Belgen zijn er pen- en korstvissers. :lol: Het is niet dat wij in onze luie zetel gaan liggen maar er zijn nu eenmaal waters die zich niet echt lenen tot de penvisserij (is trouwens samen met de korst een van de mooiste visserijen die bestaat)
Wat mijn punt is, is dat het soms zeer veel energie en tijd vraagt om een visje te vangen.

Greetz
Bert

Bert,
Vindt persoonlijk dat je de plank nu volledig misslaat.
Er zijn nu eenmaal makkelijkere en moeilijkere wateren :wink: .
Je hebt Henk en mij nergens horen verkondigen dat wij altijd en overal maar binnen no-time binnen 4 uur een vis weten te vangen, wel dat sommigen het soms moeilijker doen dan het is.
Gewoonweg te vaak meegemaakt dat ik een vis onder de neus weg weet te vangen van de statische vissers en dan als reactie kreeg, " ja maar zo kan ik het ook " (oppervlaktevisserij of met de pen)....nou ja :roll:
Maar dit doet ff niet ter zake
jij schrijft namelijk" Als ik zeker wist dat ik elke 4 uur een karper zou vangen, zou ik hier niet zitten lullen op het board en mijn hengels nemen en gaan vissen.
Karpervissers die zeggen dat ze elke 4 uur een karper vangen vissen in een aquarium of zeveren maar wat.

En daar ben ik het niet mee eens..de situatie verschilt gewoon per water en soms kost het inderdaad gewoon energie en tijd om je visje te vangen zoals blijkbaar op KK.
Maar je kunt mijn inziens niet zeggen dat karpervissers die zeggen dat ze wel elke 4 uur een visje weten te vangen in een aquarium vissen of maar wat zeveren, , want met zeveren zeg je min of meer dat zij liegen, en dat hoeft dus niet waar te zijn...snappie :roll:
Mischien moet je toch eens overwegen om te gaan verhuizen als je meer wilt vangen in kortere tijd :wink:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

28-11-2005 16:30

Hoi,

Ik beweer nergens dat jij of Henk "zeveren" noch dat jullie liegen.
Zoals je zegt zijn er makkelijke en moeilijke waters maar hier zijn er nu eenmaal minder waters en worden deze waters drukker bevist.
Verhuizen? daar heb ik echt geen zin in, joh. met de vissen die wij hier zitten hebben zou je moeten gek zijn.
En er is nog altijd Frankrijk (ook niet zo ver van hier)

Groeten
Bert
En soms...... is er karper
peter andrae

28-11-2005 16:41

Bert ik vis naar de omstandigheden als die zich niet lenen voor de stilzit visserij dan schakel ik probleemloos over op een andere manier als ik zie dat de vissen aan de oppervlakte zwemmen dan ga ik niet wachten tot mijn beetverklikker begint de mekkeren,maar ga ik mijn penhengel pakken en haal de hondebrokje,s tevoorschijn,soms kan het zo simpel zijn,en toch zie ik massa,s vissers die trouw zijn aan het stilzit vissen,ieder zijn ding zeg ik dan maar.


Het KK idd moeilijk en zeker niet geschikt voor iemand die net begint zelfs de gevorderde karpervisser moet daar zijn uurtje,s draaien,laat staan iemand die net begint,maar ja je weet nooit hoe een koe een haas vangt.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2005 16:55

Bert...ik geef het op, is een kwetsie van goed kunnen lezen , niets persoonlijks :wink: