wintervissen


Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

22-11-2005 15:10

Ik heb de topic gelezen over "Operatie overstort" en daar werd een aantal keer gesproken over wintervissen, wintervoer, voedselverteren enz. Een aantal mensen waaronder ikzelf vond dat erg interessant maar was (een beetje) off topic. Toch is er behoefte aanmeer info op dit gebied en open daarom maar een nieuwe topic.

Wat mij vooral interesseert is de boillie samenstelling, eiwit en vetgehalte, en het aasgedrag van de karper. Aangezien ik hier zelf nog niet helemaal in thuis ben, ben ik benieuwd naar meningen en stellingen van anderen. Mijn idee over wintervissen was meer om de karper op te zoeken en beperkt te voeren.

Maar als we praten over een beperkt eiwit- en vetgehalte over wat voor percentages praten we dan?
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

23-11-2005 08:20

Toch niet zo interessant :-?
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

23-11-2005 09:27

Absoluut interessant alleen is daar al veel over geschreven.
Ff de zoek functie gebruiken en je kan een mooie winterbol maken.

Gr,
J.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 09:57

Zeker wel interessant!
Ben ook bezig met percentages icm wintervissen.
Ik ben nu voor het eerst aan het doorvoeren op een stek ipv instant de winter door vissen.
Daardoor vind ik de percentages belangrijk geworden.
Ik heb gekozen voor een boillie met een laag vet gehalte dit om snelle verzadiging te voorkomen.
Ook heb ik gekozen voor een water met veel vissen, om de meeste kans te maken op aanbeten en zo sneller te leren.
De resultaten zullen me verder moeten helpen, denk ik.
Iemand met ervaring?

Mvg Ivan
Carpe diem...
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 10:06

Oh ja, gezien de vorige discussie die voortkwam uit het topic over het stuk van Willem Barnas,
lijkt mij dat er nog steeds wat onduidelijkheden bestaan,
dus misschien toch nog even door?

Mvg Ivan
Carpe diem...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-11-2005 10:15

Jeroen Leuven schreef:Absoluut interessant alleen is daar al veel over geschreven.
Ff de zoek functie gebruiken en je kan een mooie winterbol maken.

Gr,
J.


Laten we dan gelijk het hele board sluiten alles is immers als es en keer en nog een keer behandeld! :roll:
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

23-11-2005 10:29

Afgezien daarvan Martijn, uit de Barnas topic bleek toch wel dat er veel interesse voor was.

Ivan, hield je ook rekening met de samenstelling tijdens het instantwintervissen? Of was dat van ondergeschikt belang.

Het verhaal van Roelof over het eiwitgehalte vond ik ook wel interessant, maar ook lastige materie, doe je hier ook iets mee.

Jeroen, het gaat me niet zozeer om het recept van een winterbol, maar meer om de theorie erachter.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

23-11-2005 10:57

Winterviservaring? Jawel..zie avater :-)

In de winter voer ik 1 en maximaal twee keer per week met een boilie die koolhydraat rijk is. Verder gewoon keurig eieren erin maar weinig olie.

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

23-11-2005 11:09

Je kan misschien geen paralel trekken met de mensheid :o , maar wanneer een karper zijn vreten niet kan verteren zal hij/zij geneigd zijn om niet meer te azen.
Het geeft denk ik een opgeblazen gevoel(hypothese), wanneer een mens een vervelend gevoel in zijn maag en darmen heeft, is ook deze geneigd om even niet meer te eten, zodat de darmen en maag wat rust krijgen.
Vreet zelf maar eens een dag patat, frikandellen, lasagne en meer van dat soort "ik kan er slecht van schijten"vreten.
Het is aldonder vet, wat je dwars zit.
Daarvan uit gaande denk ik dat de karper bij een teveel aan vetten , zich ook zo zal voelen. De verteerbaarheid bij lage watertemperaturen(zo'n 5 a 6 C) is gemiddeld zo'n 15 uren, meen ik mij te herinneren.
En als je dan ook nog eens teveel voerd kan het mooi zo zijn dat je geen ruk vangt.

gr Hranold
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 11:11

Robert,

Bij het instantvissen ging het mij eigenlijk alleen om een boillie die snel gevonden werd,
alleen zijn mijn resultaten in de winter zelden goed geweest.
Eén keer liep het aardig en dat kwam duidelijk door de plaats,
aangezien mijn vismaat met dezelfde boillie gedurende de drie dagen durende sessie, niets ving en ik wel.
Alle vijf vissen kwamen uit dezelfde kuil vandaan.
Ik voerde slechts vijf boillies per dag, dicht bij het haakaas.
Dan maakt het niet veel uit hoe de verhoudingen liggen, denk ik.
Dat verhaal over de eiwitten is idd ook interessant.
Ik kies eigenlijk voor een vrij laag percentage, vooral omdat ik een aas wil met veel zetmeel en dus koolhydraten.
Dit door de aantrekkingskracht van zetmelen.(brood, mais, ed)
Daardoor krijg ik dus automatisch minder eiwitten.
Dat je dan ook nog meer kans maakt op de grotere vissen vind ik niet erg, maar dat is dus niet de reden voor mijn keuze.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-11-2005 12:18

Ik zou nog steeds een keer terugkomen op de verteerbaarheid van voedingsstoffen en de energie die dit kost. Morgen is het salaris er en dan ren ik naar de winkel om opnieuw die prachtige artikelen in huis te halen.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-11-2005 13:01

Harnold Kikkert schreef:Je kan misschien geen paralel trekken met de mensheid :o , maar wanneer een karper zijn vreten niet kan verteren zal hij/zij geneigd zijn om niet meer te azen.
Het geeft denk ik een opgeblazen gevoel(hypothese), wanneer een mens een vervelend gevoel in zijn maag en darmen heeft, is ook deze geneigd om even niet meer te eten, zodat de darmen en maag wat rust krijgen.
Vreet zelf maar eens een dag patat, frikandellen, lasagne en meer van dat soort "ik kan er slecht van schijten"vreten.
Het is aldonder vet, wat je dwars zit.
Daarvan uit gaande denk ik dat de karper bij een teveel aan vetten , zich ook zo zal voelen. De verteerbaarheid bij lage watertemperaturen(zo'n 5 a 6 C) is gemiddeld zo'n 15 uren, meen ik mij te herinneren.
En als je dan ook nog eens teveel voerd kan het mooi zo zijn dat je geen ruk vangt.

gr Hranold


Ik denk dat je met 15 uur wel erg optimistisch zit hoor.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 13:23

Dat is trouwens ook iets wat ik mij afvraag.
Hoe veel tijd heeft die karper eigenlijk nodig tot hij/zij weer gaat eten bij een watertemperatuur van zeg maar 5 a 6 graden.
Zou het kunnen dat als je te lang wacht met een nieuwe voerbeurt,
de vis zeg maar gaat zoeken naar nieuw voedsel (boillies), niets tegenkomt, en dan stopt met zoeken en dus azen?
Als ik bijv. lees 1x per week voeren, dan vraag ik mij af
of je dan nog wel de karpers ervan overtuigd dat er wat te halen valt.
Elke dag een beetje lijkt me dan beter, maar als je dit kan afstemmen op de verwerkingstijd die een karper nodig heeft,
lijkt me dit nog beter.?
Wie het weet mag het zeggen...

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

23-11-2005 13:39

Sjoerd, ik ben benieuwd naar je bevindingen en waarschijnlijk bedoel je artikelen uit beplaade bladen?

Pascel, hou je rekening met je eiwitpercentage of is dat nagenoeg hetzelfde als tijdens de rest van het jaar?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-11-2005 14:02

Ivan en Robert,

In de winter houd ik wel rekening met een lange vertering van het voer, ik laat dan ook minstens 48 uur tussen de voerdagen en ook tussen de laatste voerdag en de visdag. En zelfs dan heb ik nog wel eens meegemaakt dat een gevangen vis boiliepulp uitscheet.

Nu kan dat natuurlijk ook komen doordat deze vis erg lang na het voeren het allerlaatste restje knikkers had weggevreten, mijns inziens is het een balans zoeken tussen 'aan de praat houden' en aan de andere kant de vis niet te overvoeren waardoor ze verzadigd zouden kunnen zijn op het moment dat je je hengels wilt uitwerpen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-11-2005 14:31

Robert Valkeneer schreef:Sjoerd, ik ben benieuwd naar je bevindingen en waarschijnlijk bedoel je artikelen uit beplaade bladen?

Pascel, hou je rekening met je eiwitpercentage of is dat nagenoeg hetzelfde als tijdens de rest van het jaar?


Ja het blad KoiWijzer geeft over drie edities een reeks artikelen uit over voedselverwerking van de karper (koi)

deel 1 ging over de vertering zeg maar van mond tot stront, deel 2 over voedingsstoffen, voedingswaarden, energie en de verwerking daarvan en deel drie zal gaan over enzymen, aminozuren e.d.

Hoe klinkt dat??? Gewoon een reeks waar alles in staat waar wij zo hard naar zoeken? Helaas heeft deel twee op de onthaakmat gelegen op de weg terug naar Frankrijk en dat heeft t blad dus niet overleefd.
Vandaar dat ik morgen zal proberen een nieuwe te bemachtingen en deze kennis met jullie te delen

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-11-2005 14:40

Is het per water ook niet afhankelijk?
Een water met een grotere bezetting aan karoper kan meer voer verwerken dan een water met een kleinere bezetting.
Hierdoor zal er toh geen bepaalde standaard zijn wat voeren betreft.
Wel ben ik het eens met het feit dat een voerboilie minder eiwitten moet bevatten en meer koolhydraten.

Persoonlijk vervang ik mijn 30% vismeel voor 20% rogge (vezels) en laat ik 10% vismeel over in de bol zitten ter herkenning.

Een boilie die in de winter instant vis op de kant moet brengen bestaat wel uit meer vismeel, aangevuld met robin red, aminol en wateroplosbare ingredienten.
Er moet een snelle uitwaseming van geuren komen, dus worden er wat grovere ingredienten gebruikt.


Op siommige wateren goed succes gehad, op anderen weer niet...

Wintervissen is een hele andere benadering van het karpervissen vind ikzelf.
Want je zal nog meer dan normaal de vis moeten zoeken.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 15:05

Marijn,

Dat dat per water verschillend is lijkt me logisch, maar als je de verwerkingstijd weet van één karper,
en je hebt een redelijk idee van het bestand en hoeveel karper je op je stek kan verwachten (dit laatste is volgens mij het moeilijkste),
dan kan je voor dat water ongeveer berekenen hoeveel je kan voeren.
En hoe lang er tussen de voerbeurten mag/ kan zitten.
Ben dus wel benieuwd naar die artikelen van Sjoerd.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-11-2005 15:31

Ik denk dat je daar nooit achter gaat komen...

Dat zou betekenen dat je per ingredient moet weten hoeveel verwerkinstijd de karper niodig heeft om het te verteren, want iedere boilie is verschillend wat samenstelling betreft.

Ook weet je nooit hoevee karper je kan verwachten op je stek, of je zou een camera onder waten moeten plaatsen, maar zekerheid heb je nooit...

Tijdens mijn wintervispraktijken voerde ik om de dag een pond boilies en dat deed het prima.
Totdat je een week 'vergeet' te voeren, dan houd het op en is het over...

Maar om uit te rekenen hoeveel je kan voeren op een water lijkt me iets te ver gaan, want je zal er nooit achterkomen.
Wel geef ik je gelijk dat je moet kijken naar de verhoudingen eiwitten en vetten in je boilie, dat lijkt me namelijk veel belangrijker dan de gehele verwerkingstijd van een boilie met een watertemperatuur van 5 graden,
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

23-11-2005 15:45

Marijn,

De verwerkingstijd is in mijn ogen minstens zo belangrijk, anders weet je toch nooit hoeveel voer je kan gebruiken ?
Dat pondje dat jij voerde was toch ook geen gok ?
Had anders ook een kilo of vijf kunnen zijn!
Dat je daarbij de percentages vet en eiwitten zo laag mogelijk houd, zorgt er in mijn ogen dan toch voor dat je meer aantallen boillies kan voeren om zo meer vissen te bereiken.
Maar ik moet het eigenlijk eerst zelf ervaren, dit is voor mij allemaal nog maar theorie. :oops:
Misschien zoek ik het wel te moeilijk, maar ja dat vind ik nou net het leuke aan karpervissen.

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-11-2005 16:30

Ivan,

Ik probeer juist aan te geven dat je het niet te moeilijk moet zoeken, vooral omdat je aangeeft een niet doorgewinterde wintervisser te zijn.

Ik ben ook geen doorgewinterde wintervisser, heb daar ook te weinig ervaring mee, maar ik denk dat de berekeningen die jij wil maken, misschien iets te ver gaan...

Buiten het feit dat ik denk dat het niet te berekenen is... Je zal het toch zelf moeten ervaren...

Groenten!
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

23-11-2005 16:50

Mark, waarom voer je niet elke dag een beetje ipv om de 48 uur? Loop je niet het risico dat de vis, als het voer op is, vertrekt en niet meer terug komt. Iets dergelijks laat Marijn ook weten. Als hij, een week weliswaar, niet voert dan is het over.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

23-11-2005 19:42

Lijkt me een goed plan Martijn....je kan natuurlijk ook 6 keer de zelfde topic opstarten. :-?
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

23-11-2005 19:51

Robert,

In de winter is het van belang dat je de vis op de stek houdt of in ieder geval in de buurt, ook als je een week niet vist moet je dagelijks voeren als je om de 48 uur voert breek je de ene dag af wat je de andere dag opbouwt.

Je zou om de dag kunnen voeren als je zeker weet dat je een overwinterplek hebt gevonden maar die kans is vrij klein.
Wellicht dat Mark een van de weinige is die zo'n plek heeft gevonden.

Gr,
J.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

23-11-2005 19:55

P.S. ik voer op dit moment 250 gr per dag over stuk water van ongeveer 10mtr bij 10mtr.