trekroutes


Plaats reactie
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

19-11-2005 03:52

hallo medevissers,

ik heb een vraag ik heb al van alles opgezocht via de zoekfunctie maar niet echt alle honger kon gestild worden zeg maar. ik vis nu zo een 10 jaar op karper en nu vroeg ik me af trekroutes is dat nou niet alleen voor echt groot water? of ook voor de wat kleiner poldersloten zeg maar??? want ik vis namelijk in mijn kleine vrije uurtjes hier in de polder en dan heb ik een paar stekken. het water loopt in zoveel zijslootjes en andere grotere poldersloten dat het hartje van rotterdam er niks bij is maar op 4 van de stekken die ik heb om te pennen heb ik op alle 4 de stekken dezelfde spiegel gevangen, ik geloof er eigenlijk niks van dat die vis elke keer dat rondje zwemt en dat hij gewoon de route volgt waar het meeste voedsel ligt dus aan jullie de vraag wie denkt nou echt dat een karper vaste trekroutes heeft en graag onderbouwen

met vriendelijke groet

patrick
Laatst gewijzigd door patrick de leeuw van ween op 23-11-2005 23:07, 9 keer totaal gewijzigd.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

19-11-2005 08:02

Patrick, ik denk dat ze wel van trekroute veranderen. Als er veel gevist wordt op die trekroute, of veel onrust is zou de vis de trekroute wel eens kunnen aanpassen. :wink:
Hier had de vis ook een trekroute langs een zandpunt. Toen iemand daar goed ving, ging iedereen tegen die punt aan vissen. Maar nu is het over op die stek met vangen.
Misschien dat ze in de loop van de tijd de trekroute zo aanpassen dat die stek dan weer erin hoort. Maar dan moet het natuurlijk wel rustig zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Lex 8)
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2005 12:51

De vissen kunnen natuurlijk ook voorzichtiger worden op dat betreffende punt!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-11-2005 13:10

Waarom in vredesnaam 26 keuzes terwijl je er maar 2 geeft? :o
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

19-11-2005 13:22

Wil Jeurninck schreef:Waarom in vredesnaam 26 keuzes terwijl je er maar 2 geeft? :o


aandacht?
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

19-11-2005 16:06

Wil,

Dat is voor de twijfelaars, snap dat dan.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-11-2005 16:13

Patrick,
Zo zwart wit als jij het stelt kan het natuurlijk nooit liggen.
Ik wil niet zeggen dat er geen vissen zijn die hun hele leven dezelfde route volgen, maar ik denk dat veel vissen toch hun routes verleggen. Vergeet niet dat met zijn leeftijd ook het gedrag van een vis verandert.
Ook kan een nieuwe voedselbron (voerplek) in de route worden opgenomen, of een plek die als gevaarlijk bekend staat gemeden worden. Bovendien zal een vis zich lang niet altijd als hij op een plek komt ook laten vangen. De ene vis zal zich misschien wat stricter aan zijn route houden dan de andere.
Snap je waarom het nooit zo simpel kan liggen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

19-11-2005 18:25

Daaf, je haalt me de woorden uit de mond.
Ik sluit me volledig bij jouw uitleg aan.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

19-11-2005 19:25

Naamgenoot,

Ik weet zeker dat bijna alle karpers trekroutes hebben, maar deze trekroutes verschillen volgens mij per jaargetijde. Ook het tijdstip wanneer de vis er langs trekt wil nog wel eens verschillen.

En inderdaad net zoals Daaf hierboven al aan geeft,
karpers willen hun trekroutes nog wel eens verleggen als er zich een nieuwe voedselbron voor doet.

Mvg,

Patrick

Ps.
Die pol mag van mij wel wat minder uitbundig :wink: .
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

23-11-2005 23:10

sorry jongens ik probeer het weg te halen maar lukt niet sorry!!! ja ik geloof al jullie antwoorden wel en natuurlijk zal hier een kern van waarheid in zitten maar op grond van informatie van deze vis kan ik wel bijna met zekerheid zeggen dat niet alle karpers trekroutes hebben ze zullen vast wel bepaalde delen opzoeken waar veel voedsl te vinden is maar echt de (bijna) zelfde route op dagen en of bepaalde jaargetijden daar geloof ik niet in sorry voor mijn late antwoord maar ben even druk geweest

groet
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

23-11-2005 23:17

ben ik trouwens de enige die dit denkt? want mijn mening is gewoon als volgt: de vis zwemt naar de plek waar het meeste voedsel is en gaat echt niet dezelfde trekroutes langs en natuurlijk zijn er honderden voorbeelden te noemen van vissen die al 5 keer op een en dezelfde plek zijn gevangen maar toch geloof ik niet dat de karper dit me opzet doet. Maar zo in deze topic te zien ben ik de enige :D want het is wel heel raar vind ik dan ik heb een stek waar ik vanaf mijn 12e al regelmatig vis en soms hele weken op die stek zit te vissen, dus dat doe ik nu 10 jaar. ik kan dus zeggen dat het al best een hele poos is. als ik nu zeg dat ik denk ik vijf vissen heb gevangen die doubleren denk ik dat het er echt heel veel zijn!!!! zou er in dit water dan zoveel verschillende vissen zitten op een trekroute????? lijkt me erg sterk! dan is er op deze route geen voedseldeeltje meer te vinden nadat er vier zware jongens voorbij zijn geweest kortom ik denk echt dat de karper GEEN vaste trekroute heeft kan iemand overtuigen met voorbeelden dat een karper WEL trekroutes hebben ik ben benieuwd en dit is niet om eigenwijs te doen maar ik vind het toch soms allemaal misschien een klein beetje overdreven kom op overtuig me :P

groetjes patrick
peter andrae

24-11-2005 01:30

Er zijn wel degelijk wateren met vaste trekroute,s vaak zandputten waar de karpers over en langs bepaalde taluds zwemmen en steeds weer een rondje maken elke dag weer,dat je deze vissen op dit soort wateren vangt is omdat er vaak niet veel te halen valt behalve wat mosseltje,s of het aas van de karpervissers.

Zo heb ik jaren op een water gevist waar je gewoon je visje kon vangen totdat de grote meute kwam het ging binnen 2 jaar bergafwaarts met de vangsten niet dat je niets meer kon vangen maar de meeste vissen kwamen niet meer onder de kant maar hadden hun leefgebied verplaatst naar de overkant van de plas je zag ze daar ook met regelmaat springen,maar nu heb ik het over een veenplas waar van zijn eigen al veel natuurlijk voedsel in voorkomt en de karper niet echt afhangkelijk is van het karpervoer,tuurlijk zitten er altijd een paar bollieslikkers tussen :wink:.


Ook in sloten volgen bepaalde karpers vaste route,s ik woon in een flat en heb beneden een slootje in dat slootje zwemmen 25 karpers deze vissen zwemmen in 2 groepen 1 groep bestaat uit 11 vissen de ander uit 14 vissen alleen tijdens de paai treffen deze groepen elkaar daarna gaat elke groep zijn eigen weg die van 11 vissen blijft in het gedeelte waar ik woon hangen en aast altijd langs de kanten zwemmen gewoon een vaste route om weer op 0 uit te komen blijven dan vaak wat hangen om vervolgens weer aan de haal te gaan,deze vissen word ook op gevist maar ze mijden de plekken niet waar ze al eerder zijn gevangen.


Ik heb de proef op de som genomen elke dag wat mais langs het kantje kon vanaf het balkon zien wat er zich afspeelde 8)1 vis kwam als een soort van verkenner op de maisplek zoog een korrel op en spuugde hem uit ging ff een tijdje door maar toen deze vis begon te eten volgde de rest al snel daarna waren de remmen los en elke dag dat ik wat strooide lagen ze al braaf te wachten.


Na 3 dagen vissen en alle 11 vissen te hebben gevangen waren er nog 2 vissen bij die er nog intrapte,daarna was het over de vissen zwommen nog steeds langs het kantje maar zodra de eerste vis de plek naderde schoot hij als een speer weg gevolgd door de rest.




Dit heb ik ook op andere wateren meegemaakt je zag de vissen soms wegschieten zodra er maar wat bollie,s lagen,ik denk ook dat het met voedselrijke en voedselarme wateren heeft te maken,en hoeveel er is en word gevist maar okay er zullen genoeg vissers zijn die een andere visie hebben het blijft soms raden,en heel af en toe voorspelbaar denk maar aan target vissen,sommige vissen kun je elk jaar op dezelfde plek vangen en bijna altijd op een bepaalde tijd honkvast of gewoon een route :o.


Wat een verhaal weer :wink:.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-11-2005 10:55

Patrick,
Voorbeelden genoeg, vraag maar eens aan de gemiddelde targetvisser.
Zal er zelf even een uit de kast trekken:
In 2003 viste ik heel veel op het twentekanaal. Daarbij zat ik bijna altijd op dezelfde stek. Hier trokken de vissen langs de overkant van een soort zwaaikom. Dat er veel vis langs kwam bleek natuurlijk wel uit de goede vangsten, maar wat nog meer opviel was dat er een aantal momenten waren waarop je de klok gelijk kon zetten. Zo kregen we ALTIJD een run tegen de overkant van die zwaaikom tussen half 12 en 12 uur, meestal zelfs tussen 10 voor 12 en 12 uur. Geen idee hoe veel vissen we gedubbeld hebben (scharrelschubs vallen nou eenmaal niet zo veel op), maar het viel wel op dat de beten vaak op vaste tijdstippen kwamen. Nou ging dat niet altijd op, zo als ik eerder al zei, je kunt het niet zwart-wit zien.
Op grote wateren is het ook duidelijk, zeker als je er lang doorvist. bepaalde, duidelijk herkenbare vissen worden vaak in een bepaalde tijd van het jaar in een bepaalde sector gevangen.

Ander punt, je zegt dat vissen gewoon naar die plek zwemmen waar het meeste vreten ligt. Zijn dit niet meestal dezelfde plekken? Bovendien zal er op één plek zelden genoeg liggen voor alle vissen, dus ze moeten een aantal plekken bezoeken. Dit begint toch al sterk op een trekroute te lijken?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-11-2005 11:53

Even inhakend op trekgedrag bij karpers...
Dat karpers trekroutes volgen is me ook wel duidelijk geworden. Volgens mij gaan ze gewoon, al dan niet in groepsverband een aantal plekken af die ze kennen en waarvan ze uit ervaring onthouden hebben dat er mogelijk wat te halen valt. Hoe exact deze routes opgevolgd worden door de karpers valt over te twisten. Verschilt natuurlijk ook wel met het seizoen. Op een relatief diep water (tot 12-15 m) waar ik vis trekken karpers (hoeven natuurlijk niet alle karpers op een water te zijn) ook volgens een bepaalde route. Dit zie je in de aanbeten ook terug. Het duurt vaak even voordat je beet krijgt, en als je een vis gehaakt hebt duurt het ook elke keer weer een tijdje voor je weer beet krijgt. Het gebeurt ook weleens dat binnen niet al te lange tijd op beide hengels een run komt of de hengel van je vismaat ook een run komt als deze "een eindje verderop" ligt. Het lijkt er zo op dat de karpers op een bepaalde diepte gewoon hun rondje maken op zoek naar voedsel. Dat zie je ook wel aan het springgedrag.
Nu zit ik me af een tijdje te bedenken hoe je hier door voor te voeren op in kunt spelen om zo een hoger aantal runs over een bepaalde tijd te krijgen. Dat voorvoeren is niet perse aan de winter gebonden. Want ik denk dus als je op die route een vaste plek voert dat een groepje karpers of een enkele karper je voer opeet en verder zwemt. Met een beetje pecht is/zijn dat steeds dezelfde karper(s). Het enige wat je dan bereikt is gewenning aan je aas. Zou je dan beter een hele strook kunnen bevoeren om meer vissen aan je aas te laten wennen of heeft dat voeren op 1 stek wel degelijk veel zin? De karpers komen er toch wel, je krijgt bijna altijd wel een aanbeet als je een beetje de goede diepte te pakken hebt, maar je haakt een vis... de rest zwemt verder en je wacht weer een paar uur op een aabeet. Dus wat kun je in positieve zin doen om het aantal aanbeten wat op te schroeven. Dat zat ik me een beetje te bedenken. Beetje afdwalend, maar het gaat wel over trekgedrag :wink:
patrick de leeuw van ween
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-05-2005 14:48

24-11-2005 18:19

nou ik denk mede door jullie antwoorden dat ik er dan maar eens een andere visie op na moet gaan houden maar ik zou patrick niet zijn natuurlijk als ik deze visie helmaal overnam ik denk dat een karper dan wel op een kanaal cq rivier trekroutes heeft zou dit dan ook in de polder zijn en hoe verklaren jullie dan dat ik in 10 jaar ongeveer 5 vissen heb gedoubleerd? gewwon uit nieuwsgierigheid
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

24-11-2005 19:30

Polders staan vaak in verbinding met andere (grote) waterdelen. Hierdoor kunnen vissen ver zwemmen. Dat jij in tien jaar pas vijf vissen gedubbeld hebt wil niet zeggen dat die beesten geen trekroutes hebben. En ik vind al die theorien die hier beschreven staan wel zo duidelijk en krachtig dat ik wel overgehaald zou zijn.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-11-2005 21:20

Patrick,
Weet natuurlijk niet wat jij daar zoal voor vissen vangt, maar vergeet niet dat torpedoschubs moeilijk te herkennen zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie