nachtvissen met pasjes,graag jullie mening eens


hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

18-11-2005 18:57

hoi allemaal,zou graag jullie mening eens willen horen over het vissen met nachtpassen.ben zelf gelukkig in het bezit van een pas voor bussloo,dus mag niet klagen eigenlijk.maar wat nu als ik elders eens zou willen vissen waar hetzelfde systeen gehanteerd word,pech dus???? mijn zoon staat inmiddels ook op de wachtlijst,is 15 jaar inmiddels.dus binnenkort bij normaal verloop kunnen we over 17 jaar een nachtje samen gaan,verheug me er nu al op.ben dan toch met pensioen,en kan dan alle dagen wel lol.het gaat dus niet echt over bovenstaande,maar moeten we hier niet iets mee???? de jeugt die zich nu aanmeld zal rond hun midden dertig dit soort wateren kunnen bevissen.een echte stimulans voor ze dus,moeten we niet eens kijken of we dit soort dingen anders kunnen aanpakken.misschien op landelijk niveau ism de ksn ofzo,die doen toch veel voor de jeugt en karpervisserij.misschien kunnen we dan de wachtlijsten op die wateren openbaar maken,zodat een ieder kan zien op welke plaats ie staat en hoeveel afvallers er per jaar zijn.ik moet zeggen dat sinds de invoering van de passen,het vissen er erg op vooruit is gegaan dus positief.misschien dat een optie van beperkte gastpassen wat zou zijn,zo kunnen wij af en toe ergens anders vissen en anderen hier. graag jullie mening over dit systeem,het blijft nml lastig om steeds weer de overlijdensadvertenties te moeten lezen,en dan moeten gaan zoeken op een wachtlijst als ie er al is,of je al een plekkie opgeschoven bent groeten hans :wink:
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-11-2005 20:25

Hans,

Misschien een idee om een roulatiesysteem te maken?

Nu is het zo,dat het voor de insiders wel bekend was,maar voor anderen dus niet.

En nu erachter komen,dat je datzelfde kan gebeuren op andere wateren is natuurlijk achteraf.

Er zijn verenigingen bezig,met passen en in Leeuwarden is er een pas voor ontheffing voor tent (dus iets anders als nachtvispas).

Maar en vereniging moet een ledenstop invoeren,om niet teveel mensen erop te krijgen of langs de grensstreken teveel buitenlanders.

Gr Paul 8)
hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

18-11-2005 20:45

dat zou een optie zijn paul(hoe is ie trouwens daar?)maar oke dan zou je dus eigenlijk op meerdere wateren een zelfde soort systeem moeten realiseren.en wat is een vereniging ?een clubje vissers onderling.hoe zie jij dat,en zie je ook een oplossing voor de jeugd onderons? groet hans :D
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

18-11-2005 20:45

per hengelsport vereniging een x aantal passen (in verhouding met ledental) en op een aantal aangewezen wateren kunnen die mensen dan middels een loting, waarvan ieder jaar de ingelootte mensen uit dat vorrige kalenderjaar niet meer mee mogen doen. zo houd je het eerlijk en dit is voor veel mensen een nieuwe ervaring, waarschijnlijk gaan er op deze manier uiteindelijk ook meer mensen nachtvissen en zal de economie mbt. tot de hengelsport ook groeien, meer mensen kopen tenten, stretchers, kooktoestellen en de hele reut wat er bij komt kijken en uiteindelijk zijn we dan allemaal blij :roll:

nadeel: wanneer deze passen er zouden komen dan zal je er wel weer een x aantal euro's voor moeten betalen, dat dan weer besteed word aan het bestuur van de vereniging. nu zie ik me geld ook niet terug in het visstandbeheer of waterreiniging, het enige wat ze met ons geld doen is de oevers zo kort maaien dat op deze manier de vis nog maar weinig beschutting kan vinden. ongetwijfeld zullen er ook enkele mensen zijn die hier totaal anders over denken, maar dit is uiteraard per regio/vereniging weer anders.

Gr
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-11-2005 22:24

Hans,

Hier alles goed,ik bedoel met vereniging HSV.

Bussloo is natuurlijk een ander verhaal,daar dit onder een totaal ander beheer valt.

Maar deze club bezit meer wateren (beheer) en misschien dat daar in overleg met o.a een KSN iets te regelen valt.

Aan de andere kant,is het natuurlijk zo dat met de WOR er een schot voor open doel ligt voor HSV om met gemeente's te onderhandelen.

Dit is mede te bereiken om WEL een ALV te bezoeken,hier ligt echter een groot knelpunt, daar de meeste karpervissers liever weg blijven dan er heen gaan (sorry) maar dit is gewoon zo.

Verder is de opzet van je gedachtengang wel een goeie gedachte mijnsinziens.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

19-11-2005 11:21

een loting is fraudegevoelig, ik zou gaan voor een geldigheid van 2 jaar en vervolgens weer achteraan op de lijst. Zo'n lijst kan je openbaar maken, dus je kan precies zien wanneer je aan de beurt bent.

Nu is het zo dat mensen die een pasje hebben, maar geen tijd, hun pasje wel houden, want als ze er afstand van doen komen ze niet meer aan de beurt.

En dus kan degene die wel tijd heeft het schudden en moet je inderdaad de rouwadvertenties in de gaten houden (en dan nog maar afwachten of de volgende eerlijk instroomt).
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-11-2005 13:07

Als je de verschillende topic doorspit kom je van Aart berichten tegen van nachtvismogelijkheden op andere wateren van dat recreatieschap.

In principe ben ik, ik dus en ik dus alleen. Voorstander van een pasjes systeem, mits deze in alle gevallen open staat voor alle leden. De pas dient dan meer voor extra registratie. In gevallen waar de toegange beperkt wordt ben ik tegen. En wel precies hetzelfde als waarom ik niets met btw's heb: ontrekken viswater uit vrije vergunning.

Tenzij: Er absoluut geen andere keuze is. Bijvoorbeeld Busloo.

MVG

Klaas
hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

19-11-2005 13:18

rouleren is een optie,maar makkelijk ook niet denk ik.dan kun je dus een situatie krijgen dat er op bijv rhederlaag 30 limburgers moeten vissen ,en de mensen uit de regio uit zouden moeten wijken.maar een evenwicht moet er op een of andere manier toch wel te vinden zijn.en ja dat er mensen zijn met een pas ,die er nog geen gebruik van hebben gemaakt is een feit.maar moet of mag je die hun pas afnemen??? mijn mening is eigenlijk als er plannen zijn om dit te gaan doen,maak het openbaar zodat een ieder de kans krijgt om zich in te schrijven.en inderdaad een openbare wachtlijst zou (moeten)reeel zijn volgens mij.een voordeel heeft de jeugd van nu al wel,tegen de tijd dat zij aan bod komen zal de nu uitgezette vis op meerdere wateren wel lekker op gewicht zijn.groet hans
hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

19-11-2005 13:23

klaas ben het met je eens in het geval bussloo,en waarschijnlijk nog andere wateren van de rgv.maar 15 jaar op een lijst moeten staan om er gewoon eens te kunnen vissen???? groet hans
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

19-11-2005 13:28

Ik moet er niet aan denken dat er op mijn thuiswater een pasjes systeem word ingesteld met roulatiesysteem. Ik vind dit echt een kut systeem. Stel je zit gewoon af en toe lekker te vissen als je een pasje gekregen hebt. En dan na twee jaar mag je er opeens niet meer vissen. Dus moet je maar een ander water zoeken. Dat is toch een kutsysteem? Bepaalde wateren uitgezonderd misschien.
peter andrae

19-11-2005 15:33

Ben ik helemaal met je eens Elco en wie gaat dat controleren ze kunnen hier al bijna geen controleurs krijgen en de politie heeft het te druk met het criminelen milieu hier,wat ik mij ook elke keer afvraag is waarom de AHV altijd zijn grote controles van tevoren mededeeld ook weer zoiets.,is 2x per jaar,een boef zegt toch ook niet tegen de politie wanneer hij een inbraak gaat plegen en waar :-? .


Het idee is wel leuk alleen wil ik graag op mijn thuiswateren door blijven vissen en niet plaats maken voor een ander die weet ik veel waar vandaan komt.


Zo ken ik er nog 1 laat ieder maar in zijn eigen regio vissen dan ben je van een paar dingen af :wink:,willen we toch niet.



mvg peter.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

19-11-2005 16:10

Heren,

Bussloo,kun je met gewone vergunning dus gewoon " OVERDAG" vissen.

Alleen voor nachtvissen en tenten is een pasjessysteem 100 stuks, en er zijn als ik goed ben ingelicht 25 stekken beschikbaar.

Dus ook hier is het eigenlijk als de stekken bezet zijn heb je pech en mg JIJ dus niet nachtvissen.

Peter " controlle"is daar onderling geregeld en ook boa's er is een heel regelement waar de pasjeshouders zich aan te houden hebben,dus makkelijk is het heus niet.

Verder ligt het aan de karpervissers zelf of het iedere keer doorgaat,want alles valt of staat bij hun eigen dicipliene .

Denk wel dat HSV in nederland eens moet gaan kijken of ze per HSV niet een x aantal passen ter beschikking stellen.

Gr Paul 8)
peter andrae

19-11-2005 16:40

Paul pasje,s okay maar die tijd die er aan verbonden zit dan zeg ik liever nee of ik moet vrijwillig afstand doen als ik er ben uitgevist of als ik door een hele zware karper uit mijn schoenen word getrokken :wink: ,het aanspreken van elkaar zou moeten kunnen alleen blijkt dit in de praktijk niet altijd te werken wel wanneer je met een gelimiteerde groep op een water vist.

Op zich best goed maar dan wel dat de mensen uit de eigen regio of stad als eerste in aanmerking komen voor zo een nachtpas zal ik maar zeggen,wat overblijft kan altijd nog naar vissers buiten de regio of een paar passen voor bezoekers van overzee 8) soort inleverpas want ja die komen ook in deze regio vissen,levert volgens mij de vereniging ook wat exstra op,en alles is wat beter controleerbaar je weet bijv wie op welk water zit te vissen en bij fout gedrag of vissen,aanspreken of melding maken bij de vereniging.



Ik draaf weer een beetje door 8).


mvg peter.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

19-11-2005 16:57

Peter,

Ik begrijp wel dat je eerst eigen en eventueel daarna met extra passen ook anderen wil laten vissen daar met pas.

Maar zolang iemand lid is van een HSV kun je hem niet WEIGEREN of je moet een x aantal passen instellen,dit is moeilijker te verwezenlijken dan het zo lijkt.

Je kunt ook zeggen, we hebben ledenstop,dan kan er geen lid meer bij.

Ik heb het geluk, dat ik van meerdere verenigingen lid ben,en dit zijn wateren waar ik nog kan nachtvissen en nog steeds met tent gelukkig.

Misschien dat het in de toekomst,aan de nationale vispas gekoppeld kan worden (om maar voorbeeld te geven).

Maar helaas moet ik zeggen ,dat de meeste vissers het liefst zoveel mogelijk willen, en daarbij mag het zo weinig, als het maar mogelijk is kosten.

Gr Paul 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-11-2005 00:54

Hans, er bestaat nergens zo'n pasjessysteem als op Bussloo, dus kan van rouleren met andere wateren ook geen sprake zijn. Er moet altijd gestreefd worden dat nachtvissen (al of niet met pasjes) vrij toegangkelijk is voor iedereen. Voor Bussloo was dat niet mogelijk gezien de voorwaarde van de eigenaar of maximaal 100 of helemaal niemand. Natuurlijk is daar dan gekozen voor maximaal 100 i.p.v. HELEMAAL NIEMAND. Jouw zoon staat trouwens op de 66e plaats op de wachtlijst.
Het vervelende is dat je, met slechts 100 nachtvispasjes, het nooit iedereen naar de zin kunt maken, maar daar valt in een dergelijke situatie nu eenmaal niets aan te doen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-11-2005 00:58

Hmmm,
of een pasjessysteem of per vandaag verboden om tijdens de nachtelijk uren in verband met overlast en het zich niet kunnen dragen van toch blijkbaar een redelijke groete groep "karpervissers". (praktijkervaring te over)

keuze iets makkelijker gemaakt ? normaliter is de invoering van dit soort systemen de laatste mogelijkheid om nachtvissen uberhaupt nog door te laten gaan.

Voor mij persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben dat ze het water op slot gooien voor de nachtvisserij, wordt het ook direct een stuk rustiger langs de waterkant.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-11-2005 01:13

Verkeerde interpretatie in het geval van Bussloo Peter. NIEMAND mag op dat recreatieterrein vanaf zonsondergang tot zonsopkomst aanwezig zijn, behoudens de 100 pasjeshouders. Dus heeft verder 's nachts niemand last van de hier aanwezige karpervissers.
Jouw redenering volgend zou dat betekenen dat vrijwel in heel Nederland het nachtvissen maar verboden moet worden en daar ben ik het dus absoluut mee oneens.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

20-11-2005 05:25

Pasjes om te mogen nachtvissen :-? mij lijkt het ook een fuck systeem en hopelijk komt het er hier niet van.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

20-11-2005 07:59

Rhederlaag,

Als het goed is ,komen per 2006 ookhier nachtvisvergunningen (pasjes).

Nu mag er helemaal niet worden genachtvist hier in dat gebied.

Als ik goed ben ingelicht,gebeurd de verdeling via federatie,op zich niks mis mee.

Dit nachtvissen op RHEDERLAAG houdt overigens niet in dat je dus met een "TENT" mag gaan zitten,dit blijft verboden.

Water is dus omgeven door campings en jachthavens en meer als 1000 ha.

Als je dus de "GERUCHTEN"mag geloven,is de verdeling van pasjes al geregeld,maar dit zien we dan volgend jaar wel.

Water ligt trouwens achter mijn huis,dus je begrijpt dat het ook raar zou zijn als mensen uit welke streek dan ook "WEL"kunnen vissen hier en de mensen hier "NIET" .

Andere kant is NU mag er dus helemaal niet gevist worden in de nacht.

En als je de voorgeschiedenis kent waarom,is dit goed te begrijpen,dus ook hier geld beter iets als niets.

Gr Paul 8)
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-11-2005 08:14

Ruud, neem bij jullie de Oosterplas als voorbeeld, nu mag je er met een hengel vissen en ook niet s’nacht.
Als de zeven HSV die DenBosch rijk is de koppen bij elkaar steken en samen met de Federatie een plan opstellen, waarbij men ook met een pasjes systeem komt is de kans groot dat de gemeente overstag gaat. Door samen te werken net als in Busloo kan je veel viswater veilig stellen, nu klaagt iedereen maar gebeurd er niets. Foutje wel iets, ze gaan naar een BTW.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-11-2005 10:39

Aart Lokhorst schreef:Verkeerde interpretatie in het geval van Bussloo Peter. NIEMAND mag op dat recreatieterrein vanaf zonsondergang tot zonsopkomst aanwezig zijn, behoudens de 100 pasjeshouders. Dus heeft verder 's nachts niemand last van de hier aanwezige karpervissers.
Jouw redenering volgend zou dat betekenen dat vrijwel in heel Nederland het nachtvissen maar verboden moet worden en daar ben ik het dus absoluut mee oneens.


Aart,
in mijn reply refereer ik nergens naar bussloo dus beetje voorbarig :wink: Ik doel alleen breed uit gemeten qua ervaringen die ik heb ondervonden. Ik woon in een provincie waar nachtvissen is geoorloofd dus je hoort me ook niet klagen alleen heb je helaas met veel zaken te maken die verre van goed gaan, je weet er zelf van. Hier in de buurt zijn wateren behouden voor de sportvisserij door er of zeer strikte regels te hanteren of door nachtvissen te verbieden.

Voor mij is dan de keuze vlot gemaakt liever wel vissen dus dan maar niet tijdens de nachtelijke uren.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
hans denekamp
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: apeldoorn

20-11-2005 11:14

aart je snapt niet helemaal waar ik heen wil geloof ik,het gaat er niet om op wat voor plaats mijn zoon op die lijst staat.maar het is een goed voorbeeld voor de rest van de jeugd,en anderen.bij een gemiddelde van van 4 a 5 afvallers per jaar zul je dus op een wachttijd van min 15 jaar uitkomen,het gaat de rgv er echt niet om of er nu 95 vaste pashouders en 5 passen voor bijvoorbeeld gasten zijn,zolang het geheel maar controleerbaar is en netjes verloopt.ik heb ook aangegeven dat het vissen er stukken beter van geworden is,maar het is nu eenmaal zo dat je verhalen zo als paul schrijft geruchten dus.dat er inderdaad op meer plaatsen in stilte aan een passysteem gewerkt word .en dat dit dus pas openbaar word als de plaatsen al bezet zijn.dat is mijn achterliggende gedachte eigenlijk.kijk als het zo is niet nachtvissen of alleen met passen en regels,dan is de keuze niet zo moeilijk .
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

20-11-2005 11:46

Hans,

Denk, dat jouw bedoelingen goed zijn, maar gastpassen zijn denk ik bijna niet te verwezenlijken i.v.m controlle en uitgifte daarvan.

Daarnaast is het natuurlijk zo,dat in veel gevallen deze dingen zijn ontstaan door de "KARPERVISSER"zelf.

In geval "BUSSLOO"heeft natuurlijk een groepje het voortouw genomen en AART de boel begeleidt en geregeld i.s.m.

Peter geeft denk ik zelf ook al aan dat er mistanden waren in noorden,CBB heeft daar een hoop geregeld denk dat de bekendste voorbeelden zijn de Mussels en recentelijk Borgerswold.
Maar hier is goeie controlle,er wordt trouwens nog genoeg met 3 hengels gevist daar ook door jongens die ik ken dus hoelang blijft het goed gaan,want dit wordt dan meestal niet als een erge overtreding gezien :evil: .

Hier op Rhederlaag hebben genoeg incidenten plaatsgevonden meestal door buitenlanders vooral stroperij hele fam Kampeerden hier langs de oevers, dus ergens moest een grens getrokken worden.

Ga wel met je mee Hans dat er meer openbaarheid mag zijn, maar dit brengt ook gevaar met zich mee dat zulke zaken afgeketst worden dus moeilijke keuze mijnsinziens.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
frank verwijlen
Berichten: 45
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: Ospel(Limburg)

20-11-2005 11:47

In mijn omgeving gaat de plaatselijke HSV ook een pasjes systeem invoeren. Iedereen kan een pasje krijgen/aanvragen. Bij overtreding van de opgestelde regels volgt onmiddellijk intrekking van de vergunning en een royement van twee jaar. Op zich niets mis mee ware het niet dat ze al het slaaponderkomen verbieden alleen een paraplu is toegestaan. Daar sta je dan met je nash, fox, aqua of weet ik wat voor tent/schelter of waar je ook onder slaapt. Regels zijn opgesteld om de "barbeque-vissers" te weren en zo snel mogelijk uit te sluiten. Waar de HSV aan voorbij gaat is dat deze lui niet vissen met tenten, ze hebben het warm genoeg van hun kampvuur! In de maanden juni juli augustus is het water ook vrij te bevissen voor mensen zonder pasjes en wie zitten er juist dan te vissen........... juist ja weer die mensen die het voor de fatsoenlijke karpervisser verziekt hebben.
Hopelijk wordt het ondanks een aantal "scheve regels" toch een succes en kunnen we misschien wat rechten terugverdienen zoals het toe staan van schelters/bivy's. We zullen zien.

Groetjes Frank
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-11-2005 12:41

Frank, om een pasje te krijgen zal je lid moeten zijn van jullie HSV neem ik aan.
Maak je er een puinhoop van lap je de regels aan je laars die er nu ongetwijfeld zijn kan die persoon ook in de drie zomermaanden alsnog geroyeerd worden om er voor twee jaar te vissen. Overnachten in tenten staat hier helemaal los van, de HSV is afhankelijk van het gedoogbeleid of afspraken die hier met de overheid over gemaakt zijn. Blijkt dat het pasjes systeem werkt, is het zeker mogelijk nu de WOR door gemeente bepaald gaat worden dit in positieve zin over een paarjaar aan te passen.
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 20-11-2005 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.