Discussie: clip of inline??


Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

18-11-2005 19:58

Loodclips!!!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

18-11-2005 23:35

inline
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

19-11-2005 03:16

Loodclips (van KORDA!)
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

20-11-2005 14:46

inline
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

20-11-2005 15:38

Beide!

meestal inline
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-11-2005 17:04

Meestal Inline met tube..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

20-11-2005 18:24

Of leadcore
Vissen is gezond!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

20-11-2005 18:45

Heb altijd met loodclips gevist. Korda's welteverstaan, want de rest was allemaal dikke shit. (met nash: altijd m'n lood kwijt, imitaties: scheurden kapot etc.) Van het zomer heb ik een partij korda inline loodjes gekregen.. Heel opvallend, ik had toen al een vis of 15 op de kant, met 0 lossers. De eerste 2 aanbeten die ik kreeg met inline lood (70 gram) schoten allebei voor de kant los :o . Sindsdien weer teruggestapt op leadclips, en het probleem was opgelost :roll: .
En hoeveel loodjes ik kwijt ben dit jaar? Eehm... om precies te zijn 3. 2 vast onder water, en 1 in een boom :oops: , maar nooit tijdens een aanbeet.

Mvg. Daniel

P.S. Verder zie ik het als een groot voordeel op een zachtere modder/klei bodem dat alleen je lood, en niet een deel van je onderlijn in de bagger schiet...
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-11-2005 13:30

Tja voordeelvan inline is dat jehet makkelijk kan verwijderen,maar ik ga toch voor veiligheid en milieu.
Tje dat een coating kut is maakt toch niks uit??ik vis net zograag met blank lood.
En dat inline bij een modderbodem de onderlijn meeneemt maak je die toch langer, in de praktijk blijkt dit goed te werken
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-11-2005 13:49

Kees Ouwehand schreef:Benny,

Wel eens aan gedacht dat dit alleen is als de karper de rig recht op de werprichting oppakt? Onder een hoek draait het inline lood om zijn aas mee.

Groet, Kees


Kees,

Volgens mij is dit bij inline lood veel minder dan bij clip, of zit ik mis...?
Wat ik bij leadclips montages ook weleens doe, is de wartel bij het wartel-
lood weg knippen, zodat er minder speling in het geheel komt.

groetjes Benny
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-11-2005 14:56

bij gebruik van inline lood op bodem waar je lood met de "neus" in de
bodem beland,en ook blijft zitten,werkt het scharnier punt op de wartel
niet,waardoor ook de onderlijn zijn werking verliest.
heb meerdere keren ,door alleen de loodmontage te wijzigen,de runs
ineens weer zien toenemen,en alleen op de hengel met wartel lood,
die met inline werkte de rig gewoon niet,todat ook die hengel met clips werd gevist.dit dus wel bij rigs waarbij het scharnier punt op de wartel van groot belang was.

bij inline lood met harde (stenen) bodem,wanneer het lood op de "neus"
land,waar de wartel bevestigd zit,kan de wartel buigen,of erger je onderlijn beschadigen op de knoop of vlak erbij.
ik heb meerdere keren een wartel met het oogje zo plat als maar kan tegen het lood gedrukt binnen gehaald.

voor mij enkel nog lead clips...
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

21-11-2005 15:11

afhangend van de situatie

de clips al ik in de buurt van obstakels vis (bruggen,takken)
en als de bodem zacht is (ik heb het idee dat als de bodem erg zacht dat montage weg zakt in de "blebber")
maar anders inline ,zeker om het verspelen van lood te vermideren.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-11-2005 15:35

Bij een zachte bodem werkt de running rig dus ook niet.

Als alles in de 'blebber :wink: ' zakt wil de lijn ook niet meer goed door het lood schuiven.

Of zit ik verkeerd?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-11-2005 15:40

bij een running rig op zachte bodem,kun je het lood gewicht dusdanig
laag houden dat het niet in de blubber ligt,het heeft hier alleen de functie van werpgewicht,en om het zaakje op zijn plaats te houden.

anders kan het lood gewicht aan een zijlijntje bevestigd worden,
zodat het niet in de blub ligt.

m.v.g. robert
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

21-11-2005 15:42

Ja jongens het is wat, was het maar wat dan hadden we wat

Vroega 9 van de 10 keer viste ik met lead clips en op een van die dagen dat het gekkenhuis was iedere keer het lood eraf.

Wel wat obstakels daar, goed het tailrubbertje erop geschoven maar bijna iedere keer weer.

Toen ging ik over naar inline en probleem opgelost en ook niet vast komen te zitten tijdens een dril of iets dergelijks.

Maar in 2006 komt mn target er wel uit dankzij clips (modder)!

Dus hangt af van de situatie, maar als beide mogelijkheden het zelfde resultaat opbrachten zou ik voor de inline gaan.
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

21-11-2005 17:22

een running rig die in de modder wegzakt zal idd niet goed werken.
het lood kun je aanpassen. je hebt loden met een kleinere dichtheid. deze loden zakken hierdoor minder snel weg. maar laten zich door hun grotere volume ook minder ver werpen.

als loden met een mindere dichtheid kun je denken aan: steenlood
fox heeft ook loden in zijn predetor reeks zitten die bedoeld zijn om op het wier te vissen.deze loden zullen dus niet wegzakken.

martijn nederpel schreef:
Tje dat een coating kut is maakt toch niks uit??ik vis net zograag met blank lood.

als ik op de wateren waar ik nu vis een stukje coating verlies worden de beeten al stukken minder. als ik dus op een egt dressur water ga vissen zal ik nooit een ongecoat lood gebruiken. ook zijn de haken van korda dan standaard en gaat om de wartel een stukje tube.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-11-2005 15:16

robbert bij een zacht bodem een stiffrig gebruiken is mijns inziens niet erg handig je weet immers nooit priecies hoever je lood wegzakt, gebruik je inline lood met gevlocht onder lijn dan kan je de onderlijn een aantal cm verlengen, een scharnierpunt speelt hierbij geen rol.
Een 2de puntje inline haakt wel degelijk beter doordat het lood 9 van de 10 keer niet verschoven maar opgetild word dat de zwemrichting van ondergeschikt belang hierbij is lijkt me duidelijk Dit speelt zeker een rol in combinatie met de wat kortere onderlijnen een wartel lood met losse wartel en een clip heeft gewoon meer speling.
Maar laten we niet afdwalen van de discussie war het mij om gaat is het volgende: er word teveel met clips gewerkt in situaties waarbij dit nodig of zelfs onwenselijk is met alle (lood) gevolgen van dien

mvg martijn
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

22-11-2005 18:19

@martijn,op een zachte bodem een stiff rig gebruiken,vind jij niet handig.
er zijn heel veel mensen die dat niet handig vinden.en dat vind ik weer
handig want dan kan ik erg makkelijk afwijken van de rest.

ik bedoelde echter gewoon een bodem waar je lood een stukje in zakt.
doordat het zwaarte punt van inline lood aan de voorkant zit,bij de wartel,
zal het lood altijd met die kant eerst op de bodem landen,als je lood dan maar 2cm wegzakt,kan dit de werking van je rig negatief beinvloeden.

ik knip trouwens de wartel bij mijn wartel lood eraf,om speling te vermijden.

als je trouwens een onderlijn maakt van die onbehandelde tandfloss,
(voor hairs)en je maakt hem met boillie zonder haak,en dan ingooien en een uur laten liggen,dan ophalen,ken je zien hoever lood wegzakt aan de
verkleuring van de floss.

sorry voor offtopic,
m.v.g.robert
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-11-2005 00:05

Eigenlijk altijd clips.
Waarom? Noem het gemakzucht, ondervind er geen nadelen aan en het bevalt me goed. Raak zelden tijdens de dril een loodje kwijt, dus dat is voor mij geen reden om het niet te doen.
Bij obstakels gaat in elk geval de weerhaak plat (zou iedereen moeten doen, daar heeft een vis veel meer aan dan aan een lood wat loskomt, waarna hij nog met 30m lijn blijft zitten), verder gaat het rubbertje er iets minder ver op.
Transport vind ik toch belangrijk, aangezien mijn stokken na een seizoentje vroeger echt onder de krassen zaten van lood wat tegen de blank aan komt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

24-11-2005 17:57

Rick Boerboom schreef:
mark res schreef:dit zouden meer mensen moeten doen)
Gr Mark


Nou, nee dankje.


Rick, vertel eens....vaak in de war na het ingooien?

Ik vaar zelf het liefst alles uit en gebruikte tot dit seizoen twee jaar de safetyclip icm het kogellood van minimaal 150 gram waarbij de wartel t/m het lichaam ingegoten is (alleen het draaibare ringetje is dan nog zichtbaar/ steekt uit het lood) Volgens mij heb je zo de beste in-haaking ongeacht van welke richting de karper komt.
Ik heb geen vis gevangen waarbij het lood nog op de clip zat (en ik schuif het rubber zo ver als mogelijk) Dit komt (denk ik) door het 'hoge' gewicht van de kogel. De dril ervaar ik prettiger zonder lood maar het zat mij toch niet lekker al dat verspelen van lood. Naast het milieu moeten al die loodjes voor de karper ook niet goed zijn.(ook een trigger mbt gevaar)
Een goede coating is al een goede stap maar ik ben overgestapt op de keitjes. Ik heb er voor dit seizoen 20 gemaakt (lekker klusje) en ben er al doorheen :wink:
Deze keitjes bleken nog zwaarder te zijn dan geschat bij het zoeken (op het dak van mijn werkgever :lol: ) ongeveer 225 gram. dit is ruim voldoende om de savetyclip- beugeltje te openen / het rubber op te schuiven. Om o.a. de lijn niet onnodig te belasten vaar ik ook naar de haak toe bij het binnen draaien / aas verversen. Doe ik dit niet dan kinkt de lijn behoorlijk.
Met deze presentatie dacht ik het ultieme bereikt te hebben. 'T is ff werk maarrr dan heb je ook wat :oops:

Helaas Helaas.
Helaas viel me op dat de karper wel eens een wondje, schrammetje of open plek had op de kieuw. Dit zag ik ook wel eens bij gebruik van lood maar het heeft al met al wel even geduurd voordat ik door had hoe dit veroorzaakt werd. Het probleem komt volgens mij door het beugeltje van de savety clip die, als het lood/kei en het rubber weg is de karperkieuw open schuurt.
Zijn er meer boarders die deze (kut) ervaring met de clip hebben? als je het ziet wacht dan nog even met onthaken en leg de rig eens lang de vis. Bij mijn vis was er (gelukkig niet vaak) een beschadiging te zien op de plek waar de clip zit op de lijn, ter-hoogte van de kieuw.
Ik gebruikte de clip van Lock-jaw.
Ben nu Korda en Fox aan het testen en heb het probleem nog niet gehad maar ben op mijn hoedde :wink:
Voorzichtig dus met die S.....clip.
Groet, Rob
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

13-12-2005 16:22

Ik ben voor loodclips!

Ik gebruik ze zelf van korda en werken gewoon goed. Misschien wel wat meer lood in het water maar de coating zorgt er ook voor dat het lood niet direct in aanraking met het water komt. Maar altijd beter dan dat het aan de bek van een karper hangt. Ook is het makkelijk om bij opgetuigde hengels het lood te verwisselen. Als je je hengels inpakt in je foedraal kun je het lood er ook makkelijk afhalen. Dus voor mij alleen maar clips
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-12-2005 21:09

Hmmm, oude maar wel interessante topic.

Iets wat ik eigenlijk niemand zie vermelden is de combinatie van een gevlochten onderlijn icm een leadclip.

De gevlochten lijn slaat om de wartel van het lood en het zaakje zit in de war.

Reden genoeg voor mij om met een gevlochten onderlijn geen leadclip te gebruiken.
Inline dus, altijd die van Korda, het liefst de platte peer, de harde insert vervang ik voor een zachte shockleadersleeve omdat ik altijd met leadcore vis.

Zachte bodem of ondiep water met kiezel- of andersoort harde bodem>> altijd leadclips.
Een inline lood dat voor de helft met de voorkant in de bodem verdwijnt verknald de presentatie van een stiffrig, in geval van harde bodem zal het lood op de wartel landen tegen een harde bodem met schade aan de wartel en/of knoop als gevolg.

Als stelregel hanteer ik: inline voor gevlochten onderlijnen (niet op baggerbodems) en leadclip voor stiffrigs.

Leadclips bieden als voordeel dat je snel het gewicht of vorm van het lood kunt verwisselen.

Het verhaal over directere inhaking met inlinelood is naar mijn mening te verwaarlozen, Danny Faibrass heeft ooit een artikel geschreven waarin hij dit bevestigd.
Aanvankelijk dacht hij ook dat inline lood een voordeel zou hebben voor wat betreft de inhaking maar na een tijdje met wartelood te hebben gevist bemerkte hij totaal geen terugval in vangsten.

Wat safety betreft, de leadclip van Korda heeft wat mij betreft een dubbele safety werking, komt het rubbertje niet los dan schiet de wartel wel uit de clip.

Een inline rig wordt bij mij dus altijd met een zachte sleeve gevist, het lood komt zonder al teveel moeite los van de sleeve, wat mij betreft dus ook veilig, al moet ik zeggen dat ik er geruster op zou zijn wanneer ik met een leadclip tegen een obstakel aan zou vissen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-12-2005 10:09

Maik van de Camp schreef:Ik ben voor loodclips!

Ik gebruik ze zelf van korda en werken gewoon goed. Misschien wel wat meer lood in het water maar de coating zorgt er ook voor dat het lood niet direct in aanraking met het water komt. Maar altijd beter dan dat het aan de bek van een karper hangt. Ook is het makkelijk om bij opgetuigde hengels het lood te verwisselen. Als je je hengels inpakt in je foedraal kun je het lood er ook makkelijk afhalen. Dus voor mij alleen maar clips


Onzin die coating geeeft je een vals gevoel van bescherming uiteindelijk komt het lood wel in het water of dat nu over 10 of 100 jaar is....maar jah dan ben jij er in ieder gaval niet meer....Vind dat er veel te makkelijk word gedaan ovber het verspelen van een stukje lood. Wanneer de omstandigheden het toelaten vis ik altijd met inline beter haak eigenschappen omdat het gewicht direct op de wartel zit, jah ik weet dat ook inline lood omgetrokken kan worden maar in mijn optiek en met de relatief korte onderlijnen die gebruikt worden, word het lood niet omgetrokken maar opgetild en dan heeft inline een duidelijk voordeel.
bij een voorslag kan je gebruiken maken van inserts

mvg maritjn
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-12-2005 14:09

Zelf kies ik voor m'n riviervisserij toch altijd voor de safety clips, omdat ik er dan zeker van ben dat bij verspelen het lood losraakt. Ik heb een aantal keren meegemaakt dat mijn lood tijdens een run tussen stenen vast zat en dat het lood toen keurig losraakte, zelfs een keer bij een flinke winde! Wel moet ik erbij zeggen dat ik minimaal 160 gram lood en ongeveer 10 meter voorslag gebruik. Voor de sceptici: Ik verspeel nog geen 5 stukken lood per jaar. En ik krijg toch echt meer dan 5 runs hoor!

Toen ik nog inline lood gebruikte in combinatie met een voorslag (het lood kon wel loskomen hoor), merkte ik dat het safety systeem al snel niet meer werkte, doordat het lood snel misvormde tegen de stenen.

Wel gooi je het sneller in de war, maar door het gebruik van korte, gecoate onderlijnen, meestal in combinatie met een stringertje, valt dit reuze mee.

Ook had ik vaak last van beschadigde en loslatende coating ((Big Grippalood), maar sinds ik met rubber gecoat lood van Elite gebruik is dit probleem ook opgelost! Een aanrader.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

17-12-2005 11:24

de safety clips van x2 zijn veel goedkoper en is echt niets mis mee. Verspeel zelden een stukje lood.