Discussie: clip of inline??


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2005 12:50

Mensen al een tijdje loop ik met de gedachte rond deze topic te openen

Ik lees en zie dat veel mensen standaard met een loodclip vissen in combinatie met wartel lood. Ikzelf zet hier mijn vraagtekens bij en wel om het volgende:
Ten eerste blijkt dat op deze manier vele malen meer lood word verpeeld dan met inline lood, wanneer ik lees dat hier mensen zijn die zonder blikken of blozen vertellen 100 stuks lood per seizoen de verspelen dat zakt mijn broek af...is is en blijft gewoon giftig!!En als je dan soms leest dat het juist de bedoeling is bij sommige dat bij een run het lood direct loslaat dan krijg ik direct de kriebels!
En dan het volgende en dit geld zeker voor de clips die de wartels zekeren ik ben nog steeds niet overtuigd van de veiligheid van dit systeem omdat het heel moeilijk te bepalen is of het lood wel of niet loskomt, het rubbertje te strak in combinatie met iets te licht lood betekent dat het lood na lijnbruek nooit los zal komen. Wanneer het rubbertje te los zit verspeel je redelijk vaak je lood.

Op de een of andewre manier heb ik slecht zelden mensen hierover gehoord wanneer ik een voorslag gebruik, gebruik ik rubberen inserts van korda en alleen in speciale situaties opteer ik voor clips...hoe denken jullie hierover??
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-11-2005 13:04

Martijn,

Het liefst gebruik ik inline loden, dit vanwege dat het gewicht van het lood
veel eerder op de haakpunt over komt. Bij een safetyclip moet eerst het
lood om getrokken worden, voordat het volle gewicht van het lood word
benut.
Ik gebruik ook wel safetyclips. B.v. bij de riviervisserij, bij een voorslag
(knip een stukje van de clip af!) en bij HEEL zwaar lood kies ik SOMS voor
een safetyclip. Gebruik ik wel een HEEL zwaar inline lood, dan neem ik so-
wieso de onderlijn niet tekort, zo'n 25 a 30cm en ik gebruik dan wel een
kleine haak, maar dikdradig. Vis ik een korte onderlijn aan heel zwaar
lood, dan kan het zijn dat ik op een safetyclip overga; dit om minder los-
sers te krijgen door het bungelen van het lood. Ik ga hier van niet al te
harde bekken uit. Hebben de karpers echter keiharde bekken, dan kies ik
toch liever voor een zwaar (mits de bodem hard is!) inline lood; al dan
wel of niet met korte of wat langere onderlijn.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

18-11-2005 13:08

Martijn,


Het safetyclip systeem is er in vele varianten (qua materiaal) dan.
En inderdaad bij sommige van deze materialen o.a de clips die de wartels zekeren..
Hier zijn verschillende soorten in, bij de meesten zit een soort haakje om het lood op zijn plek te houden natuurlijk. dat haakje vind ik soms te lang, wat tot gevolg heeft dat het lood veel moeilijker/of niet eens los komt bij lijnbreuk.
Het systeem heeft zo ook geen nut, het is de bedoeling dat het lood loslaat na lijnbreuk en de vis zonder gewicht achter zich aan slepend de boel kan verwijderen.
Het materiaal vraagt dus om een kritische kijk naar de werking.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

18-11-2005 13:08

Clips vind ik veel handiger en veiliger,
laast weer een karper uit het water gehaald, met nog een rig in zijn bek.
Aan die rig 40 meter hoodlijn met tube compleet met 90 gram inline lood er nog aan. Dat had er nooit af kunnen gaan want er zat een knoop in de
hoofdlijn waar het inline lood met tube werd tegen gehouden.
Bij een loodclip montage komt de wartel even gemakkelijk uit de clip als de wartel uit het inline lood van een inlinelood montage komt. Als er dan nog een knoop in de hoofdlijn komt is er een 2e kans voor de vis dat het lood uit de clip schuift bij een wartellood montage, terwijl bij een inline lood montage de vis dan een probleem heeft. En zelf verspeel ik bijna nooit lood, en de loden van korda hebben bovendien een erg goede mantel/coating. En een ander voordeel van wartellood is natuurlijk ook dat je het lood makkelijk kan vervangen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2005 13:13

marius er zin genoeg clips die de wartel met een pennetje zekeren en in dat geval hangt alles af van de tailrubber te los..en je verpeeld vaak lood en te strak en het lood komt niet los. Gebruik je inline loden van bijv fox of nash met een zachte insert dan komt het lood altijd van de hoofdlijn omdat er een gleuf in het lood zit
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

18-11-2005 14:42

Ik vis ook met clips om meerdere redenen, wartellood aan een lijnclip zal veel minder ver de bodem inschieten (bij zachte bodem), en ik denk dat het aantal lossers minder is omdat het lood minder kan zwabberen tijdens de dril.

Mvg,


Patrick
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-11-2005 15:07

Ze zouden de naam moeten wijzigen:

loodclips.

Dat saftey gebeuren geloof ik nix van. Men neme 1 onderlijn met passende wartel, 1 lood zeg 90 gram, 1 rubber. monteer het hele zaakje.
Pak nu de haak beet en begin te schudden. Let nu op wanneer het lood los komt. Saftey? Nee meneer. Als je geluk hebt laat de wartel los. Oooooo dan moet je het rubber er niet zo ver op doen. Ok, maar in deze stand ben je het lood al kwijt bij het inwerpen.

Mijn saftey is de wartel lost en hierdoor lost het lood van de hoofdlijn.

Voordelen inline. eerdere inhaking op hardere bodem
Op grote afstanden draait het gemakkelijker binnen.

nadeel met werpen schiet het lood de bodem in zodat je onbedoelt met kortere onderlijn vist.

met clip. voordeel makkelijker lood verwisselen. Heb je ook in inline variant maar 1 die zijn niet zelf te maken en 2 lossen nog wel eens met inwerpen.

Zachter bodem met lichter lood vissen. Lood schiet de bodem in zonder nadeel dat je onderlijn in de bodem zit.

MVG

Klaas



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-11-2005 15:37

Het grootste voordeel van de safetyclip ondervind ik als ik mijn hengels opgetuigd opberg, je kan het lood er heel simpel vanaf halen. Voor de rest vind ik inline lood in alle opzichten beter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2005 15:42

Benny,

Wel eens aan gedacht dat dit alleen is als de karper de rig recht op de werprichting oppakt? Onder een hoek draait het inline lood om zijn aas mee.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-11-2005 16:11

En hoe groot is dat verschil nou werkelijk? 1 centimeter? Tussen inline lood en wartellood. Om eerlijk te zijn is voor mij het grootste voordeel om wartellood te gebruiken ook dat je het eraf kunt halen als je de hengel in de foudraal doet. Vind ik wat fijner opbergen, en minder kans dat je de hengels door het lood beschadigd. Ook dus makkelijk om ten aller tijde gemakkelijk een ander gewicht te kiezen of je loodkleur aan te passen aan de bodem zonder dat je het hele zooitje eraf moet halen.
De mate van safety bij het safetysysteem bepaal je zelf door hoe ver je het rubber over de clip schuift. Als de wartel eenmaal goed vast in de clip zit komt altijd eerst het lood vrij voordat je wartel losschiet. Test zelf maar. Hou in je ene hand het wartellood vast. Deze hand speelt dan even de rol van obstakel waar de vis het lood in vast heeft gezwommen. Je trekt met de andere hand aan de onderlijn. Deze hand is de karper die probeert los te zwemmen. Als je trekt schiet het lood los uit de clip, hoe snel is dus afhankelijk van hoe strak je het rubber erop hebt geschoven. En volgens mij moet er echt wel een gulden middenweg zitten tussen het lood al bij ingooien eraf te smijten en een muurvast lood.
Ik vis de laatste tijd alleen maar met wartellood, niet alleen vanwege het gebruiksgemak, maar ook omdat ik practisch altijd met een leadcore zit te vissen. Daar schuift het inlinelood dus niet zomaar overheen. Daarvoor zijn wel bepaalde rubbers te krijgen, waarmee je dit ook kunt verhelpen, maar voor mij heeft wartellood gewoon meer voordelen. En het verschil in prikken, waar Benny het over heeft is voor mij in veel gevallen te verwaarlozen. Op een dresuurputje waar je veel "geklooi" met je aas krijgt (tikken op de top, piepjes, halve aanbeten) vis ik dan wel weer met een zwaar inline lood en korte onderlijn. Zo min mogelijk speling. En het werkte wel: weer heerlijke runs!
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

18-11-2005 16:21

Hoi Martijn
Zins ik met line clips vis is de hoeveelheid lood dat ik verspeeld heb denk ik verdrievoudigd en vis daarom ook weer zo veel als mogelijk inline.
Dan is er verder nog een groot verschil in kwaliteit van de clips,bij de ene is het haast onmogelijk om het lood kwijt te raken en bij de ander ben je je lood soms al kwijt tijdens het inhalen.
Heb afgelopen seizoen ook met die korda clips gevist en moet zeggen dat ik met deze nog de beste ervaringen heb.
Omdat ook ik me zorgen maak over de invloed dat lood op het milieu heeft ga ik het komende seizoen wanneer de omstandigheden het toe laten ook zo veel mogelijk met keitjes vissen.(dit zouden meer mensen moeten doen)
Gr Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-11-2005 16:24

mark res schreef:dit zouden meer mensen moeten doen)
Gr Mark


Nou, nee dankje.
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

18-11-2005 16:37

ik gebruik het liefst een running rig. dit is het veiligste systeem dat er is.

als ik gebruik maak van vast lood is dit toch een clip. ik gebruik de lock jaw versie. gewoon omdat dan het volle lood gewicht op de wartel komt. ik heb al beten gemist omdat de clip loskomt van de wartel.

klaas van den herik: je lood moet pas uit de clip komen als het lood wordt tegen gehouden.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 17:02

Rick Boerboom schreef: Tussen inline lood en wartellood. Om eerlijk te zijn is voor mij het grootste voordeel om wartellood te gebruiken ook dat je het eraf kunt halen als je de hengel in de foudraal doet. Vind ik wat fijner opbergen, en minder kans dat je de hengels door het lood beschadigd.


Nou, dit kan met inline lood ook hoor!!

Ik heb in iedergeval wel inline lood waarbij dat kan!!

Als je het wil zien plaats ik wel een foto! :wink:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

18-11-2005 17:04

peter
je hebt gelijk. ultimate heeft dat systeem. het is niet zo geweldig vind ik. een keer een schip dat je lood meeneemt in de zuiging en er zit een deuk in je lood werkt het al niet meer.

groetjes marco
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-11-2005 17:05

Dat zijn die inlines waarbij je het binnenste plastic laat zitten en het lood zo omhoog kunt schuiven en zo dus eraf kunt halen? Is dat het lood van Nash? Die groene? Volgens mij ken ik het wel. Geloof dat je die bedoelt.
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

18-11-2005 17:10

volgens mij heeft nash en ultimate dat systeem. ik heb ze van ultimate gehad maar dat loog heeft egt een kut coating. dus die heb ik niet meer gebruikt.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 17:12

Marco,
De coating is minder idd. Maar 10 keer vissen kan wel hoor.

Marco,
wanneer komt je lood in een de zuiging van een schip :o 2 keer per jaar?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

18-11-2005 17:16

nou ik vis nog niet op het water waar veel cheepvaart is, maar op een stuk grensmaas waar ik vaker vis stuitert 120 gram makkenlijk over de bodem. en dan krijg je ook van die deuken. ik heb de zuiging van een schip genoemd omdat meer mensen dit zullen herkennen
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-11-2005 18:25

Ik denk dat jeje eigen saftey toepast als je een stek kiest! Onder takken vissen met safety is gewoon een slap excuus, hij kan het lood wel kwijt raken maar een verwarde lijn om een tak niet. Voordat je gelijk met safetyclips etc gaat vissen moeten veel mensen eerst eens gaan nadenken hoe de vangkans van een bepaalde stek is, volgens mij bereik je hier veel meer mee dan een stukje plastic. Daarbij is al dat lood dat in het water komt niet echt milieuvriendelijk, vooral in kleine wateren niet!

Dat was even beetje off topic maargoed is wel iets om over na te denken!

Mijn favoriet is toch het inline lood vanwege het al eerder genoemde voordeel van sneller inhaken en ook wat klaas zegt
loodclips.

Dat saftey gebeuren geloof ik nix van. Men neme 1 onderlijn met passende wartel, 1 lood zeg 90 gram, 1 rubber. monteer het hele zaakje.
Pak nu de haak beet en begin te schudden. Let nu op wanneer het lood los komt. Saftey? Nee meneer. Als je geluk hebt laat de wartel los. Oooooo dan moet je het rubber er niet zo ver op doen. Ok, maar in deze stand ben je het lood al kwijt bij het inwerpen.

Mijn saftey is de wartel lost en hierdoor lost het lood van de hoofdlijn.



Deze ervaring heb ik ook, tevens dat 9 van de 10 keer mijn inline lood ook al losbungelt aan de lijn! Ik gebruik om dit nog meer te stimuleren de zachte inline buisjes van korda, er zit dat geen hoedje op het lood waardoor deze makkelijker lost bij lijnbreuk.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2005 18:44

Uhhhhhh kiezen? dan voor inline die gemakkelijk lost.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar freelinend vissen dus ik kies voor lood met de lijn door de wartel.

Maar ik hoef ook niet zo nodig 100 meter ver weg te vissen aan de kanten zit ook vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 18:55

Aan de kanten zit JUIST vis!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2005 19:06

Ohh ik dacht alleen aan de overkant.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-11-2005 19:19

Ook, dat is ook een kant!

Maar er zit net zoveel aan je eigen kant. Alleen is het de kunst je rustig te houden!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-11-2005 19:26

En de langskomende hondjes+baasjes, buurtende collegavissers en andere visitie rustig te houden!

Maar dat heeft weinig met lood van doen.