Welke Maanstand?


Jordy Lam
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-11-2004 14:32

16-11-2005 20:03

Wat is jullie ervaring?

Welke maanstand is het beste voor de aanbeten?
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

16-11-2005 20:23

gideon,
of het nu volle maan is of helemaal geen maan, maakt inderdaad voor jouw niks uit.... je vangt beide niks!! :)

wat mij betreft... ik heb geen goed gevoel bij volle maan... heb heus wel eens wat gevangen met volle maan maar ik heb de voorkeur aan zo donker mogelijk...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-11-2005 21:29

Ik heb er nog nooit wat van gemerkt, maar geef mij maar zo donker mogelijk.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

16-11-2005 22:00

Ik weet eigenlijk niet meer welke maanstand er was toen ik mijn vissen ving dit jaar.

Maaaar.....
Een tje verspeeld op volle maan, een gevangen op volle maan.
Een gevangen op een donkere nacht, geen maan te zien.

Als je het mij vraagt maakt het geen zak uit.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

16-11-2005 22:41

De maan is een van de factoren die zeker invloed hebben op eetlust van de vissen.
De zon en de maan hebben invloed op eb en vloed. De invloed van de maan is bij zeewater makkelijker waar te nemen dan bij zoetwater. Toch is de invloed van de maan in de zoetwatervisserij niet te verwaarlozen.
Andere factoren zijn: water en luchttemperatuur, luchtdruk, windrichting, jaargetijden…
De Fransman Pierre Barbelion heeft een solunare theorie opgesteld, hieronder volgt die tabel dat hij gelanceerd heeft. Volgens zijn theorie boek je de beste resultaten bij de halve maan, de slechtste bij volle maan.

VOLLE MAAN

Dag I Matig
Dag II Slecht
Dag III Zeer slecht
Dag IV Zeer goed
Dag V Goed, alleen ‘smorgens
Dag VI Goed, alleen vroeg in de ochtend
Dag VII Goed, alleen tot het middaguur

HALVE MAAN

Dag I Goed, na 13 uur
Dag II Zeer goed, na het middaguur
Dag III Goed, na 15 uur
Dag IV Matig, na 16 uur
Dag V Goed, na het middaguur
Dag VI Zeer goed, na het middaguur
Dag VII Zeer goed, na het middaguur

NIEUWE MAAN

Dag I De beste tijd, tot 8 uur
Dag II De beste tijd, tot 9 uur
Dag III De beste tijd, tot 14 uur
Dag IV De beste tijd, tot 15 uur
Dag V De beste tijd, tot 15 uur
Dag VI Slecht
Dag VII De beste tijd, van 10 tot 15 uur

WASSENDE MAAN

Dag I Goed in de ochtend, matig in de middag
Dag II Goed in de ochtend, het beste na het middaguur
Dag III Matig
Dag IV Matig
Dag V Matig
Dag VI De beste tijd, tot 14 uur
Dag VII De gehele dag goed

dARKO
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-11-2005 22:56

Hey Darko,

Old 'blue train passenger'.
Ben héél erg benieuwd waar die theorie dan wel op gebaseerd is.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-11-2005 23:08

Ik denk eerder dat factoren die ervoor zorgen dat je al dan niet een heldere nacht hebt met volle maan of een bewolkte nacht van invloed zijn op de vangsten. Niet zozeer de maan zelf. Daarom kan het dus betekenen dat je vangst minder is bij volle maan, zonder dat dat direct door de maan zelf veroorzaakt wordt. Een heldere hemel kan veroorzaakt worden door een hogedrukgebied, wellicht gepaard gaande met "slechte windrichtingen". Ik denk dat dat eerder de reden is voor mindere vangsten die nacht en niet direct te wijten valt aan het maanlicht. Maar dat is maar een gedachte van mij.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-11-2005 08:28

Jurrian,

Weet niet waar je woont?


Hier is die net vol geweest, die maan dan.

http://www.nautanet.nl/meteo/zonmaan.html
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-11-2005 08:49

De maan is een eigenlijk nog relatief onbekend fenomeen binnen de hengelsport. We weten dat de maan krachten uitoefend op de aarde en dat zijn stand het krachtveld beinvloed. Ook reageert heel de natuur op de maan, dus waarom zouden karpers dat dan niet doen? Op het vaste land in Europa zijn de vissers daar nog veel minder mee bezig dan bijvoorbeeld in Engeland, mede veroorzaakt door de website http://www.moonstrike.co.uk. Ook zijn er verschillende interessante Threads op het RMC forum over dit onderwerp te vinden, waar dieper op de stof ingegaan wordt dan enkel te zeggen het maakt geen bal uit/ik denk dat hij invloed heeft... Kijk bijv. maar eens op http://www.cemexangling.co.uk/forum/sho ... art=1&vc=1
Ook is er momenteel een maandiscussie aan de gang, maar die is minder constuctief en rommeliger http://www.cemexangling.co.uk/forum/sho ... t=all&vc=1

Persoonlijk heb ik het de laatste tijd ook wel wat in de gaten gehouden, waarbij vaak bleek dat of de paar dagen voor of na de volle maan een goede periode was. Maar deze dagen gingen dan ook gepaard met een omslag van luchtdruk. De krachten die de maan uitoefend beinvloed mede het bewegen van de drukgebieden over de aarde, waarbij er bij een volle dan wel nieuwe maan vaak een weersverandering volgt. De keren dat de verandering van lage naar hoge druk was, liepen de dagen voor de volle/nieuwe maan meer dan gemiddeld goed. Was de omslag van hoge naar lage druk dan waren het de dagen nadat de maan piekte. Ook mij is opgevallen dat de dag van het piekpunt zelf het in de nachtelijke uiten meestal waardeloos is qua vangen, het is wel zo dat ik overdag gewoon vis gevangen heb. Gewoon met een heldere hemel en volle maan ging het meestal niet denderend.

Op een van de Threads linkt een boarder een aantal vangsten aan de maanopkomst en ondergang, waarbij opvalt dat al de door hem aangegeven vangsten vielen in een tijdsspanne van 2 uur binnen deze tijden. Ook een interessant gegeven om verder te onderzoeken wat dat betreft. Ik heb namelijk al verschillende vangsten meegemaakt waarbij het bijna volle maan was (1 a 2 dagen daarvoor) en dat het niks leek te worden. Toen de maan net onder was die nacht volgede er alsnog een aanbeet, best typisch. Ga iig binnenkort als daar tijd voor is alle vangsten van de afgelopen 4 jaar (datum & vangtijd bijgehouden) eens leggen naast de maanstandgegevens, wellicht dat daar toch iets interessants uit naar voren komt, wie zal het zeggen. Ikzelf probeer iig altijd weer de edge te vinden en te zoeken naar iets wat me voordeel op kan leveren binnen de visserij. Het onderwerp afdoen met "het maakt geen drol uit" en jezelf er niet in verdiepen is dan in mijn ogen ook meer een teken van zwakte
8)
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2005 10:33

Nee hoor daar moet je nog eventje op wachten.

Volle maan, afnemende maan, nieuwe maan, wassende maan.

Voor de maanstanden.

http://www.starmanproductions.nl/maan/maanfases.html
Vissen is een hobby, geen religie!
jacco noordermeer

17-11-2005 14:50

stel , je hebt 1 a 2 nachten in de week dat je mag/kan vissen

dan let je toch niet op de maanstand zeker

yes het is weer weekeinde we mogen weer, shit de maan staat niet gunstig nahh dan blijf ik wel thuis :-?


de beste vangsten had ik met volle maan oosten windje en geen wolkje te bekennen :lol:

zw wind kracht 4 a 5 lekker bewolkt (net geen regen ) zat ik gehijd te blanken :-?

hoe dan ook het ligt gewoon aan de stek op dat moment
als je dat nu eens goed weet in te schatten kom je een stuk verder
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-11-2005 15:56

Jacco, denk ook niet dat veel mensen thuis zullen blijven omdat de maan niet goed staat, zo kan je nog wel meer dingen bedenken en kom je niet vaak meer aan vissen toe.
Heb een hele tijd geleden al eens aangegeven dat het volgens mij niks uit maakt. Ben er toch eens op gaan letten, maar van alle sessie waarvan ik het heb nagetrokken (dat zijn er aardig wat) heb ik niet één keer een duidelijk verschil in vangsten kunnen ontdekken wat niet terug te voeren was op (water)temperatuur, wind of luchtdruk.

Een complete solunaire tabel opstellen vind ik erg knap, zeker als je bedenkt dat niet elke vis hetzelfde reageert en dat dit ook nog eens per water kan verschillen. Ik ken wateren die compleet dood liggen bij hoge luchtdruk en wateren waar het altijd kassa is bij dezelfde omstandigheden. Als die maan invloed zou hebben, waarom zouden die verschillen dan daarvoor niet gelden?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 16:02

Ja Daaf, er zijn zoveel dingen die invloed hebben op de vangsten. Je kan het nooit op papier weten. Elk water is anders.

Ik heb wel gehoord over een vis in een bak water. Als het visje stillag ving je niets tot weinig. Als het visje vrolijk rondzwom, ving je gewoon tot goed.

en het kwam 9 van de 10 keer uit! Maar als je zo gaat vissen is de lol er zo af. Je gaat alleen nog maar als het visje zwemt....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

17-11-2005 19:06

John:

In het boek dat ik heb (1976) staat niet vermeld waarop de theorie van de Fransman op is gebaseerd, sorry.

Jurrian:

Op dit moment is volle maan, woensdag 16 november was de eerste dag. Volgens die theorie doe je goede zaken als je aanstaande zaterdag nacht gaan vissen, volle man 4-e dag = zeer goed!

Bart:

Mij is ook opgevallen dat net voor maanopkomst en net na maanondergang vissen actief worden. Al jaren lang noteer ik zo goed als alles: luchtdruk, water en luchttemperatuur, waterstanden (ik vis bijna altijd op rivier), windrichting…
Inmiddels word ik IETJES wijzer van al dat verzamelwerk!

Douwe:

Wassende is hetzelfde als afnemende maan. Juiste volgorde is:

1. Volle maan
2. Halve maan
3. Nieuwe maan
4. Wassende of afnemende maan


Daaf:

Karper is ook een vis, waarom zou een speciaal onderzoek moet komen tussen KARPER en de MAAN?
Ik vind knap dat je met je 18 jarige leftijd zoveel research hebt verricht betreffende natuurlijke invloeden…
Ik do dat jaar of 30 en durf niet zo snel iets te roepen en stellig te beweren…
Maar, ja, je hebt altijd baas boven baas!

dARKO
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2005 19:51

Darko laat ik het niet met je eens zijn.
Afnemende maan neemt de maan voor het zicht af bij een wassende maan neemt de maan voor het zicht toe.
Nee mijn volgorde is toch juist.

Of wil je zeggen dat afnemend water hetzelfde is dan wassend water?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 20:20

Nu ik nadenk klopt die theorie van Darko niet echt. Misschien voor een water dat in het boek beschreven is of zo.

Een water dat ik ken, is het tussen 3 uur en 5 uur vangen. Al zit je de hele dag, je vangt ze na 3 uur. na 5 uur vang je niets meer.

Maakt niet uit welke maanstand
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-11-2005 20:48

Darko, inderdaad is wassend: stijgend of toenemend en niet afnemend. Douwe heeft dus gelijk.
Al vele eeuwenlang zijn maanstanden onderwerp van vele discussies, niet alleen m.b.t. het gedrag van dieren maar ook van mensen.
Bekend is dat de Maori's (de oorspronkelijke bewoners van Australië) al eeuwen geleden niet gingen vissen bij volle maan, of dit bijgeloof was of op feiten gestoeld is niet bekend.
Zoals Bart reeds gezegd heeft is het ZEKER dat bepaalde maanstanden bepaalde invloeden uitoefenen op de aarde en de wateren op de aarde etc. Zuiver wetenschappelijk zijn er, voor zover mij bekend, echter (nog) geen sluitende verklaringen omtrent de gedragingen van vissen bij bepaalde maanstanden. Te zeggen dat dit allemaal onzin is is m.i. kortzichtig en niet juist. De tijd zal het leren...
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

17-11-2005 21:20

Douwe:

Ik heb het woordenboek Van Dale geraadpleegd, om zeker van te zijn…
Ik benader uit mijn moedertaal, letterlijk vertaald is:
Volle maan,
Laatste deel,
Jonge maan,
Eerste deel.
Dus, als van Dale zegt:

Bijplaneet of wachter van de aarde: de maan schijnt; de maan komt op, gaat onder; volle, halve, nieuwe, wassende of afnemende maan.

Dan dacht ik dat het goed was, sorry…

Peter:

Als je mijn reactie al goed gelezen heb had je kunnen begrepen dat dat niet mijn theorie is.
Hecht niet al teveel waarde aan deze theorie en ga lekker vissen tussen 3 en 5!

Nogmaals, maan is maar een van de factoren die invloed heeft op het gedrag van de vissen, er zijn nog 1000 andere…

dARKO
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 21:22

Darko,

Ik weet ook dat het niet jouw theorie is hoor! Ik heb het over de theorie in het boek (staat ook zoiets in mijn reactie)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-11-2005 21:26

Darko, zo bedoeld heb je gelijk, n.l. wassende (groter wordende) OF afnemende (kleiner wordende) maan...
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2005 10:55

Darko vertalen uit een andere moedertaal is altijd lastig maakt ook niet uit.

Nogmaals de site waar ook mooi de huidige stand en de komende standen te zien zijn.

http://www.starmanproductions.nl/maan/maanfases.html
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-11-2005 11:07

Maan en vissen is altijd lastig, toen ik nog wel eens stout was en op paling ging vissen in het gezelschap van een paraplu en binnenband vertelde mijn buurman altijd dat wij nooit met volle maan moesten gaan vissen de paling trekt dan niet.

Enige tijd geleden is hier vlakbij een kleine stroper gepakt ik heb niet op de maan gelet sorry ik rijg geen wormen meer aan een lijntje :D
Toen ik deze week iemand controleerde wist hij te vertellen dat het bericht flauwe kul was en niet waar.
Op dat moment was het bijna volle maan en dus was die stroper er niet echt geweest sensatieverhaal wist hij te vertellen.
Toen ik hem vertelde dat het misschien wel zo was maar dat die visser dat misschien niet wist, toen had ik het helemaal verbruid. 8) 8)

Zo hoor je nog eens wat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

18-11-2005 12:16

stel , je hebt 1 a 2 nachten in de week dat je mag/kan vissen

dan let je toch niet op de maanstand zeker

yes het is weer weekeinde we mogen weer, shit de maan staat niet gunstig nahh dan blijf ik wel thuis


de beste vangsten had ik met volle maan oosten windje en geen wolkje te bekennen

zw wind kracht 4 a 5 lekker bewolkt (net geen regen ) zat ik gehijd te blanken

hoe dan ook het ligt gewoon aan de stek op dat moment
als je dat nu eens goed weet in te schatten kom je een stuk verder


dit heeft ook niets met het weekend te maken maar, als je bijvoorbeeld een groot water in het buitenland bevist. kan je via de maan wel je (langere)sessie plannen omdat, met sommige maanstanden je nu gewoon beter of hetzelfde weer hebt daar is het wel makkelijk voor.
van het weekend begrip ben ik het ook met je eens in dat weekend moet het gebeuren en als je thuis blijft heb je in elk geval niets.

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

19-11-2005 10:29

eerste nacht volle maan is meestal kans op een blenk mede doordat je op ondiep water vist
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

20-11-2005 19:49

voor mij maakt het niks uit of het nou volle maan is of geen maan, ik vang altijd wel