winterdilemma


Plaats reactie
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

15-11-2005 11:07

Ik heb een dilemma. Ik zit namelijk te denken om heel de winter door te vissen. Nou heb ik alleen 2 thuiswateren. 1 redelijk eenvoudig om je visje er te vangen in de lente,zomer en herfst (in de winter heb ik hier geen info over), maar deze plas is maar 3 meter diep.
Het 2e water is wel heel heel diep. Moeilijk vis te vangen en de meeste vissen vangen ik op 10 meter diep.

Zoals ik al zei wil ik deze winter doorvissen, maar op welk water ik ga zitten is nog een dilemma. Ik denk namelijk dat de vissen op water 1 dalijk echt stil gaan liggen als de temperatuur te koud wordt op 3 meter diep.
Terwijl ik ook denk dat op water 2 de temperatuur op 10 meter diep constant blijft. Of misschien moet ik nog iets zakken naar 12 meter diep.
Maar nou zit ik dus te twijfelen. Waar kan ik makkelijker vis vangen in de winter: 1 het makkelijke water van 3 meter diep of 2 het moeilijke water wat 25 meter diep is en waarvan ik denk dat de temperatuur op die diepte redelijk constant blijft. ( Hier zit alleen ook veel minder vis)

Mijn opzet is vangplezier. Dus ik wil zo veel mogelijk vangen, niet zo groot mogelijk (want op water 2 zijn ze wel een stukje groter :razz: ) welk water zouden jullie uitkiezen?
Mark Brouwers
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2005 23:54
Locatie: Eindhoven

15-11-2005 11:12

Niet dat ik nou een kenner ben, maar mij lijkt dat je op grotere diepere water meer kans maakt.
Dit omdat het daar langer zal duren voor de watertemperatuur gedaald is en dus de vis langer actief zal zijn.

Ben zelf van plan om zeer binnekort een groter water danwel kanaalstek op te zoeken voor de winter.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

15-11-2005 11:38

In theorie blijven de vissen op jouw 2e water langer actief vanwege de diepte. Je zult echter wel de plekken moeten weten waar de vis zich ophoudt.

Nou heb ik nog geen ervaring met het vissen in de winter, maar heb hier wel over gelezen in de boeken van Groothuis. Hij geeft als tip om een vast voerpatroon aan te houden gedurende de winter. Omdat je niet weet waar de vissen zich ophouden is de kans groot dat ze je voerplek wel bezoeken omdat ze toch ook (weliswaar weinig) maar toch eten. Hij kwam hier zelf achter tot de dag dat het gevroren had er er vanwege het ijs niet gevoerd kon worden. De vangsten voor dat het ijs er lag waren goed, en toen de voerstrategie doorbroken werd door het ijs werd er niet meer gevangen.
Wellicht heb je hier wat aan.

Als ik zelf op het 2e water matige vangsten hadd gehad zou ik toch uitwijken naar het eerste water omdat je hier wel vaak hebt gevangen en waarschijnlijk meer kennis hebt van dit water. Mocht je meer ervaring krijgen in wintervissen zou ik ook moeilijker bevisbaar water kiezen.
Ik zet mijn huupie in
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 11:52

Vermenigvuldig de tijd tussen je aanbeten in een goeie periode maal 5 en je hebt ongeveer een idee wat je te wachten staat.

Hoe meer vis hoe groter de kans dat je de vis kan vinden en dus op een aanbeet.

Hoe dieper het water, hoe groter de kans dat een (groot) deel van de populatie op half water ligt.

Hoe ondieper het water hoe meer dit beinvloed wordt door het weer. denk aan storm.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2005 11:53

en de belangrijkste:

Hoe meer er gevist wordt hoe beter.

Immers: hoe regelmatiger er vreten te vinden is. Hoe meer er gevangen wordt hoe beter.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-11-2005 14:14

Geen ervaring met wintervissen dus kun je water 2 al afschrijven,te moeilijk.
Doe ervaring op op plas 1 en ga dan eens aan water 2 denken.

Arjan,is jammer dat karpers geen theorien kennen of boeken lezen.

Wat wel hout snijd is de opmerking van Klaas,hoe dieper het water hoe meer vissen zich ophouden op half water,denk over dat maar eens na.

Trouwens wie in vredesnaam ooit met de stelling is gekomen dat water op grote diepte warmer is heeft vroeger op school toch iets gemist.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

15-11-2005 14:50

Wil, een flauw antwoord van je over karpers en theorieen, vind je zelf ook niet?... ArjEn is de naam overigens!

Telt de informatie uit de boeken opeens niet meer mee hier of wat? :-?

Hier nog wat info over watertemperatuur:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermocline
Ik zet mijn huupie in
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

15-11-2005 14:57

Wil,
Ik snap wat je wil maar ik heb zeker op mijn plas gezien (en gestaan) dat het oppervlak kouder was dan daaronder. Oké, als deze omstandigheden er zijn kan je beter je schaats uit en je molen in het vet zetten maar toch….

Wim,
Er zijn voor mij nog te veel variabelen om je een passend advies te geven.
Hoe kan je inspelen op de (weer) situatie van de dag? Ben je flexibel dan kan water 1 wellicht de beste optie zijn.
Plan je de sessie lang van te voren en voer je zoals ook Rini (regelmatig een beetje) dan kies ik (beetje blind 8) ) voor water 2.
In een dieper water vang (of blank) je constanter. :roll:

Maak je niet druk over 10 of 12 meter. Er is hier niemand die die keuze voor je (éh de vis) kan maken! Met twee hengels is er genoeg ruimte om dat uit te testen.

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-11-2005 15:17

Arjen,

In eerdere topics heb je zelf aangegeven een beginnend karpervisser te zijn.
Jij haalt je info blijkbaar uit boeken en wat mensen hier op het boad knallen, maar pratijkervaring heb je nog niet zo veel.

Als je dan een klein beetje het forum volgt weet je dat Wil een behoorlijk 'doorgewinterde' karpervisser is en echt wel weet hoe of wat...

Theorien uit een boek zijn niet altijd de manier zoals het daadwerkelijk gebeurd, anders zou het wel heel makkelijk zijn,...

Door je uren aan het water te maken leer je een water kennen, leer je hoe de vis zich gedraagd in bepaalde periodes van het jaar.
Najaar of winter is al een erg groot verschil in aasgedrag en overige gedragingen.


Over de boeken...
Laten we eens discussieren over het boek van 'beastke'...
Zijn theorien zijn in de praktijk nu al niet meer feilbaar...



Arjen Dijkstra schreef:Wil, een flauw antwoord van je over karpers en theorieen, vind je zelf ook niet?... ArjEn is de naam overigens!

Telt de informatie uit de boeken opeens niet meer mee hier of wat? :-?

Hier nog wat info over watertemperatuur:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermocline
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

15-11-2005 15:24

diepte maakt denk ik echt niet veel uit ik heb ze met -2 op 1 meter water gevangen :-?
je moet ze aan het eten houden (dus niet kilo s voeren)
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

15-11-2005 15:25

en er is maar 1 ding om er achter te komen en dat is vissen !!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-11-2005 15:36

Even een feitje over water (diep) en warmtelagen.

Het klopt dat het dieper even wat warmer is, maar wordt het verschil te groot tussen de afgekoelde bovenlaag (koud en zwaar water) in verhouding tot de dieperliggende warmere onderlaag (warmer en dus lichter water). Dan zal er een uitwisseling plaatsvinden en het koude water naar beneden zakken. Hoe dieper het water, des te groter lijkt me het effect van dit fenomeen. Daardoor zal de vis JUIST ondieper gaan zwemmen op een water. Vaak dus dat half water verhaal. Dit is ook precies waarom je vaak bij de eerste nachtvorsten vaak vissen juist heel ondiep weet te vangen, terwijl het op de diepe stekken waar het daarvoor goed liep vaak afgelopen lijkt.

Ik durf even niet te zeggen bij welke temperatuurverschil dit proces precies plaatsvindt, maar heb het een paar jaar wel gelezen op het RMC Forum in Engeland, gepost door Tenchy :wink:

Ook ik zou voor de gemakkelijkere ondiepere wateren gaan wat betreft het ervaring op doen in het wintervissen. Doe dit zelf tot op heden ook nog. Gewoon omdat ik in mijn ogen nog niet voldoende winterervaring heb (hele andere manier van vissen dan de warmere maanden) en ik ook geen echte wintervisser ben. Dat het water maar 3 meter diep is wil geheel niks zeggen over de komden maanden en de visvangst in negatieve zin, misschien nog wel meer in positieve zin :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

15-11-2005 16:19

Bij mij is dit blijven hangen...
Het water met de grootste dichtheid is het zwaarste. Water heeft de grootse dichtheid bij 4 graden. Op 'n hele diepe plas wordt het onder zelden warmer of kouder dan 4 graden. Water van nul graden (ijs) blijft drijven op water van iets meer dan nul graden! Hoef je geen duik-pak aan bij de 11 steden.... :lol:

Bart heeft de klok, nu nog de klepel.....
Quote;
Het klopt dat het dieper even wat warmer is, maar wordt het verschil te groot tussen de afgekoelde bovenlaag (koud en zwaar water) in verhouding tot de dieper liggende warmere onderlaag (warmer en dus lichter water). Dan zal er een uitwisseling plaatsvinden en het koude water naar beneden zakken. Einde Quote...

Dit is dus niet altijd waar. Onder de 4 graden is kouder water lichter en zakt niet naar beneden. De uitwisseling komt dan nog wel door stroming, scheepvaart en b.v wind tot stand.

Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 16:32

De diepte, is dat zo belangrijk?

De meeste vis bevind zich in de winter op ondiep water!

In de winter zijn er een aantal plekker waar je veel vis kan verwachten. dat zijn de plekken in de 'luwte' dus geen wind e.d.

Ook onder hele lage bruggen kun je karper vangen. En ook overhangelde takken zijn topers, als de waterdiepte maar dieper is dan een meter (onder de takken dan he)

En tussen het riet natuurlijk, als de pollen wat verder van elkaar staan.

Meestal zit de vis maar op een meter, of nog ondieper (vaak in het riet op 50cm)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-11-2005 16:40

Lijkt me logisch Rob, ben in bezit van zowel Klok als Klepel, heb ook netjes mijn natuurkundelessen gevolgd op school... Het verhaal ging volgens mij in de berichten daarvoor over de komende periode en het afkoelen van water. Dat wanneer de volledige watertemperatuur inmiddels gezakt is tot 4 graden en het kouder blijft worden, dan is het onder weer wat warmer. Dat duurt nog wel een aantal maanden.

Peter, het artikeltje van Gerwin Gerlach gelezen in De Karper? :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 16:42

Juistem Bart!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

15-11-2005 17:38

Juistem Bart!
Ik heb het gemist dat het winter dilemma beperkt is tot "over de komende periode en het afkoelen van water". Neem voor de zekerheid je thermo-klok...éh meter mee, het omslagpunt kan sneller komen dan "Dat duurt nog wel een aantal maanden". Het kan deze winter ook (weer) uitblijven by the way..en hopelijk voor de wintervisser.

Water 1 is altijd anders dan water 2 en het ene moment is het andere niet.
We komen nu in een periode waar er meer water-lagen onder de grens komen voor wat we nodig hebben om vis te vangen. Wat Klaas al aangaf met half water, puur omdat vriend karper het warmste plekkie opzoekt.
Meten is weten. je moet eens weten welke afstanden ze zwemmen voor dat graad - tje extra.

Idd; Leve Gerwin, Goed artikel voor de komende maanden.
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2005 18:05

Maar weer eens in de herhaling misschien voegt het iets toe.

Douwe Bijlsma schreef:
Grofweg rekenen we een water tot de diepe wateren, wanneer
er als gevolg van de grote diepte zogenaamde temperatuurgelaagdheid
of -stratificatie en zomerstagnatie optreedt (zie toelichting
hierna).
In de praktijk is gebleken dat het wel of niet optreden van temperatuurstratificatie verband houdt met de verhouding diepte-oppervlakte van het viswater.
Hoe kleiner het water, hoe ondieper het moet zijn om temperatuurstratificatie te voorkomen.
Temperatuurstratificatie treedt in wateren tot circa twee hectare groot op vanaf een diepte van vier meter, in wateren tot twintig hectare vanaf een diepte van zes meter en in grotere wateren bij een diepte groter dan acht meter.
Ook de mate van beschutting van het viswater kan van invloed zijn.
Hoe meer beschut het water ligt (bijvoorbeeld door bosaanplant
op de oevers), des te groter de kans dat temperatuurstratificatie
optreedt.

Wat is temperatuurstratificatie?
Door een snelle opwarming van het water aan de oppervlakte
in het voorjaar, ontstaat in het water een warme bovenlaag die
“drijft” op een koude onderlaag.
Koud water heeft namelijk een hogere dichtheid, en is is dus zwaarder dan warm water.
Tussen deze beide lagen vinden we de zogeheten spronglaag.
Een belangrijke eigenschap van de spronglaag is dat hierbinnen
de temperatuur relatief snel daalt over een korte verticale
afstand.
Is de situatie van temperatuurstratificatie eenmaal ontstaan, dan is deze zeer stabiel.
Ook harde wind is dan niet in staat -door het “roeren” van het water- de stratificatie te doorbreken.
In ondiep water daarentegen zal een overdag optredend verschil in temperatuur over het algemeen in de loop van de nacht door afkoeling en circulatie weer worden doorbroken.

In het najaar zal de temperatuur van de bovenlaag door afkoeling
dalen tot een waarde die nagenoeg gelijk is aan de temperatuur
van de onderlaag.
Daardoor verdwijnen de dichtheidsverschillen van het water tussen de gescheiden lagen.
Er zal dan, door windwerking of spontaan, weer volledige menging
plaatsvinden.
Dit noemt men de najaarsomkering.
In Nederlandse diepe plassen is overigens nooit sprake van een totale
omkering.
In feite is er bij dit natuurlijke verschijnsel veel meer sprake van een geleidelijke opheffing van de temperatuurgelaagdheid.

http://www.visenwater.nl/pdf/venw_ magazines/V&W2002-1_diep.pdf

Het kan dus al vanaf 4 meter als de put maar klein genoeg is.

Douwe


In de winter dus geen spronglaag.

Douwe[/quote]

Zoals eerder gezegd heeft water de grootste dichtheid bij 4 graden C deze laag vindt je dus op de bodem.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

16-11-2005 14:05

ik zou het water pakken dat je het meest aanstaat moeilijk of niet en daar het hele jaar op consentreren zo leer je het water het beste en als je denkt dat je genoeg gevangen hebt en weet over dat water kun je op een ander water beginnen 8)
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-11-2005 16:06

Als je gewoon zo constant mogelijk door wil vangen en het formaat van de vis maakt niet zo veel uit zou ik voor water 1 gaan. Niet alleen omdat er meer vis zit, maar ook omdat ze op ondiep water minder snel op half water liggen.
Dat artikeltjes van Gerwin Gerlach geeft ook een boel informatie, maar daar schiet je als je geen ksn lid bent natuurlijk weinig mee op.
Peter heeft het aardig samengevat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 16:08

Dus, gewoon lid worden van KSN!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-11-2005 18:42

Interessante discussie! Ik meng me er nog niet in, omdat ik in mijn ogen nog niet genoeg ervaring heb. Ik ga het eens op de zandput uittesten hier. Begin van de winter de temperatuur meten op 1, 5 en 15 meter diep bijvoorbeeld en eind van de winter.

Ik laat het jullie weten!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-11-2005 09:12

mijn ervaring is dat rond deze weers omslag je de vissen dieper moet zoeken maar naar mate de winter vordert je ze zo nu en dan op een mooie dag toch weer ondiep kan vangen nu ongeveer tussen de 6 en 12 meter diep op mijn water
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

18-11-2005 10:18

Over de boeken...
Laten we eens discussieren over het boek van 'beastke'...
Zijn theorien zijn in de praktijk nu al niet meer feilbaar...




Marijn,


De Beats zijn theorien zijn ook al van enige tijd geleden.
Als je nagaat dat toen het boek werd geschreven hij al gestopt was, en de meeste stukken al een jaar of 10 geleden bevist zijn wil nog niet zeggen dat het in de praktijk niet feilbaar is. en feilbaar..vatbaar voor vergissing?
Het water verandert en de vissen ook.
Het boek is en blijft een meesterwerk.

Om nog even een voorbeeld aan te halen,

Er heeft een keer een intervieuw gestaan in de KW van de v/d Hovens,

Omtrent de wateren die toen bevist werden, dateert ook alleen weer van enige tijd geleden.
De vissen waren toen nog lang niet zo bekend met hetgeen wat een boilie genoemd wordt,laat staan de aanwezigheid van vissers,niet te vergelijken met nu.
Maar dat betekent toch niet dat het op die manier niet meer werkt?


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-11-2005 16:53

idd beter je eigen visserij volgen met je eigen praktijk ervaring dan domweg het uit de boeken doen en m,et een beetje crea bea kom je soms voor leuke vangsten te staan :D
Plaats reactie