Hoe bereik ik de grotere karpers???


Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

25-08-2002 15:54

Hallo Karpervissers,

Ik ben nou al een lange tijd aan het vissen op mijn thuis watertje, en de vangsten zijn aardig. Maar nou heb ik al een enige tijd (tijdens het voorvoeren) grote karpers zien zwemmen van rond de 20, 25 pond aan de oppervlakte. Die zie ik alleen als het heel warm weer is, dus ik weet dat ze er zitten. Nou heb ik al verschillende karpers gevangen tussen de 10 en 17 pond, maar nog geen twintiger op dit water . Ik vis op dit water met partikels, want met bollies heb ik het al meerdere keren geprobeerd maar zonder enige vangst, ook mijn mede-vissers hebben daar geen resultaten op. Ik heb daarom wat info opgedaan bij andere vissers en een aantal daarvan hebben er een gevangen met mais. Ik voer 2 dagen van tevoren met duivenvoer ongeveer 4 kilo per dag en vis daarop met mais, kikkererwten of tijgernoten. Maar nog steeds geen twintiger, wel veel kleine karpers. Weet iemand mischien hoe ik die twintigers kan bereiken of hoe ik mijn voertechniek kan aanpassen of veranderen, zodat die karper interesse heeft in mijn voer, ik dacht zelf dat het mischien kon liggen aan de drukte van de kleinere karpers, want die zitten er heel veel. Of trekt hij zich daar niets van aan??

Thanks in advance,

Met vriendelijke groeten Bob
lode lagrange
Berichten: 61
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: nieuwpoort
Contacteer:

25-08-2002 19:18

compact voeren , en dan af en toe kortere sessie's ( het zogenaamde afromen ) gaan vissen is al een stop in de goede richting

sommige hangen ook meer particles ( soms wel tot 9 ) achter elkaar aan een extra lange haarlijn , of dit werkt weet ik niet

greetzzz , lode
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

25-08-2002 19:24

Misschien eens een andere stek proberen?

Als iedereen hetzelfde vist, kan het soms gewoon zijn dat je een net andersom moet vissen.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

25-08-2002 20:38

ga aan het oppervlak visen als het warm is


de groeten...
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

25-08-2002 21:22

Aan de oppervlakte heb ik al vaker geprobeerd zonder enige aanbeet, ik denk dat ik een andere stek probeer, ik zie ze vaak tegen of tussen de lelievelden zwemmen, maar heb daardoor ook veel kleinere karpers verspeelt, dus als ik die grote weet te haken weet ik bijna zeker dat hij meteen tussen de lelievelden duikt en ik hem dan verspeel en dat zou zonde zijn. Misschien hebben jullie daar nog tips voor. En weet iemand nog een partikel, buiten mais, kikkererwten en tijgernoten om, die karper graag eet, en die makkelijk verkrijgbaar is?
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

25-08-2002 21:30

je kunt best voor de lelies gaan zitten, zonder dat je veel risico's neemt. je moet dan wel je visstijl aanpassen. je zult zeer scherp op moeten letten, en de karper geen snelheid laten krijgen. een soort feeder opstelling is hiervoor zeer goed bruikbaar. indien je een aanbeet krijgt, niet aarzelen, maar vol hangen in de hengel, en als je de kop dan maar van de lelies af kunt houden, is ie al uit de grootste gevaren zone. je materiaal dient hier natuurlijk wel een beetje op afgestemd te zijn, denk aan dikkere lijnen, en sterkere hengels....natuurlijk afhankelijk van wat je nu gebruikt. ik kan met mijn 2.5 ponders behoorlijk wat klaar spelen op dit gebied.

veel succes
groetjes Da Fox
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-08-2002 04:22

Een goede zonnebril kopen kan ook helpen. Vissen lijken vaak groter in het water dan op de kant. Misschien heeft jouw water het potentieel wel niet wat jij had gedacht te zien...?
Groet MB
Hans-Peter van Ee

26-08-2002 10:09

Bob

Ga er maar gewoon vanuit dat de karpers heus wel boilie's eten, jij moet daar alleen vertrouwen in hebben.
Jij zegt dat je behoorlijk vangt maar ik denk dat het nog beter moet.
Hoe meer jij vangt, hoe groter de kans is dat jij een twintiger vangt.

met vangende groet

HPE
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

26-08-2002 11:32

Mijn eigen ervaring is dat op particles de kleine karpers zeer snel komen maar de grotere soms wat meer tijd nodig hebben.

Probeer eens een dag of wat langer te voeren of probeer het eens met boilies. Je vangt dan minder kleine karpers en wat meer grotere vissen (soms...). Ik heb namelijk al zo vaak meegemaakt dat kleine en grote karpers niet door elkaar heen zwemmen. (grotere karpers kunnen de concurrentie met de kleine,actieve en snelle karpers lang niet altijd aan)

Maar het allerbelangrijkste (wat Michael ook al aangaf) is dat het formaat vissen er wel moet zwemmen!!

Succes, Sjoerd
Stefan van der Glas
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-08-2002 02:00
Locatie: Nieuw-Beijerland

26-08-2002 12:31

Mischien bollies in combinatie met partikels...

Succes,

Stefan
Phil Eikelkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00
Locatie: Gent

26-08-2002 12:40

Hallo,

Misschien nog een paar tipjes.

De karpers liggen bij de lelies?
Dan zou ik daar ten eerste niet tegen aan vissen, althans mocht je een lagere tijd gaan. Wat gebeurt er nou? Het lelie-bed is dus een zone voor de karper, een karper zou je er kunnen vangen, vergeet niet dat die andere broeders het hazepad nemen! Weg karper, de kunst is dus om ze UIT het leliebed te bonjouren. Hoe doe je dat?, elk water z'n eigen karakter, weer een uitdaging erbij! ( mooi he dat vissen )

Het zogenaamde afromingssysteen telt niet meer echt in deze periode/fase van het karpervissen, mede doordat de "voeders" zijn toe-genomen!

Een optie zal zijn om die biggen tussen de kleinere maatjes te slepen.. veel veel observeren, vissen waar ze zitten dus!? En da's niet makkelijk! Mijn advies, ga veel vissen en vang je door de "kleine" heen, elk gelande vis is weer een stapje dichter bij de " beer", of zoek een ander water met potentie waar je zeker van weet dat er een of meerdere "beren" bij tussen zwemmen, veela moet je ook daar je tijd uitzitten, weinig verschil dus met dat water waar de "kleinere" rondzwemmen alleen minder aktie ( eindelijk tijd om je nagels eens te knippen..)

hoop dat je er iets aan hebt?

Gr,
Phil
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

26-08-2002 12:57

Het is bekend dat grotere vissen zich niet graag in de drukte van een schooltje kleintjes mengen. Wel trekt het de aandacht van deze grotere vissen. Hij wacht liever op een afstandje tot het weer wat rustiger wordt en gaat dan ook aan tafel als er nog iets over is. Als ik jou was zou ik gewoon met particels blijven voeren en vissen zoals je nu doet. Ik zou echter ook over een grote oppervlakte boilies voeren, zodat veel vissen deze als voedsel gaan herkennen. Als je gaat vissen zou ik één hengel buiten je voerplek leggen met slechts enkele boilies er omheen. Op deze hengel zul je minder vangen, maar vaak wel de betere.
Succes
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

26-08-2002 15:59

Beste Michael,

Die bril heb jij waarschijnlijk nodig, want als je mijn eerste bericht GOED gelezen had, dan had je daar uit op kunnen maken dat ik vertelde dat mijn mede-vissers op dat water er al een gevangen hadden. Dus ze zitten er wel maar zijn moelijk te vangen, en ze zijn alle met mais gevangen. Zelf heb ik ook al een twintiger gevangen op een ander water dus ik weet hoe ik ze kan inschatten, en zelf zie ik er geen voordeel in om mezelf voor te liegen.

Sjoerd,

Bedankt voor die info, dat is een goede reden om het toch weer eens met bollie's te gaan proberen.

HPE,

Als ik met bollie's daar zou beginnen hoe kan ik dat het beste aanpakken, want ik heb het als eens geprobeerd zonder resultaat. Zou ik mischien wat langer moeten voeren??
En met hoeveel bollie's zou jij aanraden om mee te beginnen met voeren.

Bijvoorbaat dank,

Bob



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob Kas op 2002-08-26 18:48 ]</font>
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

26-08-2002 18:45

Ingredienten boilie;
Tarwebloem, Gemalen Trouvit, Maismeel (zoet), Hennep, Tarwegriesmeel, Caramel Flavour, Eieren.

Dit is mijn bollie mix, ik had al een topic geopend hier over maar krijg ze niet goed rond. Kijk even bij "Aas" mischien kan je me helpen.

Thanks in advance

Bob
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

26-08-2002 19:28

Beste Bob

Je kan de grotere karpers berijken door te voeren 2 dagen ofzo desnoods een week en dan wel met vissen erin. Aanhouden en steeds blijven voeren op een gegeven moment pak je er wel 1!!!!!

Ze zeggen niks voor niks De aanhouder wint! :smile:

Succes

Met Vriendelijke groet

Patrick
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

26-08-2002 19:47

Op 2002-08-26 15:59, schreef Bob Kas:

Als ik met bollie's daar zou beginnen hoe kan ik dat het beste aanpakken, want ik heb het als eens geprobeerd zonder resultaat. Zou ik mischien wat langer moeten voeren??
En met hoeveel bollie's zou jij aanraden om mee te beginnen met voeren.

Bijvoorbaat dank,

Bob



Vang je ze dus wel op particles? Combineert voeren, boillies en particles dus. Gewoon gaan vissen en dan vis je met aan de ene hengel een boillie en de ander particles, zoals je het anders ook doet. Ruil elke keer de ligging van de ene hengel met die van de andere om. Probeer alles om ze ook op die boillies te krijgen. Het lijkt mij sterk dat ze dan niet een keer van die boillies gaan vreten.
En niet 2 dagen van te voren gaan voeren, maar eerder 2 weken. Laat ze er maar aan wennen. Geef ze de tijd.
Kwa hoeveelheid, doe maar half om half.
succes! :smile:

_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-08-26 19:50 ]</font>
Bob Kas
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-08-2002 02:00
Locatie: Almere

26-08-2002 20:48

Ik voer meestal 2 dagen van te voren met partikels, met bollies zou ik het wel langer willen doen maar 2 weken is dat echt nodig?

Gr., Bob
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

26-08-2002 23:17

Bob

2 weken is niet noodzakelijk, je ken 2 weken voeren maar dan ook dat je er zelf vist. Gewoon doorvissen en blijven voeren! echt het berijkt op een gegeven moment de grotere vis!

Met Vriendelijke Groet

patrick
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-08-2002 01:01

Op 2002-08-26 23:17, schreef Patrick van Leur:
Bob

2 weken is niet noodzakelijk, je ken 2 weken voeren maar dan ook dat je er zelf vist. Gewoon doorvissen en blijven voeren! echt het berijkt op een gegeven moment de grotere vis!

Met Vriendelijke Groet

patrick



Patrick geen aanval ofzo, maar als je nouw 4 keer voerd met dezelfde hoeveelheid als in 2 weken, dan denk ik dat je meer effect hebt, Omdat er dan meer voer ligt, zodat de 'kleintjes' er langer over doen om alles op te krijgen en als er dan ondertussen een grote bij zwewmt die ook nog de 'kans' heeft om voer te zoeken.

Ik heb 2 jaar lang op een put gevist met veel kleintjes, Nooit geen 'grote' gevangen,

Wel eens een grote mijn broodkorst zien nemen, en daarna weer uitspuigen, waardoor ik hem gemist heb. Dus zitten doen ze er wel, alleen vangen ho maar.


Met Vangende groet J0H@N
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

27-08-2002 09:25

Johan,

Natuurlijk kan je ook in 4 dagen je voer erin gooien inplaats van dat 2 weken. Maar ik bedoel ermee als hij de grotere wilt berijken. Dat hij gewoon een paar weken daar gaat vissen, zijn voer er in deponeert 2 tot 3 keer in de week vissen. Daarmee berijk je veel meer dan met 4 dagen voeren lijkt het mij opzich.

Met afvragende groet

patrick
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

27-08-2002 20:11

Op 2002-08-26 23:17, schreef Patrick van Leur:

2 weken is niet noodzakelijk, je ken 2 weken voeren maar dan ook dat je er zelf vist. Gewoon doorvissen en blijven voeren!



Juist, dat bedoelde ik eigenlijk ook :smile:
Die 2 weken is misschien niet echt noodzakelijk, maar ik wil ermee aangeven dat het wat tijd nodig is om die dieren eraan te leren wennen.
In het allereerste begin laten ze die boillies liggen en eten ze alleen de mais op, dat herkennen ze tenslotte. Maar na verloop van tijd als die boillies er wat langer liggen dan gaan ze er vast wel van eten.
Vissie kump zo!
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

28-08-2002 18:24

Goedemiddag,

Gewoon blijven oefenen. :smile: :smile:

MVG "GRUM"
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-08-2002 18:32

wat ik zou doen is gewoon de penhengel pakken en goed kijken naar boortje`s mijn ervaring is dan je dan grotere karpers kan vangen klinkt misschien raar maar door al dat voeren gaan de grotere jongens een straatje om en de kleinere vreten er als gekken van dus vang je die ook ....
gaat bij mij in ieder geval zo
groet Henny