Over the EDGE????


Plaats reactie
patrick Nozinova
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2005 13:27
Locatie: Arnhem

05-11-2005 13:40

Geachte forum bezoekers, ik lees nu al geruime tijd alle postings op dit forum,vooral AAS en MATERIAAL hebben mijn intresse.Zelf vis ik meer dan 20 jaar, maar een vraag die mij altijd door mijn hoofd blijft spoken is volgende: Wat heeft nu voor de eigenlijke doorbraak gezorgd op het gebied van het vangen grote vissen. MATERIAAL (afstandhengels e.d) AAS ( boilies die in een restaurant zeker 4 michelin sterren zou krijgen)
Of gewoon het feit dat de afgelopen 15 jaar het karpervissen massaal beoefend wordt, vaak in lange sessies.dus netto netto HEEEEEL VEEEEL MEER vis uren dan een aantal jaren terug

Persoonlijk geloof ik absoluut niet in de 6 gangen menu boilies waar toevoegingen inzitten dat wanneer je het een beetje wilt begrijpen je toch minimaal HBO gevolgd moet hebben.
Versheid van de ingredienten daar kan ik me wel in vinden,eet zelf ook graag vers!!!

Persoonlijk vindt ik het op zijn zachts gezegd vreemd dat we zeker m.b.t de boilie simpel gezegd gewoon doorslaan!!!

wat vinden jullie hiervan? relativeren of doordraaien?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

05-11-2005 13:55

Die boilies draai ik wel door hoor :lol:

Maar zonder dollen, patrick, feit blijft gewoon dat een goede complete bol die dus voorzien is van alle goede eigenschappen gewoon uiteindelijk beter zal vangen dan een crap boilie.
Maar ! dit kan ook per water verschillen, als jij op een water komt waar niet of nauwelijks met een boilie is gevist, kun je met een simpele mais, gries, soja boilie hele goede resultaten boeken.
Daarintegen als jij op een zwaar water komt waar de vissen door de jaren heen de klappen van de zweep hebben leren kennen, en de boilie ook hebben leren kennen, ga je met een kwalitatief goede boilie aanmerkelijk betere resulaten boeken.
Een vis kan wel degelijk onderscheid maken tussen een waardeloze en voedingsarme boilie en een voedzame en kwaliteits bol.
Verklaar anders maar eens waarom 20 jaar terug toen de boilie net uitkwam, wateren helemaal leeggetrokken werden met een ready made aarbei (voorbeeld) en dat water nu geen enkel piep meer zal geven op die prachtige rode balletjes die naar aardbei RUIKEN !
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

05-11-2005 19:47

ik geloof er ook geen snars van...... Bollen, zijn bollen. Behalve als je echt lange een voerstek aanhoud.
Maar al je single bait vissen, dan maakt het zelfs helemaal niet uit al smaakt EN ruikt je boilie naar stront.... Een karper is en blijft nieuwsgierig en zal het 1 keer in zijn mond nemen en dan weer uitspugen (soms al genoeg voor het vangen van een karper)

Inderdaad denk ik als je een normale visstek/voerplek hebt heb je gewoon aan een normale boilie met normale ingredienten genoeg.
Ik vind 2 andere factoren honderd keer belangrijker dan de boilie. Deze 2 factoren zijn:
- Komt er (vaak) karper voorbijgezwommen (duH :P, zou je zeggen, maar toch zijn er veel mensen die zomaar ingooien en niet opzoek gaan naar plaatsen waar karper voorbijzwemt of vaker voorbij zwemt)
- Heeft hij honger of trek
patrick Nozinova
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2005 13:27
Locatie: Arnhem

05-11-2005 20:55

Yep daar ben ik ook van overtuigd , termeer omdat ik al bijna 10 jaar met 1 en dezelfde standaard boilie vis ,die ik overigens wel zelf draai.voeg wel zo nu en dan een ander geur/smaakstofje toe. maar om nu te zeggen dat ik een boilie laborant ben nee.

Vandaar ook dat mijn persoonlijke mening is dat zeker met betrekking tot boilies het allemaal een beetje teveel nergens meer over gaat .

Zijn de mega karpers die gevangen worden te danken aan deze laboranten boilies of gewoon door het aantal vis uren dat er nu meer gevist wordt aan de water kant????

Dat vers beter vangt als oud/ranzig geen twijfel,maar zou een karper echt de amino zuren waarnemen of analyseren???

Als ik al deze topics lees over boilies dan vraag ik mij af , als de heren sávonds in de keuken staan of aan het warme eten zitten , zijn ze dan ook zo bezig met vitamines en aminozuren ...

Dat het materiaal al menig zware vis aan land heeft gebracht daar kan ik niks op aan merken ..maar al dat hocus pocus gedoe rond de boilie daarbij denk ik vaak , houden we onszelf nu niet voor de gek!!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-11-2005 23:04

Ik denk dat een kwalitatief goede boilie (aan te passen aan de situatie waarin je vist) voor 200% zekerheid meer vis op de kant brengt. Natuurlijk er zijn momenten waarop je de vis op alles pakt. Maar in de meeste gevallen zal een degelijke boilie voor veel beter vangsten zorgen dan een waardeloze readymade (bijvoorbeeld). IN je visserij moet je altijd blijven relativeren, maar zorg er ook voor dat je alijd blijft nadenken en aanpassen, alleen dan kun je in elke situatie succesvol blijven.
Het gezeur rondom aas onzin? Mijns inziens dus absoluut niet!

Bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-11-2005 10:08

Dan denk ik dat een afwijkend formaat+vorm boilie/aas voor 400% meer vis op de kant zorgt. Ik ben het er zeker mee eens dat een betere boilie voor meer vis kan zorgen. Maar het blijft een ronde bal waar de meeste (alle?) karpers al eens mee in aanraking zijn geweest op je viswater. Dus herkenning van die ronde deegballetjes. En ik denk dat je veel meer (vissen) bereikt door meer verschil te creëeren in vorm en formaat. En dat dan in combinatie met een goede boiliemix, voorvoeren en een afwijkende tactiek en stekkeuze.

Wat betreft de vraag over wat nou de oorzaak is van de vangsten van meer grotere karpers de afgelopen jaren, zal het waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn. Het feit dat er de laatste 15 jaar zo intensief op karper is gevist heeft er absoluut mee te maken. Als er veel op karper gevist wordt komen die grote wel een keer boven water. En met dat intensieve vissen komt er ook heel wat voer in het water!
En karpers groeien nou eenmaal. Bij optimale omstandigheden tot hele grote afmetingen en gewichten. Maar dat heeft tijd nodig. En de karpers die vroeger uitgezet zijn bereiken nu die afmetingen.
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

06-11-2005 13:14

heren,

voor iedereen die erin gelooft dat de "ready-made" slechter zou vangen dan die afgewogen, vaak in grammen nauwkerige, zelf gedraaide bollen:

Op mijn thuis water hebben mijn maat en ik de laatste twee jaar met een wel kwalitatief goeie bolie (readymade) gevist en gevangen alsof het het enige was dat de vissen zouden kunnen eten. Wel was het een smaak waarvan ik in ieder geval nog nooit van gehoord had maar goed.

Daarintegen hebben ze zelfdraaiers een stuk minder gevangen dan ons.
Van hun weet ik dat ze ook zo op de aminozuren en al dat letten.
Maar toch hebben ze niet zoveel weten te vangen als ons.

Het water was zeker geen onbekende van bolies in alle maten en soorten dus daar lag het dan ook niet aan.

Nu bebn ik het er meteen mee eens als iemand zou zeggen JA MAAR op een eigengemaakte bolie vis vangene geeft mij veel meer voldoening dan op een kant en klare, 100% mee eens dat vind ik zelf ook vele malen meer voldoening hebben.

Dus zo zie je maar weer, eigenlijk bestaat er geen regel wat beter is een eigen bol of een ready-made. Als het maar vers is.

MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-11-2005 15:52

Zou die ready de eigengemaakte bal er nog steeds uitvissen na een voercampagne?

Tussen readymades en readymades zit ook veel verschil natuurlijk. Er zijn zeker zeer goede readymades, meer dan alleen kleurstof en conserveringsmiddel. Net wat je zegt, kwalitatief gewoon goede boilies waar over nagedacht is.
patrick Nozinova
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2005 13:27
Locatie: Arnhem

06-11-2005 16:32

Heren , volgens mij was het geen topic Readymade VS Zelfgedraaid.. waar het mij om te doen was is dat ik mij steeds meer ga afvragen of zij onzelf niet voor de gek houden met alles wat er in een boilie gestopt wordt en wat we ook nog met hand en tand verdedigen..eetlust opwekkers vitaminen c en .......

Volgens mij en dat met zeg ik met een karper hart en veel respekt voor deze mooi vis , is en blijft het een domme veelvraat die alles wat hij onderwater tegenkomt zal proberen te eten, Dat je dus met verse ingredienten en een goede smaak/geurstof een heel eind komt dat is duidelijk..maar welk nut heeft in hemelsnaam aminozuur e.d

Dat er dressuur optreedt omdat een karper die reeds gehaakt is geweest aan een bol dit INSTINCTIEF voor gevaar aanziet ,daar kan ik ook nog mee leven ..
Maar dat een karper de diverse laboratoria ingredienten in zijn of haar boilie waar kan nemen.... gaat er bij mij gewoon echt niet in.

Dat dit soort medicijnen veel en vooral grotere vis op de onthaak mat brengt kan ik dan ook niet geloven..
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-11-2005 17:14

Veel en vooral grotere vis zijn 2 verschillende zaken in dit geval. Lees het artikel van Roelof Schut maar eens door.

Volgens mij kunnen veel dieren (instinctief) veel meer waarnemen wat betreft de voedzaamheid van hun eten. Ze weten als het ware wat goed voor ze is en hoe voedzaam bepaalde dingen zijn. Zo kunnen karpers ook waarnemen hoe voedzaam bepaalde dingen (boilies) zijn. Tenminste zoiets dacht ik te weten, maar kan het verder niet onderbouwen. Zo zouden karpers dus een kwalitatief betere en voedzamere boilie beter kunnen waarderen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-11-2005 21:56

maar welk nut heeft in hemelsnaam aminozuur e.d


Nou het nut van aminozuren kon wel eens veel te maken hebben met de herkenbaarheid van de eiwitten :roll: :roll:

Rick als een karper werkelijk in staat zou zijn om te weten wat goed voor hem is en de boilie zou herkennen als een bron van voedzame stoffen liet hij hem wel liggen :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-11-2005 23:49

:oops: :oops: :oops:
'Just checkin the walls'
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2005 23:51

Als het allemaal niks uitmaakt, dan ga ik direct met gummi balletjes uit de speelgoedwinkel vissen. Een toevalstreffer daargelaten zal dat gegarandeerd veel blanks op gaan leveren. Eerste waarneming is dus dat het wel degelijk wat uitmaakt. Volgende vraag is dan wellicht wat er in je boilie moet zitten om het verschil te maken met een gummi balletje. Als je zover bent, dan ben je op de goede weg. Bij de huidige vraagstelling is de vraag, kan ik niet beter met een gummi balletje gaan vissen. Het antwoord daarop is dus eenvoudig: nee.

Een 6-gangen menu lijkt me trouwens een wat overdreven beschrijving van een uitgebalanceerde boilie. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-11-2005 11:32

Bart-Jaap Koorn schreef:Die boilies draai ik wel door hoor :lol:



Een vis kan wel degelijk onderscheid maken tussen een waardeloze en voedingsarme boilie en een voedzame en kwaliteits bol.


Als hij enkel en alleen boilies ozu eten ja, wie weet wat hij nog meer eet onder water? kom nou, je gelooft dat toch zeker niet?? Alsof een vis van die mengelmoes aan voedselbronnen nu net kan denken: Hey die boilie is klote, die eet ik niet, maar die andere wel...

Hmmm, zou de topicstarter dan een beetje gelijk hebben over het doordraaien ofzo?

Bart-Jaap Koorn schreef:
Verklaar anders maar eens waarom 20 jaar terug toen de boilie net uitkwam, wateren helemaal leeggetrokken werden met een ready made aarbei (voorbeeld) en dat water nu geen enkel piep meer zal geven op die prachtige rode balletjes die naar aardbei RUIKEN !


Wel eens een hele voedzame boilie gemaakt die rood is en naar Aardbei ruikt/smaakt. Zelfde effect...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-11-2005 11:48

Wim,

Een boilie die wel degelijk extraatjs heeft zoals aminol, L zero 30 en andere wateroplosbare vismelen vangt ook instant beduidend meer vis t.o.v. simpele home-made.

neemt niet weg een simpele home-made geen vis kan vangen, maar je zal er minder mee vangen, ook instant, maar zeker op de lange termijn.

Dus geef mij die extraatjes maar in mijn boiile!
Wim Verbeek schreef:ik geloof er ook geen snars van...... Bollen, zijn bollen. Behalve als je echt lange een voerstek aanhoud.
Maar al je single bait vissen, dan maakt het zelfs helemaal niet uit al smaakt EN ruikt je boilie naar stront.... Een karper is en blijft nieuwsgierig en zal het 1 keer in zijn mond nemen en dan weer uitspugen (soms al genoeg voor het vangen van een karper)

peelman joris
Berichten: 28
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Oost vlaanderen

07-11-2005 13:50

Om nu toch nog even terug te komen op home made vs ready made.
Ik vis op een water waar redelijk wat hengeldruk opzit, en de vissen kennen er ook wel een beetje de klappen vazn de zweep. Iedereen vist daar met home made's, en der zouden naar het schijnt enkele topreceptjes tussen zitten...

Nu kwam er vorige maand iemand toe met de beruchte british carp bollen van arca (11euro/3 kg) , en die kerel ving de pannen van het dak...

En ik heb zo nog al verhalen gehoord over een heel bekend meer in frankrijk.

Hoe verklaar je dit?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-11-2005 14:01

Joris,

Tuurlijk kan je op die goedkope bollen van Arca vis vangen, ze bestaan immers uit ingredienten waar de vis instant vrij snel op reageerd.

En soms gaan ze juist in de fout bij dit soort ballen, maar de volgende week me dezelfde bollen vangt diegene een stuk minder... Let maar op!
patrick Nozinova
Berichten: 5
Lid geworden op: 05-11-2005 13:27
Locatie: Arnhem

07-11-2005 20:36

Kees , wel eens een karper gevangen aan een fruitela , je weet wel zo'n vierkant blokje rubber met zoet en smaak stoffen wat in de volksmond snoep genoemd wordt, komt aardig dicht in de buurt van de door jou genoemde rubber balletjes.. :wink:

En nogmaals het gaat mij er absoluut niet om of een home made beter vangt dan een ready made..
Maar kijk nu eens nuchter na wat er allemaal in een bol gaat , MIJN INZIENS is nog steeds versheid en geur/smaak stof de doorslag gevende faktor..

Ander voorbeeld , ik mag ook graag met een pennetje de karper proberen te verschalken..mijn favoriete deeg... haring in tomaten saus uit blik tot deeg gekneed met witbrood.. een stinker en vanger die op sommige dagen zijn meerder niet kent..

Of wat te denken van wit brood tot deeg gekneed met als toevoeging verse knoflook..ook weer een stinker van jewelste en een prima vangend deeg..

Dus mocht je een bol kunnen draaien die over zeg maar 6 tot 8 uur een geur/smaak spoor achterlaat en dit van begin tot eind maximaal doet dan heb je volgens mij meer kans dan met al dit laboranten toevoegingen.

Tenzij een karper zo hoogbegaafd is en aminol e.d uit de geur kan filteren en zodoende dus weet dat deze bol okidoki is

Daarom stel ik ook de vraag in deze topic draaien we met zijn allen niet door en laten wij ons niet vreselijk in de zeik nemen door de commercie?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

07-11-2005 21:32

patrick Nozinova schreef:Daarom stel ik ook de vraag in deze topic draaien we met zijn allen niet door en laten wij ons niet vreselijk in de zeik nemen door de commercie?


Dat weet ik wel zeker. Ikzelf vis met het meest simpele mixje dat je maar kunt verzinnen. Zonder te overdrijven durf ik met zekerheid te zeggen dat geen enkele mix een opzienbarend hoger aantal vis zal opleveren. Uitdagingen ga ik graag aan.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2005 23:23

Patrick,

Fruittella is om de dooie dood geen rubber balletje. Als je het verschil niet begrijpt, dan begrijp ik dit topic.

"MIJN INZIENS is nog steeds versheid en geur/smaak stof de doorslag gevende faktor."

“Dus mocht je een bol kunnen draaien die over zeg maar 6 tot 8 uur een geur/smaak spoor achterlaat.” :-?

Sorry hoor, dat zijn dus net een paar van die essenties.

Wat heeft de commercie daar nu weer mee te maken? Daar gaat het om een fancy naam en een aantrekkelijk geurtje en kleurtje. De goede daar gelaten (die zijn er ook), is dat inderdaad wasmiddelmarketing. Maar hoe dan verder?

Kortom, ik raak even het spoor bijster met deze tegenstrijdigheden. Het gaat er mijn inziens om de zaken te benoemen die jij als aantrekkelijk aangeeft in een aas. Het gaat er niet om wat een aasfabrikant zoal beweert.

Groet, Kees
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

08-11-2005 11:07

Over gummi-ballen gesproken...
De Power Bait carp boilies in die glazen potjes, vangen ook wel degelijk bij het single bait - instant vissen. Als je ze op de vloer laat vallen springen ze terug omhoog zoals een tennisbal. Toch bestaan ze uit natuurlijke ingrediënten (vooral maïs) want ze beschimmelen na een tijdje.

Een degelijke voercampagne valt natuurlijk niet te vergelijken met het instant vissen.

greetz

Hans
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-11-2005 12:25

met een gummie bal op de goede plek vang je wel een karper.

met een super lt vismeel vrije aminobal,op een plek waar geen karper komt vang je niets.

met bovengenoemde op de goede plek vang je meer dan met die gummiebal.

groeten robert
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

08-11-2005 19:16

Inderdaad "Doorgedraait" haha :lol:
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Plaats reactie