kippenmais


Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

03-11-2005 18:20

hallo

ik wou pas met kippenmais gaan voeren, ik had de kippenmais paar minuten gekookt en toen mee gevoerd ik heb niks gevangen. maar vandaag kwam ik langs de plek waar ik heb gevist en er dreef een dode karper. kan dit komen door de kippenmais?

gr ferry
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

03-11-2005 18:32

Als jij je gewoon aan het overal beschreven kookvoorschrift hebt gehouden (10 min koken en 24 uur weken) dan lijkt het mij onmogelijk.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-11-2005 18:46

Maar heb je het wel laten weken of alleen "een paar" minuutjes laten koken. Als je niet zeker weet kun je beter eerst opzoeken hoe je het moet bereiden. Sommige particles worden wel 2x zo groot tijdens het weken door het opgenomen vocht. Je wilt niet dat dit in de buik van de karper gebeurt. Op vele internetsites staat omschreven hoe je het moet doen, op dit board zijn er ook wel een miljoen topics over geweest die je met de zoekfunctie waarschijnlijk zo weer omhoog kunt toveren. Ik kook het minimaal en kwartier na 24 uur weken in ruim water.
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

03-11-2005 19:11

nee ik heb het niet laten weken gewoon ongeveer 5 minuten gekookt.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-11-2005 19:21

Beste Ferry,

:cry:

Dit is een stomme fout natuurlijk. Ongeacht het feit of de karper door jou aan z'n einde is gekomen of niet!!.

Als je het medium Internet tot je beschikking hebt, deze site kunt vinden enz kun je ook wel wat tijd steken in de voorbereiding van je sessie en je aas.

Dus voor volgende keer, beter 10x zoeken en vragen dan de populatie op een water om zeep helpen!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-11-2005 19:21

Wanneer leren ze het toch eens.
NOOIT PARTIKELS RAUW OF ONGEWEEKT VOEREN.
Zo duidelijk?
Vissen is een hobby, geen religie!
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

03-11-2005 21:05

jesus man hoef je nie meteen zo opgefokt te doen ik ben ook maar beginner, leuk zeg karperen:S
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

03-11-2005 21:11

ja erg leuk dat die vis de hele nacht pijn heeft gehad en langzaam opgeblazen is omdat jij je mais niet weekt :-?
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

03-11-2005 21:13

is eht ook, als je geen vissen sloopt :-? :oops:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-11-2005 21:32

Ferry,

Doe het in het vervolg zo: Mais 24 uur weken, en dan 30 minuten koken
in je weekwater. Pas beginnen met tellen (dus 30 minuten), als het water
begint te borrelen; dus begint te koken. Langer koken mag ook, maar dan
kook je de (is wel zeer instant!) korrels kapot. Soms kook ik mais weleens
45 a 60 minuten. Ik kook altijd op HOOG vuur...

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-11-2005 21:43

Ferry,

Zal niet door jou mais komen hoor. Kwekers blazen rauwe tarwe en gerst te water. Dit zet naar verhouding nog meer uit.

Een karper heeft geen maag, dus er kan niet zo heel veel gebeuren. Beter is het gnatuurlijk wel.

Die lange kooktijden zijn nergens op gebaseerd.

Zelf doe ik als volgt:

Water en duivenvoer ik in een grote pan, aan de kook brengen. Even laten gaan en daarna in een grote ton. Zo maak ik een kilo of 25 klaar. Ton max 3/4 e vol, want die zooi zet uit. Af en toe water erbij en klaar. Tijdens de hoogtij voer dagen staat er altijd wel 25 kilo klaar.

Sommige particles zijn giftig of kunnen dat zijn, andere zijn ongekookt zo bitter als wat. Spreekwoord ken je toch, rauwe bonen zoet?


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-11-2005 22:29

Dat van die kwekers is natuurlijk geen goede vergelijking Klaas daar op kweekvijvers heel erg veel biomassa aan karper zit. Als daarentegen één of enkele karpers zich helemaal vol vreten aan ongeweekte en nauwelijks gekookte partikels kan dat wel degelijk kwaad.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-11-2005 00:03

Klaas van den Herik schreef:
Sommige particles zijn giftig of kunnen dat zijn, andere zijn ongekookt zo bitter als wat.
MVG
Klaas


Klaas...denk dat Ferry (en wellicht anderen) met bovenstaande alinea niet veel kan doen,..mischien ff nader uitleggen welke soorten je bedoelt?
just a hint :wink:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

04-11-2005 00:06

Als het kalf verdronken is dempt men de put...

Als je er zeker van bent dat het niet aan de mais had gelegen was de vraag waarschijnlijk niet eens gesteld. Had in ieder geval de moeite genomen om eens te kijken of jouw manier van voeren verantwoord is.

Karperen is een leuke hobby, maar denk op z'n minst na voordat je iets gaat doen. Dit ontbreekt er vaak nogal eens aan bij bepaalde personen.

Jongen, veel succes met je hobby, al hoop ik dat deze gebeurtenis je nog lang bij blijft.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-11-2005 00:09

ik mag die Arjan wel :wink:
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

04-11-2005 00:13

Heb weleens gelezen dat het kookwater van pinda's giftig is. Dit zou komen door blauwzuur. Tijdens de kookperiode van +- 3 uur schijnt men het water dan ook te moeten vervangen.
Ik zet mijn huupie in
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

04-11-2005 07:04

allemaal harstikke bedankt voor de tips. ik hoop nie dat het aan mij lag dat de karper dood was en ik zal het nooit meer zo doen sorry.

gr ferry
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-11-2005 07:44

Ik geloof ook niet dat het de bedoeling is een 16 jarige een schuldcomplex aan te praten?

Hans,

Misschien kan hij er niets mee, op zijn minst is dan toch de nieuwsgierigheid geprikkeld. Kan je weer 2 dingen doen:

googlen of vraag stellen.


Maar ok: witte bonen. week ze eens proef er een paar. kook ze een 5 of 10 minuten proef dan weer. 1e optie goor bitter. 2e zoetig(er)

Ik denk niet dat er blauwzuurgas meer gebruikt mag worden, maar het schijnt dat soja bonen ook een bepaalde stof bij zich dragen die niet helemaal goed is. Na koken ben je die kwijt. Soja is trouwens ook de grootste uitzetter die ik ken. 3 tot 4 keer zijn omvang.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-11-2005 07:56

Jordy,

Ik vind dit een beetje cru gezegd hoor...
Die jongen is net 16 jaar en jij verwijt hem dat hij het medium internet niet heeft gebruikt...
Erg jammer, want ik wist dat soort dingen vroeger ook niet en jij waarschijnlijk ookniet...

Wij weten ook dat 5 minuten koken veel te kort is, liever 24 uur weken en dan een half uur kloken, dan is je mais goed, maar goed hij wist het blijkbaar niet.

Maak die jongen toch niet af, wij hebben allemaal fouten gemaakt.
En van je fouten moet je leren.

jordyopthof schreef:Beste Ferry,

:cry:

Dit is een stomme fout natuurlijk. Ongeacht het feit of de karper door jou aan z'n einde is gekomen of niet!!.

Als je het medium Internet tot je beschikking hebt, deze site kunt vinden enz kun je ook wel wat tijd steken in de voorbereiding van je sessie en je aas.

Dus voor volgende keer, beter 10x zoeken en vragen dan de populatie op een water om zeep helpen!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-11-2005 08:10

Klaas van den Herik schreef:Ik geloof ook niet dat het de bedoeling is een 16 jarige een schuldcomplex aan te praten?

Mee eens Klaas...al doende leert men
Hans
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

04-11-2005 10:37

Goek weken en koken volgen de voorschriften is zeer belangrijk. Gebeurd dit niet dan zal het darmkanaal van de karper verstopt raken en dit heeft weer tot vervolg dat de karper zijn ontlasting niet kwijt kan en zich langzaam op blaast. Goed weken en koken dus!!! Zo kan je sterfte van m,ooie vissen voorkomen!!!
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

04-11-2005 11:48

Hoi Ferry,

Je mais minimaal een dag laten weken in een emmer. Daarna, zeker met de huidige watertemperaturen, een half uur koken (lekker laten pruttelen). De mais kookt dan gedeeltelijk stuk. Dat geeft ook het voordeel dat de zetmeel vrij komt, wat weer een extra voedingsreactie geeft aan de vis. In de winter is zachtgekookte mais een heel goed aassoort. Suc6, enne ga niet treuren hoor dat er een dood is. Somige karpers uit het vrije water moeten hun oude dag doorbrengen in een afgesloten putje voor de heb van vissers.

groet,

Arend
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

04-11-2005 12:12

Misschien ligt het aan mij hoor, maar als het mij was overkomen had ik mezelf afgevraagd of ik wel de juiste hobby gekozen had. Ik vis vaak op een geloten putje met hele mooie vissen. Ik moet er niet aan denken dat er tot mijn toedoen een vis dood ligt. Dit zou mij echt wel blijven achtervolgen hoor en ik zou hier zeker wel om getreurd zijn. Ik snap dan ook niet dat bepaalde personen hier zo laks over zijn. Moeten we erover zwijgen en denken: "volgende keer beter"?

Je hebt het namelijk over een hulpeloos beest wat er niks aan kan doen dat hij de maiskorreltjes wel lekker vind. Dat langzaam zijn ingewanden kapot barsten lijkt me dan geen aangenaam scenario. We moeten er met z'n allen voor zorgen dat een beest niet extra te lijden heeft boven de huidige hengeldruk.

Als er mensen zijn die hier anders over denken dan hoor ik het graag!
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-11-2005 12:18

Leuk dat ik weer als zondebok genomen wordt. Maar ja de overigen zijn wellicht minder interessant??

Enfin,

ik ben het wel gewend, en ik vond dat ik erg net reageerde.

En ik stel het niet op prijs als anderen voor mij gaan invullen hoe of wat ik wel en niet weet.
Ik huurde namelijk elke karperfilm wel 3x bij de winkelier, las alle boeken die ik kon lenen en probeerde er fors op los.

Met alle recht die ik heb kan ik dus ook zeggen NEE, dit soort dingen heb ik niet gedaan, en ja ik heb er alles aan gedaan. Onhaakmat had ik eerder dan een pieper enz..

MVg,

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

04-11-2005 14:00

Jordy,

Toen ik begon had ik nog geen onthaakmat. Wel zorgde ik ervoor dat de vis op een mooi stuk gras lag. Was er een betonnen kade? Dan ging ik er niet vissen. Pas toen ik hoorde van de onthaakmat ben ik hem gaan halen. Het is niet logisch om te denken dat je je eerst gaat verdiepen in hoe je het beste een vis moet behandelen en daarna pas begint met vissen. Veel karpers worden door beginners trouwens gevangen op een bijlegger.. Pas als die jongens meer vissen gaan vangen en er meer over willen weten kom je terecht bij boeken en bijvoorbeeld het internet. Ik denk dat wanneer je dat eenmaal hebt gelezen dat je dan wel kan verwachten dat zo iemand weet wat je wel en niet moet doen. Nu kan ik niet inschatten hoe "ver" de topicstarter is in het vissen maar dit is gewoon in de algemeenheid.

Arjen,

In principe ben ik het met je eens, maar door onwetendheid (en dus niet door onwil) kunnen dingen fout gaan bij beginnende vissers. Het enige wat ik de mensen die beginnen met vissen kan aanraden is: goed nadenken bij wat je doet. Meer kun je niet doen toch? Je kunt ze niet verplichten tot het gebruik van een onthaakmat etc etc. En trouwens, ook mensen met onthaakmat kunnen veel fout doen.. Ik geloof dat er ooit een artikeltje was.. onthaakmat of excuusmat (iets in die trant), geloof mij, er zijn genoeg mensen die het als een excuusmat gebruiken.


Groeten Bart