operatie overstort van Willem Barnas


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-11-2005 23:37

Punt komma!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-11-2005 23:42

Zeker J.P.

want na een komma,

volgt er op zeker nog meer tekst.

Na een punt.

Misschien niet meer.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-11-2005 13:12

Even vraagje tussendoor door waar is prof. Barrabas eigenlijk. Is al een poosje niet op het board geweest. Zit die in het buitenland om een visje te verschalken of is er wat anders aan de hand?

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

16-11-2005 08:24

Willem..

Die is aan het vissen..
Die houdt zich niet bezig met dit soort geneuzel..

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-11-2005 09:07

Wat tie gelijk heeft Pascal. Respect is nog ver te zoeken vandaag aan de dag. :-?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

16-11-2005 15:11

Dit geneuzel is anders wel verdomde interessant!
Ik hoop dan ook dat het nog even door gaat.
Ik heb zelf veel te weinig gevangen in de winter om er serieus over mee te kunnen praten,
dus dat doe ik dan ook maar niet.
Dus please go on !

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-11-2005 00:30

Jammer dat deze discussie zich meer toespits op de kwaliteit van het (winter)aas , wat ook best interresant is, maar maak dan een nieuwe topic :D , en dat we afgedwaald zijn van een serieuse waarschuwing over het teveel voeren van aas op kleine afgesloten wateren zonder enige stroming.(dus we hebben het niet over grote diepe plassen met stroming en kanalen en rivieren)
Iemand nog wat toe te voegen? of zijn we reeds klaar met het dumpen voor dit jaar :-? en gaan we volgend jaar vrolijk verder met dumpen :x
HB
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-11-2005 18:23

Toch wil ik ook nog even reageren op Wimpies artikel.
Wim praat over afgesloten water in zijn betoog tegen het massale dumpen.
Hier naast mijn huis ligt ook zo'n vijver. Tot voor een jaar of tien was het een mooie vijver voor de jeugd, totdat er een paar idioten met tenten etc etc de vijver voldumpten met boilies...
Het water is al drie jaar niet meer te bevissen, vol met wier, planten en meer groenvoer. Het watertje is al diverse malen schoongemaakt, maar het komt na de winter direct weer terug!Dus in dat opzicht heeft Wim wel terdege gelijk.
Wat wil nu het geval; de najaarsvangsten(zoals het topic verraad) heeft mening visser tot wanhoop gedreven, omdat de vangsten bar en bar slecht waren.En wij bleven maar volop voeren want het was erg warm overdag, de nachten nat en mistig, windstil en dan weer kraakhelder en koud.
We bleven storten, en we vingen slecht. Uiteindelijk moest iemand mij weer eens wakker schoppen om mij weer op het vangstpad te krijgen.
Hij zei: Harnold, minder voeren , denk aan de lichtintensiteit, de karper zit al in zijn/haar winterroes.
Kaboem, knal en ik was weer wakker. Ik had ook teveel gestort.
Nee, niet op een afgesloten water maar op het kanaal. Ook daar kan het dus onder bepaalde omstandigheden behoorlijk teruglopen.
En in deze omgeving was ik echt niet de enige!
Over de eiwitten,khd en vetten is al genoeg gezegd.

Willem, sjappoo,en een mooi stuk mien jong!

gr Harnold
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

21-11-2005 19:29

Harnold,

Kan het zijn ,dat in afwijking op willem zijn stuk (waar niks mis mee is) er ook andere oorzaken zijn.

Hier ken ik paar afgesloten wateren die aan landbouwgebied liggen,hier wordt dus nog bemest.

Stikstoffen en nitraten komen dus nog in water,denk dat hier ook nog een stukje terug te vinden is van vervuiling.

Gr Paul
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-11-2005 23:03

Harnold,
Bedankt voor je bijdrage
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-11-2005 23:34

paul veenendaal1 schreef:Harnold,

Kan het zijn ,dat in afwijking op willem zijn stuk (waar niks mis mee is) er ook andere oorzaken zijn.

Hier ken ik paar afgesloten wateren die aan landbouwgebied liggen,hier wordt dus nog bemest.

Stikstoffen en nitraten komen dus nog in water,denk dat hier ook nog een stukje terug te vinden is van vervuiling.

Gr Paul


Zolang er door boeren veel kunstmest en aanverwante produkten worden gebruikt, en deze komen in het viswater terecht wees ervan overtuigd dat dit de helderheid van het water zeker NIET ten goede komt.
Vanavond een vergadering gehad van de visvereniging waar ook nog eens duidelijk werd gesteld dat de waterkwaliteit enorm is toegenomen.
Dit is ondermeer te danken aan minder troep die in het water terecht komt. Niet voorbij gaan aan het feit dat er steeds minder landbouw komt.
De snoekbaarsstand loopt achteruit omdat glasoogje nu eenmaal niet van helder water houd, ook de brasemstand gaat op veel wateren achteruit. Daarentegen is de voorn, winde, baars en nog enkele vissoorten in aantallen toegenomen.Planten groeien hier nu ook in het kanaal wat echt heel erg lang geleden is.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-11-2005 00:00

[

Daarentegen is de voorn, winde, baars en nog enkele vissoorten in aantallen toegenomen.
gr Harnold[/quote]

Dat verhaal van die meststoffen staat
Daarentegen dat de voorn, winde en baars en enkele andere vissoorten aan het toenemen is, zet ik overigens mijn vraagtekens bij.
Want ook de hoeveelheid aalscholvers zijn ook toegenomen :D
Maar goed, dat is een ander onderwerp :oops:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-11-2005 10:09

Hans, ik wil niet teveel van dit onderwerp afwijken.
Gisteravond is op de vergadering van de hengelsport dat meegedeeld, en er is geen reden om dat niet aan te nemen.Zelf heb ik dat nl ook geconstateerd op een bepaald water. Ik wil niet stellen dat alle wateren hiertoe behoren.
Ach, die aalsacholvers ruimen al dat kleine grut op, zodat de rest wat meer voedsel heeft om te groeien :wink:

grt Harnold
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

22-11-2005 10:10

Harnold Kikkert schreef:

Zolang er door boeren veel kunstmest en aanverwante produkten worden gebruikt, en deze komen in het viswater terecht wees ervan overtuigd dat dit de helderheid van het water zeker NIET ten goede komt.
----------------------------------------

Harnold,

Wellicht wat off-topic maar volgens mij stel je hier ten onrechte dat helder water automatisch inhoudt dat het ook niet verontreinigd is en er zodoende een gezonde populatie aan vis aanwezig is/kan ontstaan.

Ik heb b.v. in het verleden weleens een water gezien dat ooit erg troebel was maar toch een zeer goed visbestand bezat.
Toen ik er jaren later weer eens een kijkje ging nemen was het water, dat overigens tussen de Westlandse kassen lag, glashelder maar wel sterk verontreinigd. Je raadt het al, geen visje meer te vangen.

Als aanvullende info een artikel uit de Volkskrant van 26 Augustus j.l. waarin uit de doeken wordt gedaan welke manieren er al niet zijn om een water (Naardermeer) helder te krijgen.
Of dit een manier is die álle belanghebbenden tevreden stelt is een andere vraag.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1125033327808.html

Maar ga vooral verder met deze discussie.


Groet,

John

Ps. Goed gevoerd Wim!!!!!!!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-11-2005 11:29

Nee John , dat stel ik niet.
Het kan! En idd in troebel water kan ook veel vis zitten.
En zo kan in helder water wel helemaal geen vis zitten!
Alleen ik stel : de wateren waar dit WEL is gebeurd.
Wateren die ik niet ken, kan ik ook niet over oordelen.

gr Harnold