operatie overstort van Willem Barnas


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-10-2005 00:00

Operatie Overstort, geschreven door Willem Barnas in het laatste nummer van Karper
Wilde er al eerder op reageren, was eigenlijk verbaasd dat er nog niemand op gereageerd heeft :-?
So.......wat vonden jullie ervan?

Zelf miste ik nog een kleine nuance...als 10 personen elk p.p 1 kilo per dag voeren..dan ligt er ook al gauw minimaal 10 kilo voer in.

Lever-vervetting......een heel goed punt denk ik, een te hoge vetgehalte van de mix (+ na soaken in olie b.v.) is niet goed voor de vis....that simple

Geen voerplek is de beste voerplek :roll: ....euh wat bedoel je hiermee Willem :wink:

Aangezien Willem zelf een tijdje terug eens schreef in een topic: " iets klakkeloos aannemen zou verboden moeten zijn " of was het nou aannames zouden verboden moeten zijn? :wink: ...en daarmee hebben we gelijk een goed excuus om dit artikel eens goed onder de aandacht te brengen op dit board...toch?

Daarom bij deze:

Boillies zijn drollen, maar ook voeding, niet alleen een bron van voeding voor de vis, maar ook voor de bodem
Willem kun je dit voor mij iets nader toelichten, ik zie zo 1-2-3- een boillie niet als een bron van voeding voor de bodem
Of wellicht bedoel je...vis eet boillie, de ontlasting v.d. vis is voeding voor de bodem?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-10-2005 00:14

Marco Kraal tijdens een workshop :

De ontlasting van onze geliefde huisdieren die ons watersysteem via de speelgazonnetjes en het openbaar hemelwaterriool inspoelt is vele malen groter dan wat de hele Nederlandse hengelsport het water inmietert.

Michel Hollaar :

Het schadelijkst voor ons watermilieu is dan natuurlijk een voerende karpervisser met een viervoeter aan zijn zijde. :wink:

Ander voorbeeld uit een recent krantenartikel :

Op Voorne Putten zijn naar schatting permanent zo'n 70.000 ganzen te veel, die schijten gelukkig ook niks in het water.
Daar kan ik in ieder geval niet tegen opvoeren.

Aansluitend :

Ik liep jongstleden woensdag met Frankie van Amerongen over een van onze eilanden langs een leuk watertje. Leuk totdat daar ongeveer 10- van 70 duizend overtollige ganzen kwam overvliegen.

Het hagelde gewoon ganzenstrond. Errug leuk watertje was niet zo leuk meer hoor.

Alles zal in het juiste perspectief bekeken moeten worden, natuurlijk zijn er watertjes waar bovenmatig veel gevoerd zal worden. Alleen dat zal zichzelf oplossen, want geen visvangst, geen vissers, geen voer, geen extra vette biggen, nog minder vissers, nog minder ......
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-10-2005 12:29

Het belangrijkste doel van Willem is volgens mij altijd, mensen aan het denken te zetten. In een leuk artikel een boodschap verwerken.

Dat is wat mij betreft dan ook gelukt! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-10-2005 13:37

Enigzins overdreven stukje, kwam zelfs bijna uit naar voren dat Willem Barnas een wereld verbeteraar is.
Zaten wat goeie punten tussen, maar de negative tendens van het hele stuk vond ik zeer groot ! kon verder ook niet echt warm lopen van regels als :
We zijn op afgesloten wateren bezig ons doodvonnis te tekenen.
De oud strijders gooien het bijltje er als eerste bij neer.
Stop in naam van de karpernu eens met dat ondoordachte gedump.
Maar goed op een dag is ze moe, en die dag komt eerder dan dan wanneer ze op eigen benen wandelt.
Op een dag is het over.
De karper begint er sipjes uit te zien.
En maar zeuren over die fucking brasems, Hallo die kweken wij.
Kom op mannen open die ogen en sluit die emmers.
Binnen nu en 5 jaar zullen we er de meest duistere gevolgen niet van ondervinden.
Wenend heeft een 'megabak' zn laatste hap genomen.
Moddervet drijft ie aan het oppervlak.

Enz enz,

Zeker niet mijn stuk, aangezien ik het niet zo heb op wereldverbeteraars :wink:

Excuseerd u mij, ik ga even storten !
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

29-10-2005 13:46

Vond het een mooi en goed geschreven artikel. Zelf ben ik ook niet zo'n boilie dumper ( per hengel 10-15 boilies verspreiden is genoeg ).

Wat Willem bedoeld met voeding voor de bodem klopt enigzins wel, wordt de boilie niet door de karper, brasem etc gegeten zullen micro-organismen deze verteren, deze leven veelal in de bodem :)

Nogmaals, een goed stuk en ik hoop dat sommige mensen hun ogen open hebben gedaan en wat minder "drollen" gaan voeren ;)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 14:15

Keiharde feiten met gevolgtrekkingen voor de lange termijn worden door Willem genoemd, die ervoor geleerd heeft. Daar kun je echt niet omheen. Hij steekt zijn nek uit voor iedereen hier en wordt vervolgens door Bart-Jaap Koorn kortzichtig 'wereldverbeteraar' genoemd. Deze meneer steekt óók voor jou zijn nek uit Bart! Ik weet niet hoe het bij jou in de regio eraan toegaat, maar hier gaan een groot aantal dingen helemaal mis.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 29-10-2005 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-10-2005 14:42

Bas Wees gerust, hier gaan ook genoeg dingen gigantisch mis, maar zoals ik zei de tendens waarin het wordt geschreven staat mij totaal niet aan :wink: vooral de keer op keer herhalingen van hoe slecht het wel niet is ??
Als je dit niet wil ? Ga dan niet vissen :wink: dat bedoel ik met wereld verbeteraar, zodra er bijv. geen mat onder een vis ligt valt heel fucking kwo over je heen, maar we rossen wel allemaal voor ons plezier een haak door vriend karper zijn smoelwerk heen, om hem zichzelf daarna figuurlijk dood te laten vechten, om vervolgens even een aantal minutjes op de kant te verblijven voor het kiekje, gebeurd dit in de nacht stoppen we hem oow zo zielig in een bewaarzak, ga dan niet vissen beste karpermaten (om in wb's taal te blijven)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 15:27

Bart-Jaap,

Wat doet het ertoe dat jou de toon van het artikel niet aanstaat?
Op wat je daarna schreef reageer ik niet eens. Je hebt weer genoeg van jezelf laten zien.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

29-10-2005 16:39

Bas er werd door de topic starter toch gevraagd wat anderen van het artikel vonden,nu geeft bart zijn mening en reageer je zo,niet iedereen heeft nu eenmaal de zelfde mening!
Die Willem krijgt genoeg geld voor het schrijven van dit artikel,dus als iemand kritiek heeft moet hij daar maar mee om kunnen gaan,ook al steekt hij volgens jou zijn nek uit voor ons karpervissers.
Ohja Ik heb het artikel ook gelezen en vond het verder een intressant artikel.
Gr Mark
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 17:14

Iemand uitmaken voor 'wereldverbeteraar' heeft niets te maken met het leveren van kritiek Mark. Dan probeer je een negatief stempel op de schrijver te drukken in plaats van zijn artikel kritisch te beoordelen op de inhoud ervan. Bovendien komt Bart-Jaap met totaal irrelevante voorbeelden op de proppen. Vandaar dus mijn kritische en meteen laatste reactie op dit onderwerp. Willem heeft zijn doel bereikt, er wordt over gediscusiëerd.
Geloof me, zo'n artikel levert geen ene reet op, dus daar doet de schrijver het echt niet voor.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-10-2005 17:37

ergens kan ik me de lijn van bart jaap wel voorstellen. al vind ik het te ver gaan om willem een wereldverbeteraar te noemen. willem is een persoon die heel goed weet hoe het er in de karperwereld aan toe gaat. ook weet hij heel goed hoe waterbeheer in elkaar steekt. dat hij nu dus een artikel schrijft waarin die 2 dingen samenvloeien is niet meer dan logisch. dat hij vervolgens de dingen heel zwart-wit stelt is ook logisch. dat is juist de kracht van het artikel, en alleen op die wijze kan het ook maar enige impact hebben op de lezer. en dat is natuurlijk het enige waar het om gaat.

mijn eigen mening. ik kan me er goed in vinden, heb in mijn omgeving ook een voorbeeld waar steeds minder karper en steeds meer brasem werd gevangen, en waar uiteindelijk een hele serie vissen (waaronder de grootste van het stel) het loodje legde. of dit verband hield blijft de vraag. alles met elkaar, chapeau willem, ik vond het een zeer lezenswaardig stuk dat je wel degelijk even aan het denken zet. en doe je er iets mee, dan hou je ook nog eens mooi heel wat euro's in de zak. maar goed dat die dan niet naar willem gaan, hoefde hij misschien niet eens meer te werken en alleen maar te vissen :wink:
groetjes Da Fox
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-10-2005 17:42

Bas,

we weten onderhand wel dat Bart-Jaap er ook wel van houdt om tegen andermans meningen aan te schoppen. Daar is in principe niks mis mee, want zo bekijk je het probleem van meerdere kanten.

Wereldverbeteraar, tsjah ,een betere wereld begint bij jezelf hè ..

Willem,

mooi stuk man, mijn complimenten.

Groet,
Stefan
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

29-10-2005 17:53

Hoi Bas
Ik snap werkelijk waar niet wat er nou voor verschrikkelijks schuil gaat in het woord wereldverbeteraar,komt bij mij eerder als compliment over,en dat over die verdiensten voor het schrijven van artikelen voor commerciele bladen,ik weet toevallig ook de bedragen die er betaald worden per pagina en dit zijn leuke bij verdiensten hoor.(zeker voor een student)
Gr Mark
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

29-10-2005 18:24

Even terug naar het artikel.
Het heeft mij i.e.g wel weer extra aan het denken gezet. Ik ben absoluut geen voerder, en vis bijna altijd instant.
En mocht ik voeren dan doe ik dat met mate. Helaas gebeurt dit om me heen iets minder en dat verklaart ook meteen waarom de kwaliteit sterk achteruit gaat op dit water.
Jammer.
Ik hoop dan ook dat dit artikel een echte eye-opener wordt.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-10-2005 18:51

Beste Bas,

Het woord wereldverbetraar, heb ik zo genoemd omdat het in mijn ogen zo overkomt, maar volgens mij schreef ik : Enigzins overdreven stukje, kwam zelfs bijna uit naar voren dat Willem Barnas een wereldverbeteraar is. :wink: Ofwel in mijn ogen.

Overigens heeft het artikel ook mij aan het denken gezet, ook ik heb er zeker wat dingen uit vandaan kunnen halen, wees daar maar gerust over.
5 drollen werkte bij mij alyd al beter dan zwaar storten :wink:

Zoals Stefan Slechten schreef ga ik graag tegen andermans meningen aan te schoppen, dit is absoluut waar, maar dit doe ik alleen omdat ik op veel vlakken anders t.o.v bepaalde zaken sta dan veel andere, ik loop niet zo snel met 'de meute' mee :wink:

Ik zal ook nooit zonder reden iemand bewust afbranden, afbranden doe ik sowieso al nooit, maar ik kan inderdaad soms een 'scherpe' opmerking plaatsen over bijv. de mening van een ander.

Verder laat ik altyd ! een ieder in zijn waarde en respecteer ik altyd een ander zijn mening, mischien raar dat ik dat dan andersom ook verwacht.

Mijn mening kan soms op bepaalde punten sterk afwijken, dan de mening van 'de meute' zoals ik al schreef ook in een eerdere topic van mij over vismeel en de winter, ik roep geen A omdat piet, henk, keesie, bart, tim, alijn of wie dan ook A roept.

Voor een aantal mensen mischien niet de begrijpen, maar mensen die mij echt kennen weten precies hoe ik ben, gaat daarom juist met mij om, en weten dat ik nooit een blad voor mijn mond zal nemen.

Ik groet Jullie :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-10-2005 19:04

Bart-Jaap
Tuurlijk heb jij ook recht op je mening. Persoonlijk vindt ik je wel erg kort door de bocht.
Ben het deels met je eens dat het artikel er deels zwart- wit opstaat....maaaaar ik denk ook dat als je iets wilt bereiken je bijna niet anders kan!. Als ik dan mag kiezen, dan kies ik toch echt liever voor iemand die een stelling zwart wit neerschrijft dan dat zo iemand zijn mond houd.

Willem Barnas beaamt dit zelf ook enigzins, om zijn eigen woorden te gebruiken: " op bepaalde punten ben ik enizins zwart-wit in mijn stelling. Het is niet voor niets een schrijfsel, maar wel een schrijfsel vol bezorgdheid"
verder:
" ik verdom het om nog langer mijn mond te houden, want ik houd van dat beest. Dat stomme fijne beest met zeven vinnen en een vriendelijke kop. ik verdedig hem met deze pen, omdat hij zelf niet schrijven ken".

kortom.....
Jij leest blijkbaar enkel de in jou ogen negatieve stukjes :-?
Ik lees in het verhaal van Willem enkel oprechte bezorgdheid :wink:


Heren,
Verdiensten met schrijven van artikelen...vindt ik geheel niet relevant en totaal onbelangrijk in deze topic, kunnen we dit svp buiten beschouwing laten :roll:
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-10-2005 19:08

Bart-Jaap Koorn schreef:
Overigens heeft het artikel ook mij aan het denken gezet, ook ik heb er zeker wat dingen uit vandaan kunnen halen, wees daar maar gerust over.
5 drollen werkte bij mij alyd al beter dan zwaar storten :wink:


Bart - Jaap, fijn om te lezen dat het artikel ook jou aan het denken heeft gezet, heeft Willem toch zijn doel bereikt....mooi toch
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-10-2005 19:10

Hans Brinkel schreef:Willem Barnas beaamt dit zelf ook enigzins, om zijn eigen woorden te gebruiken: " op bepaalde punten ben ik enizins zwart-wit in mijn stelling. Het is niet voor niets een schrijfsel, maar wel een schrijfsel vol bezorgdheid"
verder:
" ik verdom het om nog langer mijn mond te houden, want ik houd van dat beest. Dat stomme fijne beest met zeven vinnen en een vriendelijke kop. ik verdedig hem met deze pen, omdat hij zelf niet schrijven ken".

kortom.....
Jij leest blijkbaar enkel de in jou ogen negatieve stukjes :-?
Ik lees in het verhaal van Willem enkel oprechte bezorgdheid :wink:

gr
Hans Brinkel


Mee eens :wink: zeg ook niet dat mijn mening altyd 100 % het juiste is ? maar ik geef hem wel :wink:
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

29-10-2005 19:39

Citaat van willem:
ik verdom het om nog langer mijn mond te houden, want ik houd van dat beest. Dat stomme fijne beest met zeven vinnen en een vriendelijke kop. ik verdedig hem met deze pen, omdat hij zelf niet schrijven ken".
Iedere niet vissende leek die dit leest moet volgens mijn denken dat de schrijver van deze tekst een ongelooflijke grote vijver moet hebben waar hij deze vissen elke dag vertroeteld en te eten geeft.
Maar nee hij gaat naar het water om een haak in zijn bek te slaan,volgens mij doe je dat niet wanneer je van een karper houdt.(Ik zou het nooit bij mijn hond doen)
Ik wil er overigens bij vermelden dat de intentie van het artikel wel goed is maar ook dat het vol met tegenstrijdigheden zit.
Een karper is voor mij een uitheems dier waar aan ik plezier beleef door hem te vangen,maar hierbij realiseer ik me ook dat ik een dierenbeul benniets meer of minder.
Ik schrijf dit ook omdat we met zijn alle niet zo hypocriet moeten doen of we om de karper zouden geven.
En dan volgende week naar de Ebro of de Moesel om daar met een levende karper aan een stuk lood op Meerval te gaan vissen.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-10-2005 19:41

Mark wij zitten blijkbaar wel enigzins op 1 lijn :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2005 20:15

Iedere visser kent dit dilemma. Denk je je schuldgevoel af te kopen door het als tegenstrijdigheid in het artikel van Willem aan te wijzen?

Volgens mij is Willem de eerste visser die het in het artikel durft te noemen. Kan me voorstellen dat het zeer doet.

Toch wel een goede discussie hier. Ik ga toch nog even door.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

29-10-2005 20:57

Nee Bas ik heb er geen schuld gevoel(meer)over maar erger me er vaak dood aan als iemand zo over een vis praat en het is ook niet alleen op de persoon Willem gericht maar op de karpervisserij in zijn algemeenheid,en had het gevoel dat Bart er ook zo over dacht na zijn eerste reaktie gelezen te hebben.
We moeten alleen niet zo hypocriet doen over het welzijn van de karper,en de reden heb ik al aan gegeven in mijn vorige posting.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

29-10-2005 23:05

mark res schreef:Citaat van willem:
ik verdom het om nog langer mijn mond te houden, want ik houd van dat beest. Dat stomme fijne beest met zeven vinnen en een vriendelijke kop. ik verdedig hem met deze pen, omdat hij zelf niet schrijven ken".
Iedere niet vissende leek die dit leest moet volgens mijn denken dat de schrijver van deze tekst een ongelooflijke grote vijver moet hebben waar hij deze vissen elke dag vertroeteld en te eten geeft.
Maar nee hij gaat naar het water om een haak in zijn bek te slaan,volgens mij doe je dat niet wanneer je van een karper houdt.(Ik zou het nooit bij mijn hond doen)
Ik wil er overigens bij vermelden dat de intentie van het artikel wel goed is maar ook dat het vol met tegenstrijdigheden zit.
Een karper is voor mij een uitheems dier waar aan ik plezier beleef door hem te vangen,maar hierbij realiseer ik me ook dat ik een dierenbeul benniets meer of minder.
Ik schrijf dit ook omdat we met zijn alle niet zo hypocriet moeten doen of we om de karper zouden geven.
En dan volgende week naar de Ebro of de Moesel om daar met een levende karper aan een stuk lood op Meerval te gaan vissen.
Gr Mark


Het eerste vet gedrukte is Willems mening cq gevoel, het tweede vetgedrukte is jou mening. Wie ben jij om over willems gevoel te oordelen?? Jij beweert hiermee dus dat het gevoel wat willem heeft niet oprecht is en hypocriet, in jou ogen misschien maar heb je er wel eens aan gedacht dat iemand zulke gevoelens kan koesteren voor zo'n dier ondanks dat hij hem probeert te vangen? Je hebt zwart en je hebt wit maar daartussenin heb je een hele hoop grijstinten. Het is niet altijd zwart of wit. Aan welke zijde ik sta laat ik dan ook bij deze in het midden.

Dat is eigenlijk ook het enige wat ik eraan vuil wil maken.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-10-2005 00:27

Zonder het schrijfsel van Willem tekort te willen doen, hij heeft namelijk wel een punt.

Er zijn nu eenmaal afgesloten wateren die door overmatig voeren naar de sodemieter geholpen worden.

Maar na acht pagina's tekst, en nu is het mijn beurt om te overdrijven en zwart-wit tegen over elkaar te zetten, begint het op doordrammen te lijken en daar hou ik niet van.

Je maakt je punt en klaar, geen zeven herhalingen in andere bewoordingen, dat haalt je eigen punt in mijn ogen namelijk weer onderuit. Je ramt iets scherps in iemands strot en klaar, geen zeven overbodige steekwonden, geen overkill, dat stoot af, schiet zijn doel voorbij, is overbodig, is onnodig overdrijven, ben ik al bij zeven? :wink:

Verder wil ik Willem wel eens zeven jaar op het door mij beviste eindstuk van een rivier willen zien vissen. Ik durf te wedden dat hij zijn zienswijze over hoe een karper van 85 cm eruit zal moeten zien zeker bijgesteld zal hebben. Waarom ? Door selectief te vissen. Op welke wijze? Hoe paradoxaal, door te voeren. :o
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 30-10-2005 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

30-10-2005 00:33

:wink:
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn