Westenwind en regen?


Plaats reactie

Hoe zijn de vangsten met Westenwind en Regen?

Beter dan normaal
32
52%
Slechter dan normaal
6
10%
Normaal
23
38%
 
Totaal aantal stemmen: 61
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

24-10-2005 20:37

zoals morgen, westenwind en buien. wat vinden jullie OVER HET ALGEMEEN GEVONDEN over dit soort weer. alles is wat oncomfortabeler, maar hoe staat het met de vangsten. we hebben het PUUR over de vangsten met dit weer.
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

24-10-2005 20:43

beter dan normaal vind ik.
Regen hoeft niet perse van mij maar een mooie harde wind maakt volgens mij wel het verschil.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-10-2005 20:51

Doe mij ook maar een goede wester of zuidwesterwind. Barometer omlaag....

Al waren de vissen laatst bijzonder los bij een oosterwindje, bijna volle maan, heldere hemel. Niet verwacht maar veel activiteit en wat leuke vangsten.
michael van de boom
Berichten: 112
Lid geworden op: 30-01-2004 19:17
Locatie: Didam
Contacteer:

25-10-2005 07:10

--------------------------------------------------------------------------------

Doe mij ook maar een goede wester of zuidwesterwind. Barometer omlaag....

Al waren de vissen laatst bijzonder los bij een oosterwindje, bijna volle maan, heldere hemel. Niet verwacht maar veel activiteit en wat leuke vangsten.


Jah kerol toen heb je er nog ff een paar getackeld he.

mvg

Chefkok
laat je swingers maar swingen :-))
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-10-2005 07:27

Westen, oosten, noorder, zuiderwind..

ik ben van mening dat het geen fluit uit maakt!!

ik had ergens een schemaatje gezien volgens mij op Carp 2005 met de vangsten bij elke wind richting.. hier kwam inderdaad zuidwester wind als beste uit de bus. maar het scheelde maar enkele procenten <5% met de rest van de windstreken..

ik denk dat het gewoon tussen de oren van de visser zit. de visser denkt aaahhh een zuidwester storm!! KOM WE GAAN VISSEN!! met als gevolg bv 100 man aan het vissen.. volgende week een noordooster wind en van die 100 man blijven er 80 thuis... geen wonder dat er dan meer gevangen word met een zuidwester.. er zitten dan gewoon meer mensen aan het water omdat die mensen geloven dat een zuidwester beter is...

houd het maar eens bij in je statistieken en je zult raar opkijken..

Wind richting maakt voor mij dus niet zoveel uit.. als het maar lekker een paar dagen dezelfde kant op waait..
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

25-10-2005 08:09

Ik zelf was altijd heilig overtuigd van zuidwesten

Poos terug heeft dat schemaatje in de kw gestaan.
Ging over snoekvangsten maar toch.
Eronder stond een tweede schema, uit welke hoek komt de wind in Nederland.
De twee vielen vrijwel gelijk.
Er wordt inderdaad meer gevangen bij westelijke winden maar die zijn er ook het meest....
Heb toen nog eens goed naar mijn eigen vangsten gekeken en voor mij komt het niet zo nauw meer.
Moest bekennen dat dat schema ook op mij van toepassing was.

Maar...
Vissen is bijgeloof. Net zo belangrijk als vertrouwen..

Groeten,

René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

25-10-2005 08:11

Remko,

Tuurlijk maakt dat zeker wat uit die wind...

maar wat in mijn ogen het beste is dat als er een koude of zuurige wind meestal dan uit noordelijke richting plots veranderd in een wat warmere zuiderlijkere wind die omslag is meestal wel lekker voor het vissen.

Groetjes Sjorske[/img]
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:03

Wind maakt wel degelijk uit, maar is voor ieder tijdstip of seizoen anders te intrepeteren.
Westenwind met regen is goed maar ik vind dat er opklaringen van 3-4 uur tussen moeten zitten en niet zoals gisteren continu regen want dan zijn de vangsten er ook niet beter op.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Peter Buijsman
Berichten: 137
Lid geworden op: 26-05-2004 10:07
Locatie: Ridderkerk

25-10-2005 13:04

Wind maakt wel wel het verschil. Ik heb liever wat wind op het water staan dan helemaal windstil. Wel moet ik bekennen dat de richting helemaal niets uit maakt. Tenminste..... Ik heb er nog geen verschil in vangsten in kunnen ontdekken. Ligt waarschijnlijk ook een beetje aan het water waar men vist etc.. Vis meestal wel op de kant waar het windje op staat.

Mijn keuze NORMAAL omdat ik van mening ben dat de richting niets uit maakt.
Laatst gewijzigd door Peter Buijsman op 25-10-2005 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie haar string te laat laat zakken, zal in 2 helften kakken ;-)
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:04

Waar iedereen misschien beter op moet letten is de stand van de maan hiervan uit kunnen betere vissessies gepland worden.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-10-2005 13:09

Hoe bedoel je dat, Boudewijn?

Dat het met volle maan minder loopt, is voor mij larie. Ik heb een nacht met volle maan, mijn beste nacht van dit jaar gehad en tevens mijn topvis van dit jaar gevangen. 8)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:13

ik zeg helemaal niets maar dan ook niets over volle maan.
ik zeg wat over de stand van de maan en de invloed ervan op water en vangsten.
Wil je ermeer van weten check even http://www.getij.nl

ik heb ook super goede sessies gehad met volle maan vergis je niet.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-10-2005 13:21

Boudewijn,

Het was ook niet op jou gericht, maar een hardnekkige mythe is dat je met volle maan niets of slecht zou vangen. Wilde alleen maar aangeven dat dat wat mij betreft niet waar is. :wink:

Hoe zijn jou ervaringen met de maanstanden? Moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit op let. :roll: Is eerste kwartier misschien beter dan derde bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:22

dacht ik al maar je moet het ff checken getij .nl kan je wel degelijk iets van opsteken.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-10-2005 13:25

uhhhhhhhhh getij en binnenwater?
Maanstanden in combinatie met andere factoren zouden op bepaalde wateren een invloed kunnen hebben.
De één heeft met volle maan de beste sessie gehad de ander heeft in combinatie helder water met windstil weer en volle maan de garantie van een ongestoorde nachtrust.
Let dan wel op de combinatie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-10-2005 13:38

Ja Douwe gaat diep he getij en binnenwater?
Ben de laatste paar jaren alleen maar bezig met stand van de maan, invloed op getij en waterstanden en dit heeft in mijn ogen alles met groot binnen wateren te maken. Kijk op kleine afgesloten wateren geldt dit niet zo, maar op de grote rivierdelta's in Nederland des te meer.
Het is niet zo dat het de regel is, maar het kan je vistijd aanzienlijk verkorten door productief op bepaalde tijdstippen af te romen.
Nou zijn daar ook weer verschillende voertactieken voor die ik kan gebruiken op bepaalde tijdstippen van het jaar.
Ik hoop dat ik jullie intressse heb gewekt om er serieus op te letten in jullie evt. logboeken. Filosefeer ereens over, herleidt je grote vangsten.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-10-2005 14:07

In deze tijd van het jaar zijn de dag en vooral nachttemperaturen in mijn ogen van veel groter belang dan wind of regen. Momenteel liggen de dag en nachttemperaturen hoog, hoger dan de watertemperatuur en dat is wat je moet hebben in het najaar. Gezien de vangsten van de afgelopen jaren valt mij op dat, vooral in de maand oktober en later, alle vangsten komen op het moment dat de watertemperatuur niet beinvloed wordt door de temperatuur. Een dalende watertemperatuur is funest voor het aasgedrag van de vis. Zit helaas in een tentamenweek, maar anders zou ik momenteel elke nacht aan het water zitten!

Op zich is het logisch dat de vangsten gepaard gaan met een zuiden tot westen wind en bewolkt/regenachtig weer in het najaar, dit is nu eenmaal warmer weer dan de heldere nachten die vaak koud zijn. Heldere nachten die een daling van de watertemperatuur veroorzaken. Er zit vaak wel een kantelpunt in dit gegeven, op het moment dat de eerste nachtvorst komt en de temperatuur van het water onder de grens van een 10/11 graden drijgt te raken heb ik al verschillende keren goede vangsten meegemaakt. Momenteel schommelt de watertemperatuur (iig op het water waar ik vis) rond de 13 graden. Hopelijk houdt dit nog even aan, des te langer valt er nog een visje te vangen. Ben iig van8 zeker van de partij :D , vanmiddag eerst "lekker" een tentamen maken en morgen een vrije dag, wie weet wat het zal brengen.
mvg

Bart van den Hurk
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

25-10-2005 16:23

Ik ben er ook nog niet achter hoe het precies zit met de onderlinge relatie van de vangst (van een BIG) en het weer….
Als je denkt er vat op te krijgen komt er toch weer een uitzondering op de regel….
Op een klein water gelden soms andere regels dan op open, diep en/of groot en in de winter (na het kantel punt van Bart) heb ik de laatste jaren weinig getest. Mijn beste Oosten wind en/of volle maan vangsten komen trouwens wel uit de wintermaanden van 1996, '97 en '98.

We hebben in dit land vaak een West / Zuid West windrichting.
Om een redelijk beeld te krijgen moeten we de vangst resultaten door de vistijd delen. (b.v; een dertiger in 20 uur met Oostenwind, 10 in 100 uur met West en vergeet ik even Z & N.)

Het viel mij op dat van mijn tien zwaarste vissen er 9 stuks drie á twee dagen voor nieuwe maan gevangen zijn. Nu had ik wel een paar mooie vissen bij volle maan maar ik had toch al vaak de sessie niet in de volle maan week gepland. Gevoel?
Gerelativeerd moeten we ook hier de vangst resultaten door de vistijd delen. (b.v; een dertiger in 20 uur bij volle maan, 10 in 100 uur rond nieuwe maan)

Ook bij een paar karper vrienden was dit beeld te zien. Betere vangsten van de betere exemplaren in de week voor nieuwe maan. Hoe zit het bij jou??? Heel goed Boudewijn; Ik hoop dat ik jullie intressse heb gewekt om er serieus op te letten in jullie evt. logboeken. Filosofeer ereens over, herleidt je grote vangsten...en laat het mij weten!
Vrijdag vertrek ik voor een sessie die ik al in Dec. 2004 gepland heb puur op de maan! Je moet toch wat…als je verplichtingen heb en niet in kan spelen op de weersituatie van de dag.
Feiten; soms zit het…en de rest ook mee… de laatste vijf trips, natuurlijk rond nieuwe maan, elke keer vis van minimaal twintig kilo…hiephoi :D

Hoewel…er uitzonderingen zijn (ook een sport om de uitzonderingen te vangen.. mag jij doen, ik heb weinig tijd) zie ik zeker een relatie met het type weer en de maan stand. Volle maan; Koude heldere nachten, weinig wind en vaak uit Oost bij een hoge stabiele luchtdruk. :cry:
Nieuwe maan; veranderende barometer, wind vaak krachtig uit West, (half) bewolkt en onstabiel. :lol:

Regen... Lekker in de zomer op een hete dag, verdur uhhh, heb je daar alleen maar last van.
groet,
Rob
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

25-10-2005 19:04

bart,
Ben iig van8 zeker van de partij ,

don't touch the mirror please… :wink:

Groetjes Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-10-2005 12:16

Jij hebt je kans gehad :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

26-10-2005 20:08

Hoi,

Misschien voegt het niet veel toe aan het onderwerp,
maar ik vind het wel opvallend dat er zo weinig reacties zijn op het maanstand-verhaal.
Ik heb er zelf nooit werk van gemaakt om ook de stand van de maan te noteren in het logboek,
misschien toch maar eens een vakje voor vrijmaken.
Zijn er meer mensen met ervaring op dit gebied?
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden... :lol:

Mvg Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

29-10-2005 08:45

Gister terug gekomen van een 4 daagse sessie met 2 dagen westerwind en regen en daarna een dag zonder regen en de laatste dag was prachtig weer en een licht briesje. Eerste dagen moest ik nog wel de vis op de plek zien te krijgen maar qua vangsten zat er weinig verschil in de dagen.
Gemiddeld werden er zo'n 2 vissen per dag gevangen.

Dus ik vond de vangsten normaal...

MVG Jesse
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-11-2005 14:08

Op mijn thuis water is westen wind een top wind echter komt dat ook omdat hij vol op mijn kantje blaast. Na jaren een logboek bijgehouden te hebben ben ik er maar mee gestopt want er is soms geen peil uit te trekken. Noorder wind was vaak drama maar laats toch een prima nacht gehad met Noorder wind. Zit op een plas met helder water weinig hengeldruk en een gemiddelde diepte van 4 meter. Opvallend gegeven dat er vanaf dit jaar steeds meer vis overdag uit gaat komen i.p.v. de favoriete ochtend. Snachts blijft het steeds meer rustig. Tevens valt me op dat wanneer het bewolkt is en het zonnetje komt er door dat dan de vis actiever wordt. Leuk hoor dat karper gedrag er is soms geen peil uit te trekken.

Groetjes Tom
Plaats reactie