Euhm, lelievelden


Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-10-2005 14:10

Ik heb van de zomer in het kanaal een heel mooi stek gezien waar ik volgende zomer graag wil leren penvissen en vissen met een korstje. Maar juist op dat stuk kanaal groeien honderden lelieplanten... Nu heb ik nog nooit met gevlochten lijn gevist en dat lijkt me wel noodzakelijk daar, maar is het nou zo dat zo'n lijn dwars door alle planten heen snijd? Met nylon durf ik daar absoluut niet te vissen maar het is een top plek voor de karper...

Kan ik nou met gevlochten lijn daar veilig vissen zonder hoge kans op lijnbreuk of is zoiets een onbegonnen taak?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

21-10-2005 15:20

ik heb nog nooit met een gevlochten hoodlijn gevist.

maar mijn nylon ging ook gewoon door lelies en riet heen. je moet gewoon genoeg druk zetten.
voor het oppervlakte vissen zou ik een nylon onderlijn gebruiken. de dynemalijn valt veel te veel op en je zult minder aanbeten krijgen.


groetjes marco
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 15:22

Hoezo valt die lijn teveel op?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

21-10-2005 15:30

ik vis zelf ook veel aan de oppervlakte. ik heb met nylon de beste resultaten gehad. dynema valt altijd meer op in het water.

een fluorcarbon onderlijn kan ik ook niet aanraden omdat deze zeer snel gaat zinken. je kunt hem wel goed invetten maar dan wordt de lijn nog zichtbaarder.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-10-2005 15:34

Marco, het zou kunnen hoor dat gevlochten lijn teveel opvalt aan de oppervlakte, ik heb er geen ervaring mee. Vis zelf aan de oppervlakte altijd met gevlochten onderlijn en heb er tot nu toe weinig nadelen van ondervonden. Maar ik zal het eens met nylon proberen, dan kom ik er vanzelf achter... Maar die stek waar ik het over had is denk ik nylon uit den boze... Wat ik mij dus afvraag is of je met gevlochten lijn wel rustig tussen de lelies kan gaan vissen zonder heel hoog risico op lijnbreuk.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 15:40

Je hebt nog nooit met een gevlochten hoofdlijn gevist zeg je net.
Een nylonlijn is dikker dan een gevlochten lijn iets wat dunner is valt toch minder op?
Goed invetten gaat met een gevlochten lijn veel simpeler.
Fluorcarbon valt ingevet meer op?
Moet je eens tegen een vliegvisser zeggen die in glashelder water vist waar de schaduw van de lijn op de bodem valt.
Nee eerst er mee vissen dan erover praten lijkt mij een betere oplossing.

Oja de vis ziet tegen het licht in vandaar dat een vis wit is aan de onderkant bescherming tegen rovers.

Arjen een gevlochten lijn is op zeker niet schuurbestendiger dan een nylonlijn probeer het gerust maar doe het wel met overleg en stop als het echt niet gaat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-10-2005 15:48

Ik heb ook nog nooit met gevlochten hoofdlijn gevist, wel met gevlochten onderlijn! Ik ga het van de zomer ook zeker proberen, maar een beetje info van tevoren is niet verkeerd lijkt me. Ik heb dan ook geen idee wat voor merk lijn ik zou kunnen gebruiken en wat voor dikte, misschien kan iemand mij hier wat over vertellen. Laat ik zeggen dat je op de stek 65% leliebladeren hebt aan de oppervlakte en het overige oppervlak ik gewoon water. Veel vegetatie dus...
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 15:53

Een gevlochten lijn brengt je daar alleen maar in de problemen.
Je moet echt in de hengel gaan hangen dat is met een gevlochten lijn niet aan te raden voor de vis.

Een gevlochten lijn heeft bij een geringe dikte meer trekkracht maar is ook veel kwetsbaarder dan een nylonlijn.
Neem een Resin Impregnated lijn bv Ashima die heeft weinig rek en is zeer schuurbestendig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-10-2005 16:08

Er is een tijd geweest, waarin in intensief viste tussen de lelies. Ik ben op een gegeven moment (verantwoord) gaan vissen met een gevlochten voorslag op een nylon hoofdlijn. Het percentage gevangen vissen ging drastisch omhoog t.o.v. de tijd dat ik zonder die voorslag viste.

Toch zou ik in eerste instantie altijd met nylon proberen, want met nylon gaat het (als je een paar zaken in de gaten houdt) ook. Gewoon de vis zo kort mogelijk proberen te houden en spanning op de lijn houden. Mocht de vis zich toch vastgezwommen hebben, kun je de spanning van de lijn laten vallen voor een 10-20 seconden. Dan plots weer de spanning goed opvoeren. Je zult zien dat de lijn vaak weer iets verder losspringt. Ik heb gemerkt dat de vis zich in deze tijd los probeert te zwemmen en ik kon dan ook heel vaak de vis alsnog landen!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

21-10-2005 17:06

Arjen,
ik vis al jaren drijvend tussen lelievelden, waaronder ook zeer dichte velden. Zie bijvoorbeeld het plaatje onder mijn naam. Ik doe dit gewoon altijd met nylon en heb bijna nooit lijnbreuk. In niet zulke dichte velden vis ik altijd gewoon met 30/00, in de dichtere velden neem ik meestal iets dikker, 34/00 bijvoorbeeld. Verder heb je niet echt snel lijnbreuk bij lelie's, dit komt omdat de lelie's en de stengels zacht zijn. Als de vis zich vast zwemt, moet je zoals Bas al eerder schreef gewoon een beetje spelen met de druk, dan zwemt de vis zich vrijwel altijd los. Probeer een grote of sterke vis ook niet te blokken, maar laat hem gewoon maar een aantal meter lijn nemen. Als je die blokt heb je namelijk wel soms lijnbreuk. Gevlochten lijn zou ik niet nemen, omdat je dan geen rek hebt en dat is wel handig als je op korte afstand drijvend vist.
Succes verder.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

21-10-2005 17:52

Arjan,

Zelf heb ik in het verleden, ook jaren aan de oppervlakte gevist. Vooral in de beginjaren deed ik dit dag in dag uit. Praktisch altijd tussen de lelies of tegen takenbossen en dergelijke. Dit zijn nu eenmaal de stekken waar de vissen zich voor deze visserij van hun beste kant laten zien. Wij vissers moeten dan zelf de rest doen op een zo verantwoorde mogelijke manier.

Kennis van vissen, materiaal en dergelijke is dus van groot belang. Zelf viste ik in het begin met een spinhengel en een nylonlijn, puur omdat ik het andere materiaal niet kon betalen. Ook op die manier ving ik mijn vissen. Natuurlijk werd er wel verspeeld maar niet bijzonder veel. Later toen ik mijn eerste karperstok kreeg werd het allemaal veel makkelijker. Ik kon meer kracht zetten maar veel belangrijker was, dat ik het spelletje met de vis doorkreeg.
Geven en nemen, iets wat uiteidenlijk DE manier werd om vissen veilig te landen. Op het moment dat karpers extreem veel kracht zetten, zijn ze in veel gevallen niet te houden, ook niet door vol in de hengel te hangen. Met een dynema trek je dan de bek stuk maar ook met nylon zal je dit niet tegenhouden. Wat ik altijd doe(deed) is, de vis gaan laten en op het moment dat ik voel dat ze aan kracht verliest de druk flink opbouwen zodat je ze op dat moment keert. De grootste explosie is dan geweest en jij zult daarna ook de strekste partij zijn. Op de momenten dat de vis daarna met zijn staart slaat moet je maximaal druk zetten waardoor de vis zichzelf als het ware zwemmend door de lellies naar jou toe beweegt. Door op deze manier te drillen kon ik het percentage verspeelde vissen tot een absoluut minimum beperken. Dynema is dan een fijn hulpmiddel omdat je zo goed voelt wat de vis onder water doet. In combinatie met een soepele glashengel met topaktie kan dynema dan prima gebruikt worden zonder dat de vis er hinder van ondervind.

Als de vis zich wel vastzwemt ga dan niet als een bezettene de boel kapot trekken maar doe ff die zwembroek aan. Dit is voor die vis wel zo prettig en voor ons vissers een morele plicht.. :)

Zichtbaarheid van de lijn heb ik bij het kortvissen tussen de lelies nooit een probleem gevonden. Voor 99% loopt de lijn bij mij over of door de lelies waardioor die sowieso niet opvalt..Mocht die lijn wel opvallen dan kun je het mss. proberen met riet op je lijn oid. Ik heb weleens zoiets gelezen maar of het werkt?

Grtz, Martin
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

21-10-2005 18:27

[quote="Arjen Dijkstra"]Ik heb van de zomer in het kanaal een heel mooi stek gezien waar ik volgende zomer graag wil leren penvissen en vissen met een korstje. quote]

Dan heb je nu nog lang de tijd om daarover na te denken. Trouwens gister heb ik nog een schub met de korst gevangen.

Zelf vis ik altijd met nylon en iemand die ik ken 9 van de 10 keer met gevlochten lijn, we snijden allebei de lelies kapot maar mijn nylon lijn is toch schuurbestendiger dan zijn gevlochten lijn.

mvg

dion
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-10-2005 18:47

Ik vis tussen de lelies (van die kleintjes die heel dicht op mekaar zitten) en ik vis gewoon met nylon (35:100) En nog NOOIT lijnbreuk gehad.

Wel eens vissen kwijt geraakt, maar dat is omdat ze zich vastzwommen en de haak kwijtraakten.

Gewoon met nylon proberen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

21-10-2005 18:58

douwe.

ik heb al een paar keer met fluorcarbon gevist. wel altijd het zelfde merk. ik moest deze lijn dusdanig invetten om hem te laten driven dat je gewoon een witte laag zag.
de meeste vliegvissers vetten hun lijn ook in behalve de laatste 15 cm. doordat ze de vliegen door of over het water bewegen zal de lijn niet zo krom gaan staan.

groeten marco
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 19:57

Het vermogen wordt weer rijkelijk overschat.
In een dergelijke situatie is het een wirwar van horizontale, vertikale en in alle standen staande lijnen.
Denk je nu werkelijk dat een karper denkt; he die lijn is gevlochten of van niet natuurlijke afkomst daar is een visser?
Marco, jij ziet met andere ogen en ook nog eens vanuit een ander gezichtspunt naar die lijn.
Je kunt nylonlijnen al laten drijven door met je duim en wijsvinger langs je voorhoofd te gaan en de lijn tussen duim en wijsvinger te halen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

21-10-2005 20:19

douwe

als je goed leest zeg ik ook dat ik voor nmylon zou gaan. ik praat in mijn vorige reactie over fluorcarbon en niet iver nylon!!!.

macro
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 20:27

Fluorcarbon wordt ook als leader in de vliegvisserij gebruikt en je kunt mij rustig geloven dat de lijn met weinig goede vet heel goed blijft drijven.

Ik zou ook geen fluorcarbon gebruiken als hoofdlijn dit ook omdat de lijn allesbehalve schuurbestendig is en veel te spingerig.
Monofilement en dan de met hars geimpregneerde lijnen zijn wat dat betreft een betere keuze.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-10-2005 20:31

En volgens mij kun je beter in oktober of zo gaan vissen, als de lelies afsterven. Dan hoef je je geen zorgen te maken met nylon.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-10-2005 20:36

Douwe Bijlsma schreef:Denk je nu werkelijk dat een karper denkt; he die lijn is gevlochten of van niet natuurlijke afkomst daar is een visser?
Marco, jij ziet met andere ogen en ook nog eens vanuit een ander gezichtspunt naar die lijn.


Een karper denkt misschien niet, maar ziet wel! En ze zien je lijn aan de oppervlakte tijdens het oppervlaktevissen. Ook tussen lelies of tegen struiken/takken aan. Zeker op wateren waar de karpers weleens vaker dan eens belaagd zijn via oppervlaktevisserij. Je ziet ze de broodkost weigeren omdat ze er wat aan zien. Het moet de lijn zijn. Meer valt er namelijk niet te zien. Ze zien het aas drijven, van een afstandje, gaan erop af om het op te eten, maar weigeren op het laatste moment omdat ze er wat aan zien.
Ik zou voor oppervlaktevisserij altijd een nylon gebruiken (voor alles trouwens) omdat mijn gevoel toch zegt dat deze het minst zichtbaar is. En is het met gevlochten lijn niet zo dat deze niet zo bevordelijk is voor de flank van vissen? Schubben die beschadigen of eraf gaan tijdens schuren langs de vis als je aan t drillen bent? Bij bodemvisserij te voorkomen door voldoende tube te gebruiken, maar bij oppervlakte of penvissen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 20:43

Rick je trekt het uit zijn verband, dat is selectief lezen.
Ik zeg tussen al die lijnen in een lelieveld of een karper dan nog denkt he die lijn is van een visser?
Met lijnen bedoel ik de abstracte lijnen.

Het weigeren van drijvend aas, wat was er ook alweer groter dan de lijn?
Was dat niet het aas?
Wat weigert hij dan het aas of de lijn te naderen?
Als hij de lijn weigert te naderen waarom komt hij dan zover?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-10-2005 20:53

Ik heb ook wel eens gehoord dat een karper niet schrok van een felgele vlieglijn die op het water lag. Maar als ze een strake lijn waarnemen, kiezen ze het hazepad

Maar als ik dan van sommige hoor dat ze minder beet krijgen op gevlochten lijn.... Tja

Ik weet wel dat Arnoud Terlouw een gevlochten (fel witte kleur!!) hoofdlijn heeft (schrikt eenden en meeuwen) dan een controller, dan een meter lange onderlijn van fluorcarbon. Deze liet hij zinken, omdat een drijvende lijn teveel opviel! Maar het fluorcarbon is in deze situatie niet schuurbestendig genoeg...

Ik houd het nog steeds op 35:100 nylon!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-10-2005 20:58

Poeh, niet te moeilijke vragen stellen voor deze grieperige jongen! :)

Ik snap je lijnenverhaal... stengels van lelies..... rietstengels, wier.

Wat ik bedoel is dat naar mijn gevoel vissen de lijn naar het aas toe zien wanneer ze dichterbij komen. Ik ben dan vaak ook blij als mijn broodkorst net voorbij een lelieblad landt met de lijn er netjes overheen zodat deze niet in het water ligt en de karper in principe alleen het aas ziet liggen. Maar een vis die in eerste instantie (vanaf een afstandje) het aas ziet er er naartoe zwemt om het mogelijk te pakken en op t laatst terugdeinst gaf mij het gevoel dat ze de lijn naar het aas toe zien gaan en daarvan schrikken. Ik denk dus dat ze vanaf een enkele meter pas de lijn zien liggen, afhankelijk van hoe ze je aas benaderen natuurlijk. Maar dat is mijn gedachte als ik zoiets zie gebeuren.
Je voert meerdere broodkorsten (dus zonder lijn+haak) die keurig worden opgegeten... behalve die aan je haak. Op wateren waar ze weleens vaker een broodje opaten waar opeens een bezoekje op t droge aan volgde zijn ze een stuk bedachtzamer.
Ook "leuk" om te zien wanneer je een eindje uit de kant aan het vissen bent, drijvend, en halverwege in open water zwemt een karper voor je langs... onder je lijn door... schrikt en is vertrokken! :-?
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-10-2005 23:39

Heren, bedankt voor de info tot nu toe... Ik ga 't zeker proberen volgende zomer en wel met een nylon lijn. Ik heb nog nooit eerder van Resin Impregnated lijn of met hars geimpregneerde lijnen gehoord dus heb iig weer iets geleerd vandaag! Over het wel of niet zien van de lijnen, gevlochten of nylon, dankzij wel of geen harrewar van riet lelies etc valt nog lang te praten... Het beestje wat wij allen zo graag willen vangen heeft niet te vergeten een instinkt waar hij dapper gebruik van maakt (en hem soms in de steek laat). Gaat hij op z'n instinct af en hij weigert je vlokje / boilie etc dan kan je 't wel schudden. Soms is het lustgevoel groter en zal die wel je aas pakken... We zullen zien wat de tijd met zich mee brengt,

gegroet,

Arjen
Ik zet mijn huupie in
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-10-2005 10:50

Over de zichtbaarheid van lijnen zou ik me niet te druk maken in dichte lelievelden. Als je je korst/brokje tegen een lelieblad aan trekt, zal de lijn niet meer zichtbaar zijn voor de vissen, omdat deze juist over dat blad loopt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Cliff Tophoven
Berichten: 28
Lid geworden op: 16-03-2005 19:13
Locatie: Wervershoof

22-10-2005 13:04

heeft er dan niemand een keer met korstvissen gehad dat alle korsten weg waren behalve die gene waar je haak in zat verstopt ? ik wel
liever een knol en lol, dan een blank van de bovenste plank