lokale ontheffing t.a.v. gebruik tent / plu / onderkomen


Gebruikersavatar
Hendrik-Jan Verheij
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-10-2004 08:41
Contacteer:

07-10-2005 12:20

Is er iemand die al eens eerder met het bijltje heeft gehakt, daar waar het gaat om de introductie van een lokale ontheffing voor het gebruik van nachtonderkomens voor de karpervisserij ?

Daarnaast is er de 'opheffing van de WOR' en de vraag daar is ook hoe zich dat verhoudt tot eventuele toekomstige regelgeving

Ik zou daar graag wat meer over willen weten.

alvast bedankt,

Hendrik-Jan Verheij
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2005 12:35

Hendrik de HSV Leeuwarden werkt met een ontheffing, het werkt perfect.

Ik heb een stukje van Aart Lokhorst gevonden die het goed uitlegd hoe het in zijn werk gaat.

de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) maakt een z.g. 'Groen boekje' en daarin staat hoe straks de Gemeenten, na intrekking van de WOR, allerlei regels in hun APV of bestemmingsplannen zouden kunnen opnemen m.b.t. tot campings etc.
In overleg met / op verzoek van de KSN heeft de NVVS het voor elkaar gekregen dat in dat groene boekje ook het 's nachts vissen met gebruikmaking van een vistentje in een groene-bruine-of camou kleur en een maximale afmeting onder voorwaarden (heel in het kort: men moet daadwerkelijk aan het vissen zijn en de vereiste papieren bezitten) is opgenomen.
Na de daadwerkelijke intrekking van de WOR (moet gebeuren door de 2e en 1e Kamer, maar de vaste kamercommissie is ervoor, zodat intrekking ZEKER doorgaat) heeft iedere gemeente tot 1-1-2009 de tijd haar eigen regels in de APV of bestemmingsplannen op te nemen. Zodra een gemeente dit gerealiseerd heeft gelden vanaf dat moment de gemeentelijke regels, zolang nog niet gerealiseerd blijven de WOR bepalingen van kracht.
Natuurlijk valt nog af te wachten hoeveel gemeenten uiteindelijk dit voorstel over zullen nemen, de plaatselijke HSV-en c.q. hun karpercommissies kunnen dit ook nog dringend bij hun gemeente onder de aandacht brengen. Evenals karpervissers dit bij hun bekende gemeenteraadsleden / politieke partijen in de gemeenteraad kunnen doen.
Door de NVVS is ook de brochure Nachtvissen begin dit jaar naar alle HSV-en en gemeenten verzonden.
De intrekking van de WOR is de enige mogelijkheid om een 'vistentje' wettelijk geregeld te krijgen per gemeente.

Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-10-2005 12:59

Hendrik-Jan,

Op de komende najaarsmeeting van de KSN op 27 november te Leerdam zal Marco Kraal van de NVVS uitleggen wat het verdwijnen van de WOR voor gevolgen zal hebben en uitleggen wat men zelf kan doen om een en ander per gemeente zo goed mogelijk geregeld te krijgen.

Ik weet niet of je lid bent maar de landelijke meeting is alleen toegankelijk voor leden, lid worden kan bij de entree.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

07-10-2005 13:04

Douwe, Aart e.a.,

Ook namens mij bedankt voor de info. We zijn bij de KCA (Almere) ook plannen aan het smeden om e.e.a. te regelen met de gemeente. Als er nog aanvullende tips zijn hou ik me aanbevolen.
Greetz,

Bart
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan Verheij
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-10-2004 08:41
Contacteer:

07-10-2005 13:10

Hier kan ik mee aan de slag.

Ook ik hou me aanbevolen voor aanvullingen en / of praktijkscenario's en iedereen bedankt voor de reacties.

Hendrik-Jan
live long, fish hard
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-10-2005 13:14

Hendrik,

Nobel streven, waar je zeker voor moet gaan. Maar ben niet zo naief als ik dat je denkt dat iedereen je gedachten delen. Ik liep tegen een muur op van tegen standers. Ik heb nog wel documentatie over hoe en wat hierover.

Stuur me even een mail dan kan ik het e.e.a. met je delen daarover.

Mvgr. Rene Berger
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-10-2005 17:44

Beste Hendrik Jan,

Als eenling is de ervaring bereik je niets binnen HSV en bij een gemeente bestuur. Binnen de KSN kennen we het fenomeen R-CBB deze regionale Belangen Behartigers van de KSN zijn een belangenrijke gesprekspartner die in bepaalde regio’s ook terug kunnen vallen op Federaties (kijk b.v. naar de jongens die als regio bij de AHV bezig zijn). Door betijds een beroep te doen op organisaties die zich hier mee bezighouden ligt de weg open om iets te bereiken. Weet niet waar je woont en of er al aan belangenbehartiging gedaan wordt, wel weet ik dat dit de weg is om iets te bereiken als de WOR straks verdwenen is en gemeente het voor het zeggen krijgen. Nu staat al vast dat in bepaalde gebieden de karpervissers achter het net vissen, straks klagen ze steen en been ook hier op KWO. Nu spant een vereniging als de KSN zich in via Federaties, en de nieuwe organisatie Visserij Nederland om de belangen zo goed mogelijk voor de in mijn ogen veel te kleine groep karpersvissers die wel lid zijn te behartigen. Zei die geen lid zijn hoppen mee, jammer we zullen er echter mee moeten leven. Dit wilde ik even kwijt.

MVG,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-10-2005 18:46

Hendrik-Jan en Bart, in ieder geval kun je uit de NVVS Brochure Nachtvissen heel wat opsteken en met zo'n brochure in de hand kom je veel beter over bij Gemeenten of de plaatselijke HSV.
Deze brochure is bij de NVVS te bestellen.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

08-10-2005 15:10

Ik doe altijd mijn best om dergelijke topics te volgen, maar er wordt altijd van alles door elkaar gehaald, en dat maakt het niet overzichtelijker.

De vraag ging over een tentje. Een tentje is normaal gesproken verboden. Punt.

Ik beperk me graag even tot Almere en omstreken. Hoe groot is de kans dat we voor een bepaald gedeelte in Flevoland (Federatiewater) een ontheffing kunnen krijgen voor tentjes voor de maanden juni, juli en augustus? We dienen dit verzoek in namens de HSV, en niet als persoon.

Bij wie moeten we dan zijn? Bij de gemeente, die eigenaar van de grond is, of bij de visrechthebbende. En als het de gemeente is, welke afdeling dan? Sport en welzijn? Of bij de controlerende instantie (Staatsbosbeheer, politie)? Of bij allemaal?

Douwe schrijft: de HSV Leeuwarden werkt met een ontheffing, het werkt perfect.

Gaat dit over verenigingswater, of niet. En hoe (of met/door wie) is dit dan geregeld? En hangt daar een prijskaartje aan?

De vraag gaat dus alleen maar over een tentje in de maanden juni, juli en augustus.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 15:44

Jos, dit gaat idd om verenigingswater, de Gemeente was van plan om de WOR streng aan te pakken.
Er is een afspraak gemaakt tussen Gemeente, Politie en HSV Leeuwarden om voor de leden een ontheffing mogelijk te maken.
De kosten van dit jaarpasje zijn hier € 5,00, of er enige afdracht naar de Gemeente is weet ik niet.
Er is sindsdien veel verbeterd, nu nog zien in hoeverre we dit kunnen omzetten als de WOR komt te vervallen.
Het betreft hier wel water waar je het hele jaar mag doorvissen.

Nu nog eventjes over je tentje, het gaat helemaal niet alleen om een tentje al is het een kartonnen doos.
Tussen zonsondergang en zonsopgang mag je helemaal geen gebruik maken van "enig onderkomen", dus ook de paraplu-zitters kunnen na zonsondergang onpretting verrast worden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-10-2005 15:57

creeeren van een slaapplaats wordt gezien als illegaal kamperen.

Of dat nu in een auto, onder een paraplu of in een tentje is maakt niets uit.

Wat betreft de opzet van leeuwarden en ook die van bussloo zijn naar de aanvrager gegaan. alsmede de plannen bij de AHV. Ik denk dat we hem het beste kunnen steunen in wat hij doet. Het is al lastig zat.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

08-10-2005 16:08

Oké Douwe;

Ik hou het gewoon even op een tent.

Iemand moet zich er dus druk over maken (de HSV), die gaat dan naar de gemeente (beheerder/eigenaar van de grond), en die overlegt met de politie (toezichthouder) of er problemen van kunnen komen.

Rest alleen nog de vraag: welke afdeling van de gemeente?


Afgelopen jaar hebben we een wedstrijd georganiseerd, waarbij tentjes gebruikt werden. Wij hebben voor die wedstrijd een soort gedoogregeling getroffen met Staatsbosbeheer en politie, maar daar kan je mijns inziens niet mee aan de gang blijven.

We willen voor 2006 om te beginnen een ontheffing voor tentjes tijdens onze wedstrijden regelen. Doel is tweezijdig: geen problemen met politie tijdens de wedstrijd, en tevens contacten opbouwen binnen de gemeente. Met het oog op het verdwijnen van de WOR volgens mij handig voor de toekomst. Vervolgoverleg met politie en Staatsbosbeheer zorgt er ook voor dat we die wereld binnenkomen, altijd handig om daar “bekenden” te hebben.

Een pasjessysteem vind ik uitstekend, maar dat zou volgens mij voor Federatiewater op Federatieniveau geregeld moeten worden om onduidelijkheden te vermijden. Bovendien loop je volgens mij een risico als je iets wat gedoogd wordt (tentjes in juni, juli en augustus) wil legaliseren. Wordt het antwoord negatief, is het gedoogbeleid ook voorbij vrees ik.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-10-2005 16:33

Jos Holla schreef:
Een pasjessysteem vind ik uitstekend, maar dat zou volgens mij voor Federatiewater op Federatieniveau geregeld moeten worden om onduidelijkheden te vermijden. Bovendien loop je volgens mij een risico als je iets wat gedoogd wordt (tentjes in juni, juli en augustus) wil legaliseren. Wordt het antwoord negatief, is het gedoogbeleid ook voorbij vrees ik.


Daar heb je absoluut gelijk in Jos, maar aan de andere kant mocht de boel dusdanig escaleren dat een gedoogbeleid ook niet meer gehandhaafd wordt. Dan zal je achteraf ook nog een zware dobber eraan hebben om daar toch nog legaal nachtvis +kamperen van te maken. bijvoorbeeld door een pasjes syteem.

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 16:34

Rene helaas pindakaas heeft niks met het creëeren van een slaapplaats te maken.
Ook iemand die gewoon onder zijn paraplu zit heeft na zonsondergang - dit is iets anders dan wat de visserijwet zegt let daar wel op - onderkomen in de zin van de WOR.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 16:39

De Federatie is niet de pachter de HSV heeft de visrechten en die moet in conclaaf met de eigenaar van het water.
Jos het lijkt mij toch dat het bestuur wel zal weten bij wie ze moeten zijn daar moet ook het initiatief vandaan komen dat kun jij niet doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-10-2005 16:41

Douwe,

Ik denk dat we nu een aantal zaken door elkaar heen halen.

Nachtvissen toegestaan van juni t-m augustus

EN

Wildkamperen het hele jaar niet toegestaan.

Ook in de maanden Juni t-m Augustus is wildkamperen niet toegestaan. NAchtvissen mag dus wel maar zittend onder een paraplu en zeker niet slapend op of onder een stretcher. Buiten deze maanden is nachtvissen niet toegestaan of dat nu wel of niet onder een plu is of niets maakt niets uit je mag eenmaal niet vissen.

Daar tussendoor loopt nog een gedoogbeleid, mijn inziens vaak gebasseerd over hoeveel troep er rond de tent ligt. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Dus ja je hebt gelijk, maar volgens mij had Jos het ook over de maanden juni t-m augustus. Gezien zijn laatste opmerking een paar berichten terug.

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

08-10-2005 16:48

De Federatie is niet de pachter de HSV heeft de visrechten en die moet in conclaaf met de eigenaar van het water. Moet er altijd een HSV zijn die de visrechten heeft? Volgens mij is dat op het betreffende water niet zo, het water zit wel in de “grote vergunning”. En met “eigenaar” bedoel je de gemeente?


Jos het lijkt mij toch dat het bestuur wel zal weten bij wie ze moeten zijn daar moet ook het initiatief vandaan komen dat kun jij niet doen.
Wij zijn als commissie onderdeel van het bestuur (toch??), dus ……


Sorry, moet nu echt naar mijn werk.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 16:53

Rene er lopen geen zaken doorelkaar.
Je hebt gelijk over het nachtvissen en dat het niks met elkaar te maken heeft.
Maar je hebt ook te maken met de WOR als je gewoon je twee uurtjes na zonsondergang door blijft vissen of je uurtje voor zonsopgang.
Dan kan dat plu'tje als "enig onderkomen" aangemerkt worden.
Dat bedoel ik met zonsondergang volgens de WOR en de visserijwet die doorvissen in die uren toestaat.
En daar komt ook een stukje gedoogbeleid naar voren zijn ze werkelijk zo flauw of laten ze het toe.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-10-2005 17:00

Ik begrijp wat je nu bedoeld. in de WOR is het wildkamperen opgenomen. Ik ga het ff opzoeken maar volgens mij wordt deze aangeduidt met het creeeren van een slaapplaats. In mijn beleving iets anders dan een "enig onderkomen. Kan het me ook haast niet voorstellen. Want bij het wandelen onder een paraplu in de regen zou dan ook gekenmerkt kunnen worden als "enig onderkomen"

Ik ben net klaar met werken maar zal het zeker nog even opzoeken. je hoort weer van me.

Groetjes Rene
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

08-10-2005 17:03

Jos, de gene die dit soort dingen kan regelen is voor jullie denk ik de pos.
Ik zou daar als eerste gaan informeren.

Maar zoals je hebt kunnen lezen in mijn mail naar jouw hebben die het heel druk. Het is een heel lang traject waar meerdere partijen mee bezig zijn.

Ik denk ook dat je niet moet vragen of een tent is toegestaan maar het nachtvissen, die tent wordt gedoogd.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 17:05

Jos het bestuur of een afvaardiging aangewezen door het bestuur voert onderhandelingen een commissie zonder mandaat heeft geen onderhandelingsrechten.
Een Gemeente of een andere eigenaar - Provincie of privépersoon - zal dan ook geen onderhandelingen gaan doen zonder duidelijk is wat de status is..
Persoonlijk vind ik het een pure bestuurskwestie die niet afgegeven mag worden aan een commissie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2005 17:13

c. kampeermiddel: tent, tentwagen, kampeerauto of caravan dan wel enig ander onderkomen of enig ander voertuig of gewezen voertuig of gedeelte daarvan, voor zover geen bouwwerk zijnde, waarvoor ingevolge artikel 40 van de Woningwet een 76 bouwvergunning vereist is; een en ander voor zover deze onderkomens of voertuigen geheel of ten dele blijvend zijn bestemd of opgericht dan wel worden of kunnen worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf;

In KUNNEN worden gebruikt zit de clou.
Je KUNT onder een plu een nachtverblijf inrichten dat is dan de enige toetsing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-10-2005 17:49

Heel goed Douwe,

De muggenzifter kan dus voor een paraplu (= enig onderkomen) schrijven vanaf zonsondergang tot zonsopgang.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan Verheij
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-10-2004 08:41
Contacteer:

08-10-2005 18:36

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik zelf een bekeuring heb gekregen voor het verblijven onder een paraplu. (Weliswaar op stretcher en met slaapzak)

Ik heb verder ook niet zoveel moeite met de bekeuring 'an sich'. Het was een door mij geaccepteerd risico.

Aangezien ik zelf in het bestuur van de lokale HSV zit en ik liever niet zie dat andere leden dit overkomt lijkt me de handigste route om te proberen de zaken officieel te regelen.

Ik stuur deze maand nog een brief naar de gemeente, samen met de brochure 'nachtvissen' van de NVVS en ben best bereid de liefhebbers op de hoogte te houden van de vorderingen.

HJ
live long, fish hard
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-10-2005 19:24

Hendrik-Jan,

zoek eerst uit wie verantwoordelijk is voor deze materie binnen jouw gemeente en stuur hem/haar dan jouw brief en de brochure persoonlijk.

Dat scheelt onnodig lang gezwerf over de diverse gemeentelijke burelen.