weerhaakloos


Plaats reactie
Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

19-08-2002 10:56

Hoe zit het met het vissen zonder weerhaak moet je een kleinere haak gebruiken?heeft iemand hier ervaring mee??
en krijg je niet veel lossers.
Hans-Peter van Ee

19-08-2002 11:10

Jacky

Kijk eens onder de map: Rigperikelen onder een beetje vreemde topic: weerloze haken.

met hakende groet

HPE
Frank Peter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10-09-2002 02:00
Locatie: Zaanstad

10-09-2002 01:03

Hallo,
Ik gebruik regelmatig weerhaakloze haken en heb zeker geen slechte ervaringen m.b.t losschieters..
Als ik met het pennetje vis gebruik ik altijd weerhaakloze haken , en tijdens het boilievissen ook, echter bij het vissen op "moeilijk"water qua obstakels niet.
Als je een beetje met beleid drilt en de boel een beetje onder spanning houdt is er niks aan de hand..
Een bijkomend voordeel is dat een weerhaakloze haak sneller en dieper doordringt tijdens de aanbeet(minder lossers!)
Niks vangen is goed voor je nachtrust ;-)
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-09-2002 08:38

Ik vis ook weerhaakloos. Gewoon de weerhaak platknijpen en het achterblijvend bobbeltje doet zijn werk wel. Tot op heden hier geen losschieters door gekregen.
mark hofman.

18-09-2002 21:08

je haak dringt eerder in. en om spanning op je haak te houden zodat hij niet losschiet kun je het best met een recoil of een rekker rig vissen.

mark
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

18-09-2002 21:26

Beste mark,

Er hangt tegenwoordig 9 van de 10 keer een vastloodmontage met een loodje van gemiddeld 90 gram aan onze onderlijn te bengelen.
Dus die recoil of rekker-rig is echt niet nodig om spanning op je haak te houden.

MVG Eduard
Het is niet noodzakelijk verstand van zaken te hebben, om erover te kunnen discussieren.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-09-2002 22:18

Op 2002-09-18 21:08, schreef mark hofman.:
je haak dringt eerder in. en om spanning op je haak te houden zodat hij niet losschiet kun je het best met een recoil of een rekker rig vissen.

mark


het lijkt me dat deze tijdens de dril helemaal gestrekt is, en dat ie dus op dat momentfungeert als een normale rig, hij heeft zijn werk dan immers al gedaan.

En er is trouwens niet zo heel veel kracht nodig om hem volledig te strekken. Ik bewtijfel of dit bij de dril zal helpen.

de lijn hoeft immers niet slap te vallen om vis te verpelen. Te weinig spanning leid ook tot lossen, en ik heb er mijn twijfels over of een recoilrig dat compenseert. Het gaat immers om enkele centimeters rek om misschien wel honderd meter (of meer natuurlijk) uitstaande lijn. Voor het 'loszwemmen' van de haak zijn die enkele centimeters naar mijn idee voldoende, voor het drillen niet.

Met elastieken groet, :razz:

Sjoerd :grin:
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-09-2002 22:23

Voor open water zijn weerhaakloze haken nog wel geschikt.Voor het vissen in begroeid water kies ik altijd voor een haak met weerhaak.
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

19-09-2002 13:36

Beste Roy,
Dit bovenstaande begrijp ik geloof ik niet helemaal. Juist wanneer zich in het water obstakels bevinden is weerhaakloos volgens mij een goede optie.
Wanneer de vis verstrikt raakt in een van die obstakels kan hij zich in ieder geval gemakkelijker van de montage ontdoen.
Het is niet noodzakelijk verstand van zaken te hebben, om erover te kunnen discussieren.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

19-09-2002 13:57

hoy,

ik denk dat roy bedoeld dat als er veel wier en dergelijk aanwezig is dta je redelijk snel een losser ermee kan krijgen. omdat het je niet altijd lukt om de lijn op spanning te houden.

maar jouw redenering is ook niet slecht als de vis zich vast zwemt is hij de haak wel meteen kwijt.

groeten rob
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2002 18:53

Ik zal even mijn vorige posting verduidelijken.Ikzelf gebruik nooit weerhaakloze haken.Waarom niet?Omdat de argumenten die voor het gebruik spreken in mijn ogen niet helemaal kloppen.Ten eerste zou een weerhaakloze haak minder schade achterlaten in de karperbek.Als je een karper op de JUISTE manier onthaakt is de schade in beide gevallen even groot.Wat ik bedoel is de haak doorduwen zodat de haakpunt weer buiten het vlees komt.Hierna de haak in tweeen knippen en klaar is kees.Zo simpel als wat.De wonde is nu echt niet groter dan bij het gebruik van een weerhaakloze haak.Ga je aan de haak zitten wrikken ed dan ga je inderdaad grote wonden maken.
Het sneller inhaken van een haak zonder weerhaak.Hier heb ik dus ook ernstige twijfels over.In theorie zou de haak op deze manier dus minder weerstand moeten ondervinden.Een vis die zich prikt op je loodgewicht word meestal slechts opppervlakkig gehaakt.Door de enorme kracht die er d.m.v. het aanslaan wordt uitgeoefend op de haak dringt hij volledig in.Deze kracht is zo groot dat die weerhaak absoluut geen verschil maakt.
Over het vissen in begroeid water.Als je de spanning rechtstreeks er op kan houden is er met een weerhaakloze haak niet zo veel mis.
In begroeid water is het echter zo goed als onmogelijk om die spanning rechtstreeks op de haak te houden.Dit omdat er planten aan de lijn gaan hangen , of omdat de vis een wierbed induikt en daarna een hoek maakt.Vaker nog zal het voorkomen dat een vis door verschillende wierbedden heen duikt en dus verschillende hoeken gaat maken.Door deze hoeken in de lijn wordt de kracht die jij zet met je hengel veel minder.Je kan de lijn bij de top wel strak hebben , maar de laatste meters komen door die hoeken in je lijn niet op spanning.En we weten allemaal dat de vis een haak die niet op spanning wordt gehouden zo kwijt is.Zelfs haken met weerhaak raken ze makkelijk kwijt als de spanning weg is.Die weerhaak kan hier echter wel het verschil maken tussen vangen en verspelen.

Is het nu iets duidelijker?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-09-2002 16:26

Gewoon DOEN. Plat met die weerhaak.
Als de theorie niet geloofwaardig genoeg is, volgt hier de praktijk:

Dit seizoen: op ongeveer 70 runs (precies weet ik het op dit moment niet), heb ik in totaal 8 vissen gemist. Twee keer zwom de karper zich vast, één keer kreeg ik twee runs tegelijk, twee keer brak de lijn, en SLECHTS twee keer had ik een losser. Onder de top dan nog, door m'n EIGEN STOMME FOUT.

Dat is twee keer op ongeveer 70 runs...

En het onthaken is op twee seconden gebeurd.
Genoeg redenen denk ik.

MVG, Mark
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

23-09-2002 20:03

Ter ondersteuning voor Mark, ter verduidelijking voor Roy: Sinds 2000 heb ik ruim 200 runs gehad (ook diverse zakkers)met een weerhaakloze kortstelige klauwhaak, stiffrig en 120 gram lood. Het aantal onverklaarbare lossers zijn er maximaal 5 geweest. Dat deze niet te wijten zijn aan het ontbreken van een weerhaak is voor mij logisch ( en voor een sterk groeiend aantal karpervissers). Wellicht stemt dit je tot nadenken Roy.
Ik sluit af met de door mij reeds eerder gehanteerde spreuk: "Wie met weerhaak vist is een egoistische billenknijper!"

Kom maar op.

Frank Huisman
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-09-2002 21:50

Frank, ik geloof dat jij ook een fanatieke penvisser bent. Liggen de verhoudingen ook zo ongeveer? Ik vis nogal eens met levend aas (worm, maden), ik heb het idee dat de weerhaak deze snaken ervan weerhoudt de haak te verlaten.

Met nog niet altijd weerhaakloze groet,

Peter
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

24-09-2002 00:09

een bijkomend voordeel is met weerhaakloos vissen, dat je je eigen kan onthaken,

ja je leest het goed! afgelopen weekend had ik een Hayabusa M1 no.6(met weerhaak) tot aan de bocht van de haak in mijn middelvinger! Kreeg hem er met geen mogelijkheid meer uit. Moest dus midden in de nacht vanaf midden op de Vinkeveense plassen naar het ziekenhuis om verlost te worden van zo'n kl*te haak.

met-in-verband-en-mitella-zittende-hand-groet
matje
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-09-2002 12:34

Peter,

Ik heb met de pen vooral in de winter en rond de paaitijd beduidend meer "vals" of "vuil" gehaakte vissen en dus lossers (1 op 6 á :cool:. Vaak worden de lossers gekenmerkt door een losse schub aan de haak en gebeurt het losschieten in de beginfase van de dril.
Het hogere aantal lossers in de paaitijd is eenvoudig te verklare. Er trekken dan erg veel karpers langs je aas. In de winter vindt er in feite het omgekeerde plaats: Nu plaats ik mijn aas tussen veel karpers. OOk vis ik dan een stuk scherper en sla ik aan op elke halve cm die de pen opsteekt of zakt.
Van doorslaggevend belang is hierbij het gegeven dat wanneer ik met zoete mais of broodvlok vis, altijd de haakpunt bloot laat, waardoor de haak beter in de lip penetreert. Ik neem daarbij het aantal vals gehaakte vissen op de koop toe.

Gr,

Frank
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

28-09-2002 00:01

Ik vis vanaf deze zomer met weerhaakloze haken. Ik knijp de weerhaak van mijn hayabusa W1 gewoon plat.
Op die 2 maanden tijd is mij slecht 1 karper losgekomen daardoor. De andere kon ik niet houden en zwommen zich vast in de takken omdat ik op een stek vistte vol met obstakels.

Greetz
Plaats reactie