Over het bewaren van vis


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

27-09-2005 14:26

Ik heb laatst een nieuwe persoonlijk record gevangen. Een 28 pond schub en deze op de onthaakmat op de foto gezet omdat er geen mensen in de buurt waren om snel een fototje te maken. Nu is daar wel een oplossing voor door namelijk een statiefje te kopen en het toestel verder het werk te laten doen. Mooiere foto en beter voor de vis want die hoeft niet in de zak. Maar als je nou 's nachts vist en je vangt een prachtexemplaar waar je toch wel een mooie foto van wilt bij daglicht, dan kan je de vis bewaren in een bewaarzak.

Hierover gaat ook mijn vraag. Ik heb een vis nog nooit in een zak bewaard. Ik heb op het forum wat rondgeneuzeld en snap dat het niet het beste is voor de vis, zo las ik een afschuwelijk stukje over een karper met gebroken staartlob... Nu zal ik normaliter een vis niet gauw bewaren, maar ik kan me uitzonderingen heel goed voorstellen. Hoe moet deze vis bewaard worden? de vinnen moeten langs het lichaam lopen, niet tussen wierbedden ivm fotosynthese. Zak moet groot genoeg zijn, niet in de stroming of bij obstakels, zak mag nooit en te nimmer losschieten. Kunnen jullie nog meer advies geven hoe de vis zo veilig mogelijk te bewaren?
Ik zet mijn huupie in
Willem Barnas

27-09-2005 15:33

Arjen,

Effe wat tips:

* Hoe warmer het water hoe lager het zuurstofgehalte en dus is het raadzaam om bij hogere watertemperaturen (20+) slechts kort te zakken of zelfs helemaal niet te zakken. Op deze manier zijn al meerdere karpers het bochtje om gegaan. Ga nu geen vissen een hele nacht zakken en hou het zoals gezegd kort, en leg ze zoals altijd zo diep mogelijk. Als je een diep plekje kunt vinden waar de wind ook nog eens wat op staat (geen golven en windkracht zes uiteraard...) is dat helemaal mooi.

* Zorg dat de zak helemaal zinkt en er dus geen lucht in blijft zitten, zodoende komt de vis in dieper en dus rustiger water te liggen en heeft een eventuele kabbel er al helemaal geen vat meer op. Niet de boel verzwaren met stenen of klompen lood; nergens goed voor en al helemaal niet voor de karper.

* Altijd één vis per zak, leg ze ook wat uit elkaar, dus niet gezellig met z'n drietjes aan één stormpaaltje of steuntje op een hoop...

* Gebruik zo groot mogelijke bewaarzakken. Een vis mag er best in verdwijnen. Hoe groter de zak, des te beter dit is voor de vinnen en met name de staartvin. Die gekraakte staarten komen namelijk negen van de tien keer van te krappe, budget-bewaarzakken. Mijn bewaarzakken (van Kevin Cash, zowel met rits als met koord) zijn 120 cm. breed en zo hoort dat. Trouwens, de zakken van Nash zijn perfect, verder is ook Fox en Hutchinson goed, als je maar de grootste koopt!

* Leg de vis zo diep mogelijk weg; absoluut dieper dan kniediep. Loop desnoods wat verder het water in met een waadpak en zet de zak vast aan een lange stormpole. Hiervoor kun je overigens van Terry Eustace (maar volgens mij ook wel van andere merken) hele handige adapters krijgen; je zet het koord aan die adapter met een clip en schroeft de adapter vervolgens op de steun/stormpole. Superdingen!

* Wanneer je een vis overdag even zakt, afwachtend op een fotograaf of het moment dat je je statief en camera klaar hebt gezet (plus een emmer water om die vis nat te houden), probeer dan een plek te vinden waar de vis UIT DE ZON ligt.

* Zak een vis 's-nachts niet tussen de waterplanten, waterplanten gebruiken 's-nachts namelijk zuurstof in plaats van dat zij dat (onder invloed van zonlicht) produceren en stoten nu koolstofdioxyde uit. Een vis houd daar niet zo van................. Als je wilt weten wat ik bedoel, sluit jezelf dan eens een op in een lift.

* Een zwaar vermoeide vis moet je als je 'm in de bewaarzak in het water laat zakken wel even een tijdje ondersteunen tot 'ie wat bijkomt. Ook met hevig gestresste vissen is dit zo. Zodra ze wat bijkomen, blijven ze dan in ieder geval mooi overeind in het water.

* Houd een gezakte vis de eerste tijd goed in de gaten, gewoon om te voorkomen dat je een vis zakt die er helemaal niet rijp voor is. Sommige vissen kunnen het namleijk niet aan, ze gan dan in een gekke houding liggen en je kunt ze dan voor hun veiligheid beter terugzetten zonder mooie foto.

VIS GAAT VOOR FOTO!!!

* Heb je een vis eenmaal gezakt en is de tijd daar om 'm er weer uit te halen voor een fotootje/diaatje, trek de zak dan heel langzaam omhoog. Je merkt dat de vis al veel energieker is en gaat lopen ouwehoeren...
Haal 'm nu dus NIET GELIJK uit het water, maar laat 'm in die zak (het grote formaat ervan komt nu mooi van pas, want dit is dus het moment dat er heel wat staartjes naar de kloten gaan; als je de zak om de vis heen spant en die vis uit z'n dak gaat...!) zichzelf een beetje moe maken. Check zo snel als je kunt of de vinnen van de vis strak naar achteren langs het lijf liggen en of de anaalvin en eerste straal van de rugvin niet vast zitten in de zak. Borstvinnen leveren vaak de meeste problemen op.
Probeer nu, wanneer de vinnen allemaal mooi strak tegen het lijf liggen en de rug- en aarsvin niet vastzitten in de zak, de zak mooi strak om de vis te houden om te zorgen dat de vinnen in die houding blijven.

* Probeer de vis als 'ie zwaar uit z'n plaat gaat nu niet eruit te tillen, maar laat 'm in het water zichzelf moe maken. In het water kan een vis zich niet beschadigen. Water is wat dat betreft dus beter dan een vette onthaakmat!!! Houd de vis nu wat met z'n kop boven wat getild, zo hapt de vis tijdens zijn strijd in de zak lucht in plaats van water en je zult merken dat de vis zo stukken eerder rustig wordt.

* Check voor de laatste keer de vinnen en til de vis (met twee handen en de vis in gestrekte houding in de bewaarzak!!!) op de mat die gelijk, vlakbij je op de oever ligt. Ga geen meters slepen met dat beest zonder mat. Stel dat je 'm laat stuiteren en ik het zie...

:(

* Haal 'm uit de zak op de mat (van voor naar achter de zak om de vis vandaan halen), gooi er lekker wat water overheen om 'm goed nat te houden en schitterend te laten glanzen voor op de foto. VEEG ZE ABSOLUUT NIET SCHOON MET DE BEWAARZAK, dit gaat zwaar ten koste van de beschermende slijmlaag!!!
Til 'm op boven de mat, schiet wat beelden of laat dit doen en zet 'm netjes terug.

* Klaar, nat en voldaan.

Voel je je er niet helemaal gerust bij, bij dat zakken? Doe het dan niet, dat voelt altijd beter. Een beetje fotograaf kan met een beetje camera met (externe) flitser prima beelden in het donker maken...
Hoe lang je een karper maximaal zakken mag/kunt? Ik stel voor mezelf altijd de grens van 6-8 uur en ik zak 's-zomers of met warm water niet of het moet heel kort zijn omdat ik het statief moet opzetten of even moet wachten op de fotograaf. Op kanalen niet gaan lopen kloten met bewaarzakken als er druk gevaren wordt, een vis klappert zo constant tegen de damwanden aan en die zijn vaak van metaal...
Leg een vis op (licht) stromend water altijd met z'n kop in de stroom als dat een beetje lukt.

Als ik iets vergeten ben zie ik dat graag aangevuld.

Namens de karper:

Bedankt!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

27-09-2005 20:35

Oke heren, bedankt voor jullie adviezen. Ik zal ze niet vergeten zijn als ik eens aan het water sta en er wel een vis gezakt 'moet' worden. Overigens, zijn de staarten van de karpers zo breekbaar? Of is dat alleen bij onzorgvuldigheid?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Dick Appel
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-06-2005 04:35

27-09-2005 20:44

Houd de vis nu wat met z'n kop boven water getild, zo hapt de vis tijdens zijn strijd in de zak lucht in plaats van water en je zult merken dat de vis zo stukken eerder rustig wordt.


Bij mensen helpt 't als je dit andersom doet, dus de kop onder water houden. :lol:
Willem Barnas

27-09-2005 21:10

Ja!

En bij die mooie voerboot van jou ook...

Dáág,
WB
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-09-2005 17:52

Willem,

6 - 8 uur maar??
In een vriezer kun je tot 3 maand gaan!
Staart en vinnen worden dan wel wat errug cryspie, dus voorzichtigheid is geboden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie