Statistiekjes


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-09-2005 21:58

Beste carpboarders,

Zo vanavond kreeg ik een idee waar misschien iedereen z'n voordeel uit zou kunnen halen. Ik zeg misschien, want wie weet zijn er veel mensen die het absoluut niet zien zitten of dit overbodig vinden.

Het wel / niet vangen van karper hangt af van een heleboel factoren, zoals het weer, temperatuur buiten, temperatuur water en ga zo nog maar heel lang door, soms kan je er geen hout uit trekken.

Om eens te informeren zou ik graag willen weten of er belangstelling is voor een online statistiek programma waar jij bijvoorbeeld na een sessie in kan vullen hoe warm het was, of er zon was, of het regende hoe de wind stond enz enz enz. om zo eens te kijken of we meer duidelijkheid kunnen krijgen over zaken die vangen / niet vangen uiteindelijk bepalen. Met zoveel karpervissers moet het toch wel een beeld opleveren lijkt me.
Dit zou bijvoorbeeld alleen voor leden van karperwereld toegankelijk kunnen zijn, maar dat is uiteindelijk aan het bestuur van karperwereld zelf, jullie snappen hopelijk wat ik bedoel :wink: Het is maar een idee!

Ik kan me voorstellen dat hier zowel voorstanders als tegenstanders voor zijn, dus ik hoor het graag.

Groet,

Aad
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-09-2005 22:01

Theoretisch zou het mogelijk zijn om te concluderen waarom karpers springen... Aan de hand van gegevens kunnen statistische programma's berekenen of dit betrouwbaar is zo ja of nee
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-09-2005 22:09

als iedereen mee zou doen zou er zekker iets uit te hallen zijn , maar veel mensen zullen het hier niet op gaan zetten tenminste kwa plek en misschien andere dingen waarop of wanneer hun beter vangen.
En denk daarom dat maar weinig hier op in zullen gaan.
Maar nog ff een vraagje , hoe wou je dat gaan maken ? en soort site met tabelen ofzo , want moet wel beetje overzichtelijk zijn.

Gr Wouter
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-09-2005 22:44

Wouter, hoe zoiets er qua functionaliteit uit komt te zien kan ik je geen helder antwoord op geven, simpelweg omdat daar nog niet overna is gedacht, maar dit is grotendeels afhankelijk van de wensen van de personen die het gebruiken. Daarin zijn zoveel mogelijkheden..... maar ik zal hier zeker over na denken hoor :wink:
Ik zet mijn huupie in
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2005 23:50

Arjen, gezien de enorme variatie in o.a. grootte qua viswateren, dus ook weersinvloeden, watertemperatuur etc. gaat m.i. jouw theorie niet op...
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-09-2005 23:56

Aart, zelfs dan je hele waardevolle info verkrijgen waarvan je de samenhang niet zou verwachten. Er zijn bestaande formules voor statistiek die mijn en jouw pet waarschijnlijk ver te boven gaan, maar die kloppen. Je kan er bijvoorbeeld mee onderzoeken of de mensen in jouw woonplaats bij het dragen van een spijkerbroek liever aardbeien eten dan bananen. Geloof het of niet maar dergelijke formules kunnen aantonen of de informatie representatief (betrouwbaar) is, zo ja of nee. Hetzelfde kan je gebruiken voor de karperwereld. Misschien eten spiegelkarpers liever 20mm boillies dan 14mm, ik noem maar wat geks, je kan dit echter wel toetsen op representativiteit. Hoe groot je variatie ook is, ik zeg hier wel bij dat er natuurlijk ook veel vergelijkingen kunnen zijn die niet representatief zijn.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-09-2005 00:02

leuk..maar dit begint te lijken op werken en dat doe ik liever op mijn werk :D
gr
HB
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22-09-2005 08:50

Beste Arjen/Aad, dat bestaat al. Het heet SVR en is te downloaden op www.vangstenregistratie.nl
kevin fermans
Berichten: 101
Lid geworden op: 25-08-2005 12:07

22-09-2005 09:17

Klopt volgens mij alleen vrij weinig van.

Deze maand werden 50 karpers gevangen.
De zwaarste karper van deze maand is gevangen door Ruud Kehl . Deze brasem woog 5.04 pond en werd gevangen met een Frolic in een meer/plas.

prutsers 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-09-2005 11:13

Ik denk toch dat je er uiteindelijk heel moeilijk conclusies van kunt trekken. Mede door wat Aart zei over verschillende wateren en hun grootte. Natuurlijk zijn factoren als temperatuur, neerslag, windrichting enz. mede bepalend voor de vangst, maar er zijn altijd wel mensen die wat vangen, terwijl omstandigheden "slecht" zijn op papier. En er zijn altijd wel wateren waar de vis anders reageert op omstandigheden of zich weinig van bijvoorbeeld windrichting aantrekt. Door die verschillende wateren, waar de vissen zich steeds ander gedragen dan op het volgende water is er denk ik weinig verband in te vinden.
Ik zou voor jezelf de gegevens bijhouden op de wateren waar jij vist. Dus per water de vangstgegevens noteren (logboek) en kijken of er op die manier uiteindelijk bepaalde conclusies getrokken kunnen worden voor die wateren en stekken waar je vist. Die gegevens kun je dan weer beter toepassen op die eigen wateren en er zo je voordeel mee doen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-09-2005 13:55

Statistieken zijn middelen die moeilijk te lezen en te interpreteren zijn.
Je kunt er dingen mee bewijzen en dingen mee ontkrachten.

Een voorbeeld te lezen in de Karperwereld nr 40.

Goede vangsten bij westelijke wind.
Deze wind waait in 20 % van de tijd in Nederland.
Vangsten zijn 21 %.
ZW wind in 18 % van de tijd en 20 % van de vangsten.

Slecht is Oostelijke wind waait in 10 % van de tijd en geeft "maar" 9 % van de vangsten.

Dit bewijst wat iedereen al heel lang weet.

Statistisch ontloopt het elkaar vrijwel niks.

Trek de percentages maar eens naar elkaar toe.

Het zijn dan wel gegevens van 2.145 snoekvangsten uit de SVR registratie maar toch geeft het aan dat statistieken tav wind en vangsten dichter bijelkaar liggen dan altijd werd aangenomen.

Ik zal overigens nooit aan een open statistisch onderzoek meedoen ik houd de gegevens en interpretatie liever in eigen hand.
Ben wel nieuwsgierig mocht het er wel van komen, ik ben ook maar eens mens.
8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

22-09-2005 14:14

Hoi Arjen,

Persoonlijk loop ik ook al een tijdje met het idee van jou rond. Temeer omdat ik zelf als academicus veel onderzoek deed, en de leukste verbanden heb ontdekt. Ik denk zelf dat je vooral een grote groep actieve mensen nodig hebt die willen registreren. De kern komt dan te liggen op een goed registratie systeem, SPSS doet de rest :wink:

A. Lokhorst had wel een punt dat er grote verschillen zijn qua grote v/h water etc. Maar dat is allemaal wel op te lossen (zoals jezelf ook al aangaf). Je zou m.i. eerst een lijst met wateren kunnen selecteren, die aan bepaalde criteria voldoen. Dus niet als sample random wateren toestaan. Hierdoor neemt de betrouwbaarheid van eventuele verbanden weer toe.

Ik denk overigens wel dat het een enorme klus wordt, je zou dan ook een concrete probleemstelling/doelstelling moeten gaan formuleren. Het zou in principe een leuke afstudeer scriptie kunnen zijn. Als je echt serieus iets wilt beginnen, raad ik je aan om klein te beginnen. Mocht het bevallen dan kan je je onderzoek uitbreidden.

Succes!

Gr,

Joris
Plaats reactie