Bestuur wil voerboten verbieden !!!!!!!!!


peter paffen
Berichten: 14
Lid geworden op: 28-08-2004 14:18
Contacteer:

20-09-2005 11:07

Vraagje :

Op het water waar ik vis (12 ha) wil het bestuur de voerboten nu gaan verbieden omdat de bodemstruktuur het niet toelaat (veel diep relief) om ver te vissen. Het bestuur zegt dat de vis niet fatsoendelijk gedrilt wordt want op zo'n lange afstand waar wij vissen (pm. 300 meter) liggen teveel zandbanken en daar valt de vis achter en dan wordt er veel te hard getrokken aan de lijnen met het risico dat de bek van de vis uitscheurd. Tevens willen ze doordat ze de voerboten verbieden om het overmatig voeren tegen gaan.

dus kort waarom het bestuur waar ik vis de voerboten willen verbieden :

1 Grote afstand
2 Bodemstruktuur
3 Overmatig voeren

Kunnen jullie mij vertellen wat wij als leden die wel in bezit zijn van een voerboot het bestuur kan overtuigen of tot een compromie te komen zodat we in de toekomst toch gebruik kunnen maken van onze voerboten.

bvd.
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

20-09-2005 11:13

Hoi Peter,

De visvereniging draagt, in mijn ogen, toch goede argumenten aan om het gebruik van voerboten te verbieden. Heb het gevoel dat er niet veel
tegen in te brengen valt.
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-09-2005 11:17

Allereerst een leuke test:

Neem een bestuurslid. Laat die op een voetbalveld zo ver mogelijk weg lopen met het lood in z'n hand. Draai de lijn zo strak als je normaal zou doen tijdens het vissen en sla vervolgens uit alle macht aan. Laat het bestuurslid verslag doen over de kracht die op het lood werd overgebracht, dat zal zeer gering zijn. Met gewoon nylon is het onmogelijk om op zo'n afstand enorm hard aan de karper te sleuren.

Dan een vraag aan ze:

Is er bewijs dat karpers beschadigd raken of verspeeld worden door op die afstanden te vissen? Als er veel wordt gevist zijn beschadigingen aan de bek niet uit te sluiten, ongeacht de afstand waarop je vist. Het lijkt me onredelijk als ze een verbod op vermoedens willen baseren. Lijkt me ook niet iets waarmee een ALV akkoord kan gaan.

Nog iets over het voeren:

Wat is overmatig? Groeit de karper te hard ofzo? Zijn ze te zwaar geworden? Maar even serieus, als er rottend voer op de bodem te vinden is hebben ze een punt. Is dat niet het geval dan wordt alle voer opgeruimd, hetzij door karpers, hetzij door witvis.

Veel succes!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

20-09-2005 11:32

Idd wat Mark al aangaf, ben ik het er mee eens.
Het enige puntje waar ze gelijk in zouden kunnen hebben is het verhaal over de zandbanken.

Heb dit afgelopen weekend ook meegemaakt, de enige manier om de vis binnen te halen was de boot in en hem bij de zandbank te scheppen. Als jullie daar niet in een boot de vis kunnen halen zal het lastig worden zo'n vis binnen te halen. Je hebt natuurlijk zandbanken en zandbanken....

Mvg,

Bart
peter andrae

20-09-2005 12:45

Lees eens goed het gaat over de structuur van het water denk dat je daar zelf ook even bij moet stilstaan,wel eens een karper over een talud getrokken niet goed voor die karper hoor of je moet drillen vanuit de boot dan kan het wel maar als er een groot bodemverloop is en de vis duikt erachter dan is dat niet zo mooi.

Waarom zitten die vissen op die 300 mtr afstand Peter kan jij mij dat vertellen is de eigen kant niet intressant genoeg.

Ach een beetje voer zou geen kwaad moeten kunnen kijk eens wat de gemiddelde witvisser er in sodemietert is ook niet weinig.


mvg peter.
peter paffen
Berichten: 14
Lid geworden op: 28-08-2004 14:18
Contacteer:

20-09-2005 13:05

Ik wil nog een paar dingen even toevoegen zodat jullie een beter beeld krijgen waarover het gaat.

Het gaat over een water dat niet rondom bevist mag worden. Het mag bevist worden 60 procent. De diepte varieerd van 1 meter 50 tot 15 meter met een hoogte verschil van soms wel meer dan 3 meter. Het water op zich is drinkwater kwaliteit dat bewaakt wordt door waterschap daar vandaan dat het bestuur zegt dat er weiniger gevoerd moet worden. Op dit water zit gemiddeld door de weeks 3 man die zitten te vissen (gehele jaar door nachtvissen en 3 hengel vergunning) Totaal aantal leden is 150 man waaronder 20 witvissers, 10 snoekvissers en de rest karpervissers. (globaal berekend)

mark ?
Ik heb geprobeerd na jou'n bericht met nijlon lijn op pak weg 50 meter aan te slaan en daaruit is gebleken dat ik persoonlijk denk dat nijlon lijn niet geschikt is voor lange afstanden te vissen. Je had gelijk met nijlon lijn op afstanden
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-09-2005 13:32

@Peter : "Tevens willen ze doordat ze de voerboten verbieden om het overmatig voeren tegen gaan. "


Dit is een zwak argument, want je kan zonder voerboot ook veel voeren.
Dat de vissen over een talud moet worden getrokken is mijns inziens gewoon kul. De vis zal zichzelf geen "pijn" willen aandoen(karper voelt geen pijn), de karper zwemt echt wel over het talud mee.

Heb je al eens een karper met besachadigde buiken gevangen, zo nee, op de foto ermee en bij de eerstvolgende ALV de foto's tonen.
Zowel, ...dat spreekt voor zich.

gr hranold
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-09-2005 13:47

Harnold Kikkert schreef:Dat de vissen over een talud moet worden getrokken is mijns inziens gewoon kul. De vis zal zichzelf geen "pijn" willen aandoen(karper voelt geen pijn), de karper zwemt echt wel over het talud mee.


De karper zwemt dus echt niet over het talud mee, ze gaan er achter liggen en dan ken je trekken wat je wil met als uitslag dat er hele bekken kapot worden getrokken...

Peter,
Ik neem aan dat een gewone boot geen optie is?

Melvin
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-09-2005 14:44

melvin tijssen schreef:
Harnold Kikkert schreef:Dat de vissen over een talud moet worden getrokken is mijns inziens gewoon kul. De vis zal zichzelf geen "pijn" willen aandoen(karper voelt geen pijn), de karper zwemt echt wel over het talud mee.


De karper zwemt dus echt niet over het talud mee, ze gaan er achter liggen en dan ken je trekken wat je wil met als uitslag dat er hele bekken kapot worden getrokken...


Melvin


Popuplood van 20 kilo(geintje hoor), mocht dit zo zijn , wat ik me bijna niet kan voorstellen, dan heeft de vereniging een punt.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

20-09-2005 14:50

Harnold Kikkert schreef:
Popuplood van 20 kilo(geintje hoor), mocht dit zo zijn , wat ik me bijna niet kan voorstellen, dan heeft de vereniging een punt.

gr Harnold


Zoals ik al aangaf, die beesten doen het erom, afgelopen weekend 1 en dat was zeer zeker niet de eerste :(

Wat ze hier "leuk" vinden is vanaf de diepte langs het talut omhoog te zwemmen en vervolgens op je afzwemmen, de lijn blijft op die manier achter grote klonten klei e.d. hangen, hup bootje maar weer in dan....

Mvg,

Bart
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2005 14:54

melvin tijssen schreef:
Harnold Kikkert schreef:Dat de vissen over een talud moet worden getrokken is mijns inziens gewoon kul. De vis zal zichzelf geen "pijn" willen aandoen(karper voelt geen pijn), de karper zwemt echt wel over het talud mee.


De karper zwemt dus echt niet over het talud mee, ze gaan er achter liggen en dan ken je trekken wat je wil met als uitslag dat er hele bekken kapot worden getrokken...

Peter,
Ik neem aan dat een gewone boot geen optie is?

Melvin


Nogmaal: met nylon op grote afstanden is het onmogelijk om zo hard te trekken dat je de bekken kapot trekt door de rek in de lijn en de bocht die je altijd krijgt op zo'n afstand.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-09-2005 15:21

Maar Daaf, uiteindelijk komen ze toch ook dichtbij?

En dan zou het wel kunnen , toch?
peter paffen
Berichten: 14
Lid geworden op: 28-08-2004 14:18
Contacteer:

20-09-2005 16:07

Wij zitten in die vereniging van 150 leden waaronder hooguit 15 man met een voerboot. Wat ik het ergste vind is dat ze het willen verbieden om bovengenoemde redenen van de ene op de andere dag. Nu kan men wel zeggen van je koopt zo'n boot niet alleen voor dat water maar toch zit je er wel een beetje mee. Het lijkt me heel raar als bestuur en leden niet tot een compromie kunnen komen zodat we toch met voerboten kunnen blijven vissen? Op 2 oktober as. hebben we een ingelaste vergadering hierover want het huidig bestuur heeft zich om deze discussie al bedankt omdat sommige dreigementen al gedaan zijn naar bestuursleden toe.
Ik hoop dat we een fatsoendelijke oplossing vinden voor die tijd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2005 17:26

Harnold,
Weet niet hoe dat bij jou gaat, maar als een vis bij mij op laten we zeggen 30 meter afstand achter een taluudje gaat liggen, hetgeen ze hier regelmatig doen, heb ik daar nooit problemen mee. Hengel hoog en rustig druk houden, dan komen ze vanzelf.

Peter,
Kan jullie bestuur zo'n beslissing nemen zonder goedkeuring van de ALV? Hoe staan de andere (geen voerboot gebruikende) karpervissers tegenover zo'n verbod? Met de ledenaantallen die jij noemt vraag ik me af hoe veel van die karpervissers in het bestuur zitten en hoeveel er naar de ALV komen.
Dat je met berdeigingen niet dichter bij een oplossing komt, maar alleen verder bij het bestuur vandaan komt te staan lijkt me duidelijk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-09-2005 22:11

Daaf Wolters schreef:Nogmaal: met nylon op grote afstanden is het onmogelijk om zo hard te trekken dat je de bekken kapot trekt door de rek in de lijn en de bocht die je altijd krijgt op zo'n afstand.


Dus kan je net zolang trekken totdat je lijn breekt? Maar wat breekt, scheurt dan eerder je nijlon lijn of de karperbek?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-09-2005 22:19

Peter, ken je de statuten en huishoudelijk reglement van de vereniging?
Daarin kun je n.l. lezen hoe leden ook een voorstel kunnen doen voor een ALV.
Zonder op de argumenten in te gaan ligt de zaak erg simpel.
150 leden waarvan ca. 120 karpervisser (volgens jou), de karpervissers zijn dus heel ruim in de meerderheid.
Gewoon een tegenvoorstel indienen waarin aangegeven wordt dat jullie de huidige situatie willen handhaven. Als de meeste karpervisers dan naar die vergadering komen kunnen zij voor dit voorstel stemmen en blijft de situatie gehandhaafd zoals die nu is. NIet het bestuur heeft het n.l. voor het zeggen maar de meerderheid van de leden.
Zoals jij al aangeeft stapt dan wellicht het huidige bestuur op, dus komt er werk aan de winkel en zullen anderen (dus gezien het aantal karpervissende leden, meest karpervissers) in het bestuur moeten gaan zitten.
peter andrae

21-09-2005 05:10

Diepteverschillen van 15 mtr :o zal ik je wat zeggen Harold ik denk dat het helemaal niet meevalt om een karper over een talud te krijgen vooral niet als hij naar beneden duikt en je lijn over van alles en nog wat word getrokken en dan kan voor de karper erg nadelig uitpakken ik denk dat je inplaats van een voerboot op zulke wateren beter met een rubberboot kunt vissen zodat je bij een run erin kunt stappen naar het talud varen en daar gaan drillen,nou begrijp ik dat dit niet is toegestaan op dit water dat is dan wel weer jammer.


Daaf okay dat kan natuurlijk zo vis ik ook regelmatig maar dan moet de afstand niet te ver zijn en het talud niet te diep anders lukt het je niet ik zet mijn hengels dan ook iets met de toppen omhoog en een strakken lijnen richting lood.


mvg peter.
peter andrae

21-09-2005 05:15

8) een coupe.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-09-2005 07:30

Ik kan nog 5 redenen verzinnen waarom niet.

Lees heel weinig redenen waarom wel een bootje te gebruiken.

Ofwel kom goed beslagen ten ijs en overtuig het bestuur met argumenten. Lukt dat niet, kan je daarna met de statuten in de hand tekeer gaan. Wees dan wel bereidt bepaalde consequenties te nemen en een beetje vistijd op te offeren.

MVG

Klaas
peter paffen
Berichten: 14
Lid geworden op: 28-08-2004 14:18
Contacteer:

22-09-2005 10:29

Als we kijken naar topic : Voerboten daan komen diverse medevissers aan t woord. Ik vind het jammer dat ze dat niet hieronder posten want we praten over 1 en hetzelfde water.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-09-2005 15:36

hoy,

ik vis zelf op de zelfde vereniging als peter en vind dat de leden zich moeten aanpassen bij de beslutien van het bestuur!
Wat iedereen zich goed moet realiseren is dat je blij mag zijn uberhaupt op zon mooi water met zon prachtige bezetting te mogen vissen!
snap dus niet waarom er niet eens eerst gedacht wordt voor men met dreigementen richting bestuur gaat gooien!
daarbij komt ook nog eens dat de oever die momenteel niet bevisbaar is en waar dus heen gevaren wordt komend jaar waarschijnlijk ook bevisbaar wordt en het gebruik van voerboten in mijn ogen overbodig maakt!
denk dus eerst eens na voor men uitingen richting bestuur maakt!

wat ik al eerder aanhaalde in de topic voerboten is het in mijn ogen een combinatie van omstandigheden die de beschadigingen veroorzaken,
er wordt dus gevist met het liefst gevist met:
* hengels als bezemstelen!
* dynema lijn dus 0,0 rek dus mark jouwn beweringen zijn al niet van toepasing
* zandbanken waar de vis tegen aan gaat liggen en dus erover getrokken dient te worden!
*plus hiebrij komt nog eens dat ik al enkel mensen heb zien drillen waar mij de maag dus van draaide!

nu wil ik niet iedereen over een kam scheren absoluut niet er zijn ook mensen die de voerboot wel naar behoren gebruiken. maar ik ben helaas toch al enkele keren getuige geweest van het tegendeel!
maar ik ben absoluut van mening dat een groot deel van de uitgescheurde bekken te danken zijn aan het FOUT gebruik van de
voerboot!

verder hoop ik dat diegene die zich richting bestuur geuit hebben samen met het bestuur voor zo ver als dat bestaat op 2 okt tot een oplossing komen.
want ik zou het een schande vinden als er door dit probleem straks niet meer gevist mag worden op de sigrano groeve! want dat is nergens voor nodig!

mvg Rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-09-2005 15:42

hoy,
waar ik wel nog even op wil terug komen is dat ik wat betrefd de uiting van het bestuur dat er teveel gevioerd wordt niet eens ben!

op een water met zon bezetting aan karper en brasems formaat stoeptegel en groter denk ik niet dat hier een probleem ligt want.
naar mijn mening wordt er niet overdreven veel gevoerd mede omdat er nooit meer dan 3 of 4 man tegenlijk gevist wordt en het voorvoeren er verboden is!

groeten rob
Gebruikersavatar
johnny greveling
Berichten: 431
Lid geworden op: 19-05-2004 14:23
Locatie: gigantica

22-09-2005 19:19

hoi

nou laten we maar hopen dat er een oplossing is want als we dat water ook nog kwyt raken is er niks meer in omgeving
niet alleen stuwmeer maar ook sigrano weg dan kunnen we beter gaan witvissen of darten
gr john
**Arwin Bos**

22-09-2005 19:37

Kan het besluit van het bestuur goed begrijpen. Ik ken wateren waar ik het graag zou willen dat die dingen verboden worden :oops: Het aas wordt namelijk op idiote plekken gedropt... Voor mensen is het belijkbaar erg moelijk om na te denken. mensen begrijpen blijkbaar niet dat je niet je aas op 200 meter afstand tussen de palen moet droppen, om daarna lekker te gaan liggen meuren... die vis heeft al 20 palen gehad voor je bij je hengel ben. en met de slip dicht zit er nog te veel rek in de lijn waardoor de vis een heel eind kan zwemmen.

en 12 ha... op zulke plasjes waar het vaak nog druk is ook... daar hoef je toch niet uit te varen? komt de vis trouwens nooit onder de kant ofzo? en als iedereen zijn lijnen maar uitvaart, krijg je ook vaak weer problemen, weer geruzie van : "wegwezen, hier lig ik"... en dat was dan vaak 200 meter van de plek waar de visser zat....

En als je opstand wilt, kan je toch ook gaan spodden?

Maarja, das mijn mening....

mvg arwin
Gebruikersavatar
johnny greveling
Berichten: 431
Lid geworden op: 19-05-2004 14:23
Locatie: gigantica

22-09-2005 19:41

arwin
weet niet of je het water kan
als je gaat spodden op welke afstand ook lig je wel 20 meter in de diepte
je kan dat water niet en in een zandafgraving heb je geen palen
maar je zal wel zelf geen boot hebben anders kwam je niet met zoon commetaar
gr j