Loodgewicht


welk loodgewicht gebruiken jullie het meeste?

>50gr
6
6%
60-80gr
29
28%
90-110gr
43
42%
120-150gr
15
15%
150gr-200gr
7
7%
200gr en meer
3
3%
 
Totaal aantal stemmen: 103
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

19-09-2005 18:53

ben van plan om eens te experimenteren met zwaardere loodgewichten.
mijn gedacht was om eens te proberen met 250gr als loodgewicht.dit wordt dan wel uitgevaren met de boot want anders heb je 5stukken karpstok.dit om het prikeffect te optimaliseren.250gr heeft volgens mij nu eenmaal een diepere inhaking dan 70gr.

nu was mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee,tips, of iemand een ander gedacht?Moet ik dan ook mijn montage aanpassen?of mijn rig?
vis nu met safety systeem van fox en gewoon een nylon rig met haak.niks speciaals dus. haakmaat 6
aanpassingen nodig of niet?
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-09-2005 19:00

250gr heeft volgens mij nu eenmaal een diepere inhaking dan 70gr.



250 gram?!
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

19-09-2005 19:00

licht er allemaal maar aan ?
blubber,zand,stenen,of andere bodem .
hoever moet je ermee kunnen werpen ?
in jou geval maakt dat niet echt uit natuurlijk.
welk vorm lood wil je gebruiken ?
helder,troebel of heel donker water ?
in helder water zou het misschien afschikken , zo'n groot stuk lood.
en misschien licht het nog aan meer factoren maar daar kom ik nu ff niet op :D

MvG Wouter
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

19-09-2005 19:03

Rick Van Derks schreef:
250gr heeft volgens mij nu eenmaal een diepere inhaking dan 70gr.



250 gram?!


tis ook nog ma ne theorie eh :)
wil het gewoon eens proberen
op het water waar ik wil gaan vissen vissen ze allemaal met 50gr dus maar even het andere uiterste proberen :)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 19:05

Tijdens de dril trekt het karperbekkie ook 250 mee aan de rig! Ik wil niet eens denken aan de gevolgen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld wel een andere vergelijking trekken, neem bijvoorbeeld de verbeterde inhaking. Ik viste meestal met 80 gram op de meren en binnenwateren, dit lood is na haking vrijwel de helft aan gewicht minder. Dit komt natuurlijk doordat het in het water niet veel meer voorstelt. Sommige runs waren traag, happerend en soms loste ik een vis omdat hij al ver in een takkenmassa gezwommen was. Nu ben ik het gewicht gaan verleggen naar 100 gram, en de runs waren harder en beter, voor mij een verbetering van mijn visserij.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

19-09-2005 19:05

wouter de roos schreef:licht er allemaal maar aan ?
blubber,zand,stenen,of andere bodem .
hoever moet je ermee kunnen werpen ?
in jou geval maakt dat niet echt uit natuurlijk.
welk vorm lood wil je gebruiken ?
helder,troebel of heel donker water ?
in helder water zou het misschien afschikken , zo'n groot stuk lood.
en misschien licht het nog aan meer factoren maar daar kom ik nu ff niet op :D

MvG Wouter

tis ne modder bodem, ma ge kunt het lood zo goed als op de bodem leggen dus...
was aant denken aan big gripper loden. deze lijken mij wel goed, en het water is troebel dus schrikken zullen ze niet :)
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-09-2005 19:06

[/quote]tis ook nog ma ne theorie eh
wil het gewoon eens proberen
[quote]


Dan zal ik maar is snel overstappen op een andere theorie.


Mvg Rick
Laatst gewijzigd door Rick Van Derks op 19-09-2005 19:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

19-09-2005 19:06

Jeroen Hof op't schreef:Tijdens de dril trekt het karperbekkie ook 250 mee aan de rig! Ik wil niet eens denken aan de gevolgen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld wel een andere vergelijking trekken, neem bijvoorbeeld de verbeterde inhaking. Ik viste meestal met 80 gram op de meren en binnenwateren, dit lood is na haking vrijwel de helft aan gewicht minder. Dit komt natuurlijk doordat het in het water niet veel meer voorstelt. Sommige runs waren traag, happerend en soms loste ik een vis omdat hij al ver in een takkenmassa gezwommen was. Nu ben ik het gewicht gaan verleggen naar 100 gram, en de runs waren harder en beter, voor mij een verbetering van mijn visserij.


mmmmh daar had ik nog niet aan gedacht.miss toch wat overdreven dan.
en de bekken zijn er niet echt hard.
bedankt voor het even aan mijn verstand te brengen :)

greets niels
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

19-09-2005 19:26

maar jeroen, op wat voor bodems vis jij dan ?
als ik met 110 gram lood gooi zakt hij echt te ver in de bodem.
of vaar jij altijd uit ? en dan zit ik ook met het probleem als je met een beetje bollig lood vist en het zakt in de bodem, dat als de vis een run neemt hij hem eerst uit de bodem moet trekken(heb het gevoel dat me lood op 1 plas soms wel 10 cm in de bodem zakt en dat al met 70 gram !) en dit eindigt vaak in onnodig loodverlies. (wartellood icm safety loodsysteem)
Maar als je met peerlood vist zakt hij ten eerste weer verder in de bodem maar aan de andere kant , hij komt er ook weer makkelijker uit .
Voor welke optie zou je dan kieze.?
Ook in verband met invloed op de inhaking ?
sorry dat ik off topic ga , maar heb aan de andere kant tog ook weer met het onderwerp te maken.

MvG Wouter
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 19:34

Wouter,

Ik vaar inderdaad altijd mijn lijnen uit, zodoende heb ik geen last van wegzakken. Daarnaast kun je ook Fox lood aanschaffen waar de wartel onderin het lood zit. Op modderige bodems kun je dan een lange onderlijn monteren, het is niet erg dat het lood dan iets wegzakt. De karper trekt hem er toch wel uit, het kan zelfs nog bevorderlijker zijn op wateren die hevig onder dressuur staan. Wel heb ik destijds de afweging gemaakt om mijn lijnen voortaan maar altijd uit te varen, naar mijn idee ligt het lood beter en krijg ik er meer aanbeten op. Ik zoek altijd wel een hard plekje op, dit door even kort te steken met de steekstok.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

19-09-2005 19:49

ja, ik vaar ook liever uit .
alleen ik vind het zo onnodig , je noemt nou wel een paar voordelen maar er zijn zoveel nadelen .
vooral snachts , ben ik tog al vaak een 10 minuten (en dat op een heel klein plasje) bezig met uitvaren en ik heb tog het gevoel dat ik de vissen verstoor, vis zelf meestal op plassen van hoogstens 1,5 / 2 meter.
vis zelf vaak gewoon 1 nacht en heb tog het gevoel als je uitvaart dat je tog langer moet wachte op je volgende aanbeet. (vanwege het tog weer ff wegjagen van de karper op je vaarroete naar je stek.
En vis je met dat zware lood met soepel of stiffe onderlijne of semi ?? en met wat voor vorm lood ivm het wegzakken als je werpt ?

MvG Wouter
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 19:55

Wouter,

Ik heb niet zo veel last van het verdrijven van vis tijdens het uitvaren. Rustig peddelen en je over de spot laten driften maakt geen lawaai. Geen lampen gebruiken, doodstil zijn en je weer laten wegdriften van de spot. Kwa onderlijn, dat is per bodem verschillend. Persoonlijk maak ik veelal gebruik van een stiff rig, of een nylon gemaakt onderlijntje.

Je kunt ook een voerboot gebruiken, maar gezien je leeftijd ( met alle respect) denk ik dat je die nog niet hebt. Verjaardags cadeautje???
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2005 20:02

Wouter,

vis je op klein water dan heb je natuurlijk niet zulk zwaar lood nodig ''meestal''.

Loodgewichten zijn af te wegen aan de volgende punten.

Bodemgesteldheid ''plat/rond/inline/peer'' zand/modder/klei
afstand waarop je vist
Hardheid van de bek ''veelal afhankelijk van het natuurlijk voedsel''
Grote van het water.

Andere punten zijn er, maar nu even niet relevant.

mbt het varen. Ik vis ook weleens op een kleiner water, maar heb nog absuluut geen negatieve ervaring mbt het verstoren van vis. Gezien het feit dat ze pas schrikken als ik zowat boven op ze ben met de boot. Anderzijds gebruik een een voerbootje.

Gooien is natuurlijk ook ok, deden we vroeger ook allemaal toch? Ik ben ook van mening dat een boot/voerboot mbt het plaatsen van je rig een stuk precieser is, maar of dit op jouw water ook van belang is weet ik natuurlijk niet.

Mocht je toch altijdt werpen, en bang zijn dat het lood diep wegzakt kun je hetvolgende proberen wat voor mij goed werkte op een zachte bodem.
Ik gebruik wel 80 gram's lood, en een ondelijn van ongeveer 35 cm ''toepasing op mijn water''. Ik doe aan de haak een pva netkouse voorzien van ongeveer 15 pva foampjes. Goed vastzetten op de haak!!! ingooien, lostrekken en voila.

De rig hangt met onderlijn omhoog vanaf het lood totdat het pva is opgelost. Dit zal nu langzaam zakken, en je rig lig niet in zo heel diep meer in de modder. Op sommige wateren hier moet je soms na het inwerpen echt in de hengel hangen om het los te trekken!

suc6 met je vangsten :D
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

19-09-2005 20:08

haha , weinig kans :lol:
geen rijke familie ofzo dusss jammer genoeg :( :P
maar ik ga deze maand wel met iemand vissen met voerboot dus gaan we dan even proberen kwa gewicht van het lood .
vis zelf de laatste tijd ook het liefst met nylon onderlijn en met een semi rig om tog wat soepelheid te geven.
ik probeer de laatste tijd ook met een foampje op me haak en dan gewoon me lood te laten vallen en als die neerkomt hem er even eruit trekken, maar ben tog bang dat die haak ergens in schiet en dat als het foampje van je haak schiet als die is opgelost je boilie recht op je lood komt te vallen ivm het gewicht van de boilie en vooral als je met een soepele onderlijn vist. Ben er nog niet helemaal uit :)

MvG Wouter
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

19-09-2005 20:11

denk zelf dat 1 wel genoeg is ? :P
maar uit me vorige bericht kun je misschien wel opmaken waarom ik daar ook niet helemaal positief over ben.
En welke lood vind jij persoonlijk het minste wegzakken ?
En ik hoef er niet ver mee te werpen , zandbodem, en de bekken zijn wel vrij hard daarzo. Dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden.

MvG Wouter
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2005 21:09

koop de goed foampjes.

De lange zegmaar!!

Schuif er eerst eentje op de hair, vervolgens je boilie. Nu kun je ook nog de haak in je foampje prikken!!

Voordelen:

Je gooit het foam er niet af
Je rig gooi je niet snel in de klit
Kunt de rig nog wel uit de bodem trekken zonder al te veel kans op te lopen dat het hele zakie onder de bladeren zit. Maar dit is wel weer afhankelijk van de diepte waar je op vist.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-09-2005 21:36

250 gram..., Ik geloof dat dat onder water nog ongeveer 125 weegt. Combineer dit met een wat langere nylon onderlijn en van dat gebonk heb je al iets minder last.. Zorg ook gewoon voor soepelestokken zodat je de bewegingen van de vis beter kan voelen en de dril nog soepelere kan laten verlopen.
Het is namelijk gewoon wel erg duidelijk dat die 250 gram veeel beter haakt. Op sommige wateren kan zoiets duidelijk het verschil maken! Zit je echter in situaties waar het niet persé nodig is kun je idd beter gewoon een wat lichter loodje pakken. In 9 van de 10 gevallen is dat nml gewoon goed genoeg.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 22:29

Bart,

Je hebt helemaal gelijk, ik doe namelijk ook aan zeevissen en die 250 gram werkt prima :wink:

Maar bij karpervissen ga ik het niet proberen...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2005 22:42

Werplood van 250 gram weegt onder water 10% minder dus ongeveer 225 gram, Bart.

Dus er bungelt 225 gram aan de haak. De betere inhaking kan wel degelijk tegen je gaan werken in de dril. Bij testen bleek voor de inhaking minimaal 3 ounce of 90 gram wenselijk te zijn. Het gekozen gewicht is dus overdreven. Persoonlijk zou ik dit gewicht alleen maar toepassen onder de kant aan een breeklijntje.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-09-2005 23:17

Als ik de poll zo zie, zijn er velen die (vastlood) met loden van 60 tot
110gr vissen.... Mooi houden zo! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-09-2005 23:18

bart,

even een korte zijsprong.

Hoe ga je 250 gram lood met een zachte hengel wegzetten? en zeker mbt het drillen lijkt mij dit niet ideaal? of zit ik dit nu verkeerd?

Heb zelf ook verschillende soorten hengeltypen/testcurve. Maar op de stokken die ik nu gebruik is het drillen met genoemde gewichten niet lekker hoor. Staat alles al redelijk krom voordat de vis er aan zit, en we hebben het hier wel over 2.75 stokken.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19-09-2005 23:21

Heey ga jij eens heel snel slapen hahaha.

Weet je nog dat we gingen zeevissen en dat we met een zeehengel de 200 grams loodjes binnen moesten draaien, er zat geen bloed meer in onze armen. Succes met een 2 3/4!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

19-09-2005 23:48

Tja :

Zoals altijd weer n hoop commentaar van mensen die er nooit mee gevist hebben.

Dus hoddel maar lekker voort.

Enne met n 2 3/4 stok wil je niet weten hoe ver ik t weg krijg :P :P :P :P
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

20-09-2005 01:54

Heb gekozen voor 90-110gr maar ik gebruik eigenlijk altijd 90 TOT 120 gram en zwaarder zeker niet!

Mvg...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-09-2005 07:24

ik viste dit jaar voornamelijk met 3oz lood (85gr) toen de volle fluiters uitbleven ben ik eens goed gaan kijken wat er nou gebeurde als ik beet kreeg..

het volgende gebeurde.. vis pakt haakaas en zwemt weg.. voelt ineens het lood en stopte met zwemmen maar ging naar de oppervlakte.. de vis zwemt 90% van de tijd tegen het gewicht in. dus ik had de vis bovenin zitten..

laatste keer heb ik 1 hengel op 1oz lood gedaan om te kijken wat nou het verschil was.. op het 1oz lood kreeg ik volle fluiters en die andere steeds verrotte aanbeten.. toen ik die aangepast had kreeg ik daar ook volle fluiters op.. rig en montage waren het zelfde.. inhakingen waren ook perfect..

wat ik probeer te zeggen is dat elk water een anders is. op het ene water zou 250gr perfect werken en op de andere is 25gr zelfs te zwaar.. probeer het gewoon uit en zie waar het schip strand.. wees creatief...